Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Als je dan later van inzicht verandert, kan je moeilijk de kerk daarvan de schuld geven.
De kern van Van der Zwaags betoog was juist dat de leer van de kerk veranderd is.
Overigens vind ik de reacties hier langzamerhand sektarische trekjes beginnen te vertonen. Zelf nadenken is niet gewenst, je kunt meedoen of ophoepelen. :?
Adorote

Bericht door Adorote »

Als mensen zien en merken dat de leer van de hun kerkgemeenschap verandert gaan mensen reageren en ,zie van der Zwaag.

In deze draad is goed te lezen en te merken dat er een overkoepelend gezag ontbreekt en de structuur van kerkregeren niet klopt,anders zouden al deze zaken niet voor kunnen komen.De bepaalde vorm van katholiek zijn bij de GG wil niet zeggen dat kerkleden geen vragen mogen stellen als ze zien dat de leer in dit geval gaat afwijken van de katholiciteit binen de reformatie. En kerkregering en kerkregering is twee.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
refo schreef:Ja, verdiep je eens in die fascinatie. Want dat doe je niet.
Daar vergis je schromelijk in.

Ik mag aannemen dat de bezwaarden in het verleden zelf lid zijn geworden van de kerk. Niemand heeft hen gedwongen. Als je dan later van inzicht verandert, kan je moeilijk de kerk daarvan de schuld geven.

Als je lid wordt van een schaakclub, moet je niet na een paar jaar gaan zeuren, dat ze zelden voetballen, want beweging is beter voor je gezondheid. Toch?
Onzin natuurlijk. Je wordt belijdend lid op een leeftijd waarop je je mening misschien nog niet helemaal goed gevormd hebt. Belijdenis doen stelt ook niet echt veel voor. Je hoeft er niet voor 'bekeerd' te zijn, dus kun je ook niet verwachten dat het geestelijke inzicht er is. Tsja, en als je ogen daarna geopend worden voor dingen die niet juist zijn dan moet je dat toch onder de aandacht kunnen brengen zonder dit soort reacties over je heen te krijgen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef:

Ik mag aannemen dat de bezwaarden in het verleden zelf lid zijn geworden van de kerk. Niemand heeft hen gedwongen. Als je dan later van inzicht verandert, kan je moeilijk de kerk daarvan de schuld geven.

Als je lid wordt van een schaakclub, moet je niet na een paar jaar gaan zeuren, dat ze zelden voetballen, want beweging is beter voor je gezondheid. Toch?
Onzin natuurlijk. Je wordt belijdend lid op een leeftijd waarop je je mening misschien nog niet helemaal goed gevormd hebt. Belijdenis doen stelt ook niet echt veel voor.
Wat een trieste posting.
Hoe kan je nou zeggen, dat belijdenis doen niet veel voorstelt?
Heb je de vragen wel eens op je in laten werken waarop je, voor Gods aangezicht en Zijn gemeente, ja op zegt?

En als je daarvan weggroeit, kan je moeilijk zeggen, dat de kerk mee moet veranderen.
.
memento

Bericht door memento »

wim schreef:
Tiberius schreef:

Onzin natuurlijk. Je wordt belijdend lid op een leeftijd waarop je je mening misschien nog niet helemaal goed gevormd hebt. Belijdenis doen stelt ook niet echt veel voor. Je hoeft er niet voor 'bekeerd' te zijn, dus kun je ook niet verwachten dat het geestelijke inzicht er is. Tsja, en als je ogen daarna geopend worden voor dingen die niet juist zijn dan moet je dat toch onder de aandacht kunnen brengen zonder dit soort reacties over je heen te krijgen.
Uhm, ik heb me, toen ik belijdenis deed, me laten vertellen door de kerkeraad, dat je belijdenis doet van de belijdenis van de kerk (namelijk Schrift + eucomene belijdenisgeschriften + 3FvE), en niet van de uitleg van de leer zoals die in deze kerk alhier geleerd wordt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:En als je daarvan weggroeit, kan je moeilijk zeggen, dat de kerk mee moet veranderen.
Ja, zo deed De Wit dat ook. Als je geen antwoord hebt op hetgeen aan de orde wordt gesteld, zeg je dat de ander is weggegroeid van zijn belijdenis. Woordelijk dezelfde termen. En dan zet je 'm jarenlang onder censuur. Dát noem ik nou triest.
refo

Bericht door refo »

Wat ook frappant is dat de GS wil besluiten dat zij in geval van appelschriften nog slechts 'marginaal toetst'. De hooggeroemde kerkelijke weg is dan meteen helemaal verdwenen.

Zitten de gewone kerkleden elkaar op internetfora wijs te maken dat de GS de hoogste kerkelijke instantie is en dat we ons bij haar uitspraken neer moeten leggen, zelf vindt de GS haar uitspraken niet eens relevant. Het is haar in de loop van de geschiedenis blijkbaar zelf ook opgevallen dat een apellant nooit gelijk krijgt. Dus waarom zou je je inhoudelijk nog verdiepen?

Wat natuurlijk óók kan is dat de GS-leden of de door haar ingestelde commissieleden allang in de procedure betrokken zijn geweest als adviseur of nieuwsgierige. Een nadere bestudering zal dan nooit tot andere inzichten kúnnen leiden. In dat geval is de hele onpartijdigheid overigens ook niet aanwezig. Dat is ook één van de gebreken die gisteren in de column in het RD aangekaart werden. De totale club is gewoon te klein. Iedereen kent iedereen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim

Bericht door wim »

memento schreef:
wim schreef:
Tiberius schreef:

Uhm, ik heb me, toen ik belijdenis deed, me laten vertellen door de kerkeraad, dat je belijdenis doet van de belijdenis van de kerk (namelijk Schrift + eucomene belijdenisgeschriften + 3FvE), en niet van de uitleg van de leer zoals die in deze kerk alhier geleerd wordt.
Ook dat zal waar zijn. Maar dat is mij niet eens verteld. Je doet natuurlijk belijdenis van de leer waarnaar het formulier verwijst. Het formulier gaat ervan uit dat die leer 'alhier' geleerd wordt. Als die leer meer dan dat blijkt te zijn, moet je daar zelfs op grond van je belijdenis tegenin gaan.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Hoe kan je nou zeggen, dat belijdenis doen niet veel voorstelt?
.
Dat is de praktijk. Belijdenis doen, is vooral belijdenis doen van de waarheid en niet van het geloof.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:
Tiberius schreef: Hoe kan je nou zeggen, dat belijdenis doen niet veel voorstelt?
.
Dat zeg ik niet..
wim schreef: ... Belijdenis doen stelt ook niet echt veel voor....
Ow. :roll:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:De totale club is gewoon te klein. Iedereen kent iedereen.
Dat is zeker waar.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
wim schreef:
.
Dat zeg ik niet..
Je was te snel met je quote. Ik had het al weggehaald. Maar je begrijpt wat ik bedoel? Ik zal het nog een keer uitleggen: Het stelt niet veel voor in de praktijk.

Belijdenis doen zoals het is bedoeld zou natuurlijk wel veel voor moeten stellen. Geldt dan nog steeds: :roll: ?
Adorote

Bericht door Adorote »

wim schreef:
Tiberius schreef:
wim schreef:
.
Dat zeg ik niet..
Je was te snel met je quote. Ik had het al weggehaald. Maar je begrijpt wat ik bedoel? Ik zal het nog een keer uitleggen: Het stelt niet veel voor in de praktijk.

Belijdenis doen zoals het is bedoeld zou natuurlijk wel veel voor moeten stellen. Geldt dan nog steeds: :roll: ?

Als kerkleden zelf zeggen dat belijdenis(wat een belangrijk gebeuren is binnen dat soort kerkgemeenschappen) niks voor steld, stelt het Verlossingswerk niets voor , want dat zeggen ze eigenlijk,arme kerkgemeenschap met dat soort leden ; kortom dat soort leden nemen hun eigen geloof en kerkgemeenschap niet serieus.Hier blijkt maar weer dat de Katholieke Apostolische Traditie er niet voor niets is, en daar aan vast te houden en te beleven de beste garantie is voor waarlijk Geloof en Leer en Liturgie.

i
Laatst gewijzigd door Adorote op 18 sep 2007, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het met de constatering van Adorote eens.
Niet overigens met zijn conclusie. Het is eerder andersom: een waar zaligmakend geloof is een garantie om aan de leer der waarheid vast te houden.
refo

Bericht door refo »

In feite zegt Adorote precies wat de HC zegt.
De aanvulling die de GG (en anderen) daar heeft aangebracht zorgt voor de geldende praktijk.
Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Vr.22. Wat is dan een Christen nodig te geloven?
Antw. Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.
De combinatie van deze twee vragen en antwoorden houdt in dat ieder belijdend lid waar gelooft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gesloten