Wat je vragen 1, 2 en 3 betreft (ik heb ze maar even genummerd) heb je volkomen gelijk.BDS '73 schreef:1) Maar waarom laten we in onze gemeente dan wel leden toe uit andere kerkverbanden? Dat geldt dan toch ook voor hen?
2) En waarom laten we perforatie toe binen ons eigen kerkverband? Mensen die in plaats a wonen en lid worden in plaats b vanwege de ligging?
3) Waarom rijden we naar een "eigen" kerk in een ander dorp terwijl in ons eigen dorp ook kerken zijn waar het fundament goed is, maar die anders heten?
4) Waarom beginnen we gemeenten, ja zelfs evangelisatieposten, in plaatsen waar al andere reformatorische kekern zijn?
Dan moeten we wél consequent zijn in ons handelen. Een ieder worde lid bij de reformatorische kerk die het dichtst bij zijn woning staat. Eenvoudiger kan het niet.
Mensen die uit een ander kerkverband overkomen, zouden eerst terugverwezen moeten worden.
Meestal hoef je ook niet zo blij te zijn met die mensen, omdat zij vaak de hardste schoppers zijn in de richting waar ze vandaan komen. Juist die mensen houden allerlei karikaturen in stand en staan een streven naar eenheid in de weg.
Logisch, dat wel, want ze willen hun eigen vertrek natuurlijk rechtvaardigen.
Terecht stelt ds. Visscher grote vraagtekens daarbij. Vooral als ze in no-time nog ambtsdrager zijn ook in het kerkverband waar ze heengaan.
Wat je in vraag 4 aansnijdt, is van een andere orde. Evangeliesatie is in de eerste plaats gericht op niet-kerkelijken, althans: niet-christenen. Dat staat dus los van het feit dat er een reformatorische kerk in die plaats aanwezig is.