Ger. Gem. kansels open voor zendelingen uit zendingkerken?

rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:En laten we niet vergeten; deze mensen brengen het Woord nu ook al op een groot aantal gemeenteavonden in verschillende gemeentes. Dus er is geen sprake van dat ze monddood zouden zijn of gehouden worden.
Oke, maar het onderscheid tussen een gemeenteavond en een kerkdienst vind ik ietwat.... gekunsteld. Volgens mij is iedere samenkomst waar minimaal twee christenen verenigd zijn in Zijn naam, in principe niet ongelijkwaardig aan een kerkdienst.

Nu niet denken: dus dan mogen die mensen het Woord ook niet brengen op de gemeenteavonden :D
Laatst gewijzigd door rekcor op 14 sep 2007, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

Mee eens Bert. Maar de gemeenten Amerika/Canada zijn net zo westers als Nederland, met name de zustergemeenten van de Ger. Gem. De meesten zijn immers ontstaan vanuit Nederlanders die indertijd naar Amerika emigreerden.
caprice

Bericht door caprice »

BDS '73 schreef:Wat zou nu een reden kunnen zijn om het níet te doen?
Ze kennen geen Nederlands. Voor mij is dat geen probleem. Op de zendingsdag heb ik met genoegen mogen luisteren naar één van deze predikanten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
freek

Bericht door freek »

caprice schreef:
Ze kennen geen Nederlands. Voor mij is dat geen probleem. Op de zendingsdag heb ik met genoegen mogen luisteren naar één van deze predikanten.
Jij verstaat Nigeriaans bedoel je :) ?
Unionist

Bericht door Unionist »

caprice schreef:
Pas preekte ds. Bazen ook in Nederland in 't Engels
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:
caprice schreef:
Ja, dat was een fijne preek hè, het cultuurverschil viel helemaal weg en zelfs de taalbarrière...
David J

Bericht door David J »

Tja. Waarom zou je eigenlijk niet mogen lachen in de kerk? Wie wel eens naar buitenlandse voorgangers luisters, weet dat humor helemaal niets af hoeft te doen aan de ernst of de inhoud van de boodschap. Zoals omgekeerd een ernstig verhaal inhoudelijk volkomen flut kan zijnl

Wij hadden afgelopen zondag ds. Vergunst. Een van de dingen die opvallen, is dat hij zo veel losser op de kansel stond dat de meeste predikanten. Meer bezig met interactie, met een gesprek met de luisteraars. Minder bang, lijkt het wel, om status of gezag te verliezen. Desondanks heb ik zelden iemand krachtiger en ernstiger horen preken.

Wat betreft het openstellen van de kansels: er moet wederkerigheid zijn, dat is duidelijk. Als wij willen dat onze predikanten bij hun voorgaan, dan moeten hun predikanten dat ook bij ons mogen. De vergelijking met de andere kerken in Nederland gaat dus niet op. En ik ben bang dat er inderdaad toch (onbewust?) een cultureel superioriteitsgevoel bij komt kijken. Want als onze predikanten daar voorgaan, dan brengen wij hen de waarheid. Als de hunnen bij ons voorgaan, dan moeten wij accepteren dat zij ons de waarheid komen zeggen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:Tjoh, unionist, het raakt je geloof ik! Je draaft wel door.

Ik vind een gemeenteavond wezenlijk anders dan een eredienst.
Gevolg van racistische kolonialisme of niet, ik heb smakelijk gelachen om Kokpan, wat een komiek. Hij had overigens ook een heldere boodschap voor ons hoor!
Nou, ik ben het wel met hem eens hoor! Eerlijk gezegd vind ik het te belachelijk voor woorden dat er nu nog geen mogelijkheid is voor "normale" kanselruil. maar ja, het is daar traditie dat mensen met een andere huidskleur toch als minder worden gezien, ondanks alle vrome en mooie praatjes die gehouden worden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:

Gevolg van racistische kolonialisme of niet, ik heb smakelijk gelachen om Kokpan, wat een komiek. Hij had overigens ook een heldere boodschap voor ons hoor!
Nou, ik ben het wel met hem eens hoor! Eerlijk gezegd vind ik het te belachelijk voor woorden dat er nu nog geen mogelijkheid is voor "normale" kanselruil. maar ja, het is daar traditie dat mensen met een andere huidskleur toch als minder worden gezien, ondanks alle vrome en mooie praatjes die gehouden worden.
Wat ben jij furieus joh! Ben ik niet gewend en daar is ook helemaal geen reden toe. ER IS NAMELIJK NOG GEEN BESLUIT GENOMEN!

Verder zijn het natuurlijk flauwe opmerkingen. Als je de sfeer had kunnen proeven op de synode had je gezien dat deze mensen zeker serieus genomen worden. En dat een neger vroeger nou zo raar was, maar tegenwoordig is daar niets vreemds meer aan. Iedereen komt weleens met hen in aanraking. Het is eerder het onbegrip van mensen als Unionist die graag positief willen discrimineren en daarbij over het hoofd zien dat huidskleur echt geen rol speelt.

Er zijn natuurlijk wel grote verschillen. Maar die hebben echt niet met huidskleur te maken. Ds. Nekwek vertelde dat zijn gemeenteleden soms nog in boomhutten leefden. Om maar eens iets te noemen. Ook is het natuurlijk zo dat het misschien net 40 jaar geleden is dat ds. Kuijt daar voor het eerst kwam. Wij kennen al een geschiedenis van 500 jaar zuiver evangelie. Daarom kan ik begrijpen dat synodeleden er moeite mee hebben.

Nogmaals: wat mij betreft gaan onze kansels open voor deze dominees. Maar heb alsjeblieft respect voor degenen die daar bij aanvang nog enige moeite mee hebben. 't Is misschien hetzelfde als bij de berijming van Datheen of die van 1773. De Ledeboeriaanse gemeenten konden niet van Datheen af. Daar is toen op een respectvolle wijze mee omgegaan. Nu is er in bijna niet één gemeente meer sprake van het zingen van Datheen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 15 sep 2007, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
caprice

Bericht door caprice »

Unionist schreef:
caprice schreef:
Inderdaad, en dat deed die predikant op de zendingsdag ook. Dat geeft niet, want als ze de tale Kanaäns spreken, versta je ze wel.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Unionist

Bericht door Unionist »

Spreek jij ook al Hebreeuws? :roll:

Ik hoorde bij ds Bazen in derdaad veel wat ik in Nederland ook hoor in de preken..
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:

Wat ben jij furieus joh! Ben ik niet gewend en daar is ook helemaal geen reden toe. ER IS NAMELIJK NOG GEEN BESLUIT GENOMEN!

Verder zijn het natuurlijk flauwe opmerkingen. Als je de sfeer had kunnen proeven op de synode had je gezien dat deze mensen zeker serieus genomen worden. En dat een neger vroeger nou zo raar was, maar tegenwoordig is daar niets vreemds meer aan. Iedereen komt weleens met hen in aanraking. Het is eerder het onbegrip van mensen als Unionist die graag positief willen discrimineren en daarbij over het hoofd zien dat huidskleur echt geen rol speelt.

Er zijn natuurlijk wel grote verschillen. Maar die hebben echt niet met huidskleur te maken. Ds. Nekwek vertelde dat zijn gemeenteleden soms nog in boomhutten leefden. Om maar eens iets te noemen. Ook is het natuurlijk zo dat het misschien net 40 jaar geleden is dat ds. Kuijt daar voor het eerst kwam. Wij kennen al een geschiedenis van 500 jaar zuiver evangelie. Daarom kan ik begrijpen dat synodeleden er moeite mee hebben.

Nogmaals: wat mij betreft gaan onze kansels open voor deze dominees. Maar heb alsjeblieft respect voor degenen die daar bij aanvang nog enige moeite mee hebben. 't Is misschien hetzelfde als bij de berijming van Datheen of die van 1773. De Ledeboeriaanse gemeenten konden niet van Datheen af. Daar is toen op een respectvolle wijze mee omgegaan. Nu is er in bijna niet één gemeente meer sprake van het zingen van Datheen.
Het gaat me ook niet direct om de heren van de synode zelf, als wel de achterban. En ik weet wel dat velen van jullie niet zo denken, maar de ractie van Ander schoot even in het verkeerde keelgat, dus heb ik iets te fel gereageerd. Maar in de praktijk merk ik gewoon dat er weerstand is tegen gelovigen met een andere huidskleur en cultuur en dat vind ik echt niet kunnen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander

Bericht door Ander »

JolandaOudshoorn schreef: Het gaat me ook niet direct om de heren van de synode zelf, als wel de achterban. En ik weet wel dat velen van jullie niet zo denken, maar de ractie van Ander schoot even in het verkeerde keelgat, dus heb ik iets te fel gereageerd. Maar in de praktijk merk ik gewoon dat er weerstand is tegen gelovigen met een andere huidskleur en cultuur en dat vind ik echt niet kunnen.
Het zij je vergeven hoor Jolanda. Ben een aantal keren in Afrika geweest, goede contacten (gehad), dus heb écht niets tegen mensen met een andere huidskleur. Gaat het ook niet om...
freek

Bericht door freek »

Nog geen Nigerianen op kansels
van onze redactie kerk
UTRECHT - Predikanten van zendingskerken in Nigeria en Indonesië mogen nog niet preken in de Gereformeerde Gemeenten. De synode kwam er deze week niet uit en spreekt in januari over het onderwerp verder.
Het toelaten van Nigeriaanse en Indonesische predikanten bleek op de synode - die woensdag en donderdag in Utrecht vergaderde - een omstreden onderwerp te zijn. Voorzitter ds. J.J. van Eckeveld wil echter geen toelichting geven. Hij verwijst naar het Reformatorisch Dagblad , dat als enige medium - gecensureerd - verslag mag doen. Daaruit blijkt dat uitvoerig over het openstellen van de kansels is gepraat.

De Nigeria Reformed Church en de Gereja Jemaat Protestan di Indonesia zijn beide ontstaan uit zendingswerk van de Gereformeerde Gemeenten. Nederlandse predikanten mogen daar preken, maar andersom is dat niet toegestaan. De kerken in Nigeria en Indonesië vinden dat deze scheve verhouding moet worden rechtgetrokken.

Enkele synodeafgevaardigden wezen op de grote culturele verschillen tussen de kerken. ,,Maar als we spreken over de prediking, hebben we het over wat de Bijbel zegt, niet over culturele verschillen'', reageerde de Nigeriaanse predikant N.I. Ude. ,,Gods Woord heeft zeggenschap over elke cultuur.''

[...]

Bron: http://www.nd.nl
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:Er zijn natuurlijk wel grote verschillen. Maar die hebben echt niet met huidskleur te maken. Ds. Nekwek vertelde dat zijn gemeenteleden soms nog in boomhutten leefden. Om maar eens iets te noemen.
Dus omdat ds. Nekwek zijn gemeenteleden in boomhutten leven, zou ds. Nekwek ongeschikter zijn om in Nederland te preken? Is dat van invloed op zijn prediking? Dat hier een dergelijk punt aangevoerd word frappeert mij enigzins. Misschien is hij juist daarom geschikt om te preken in Nederland, waar wij en onze voorgangers rijk en verrijkt geworden zijn, en geen ding gebrek denken te hebben.
Plaats reactie