opvallend ..protestanten in klooster

Lambertus

opvallend ..protestanten in klooster

Bericht door Lambertus »

Een paar van julie wisten dat ik afgelopen week heb doorgebracht in een klooster Wat mij opviel is dat er ook protestanten waren waarmee ik fijn heb gediscusieerd

Wetende dat de regel van Benedictus is "een ieder die langskomt dient ontvangen te worden als ware het Christus zelfe"

Geweldig vind ik dat de drempel zo laag wordt gelegd voor nier RK gasten.! Okay ze gaan niet ter communie maar deden wel mee aan de dagorde (metten lauden sext vespers en completen)

Mijn vraag is nu hoe staan julie tegenover een verblijf in het klooster en ben je er wel eens geweest of overweeg je dit te doen

Ben benieuwd naar je reactie

groetjes
Matthijs

Bericht door Matthijs »

ja, ben er pas nog geweest. IN het klooster van Zwolle. Een non gaf ons les over RKK.

Bevalt me niks. 't Kom te veel op de mens zijn goede werken aan. Ik zeg niet dat dat verkeerd is, het is juist een vrucht van het geloof, maar je kunt er nou niets mee verdienen.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Okay de goede werken is een heikel punt dat weet ik maar ja dat weet je als een les volgt volgens de RKK ik zal daar verder niet op in gaan want dat is een eindeloze discussie

Maar de hoofdmoot zijn toch wel de gebedsdiensten met de daarin gezongen psalmen juist die zijn zo intens en zo waar ook voor niet RK dacht ik te weten

Hoe de nonnen/monikken opgaan aan hun geloof ,,,de manier van het beleven juist dat moet een protestant toch waarderen dacht ik Althans dat begreep ik van de protestanten die ik daar sprak

Wel wil ik mijn bewondering voor je uitspreken dat je de moeite genomen hebt om eens naar een klooster gedaan dat plijt voor je vind ik .....dat je je er niet echt in kan vinden begrijp ik ook maar gelukkig weet je wel wat het is een klooster en kan je met voor jou gefundeerde antwoorde komen

(kans is dus klein dat ik je ooit tegenkom in een klooster begrijp ik ???

groetjes
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Het idee om een paar dagen in een klooster te verblijven spreekt me enorm aan.

Praktisch gezien, zit het er voorlopig even niet in, maar als de mogelijkheid zich ooit voordoet zal dat zeker nog eens gebeuren.

Heerlijk lijkt me dat, even helemaal eruit, de hele dag de tijd voor Bijbelstudie, gebed, en ontmoeting .

Zijn er veel kloosters waar je voor zoiets terecht kunt ?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

zoek maar eens op gasten klooster in google

Hou wel rekening met bij welke orde je te gast wilt zijn want er zijn zeer strenge en minder strenge evenals de tijden van de dagorde kan verschillen zo zijn er kloosters waar de metten om 04.00 uur ´snachts beginnen

Tip kijk naa Benedictessen kloosters (moniale kloosters)

groetjes
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Kijk hier maar eens: http://home.wanadoo.nl/~psd/isidorusweb ... essen.html

Ik heb het serieus overwogen, maar doe het uiteindelijk niet.
Egbert

Bericht door Egbert »

Wij zijn als jeugdvereniging naar een klooster geweest en het was een mooie ervaring. In gesprekken met een 'monnik' bleek dat iig hij mbt tot de meewerkende genade een stuk reformatorischer geworden was. Het leven opzich sprak mij en een medeleider wel aan en we wilden eigenlijk het klooster opkopen om als [refo] woongemeenschap te laten dienen. ;)
Maar goed ook in dat klooster waren de bezoekers kamer bijna altijd vol ondanks dat daar nog een streng regiem heerste. Het bezoek aan het klooster werd eigenlijk altijd aangegrepen om tot rust te komen. De bezoekers hadden geen religieuze motieven en deden daarom met alles mee [immers hadden ze geen religieuze bezwaren tegen bepaalde aktiviteiten. Als ik er zou gaan logeren [ik zou best willen] zou ik wel goed nadenken voordat ik met bepaalde dingen zou meedoen [de mis bv.].

[Aangepast op 8/1/05 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik ben er eens een paar dagen geweest, toen ik een deeltijd opleiding deed aan een sociale academie.
Dit was een RK hogeschool.
Het was beslist een positieve ervaring
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik vond dit topic en kloosters interesseren me wel. Ik heb al verschillende boeken gelezen erover en het lijkt me een belevenis om eens naar een klooster te gaan. Gewoon al de rust van dit gehaaste leven te ervaren en op jezelf terug geworpen te worden. Maarja het zal er niet van komen denk.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wat ik kan zeggen over een klooster.

Volgens mij staat er in de Bijbel, dat je samen met het onkruid moet groeien. De wereld in dus! En je dus niet terugtrekken in een klooster. Maar ja, dat is misschien we té eenzijdig. Er zitten wel goede en positive kanten aan, dat zal zeker.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Inderdaad moet je je niet afsluiten van de wereld, maar zo een poosje lijkt me heerlijk. Het leven is gewoon te hectisch.

Afbeelding
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Een paar van julie wisten dat ik afgelopen week heb doorgebracht in een klooster Wat mij opviel is dat er ook protestanten waren waarmee ik fijn heb gediscusieerd

Wetende dat de regel van Benedictus is "een ieder die langskomt dient ontvangen te worden als ware het Christus zelfe"

Geweldig vind ik dat de drempel zo laag wordt gelegd voor nier RK gasten.! Okay ze gaan niet ter communie maar deden wel mee aan de dagorde (metten lauden sext vespers en completen)

Mijn vraag is nu hoe staan julie tegenover een verblijf in het klooster en ben je er wel eens geweest of overweeg je dit te doen

Ben benieuwd naar je reactie

Lijkt me wel goed om eens op een stille manier mee te leven met die mensen en alleen bezig te zijn met God

groetjes
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Timo wat bedoel je met je posting? Je schrijft er niets bij.

[Aangepast op 21/4/05 door Lizzy]

Afbeelding
Adorote

Bericht door Adorote »

Het zou voor velen heel goed zijn is helemaal alleen niet een paar dagen maar een paar weken in een klooster te zijn,en de dagorde mee te maken en te beleven; te meer is over zich zelf na te denken wie ze zijn tegen over God,en is alle tijd nemen om met Hem te praten(bidden) en is totaal stil te zijn voor Hem ,wat Hij te zeggen heeft.Verdieping van het gebeds en geloofsleven werkt heel helend zo ook ter navolging van Jezus Christus.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Adorote schreef:Het zou voor velen heel goed zijn is helemaal alleen niet een paar dagen maar een paar weken in een klooster te zijn,en de dagorde mee te maken en te beleven; te meer is over zich zelf na te denken wie ze zijn tegen over God,en is alle tijd nemen om met Hem te praten(bidden) en is totaal stil te zijn voor Hem ,wat Hij te zeggen heeft.Verdieping van het gebeds en geloofsleven werkt heel helend zo ook ter navolging van Jezus Christus.
En wanneer was Christus in een klooster?

Christus zegt dat we in de wereld zijn, alleen niet van de wereld.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie