Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Zondagmorgen een mooie preek over Zondag 27 (uit de verklaring van de. J. Karels).
Mooie, heel ruime preek. Alleen jammer dat de uitleg van vraag 74 heel zwak was. Hij noemde een paar argumenten tegen de bapristen die of niet relevant waren of door een baptist direct van tafel geveegd konden worden.
Mooie, heel ruime preek. Alleen jammer dat de uitleg van vraag 74 heel zwak was. Hij noemde een paar argumenten tegen de bapristen die of niet relevant waren of door een baptist direct van tafel geveegd konden worden.
Erasmiaan schreef:Wat is een "ruime" preek?
Waarschijnlijk bedoelt hij hier mee dat het onvoorwaardelijke welmenende aanbod van genade functioneerde in de prediking.
Dat dit zo gepredikt wordt, behoort trouwens niet vreemd te zijn. Het is de leer waar de GG van harte achterstaat.
Zie ook de artikelen van Ds van Eckeveld in de SB.
Wij hadden een ruime prediking waar de kandidaat voortreffelijk beschreef aan de hand van ps. 16 dat God's liefde een onvoorwaardelijke vrijwillige liefde is voor de wereld. Dat we het werk van Jezus ook in dat licht moeten zien. Onvoorwaardelijk en vol van liefde voor hopeloos vijandige goddelozen. De bevolkingsgroep waar de gehele kerk onder valt. Zijn genade is voor iedereen, al komt niet iedereen tot de genade.
Volgens mij zat er een vrouw in de kerk die voor het eerst hoorde dat Jezus haar lief heeft en dat ze dit mocht geloven. Ze werd terstond gebroken van hart en verslagen van geest als we haar lichaamstaal mogen geloven.
Volgens mij zat er een vrouw in de kerk die voor het eerst hoorde dat Jezus haar lief heeft en dat ze dit mocht geloven. Ze werd terstond gebroken van hart en verslagen van geest als we haar lichaamstaal mogen geloven.
Aha, ik hoorde afgelopen zondag ook een kandidaat die preekte naar aanleiding van psalm 16 ("Mijn goedheid raakt niet tot u, maar tot de heiligen die op de aarde zijn" e.v.)Kaw schreef:Wij hadden een ruime prediking waar de kandidaat voortreffelijk beschreef aan de hand van ps. 16 dat God's liefde een onvoorwaardelijke vrijwillige liefde is voor de wereld. Dat we het werk van Jezus ook in dat licht moeten zien. Onvoorwaardelijk en vol van liefde voor hopeloos vijandige goddelozen. De bevolkingsgroep waar de gehele kerk onder valt. Zijn genade is voor iedereen, al komt niet iedereen tot de genade.
Nou, ik denk dat de preek bij 'ons' toch wel wat anders was. Vorige week preekte hij ook in deze gemeente en toen kondigde hij aan dat de tekst op 2 manieren gelezen kon worden: als woorden van Christus, en als woorden van de gelovige. Vorige week behandelde hij de tekst als woorden van Christus, en deze keer als woorden van de gelovige. Vorige week lag het accent sterk op de 'volzaligheid' van God en het offer van Christus dat in de eerste plaats bedoeld is voor de 'heiligen die op de aarde zijn' en niet allereerst met het oog op Gods eer.Kaw schreef:Zelfde analyse van de preek of heb je toch anders geluisterd?freek schreef:Nee, wél HHK, maar niet in Apeldoorn (zeeer waarschijnlijk wel dezelfde kandidaatKaw schreef:Cool... HHK Apeldoorn?)
In de preek van afgelopen zondag legde de kandidaat de nadruk op de onmacht van de gelovige om God te behagen door eigen werken, de onnodigheid om voor God te werken ('God is verzoend'), en de onwil die er bij de gelovige is om 'na ontvangen genade' voor God te werken, wetend dat alles volbracht is en het dus tot oneer van God zou zijn om hem met werken te behagen.
Deel 2 krijgen wij donderdagfreek schreef:Nou, ik denk dat de preek bij 'ons' toch wel wat anders was. Vorige week preekte hij ook in deze gemeente en toen kondigde hij aan dat de tekst op 2 manieren gelezen kon worden: als woorden van Christus, en als woorden van de gelovige. Vorige week behandelde hij de tekst als woorden van Christus, en deze keer als woorden van de gelovige. Vorige week lag het accent sterk op de 'volzaligheid' van God en het offer van Christus dat in de eerste plaats bedoeld is voor de 'heiligen die op de aarde zijn' en niet allereerst met het oog op Gods eer.Kaw schreef:Zelfde analyse van de preek of heb je toch anders geluisterd?freek schreef:Nee, wél HHK, maar niet in Apeldoorn (zeeer waarschijnlijk wel dezelfde kandidaatKaw schreef:Cool... HHK Apeldoorn?)
In de preek van afgelopen zondag legde de kandidaat de nadruk op de onmacht van de gelovige om God te behagen door eigen werken, de onnodigheid om voor God te werken ('God is verzoend'), en de onwil die er bij de gelovige is om 'na ontvangen genade' voor God te werken, wetend dat alles volbracht is en het dus tot oneer van God zou zijn om hem met werken te behagen.

Mooi zo. Alvast goede aandacht toegewenstKaw schreef:Deel 2 krijgen wij donderdagfreek schreef:Nou, ik denk dat de preek bij 'ons' toch wel wat anders was. Vorige week preekte hij ook in deze gemeente en toen kondigde hij aan dat de tekst op 2 manieren gelezen kon worden: als woorden van Christus, en als woorden van de gelovige. Vorige week behandelde hij de tekst als woorden van Christus, en deze keer als woorden van de gelovige. Vorige week lag het accent sterk op de 'volzaligheid' van God en het offer van Christus dat in de eerste plaats bedoeld is voor de 'heiligen die op de aarde zijn' en niet allereerst met het oog op Gods eer.Kaw schreef:Zelfde analyse van de preek of heb je toch anders geluisterd?freek schreef: Nee, wél HHK, maar niet in Apeldoorn (zeeer waarschijnlijk wel dezelfde kandidaat)