Prof. Dr. J.R. Beeke bezoekt Nederland

jvdg

Bericht door jvdg »

Teneinde de recensie van Ds. Ruitenberg te kunnen begrijpen c.q. te be(ver-)oordelen, lijkt het mij zinvol het boekske ter hand te nemen alvorens Ds. Ruitenberg te verdenken van een negatieve attitude of gevoelens.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

geledu schreef:
Erasmiaan schreef: Gewijzigd. Sorry. Misschien kun je wel ingaan op mijn opmerking?
Uiteraard :wink:
Als ik eerlijk ben , dan kan ik dat gevoel van Kislev wel begrijpen, ik had het ook toen ik het las.

Het is natuurlijk verschrikkelijk wat daar gebeurd is en de naweeen zijn daar tot op de dag van vandaag nog voelbaar.
En dan is er opeens een predikant die daar in een gescheurde gemeente staat, die kan gewoon niet onbevangen een recensie schrijven over een boek van Dr Beeke.

En eerlijk is eerlijk , ik heb het boek niet gelezen , maar ik weet wel dat andere boeken van hem erg gewaardeerd worden, ook door veel Herstelden predikers, oa Ds Pieters.
Ook die preek die ik gehoord heb, getuigd van een hartelijke bewogenheid met de zielen , hoewel hij inderdaad andere accenten legt als bij ons gebruikelijk, is het absoluut niet arminiaans of remonstrants of sterker nog, waar Ds Ruitenburg hem van beschuldigd : neo-nomiaan.
En dan om de prediker en een boek te beschuldigen zoals in de Sb op deze manier :
Ds Ruitenburg in de Saambinder schreef:(over dr Beeke's oproep tot geloof :)Zoals beschreven ,wordt geloven steeds meer een verstands zaak en berouw moet vooral geen voorwaarde worden.
Het lijkt wel of je alleen nog maar een knopje hoeft om te draaien. Theologisch schuift Ds Beeke steeds meer op naar de theologie van Richard Baxter, die hij elders heel mild beoordeelt.
Het lezen van dit boekje maakt me daarom verdrietig. Ik sta honderd procent achter een hartelijke evangelieprediking, maar niet op deze oppervlakkige manier.
Dit vind ik persoonlijk niet netjes.
En juist dit had ik van deze prediker die toch vrij breeddenkend is, die bv Ryle en Spurgeon hoog heeft staan !, niet verwacht.
Al ben je het niet helemaal eens met een boekje beschrijf het dan wat genuanceerder.
Maar ach, wie is foutloos...
Ds. Van Ruitenburg presenteert een feit als hij zegt dat ds. Beeke heel mild oordeelt over de theologie van Richard Baxter. Dat geeft te denken. Scheuring of geen scheuring, dit is gewoon een feit. Als hij zegt dat er weinig over berouw, zondekennis en gemis wordt gesproken, dan is dat een feit. En dat feit geeft ook te denken.

Overigens: de scheuring was voor dat ds. Van Ruitenburg in die gemeente predikant werd. Persoonlijk heeft hij daar dus niet mee te maken gehad. 't Is dan ook flauw om zijn kritische recensie af te schuiven op een scheuring die daar plaats vond.

Overigens, dit sprak ds. Van Ruitenburg op de synode:
Namens de Netherlands Reformed Congregations in Noord-Amerika sprak ds. P. van Ruitenburg (Chilliwack). Hij wenste de synode toe te blijven bij de eenvoudigheid die in Jezus Christus is. „De Heere geve dat we in Noord-Amerika en in Nederland mogen blijven bij een Evangelie voor de goddeloze.”
Dat zou ik graag willen onderstrepen.
Adelbach

Bericht door Adelbach »

de scheuring heeft helemaal niet i Chilliwack plaats gevonden maar in Grand Rapids. Dit is de gemeente niet van ds. van Ruitenburg.
Chllliwack stond er helemaal buiten.
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Kislev, het is helemaal onjuist dat een groot deel van de gemeente van ds. van Ruitenburg meegegaan is met dr. Beeke.
In de gemeente van ds. van Ruitenburg is ca twee jaar geleden pas een scheuring geweest. Deze gemeente wordt nu gediend door
ds. B. Elshout. Een gemeente met ca 120 leden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kislev schreef:Toen ik zag dat een boek van ds. Beeke door ds. Ruitenburg werd gerecenseerd verwachtte ik al een negatieve recensie. Immers, een (zeer) groot gedeelte van de gemeente van ds. Ruitenburg is meegegaan met ds. Beeke. Wat tot op vandaag zn sporen nog trekt in de gemeente.
In zo'n geval moet de redactie nooit de recensie laten schrijven door iemand die er zo persoonlijk in betrokken is (geweest). Doe je dat wél, dan vráág je om een verhaal dat bij voorbaat gekleurd zal zijn.
gallio

Bericht door gallio »

Hendrikus schreef:
Kislev schreef:Toen ik zag dat een boek van ds. Beeke door ds. Ruitenburg werd gerecenseerd verwachtte ik al een negatieve recensie. Immers, een (zeer) groot gedeelte van de gemeente van ds. Ruitenburg is meegegaan met ds. Beeke. Wat tot op vandaag zn sporen nog trekt in de gemeente.
In zo'n geval moet de redactie nooit de recensie laten schrijven door iemand die er zo persoonlijk in betrokken is (geweest). Doe je dat wél, dan vráág je om een verhaal dat bij voorbaat gekleurd zal zijn.
Het ging dus niet over een groot gedeelte van de NRC van Chilliwack. Ongeveer 1/10 van de gemeente is overgegaan naar de Heritage R. C. Voor de achterblijvers was het min of meer een opluchting dat deze groep eindelijk vertrok. Laten we ds. van Ruitenburg dus maar niet verdacht maken.
helma

Bericht door helma »

gallio schreef:
Het ging dus niet over een groot gedeelte van de NRC van Chilliwack. Ongeveer 1/10 van de gemeente is overgegaan naar de Heritage R. C. Voor de achterblijvers was het min of meer een opluchting dat deze groep eindelijk vertrok. Laten we ds. van Ruitenburg dus maar niet verdacht maken.

wat een liefdevolle opmerking.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

gallio schreef:Het ging dus niet over een groot gedeelte van de NRC van Chilliwack. Ongeveer 1/10 van de gemeente is overgegaan naar de Heritage R. C. Voor de achterblijvers was het min of meer een opluchting dat deze groep eindelijk vertrok.
En waarschijnlijk was de vertrekkende groep ook opgelucht dat ze de knoop hadden doorgehakt. Zo werken die dingen nu eenmaal.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ergens (het zei in de Saambinder of in het RD) heeft een uitspraak gestaan van ds. Ruitenburg dat sinds de scheuring de gemeente een stuk kleiner is geworden en nog steeds sporen trekt binnen de gemeente. Dat ex-gedeelte van zijn gemeente wat nu door ds. Elshout wordt gediend behoort volgens mij wel tot het verband waar ook ds. Beeke bij hoort.

Voor ik een letter gelezen had van de recensie dacht ik; ds. Ruitenburg gaat schrijven dat Beeke te gemakkelijk en te oppervlakkig is (zonder dat ik iets van Beeke ken, alleen dat hij afgescheiden is). Nou, de verwachting kwam dus uit.
refo

Bericht door refo »

Hier ging het ook al zo gemakkelijk:
36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israels, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt. 37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? 38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. 39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. 40 En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht! 41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Hier ging het ook al zo gemakkelijk
Precies.
En niet oppervlakkig.

Veel mensen denken blijkbaar dat die woorden hetzelfde betekenen.
geledu

Bericht door geledu »

Erasmiaan schreef: Ds. Van Ruitenburg presenteert een feit als hij zegt dat ds. Beeke heel mild oordeelt over de theologie van Richard Baxter. Dat geeft te denken. Scheuring of geen scheuring, dit is gewoon een feit. Als hij zegt dat er weinig over berouw, zondekennis en gemis wordt gesproken, dan is dat een feit. En dat feit geeft ook te denken.

