mayflower schreef:Kaw schreef:mayflower schreef:Kaw schreef:
Voor mij staat het niet vast dat het in Genesis om een verbond gaat. Er was immers op heel veel vlakken geen verbond nodig. De band met God en Adam was nog vlekkenloos. God had geen verbond nodig. Een verbond is eigenlijk een deftig woord voor afspraak. God heeft bepaalde dingen afgesproken met de mensen. Zoals je wilt eenzijdig vastgesteld. Maar als een gebod een verbond is, dan is werkelijk elk gebod in de bijbel een verbond te noemen?
Hosea 6:7
Maar zij hebben
het verbond overtreden als Adam; daar hebben zij trouwelooslijk tegen Mij gehandeld
Het gaat me niet of Adam een overtreding heeft gepleegd. Ik was al bekend met deze tekst uit Hosea. Naar mijn mening bewijst het absoluut niet dat het Mozaitische verbond gelijk is aan het veronderstelde werkverbond van Adam. Enkel dat beiden een gebod van God hebben overtreden.
Mischien wel interessant om te weten, dat John Owen niet geloofde dat de wet van Sinai tot het werk verbond behoorde, maar als onderdeel van het genade verbond.
Het volgede is mischien ook wel interessant:
The Covenant of Works in the Reformed Tradition by S. Joel Garver
http://www.joelgarver.com/writ/theo/covwor.htm
Ik ben dat gedeeltelijk met hem eens. We houden in het genadeverbond de 10 geboden uit dankbaarheid, dus kun je het beter omschrijven dat we een soort dankbaarheidsverbond houden. Je kunt je toch geen zaligheid werken buiten Christus' werk.
Maar naar mijn mening moeten we de verbonden in de bijbel los zien en ze zien in de tijd en met de doelgroep. We hebben niets meer te doen met God's gebod aan Adam. Adam was de eerste gebodsbreker. Daar zit de lijn in. Niet in de verbonden, maar in ons gedrag. God heeft daar een lijn gestart. De opvolgende verbonden waren nodig om Israël te laten koersen naar de komst van Christus. In Christus stopt God's lijn. Het genadeverbond is de voltooing en we hebben nog slechts één koers te gaan, namelijk dat de hele wereld door het geloof in Christus behouden wordt tot de wederkomst en de nieuwe hemel en aarde. Daarmee maakt het genadeverbond de vorige geboden niet ongedaan, maar zet ze wel in het juiste voltooide perspectief. Aangezien we met het voltooide perspectief leven, moeten we niet terug keren naar verbonden van voor het genadeverbond. Paulus zegt heel duidelijk dat we ons niet moeten besnijden. Dat hoort bij het houden van de wet. We moeten ons dopen. Dat hoort bij het leven door geloof.
Nog even de verbonden uit de bijbel op een rij:
1. Het Verbond met Adam in de hof van Eden (Eng.: Edenic Covenant) (Gen. 1:28-30 en 2:16-17, Hos. 6:7)
2. Verbond met Adam na de zondeval (Eng.: Adamic Covenant) (Gen. 3:15)
3. Noachs Verbond (Gen. 8 en 9)
4. Abrahams Verbond (Gen. 12, 15, 17, 22)
5. Mozaïtische Verbond (Ex. 19-24; Deut. 4-5)
6. Het Palestijnse Verbond (Deutr. 29-30)
7. Het Davidische Verbond (2 Sam. 7:8-17; Ps. 89:20-38; 132:11-12; Jer. 33:17-22)
8. Het Nieuwe Verbond (Nieuwe Testament)
Hierin zie je dat God Zijn volk voorbereid op het nieuwe verbond.