Overigens: de scheuring was voor dat ds. Van Ruitenburg in die gemeente predikant werd. Persoonlijk heeft hij daar dus niet mee te maken gehad. 't Is dan ook flauw om zijn kritische recensie af te schuiven op een scheuring die daar plaats vond.
Misschien heb je ook wel een beetje gelijk, maar het is toch een feit dat er veel kritischer naar de boeken van Dr Beeke gekeken wordt als naar andere boeken ?
Een boekje van Ds Mallan of Ds Kok , zou toch ook direct kritischer gelezen worden ?
Het heeft nu eenmaal ook met historische verhoudigen te maken.
Dat is menselijk heel goed te begrijpen, hoewel het geen rol zou mogen spelen.

Het gaat om het feit dat er nu een signaal afgegeven wordt alsof Dr Beeke een ernstige dwaling voor zou staan , en dat we verschrikkelijk voor hem uit moeten kijken. Zo lees ik het in iedergeval.
En ik vraag me af of dit terecht is, ondanks dat je uiteraard vragen kunt hebben bij bepaalde leerstellingen.
Zeker in het licht dat de Hersteld Hervormden, die wij als GG menigmaal als broeders zien , in Amerika nauw samen werken met Dr Beeke en zijn Theologische School.

Maar eigenlijk voegt deze discussie niets toe.
Het geeft verwijdering en onbegrip.
Maar laten we elkaar in deze tijd niet loslaten maar laat ons zoeken naar wat bind !!
Erasmiaan schreef: Overigens, dit sprak ds. Van Ruitenburg op de synode:
Namens de Netherlands Reformed Congregations in Noord-Amerika sprak ds. P. van Ruitenburg (Chilliwack). Hij wenste de synode toe te blijven bij de eenvoudigheid die in Jezus Christus is. „De Heere geve dat we in Noord-Amerika en in Nederland mogen blijven bij een Evangelie voor de goddeloze.”
Dat zou ik graag willen onderstrepen.
Mooie woorden , ik heb Ds Ruitenburg ook echt hoog staan (in goede zin vh woord :wink: ), daarom stond ik juist te kijken van de toon in de recensie.
Maar nogmaals, ik heb het boek niet gelezen, dus een oordeel kan ik ook niet geven.
En dan in dit alles gaat het weer om personen en om uitspraken.
Ook ik ben hier weer fout in, maar laten we nu ruimte houden voor verschillende accenten, en met liefde en in ootmoedigheid zoeken naar samenwerking ipv verwijdering.
Polemicus

Bericht door Polemicus »

Mooie woorden, maar iedereen weet toch inmiddels wel, dat het Evangelie in de Gereformeerde Gemeenten (op een enkele, geisoleerde uitzondering na) in feite alleen maar wordt verkondigd aan de levendgemaakten? En dat er eerst na de wedergeboorte, in de toeleidende weg, plaats gemaakt moet worden voor de kennis van Christus? Zou de kern niet zijn, dat ook ds. Van Ruitenburg uitgaat van het inmiddels eigene van de Ger. Gem. namelijk: dat het in de wedergeboorte NIET begint met de KENNIS van Christus. En dat hij de prediking van dr. J.R. Beeke daarom (net als ds. Moerkerken zei van vele bezwaarden) eigenlijk een andere geloofsbeleving noemt? Dus heel simpel: niet de lijn van Comrie-Kersten-Moerkerken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Polemicus schreef:Mooie woorden, maar iedereen weet toch inmiddels wel, dat het Evangelie in de Gereformeerde Gemeenten (op een enkele, geisoleerde uitzondering na) in feite alleen maar wordt verkondigd aan de levendgemaakten?
Dat is een aperte leugen, Polemicus.
Het zou je sieren om eerst eens kennis te nemen van de prediking in de Gereformeerde Gemeenten alvorens dit soort zaken te posten.
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:
Polemicus schreef:Mooie woorden, maar iedereen weet toch inmiddels wel, dat het Evangelie in de Gereformeerde Gemeenten (op een enkele, geisoleerde uitzondering na) in feite alleen maar wordt verkondigd aan de levendgemaakten?
Dat is een aperte leugen, Polemicus.
Het zou je sieren om eerst eens kennis te nemen van de prediking in de Gereformeerde Gemeenten alvorens dit soort zaken te posten.
En waar haalt Polemicus vandaan dat iedereen dit weet?
Plaats reactie