Komt u wel eens in een andere kerk?

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Josephus schreef: Toch begrijp ik niet goed dat die 'onoverkomelijke moeilijkheden' blijkbaar niet overkomelijk kunnen worden door de nodiging van Christus.

Nu lijkt het net alsof je tegen Christus zegt in antwoord op Zijn nodiging: "Nee, dank U, vanwege onze kerkelijke regels en protocollen kan ik niet ingaan op Uw nodiging, een andere keer maar weer." Ik weet het, dat klinkt scherp, maar in feite komt het daar wel op neer. Het kan toch niet zo zijn dat we geraakt worden door Christus nodiging, maar dat we er niet op ingaan vanwege praktische argumenten? :?
Ik vind wel dat josephus een punt hier heeft. het is niet een dominee of kerkelijke gemeente die uitnodigt, maar Christus zelf. Ligt dat besef er nog wel? En kan je dan idd gewoon maar nee zeggen? Omdat je bang bent dat anderen "misbruik" maken van overal zomaar aangaan? Men maakt ook misbruik van het Christelijk geloof...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

"Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn naam, daar zal Ik zijn"

Toch?
The Groom's still waiting at the altar
dré

Bericht door dré »

Rens schreef:ik ga nog 'ns "proeven" in de CGK in Ede, bij Ds. van Amstel. ik wéét dat het ietwat oneerbiedig gezegd lijkt, maar ja, je moet het maar ff nemen zoals het komt.
Daar ben ik vorig jaar een keer geweest. Mooie preek over psalm 46
''God is een toevlucht voor de zijnen!"
dré
--------

Credo in unum Deo
Unionist

Bericht door Unionist »

caprice schreef:[
Gewoon de eigen gemeente, zoals het hoort. Je bent niet voor niets ergens lid, en dan moet er orde en regel zijn. Geen derde dienst.
Diezelfde orde deed ons ervoor kiezen om gisteren op de normale tijd van 17.00 elders te gaan in plaats van om 15.00 in onze eigen gemeente.

En we hadden een mooie preek van Prof. Van 't Spijker over de Kananese vrouw.

Alleen was de organist er niet, zodat we met een voorzangster a-capella zongen. Ook weer eens een belevenis.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Josephus schreef: Toch begrijp ik niet goed dat die 'onoverkomelijke moeilijkheden' blijkbaar niet overkomelijk kunnen worden door de nodiging van Christus.

Nu lijkt het net alsof je tegen Christus zegt in antwoord op Zijn nodiging: "Nee, dank U, vanwege onze kerkelijke regels en protocollen kan ik niet ingaan op Uw nodiging, een andere keer maar weer." Ik weet het, dat klinkt scherp, maar in feite komt het daar wel op neer. Het kan toch niet zo zijn dat we geraakt worden door Christus nodiging, maar dat we er niet op ingaan vanwege praktische argumenten? :?
Ik vind wel dat josephus een punt hier heeft. het is niet een dominee of kerkelijke gemeente die uitnodigt, maar Christus zelf. Ligt dat besef er nog wel? En kan je dan idd gewoon maar nee zeggen? Omdat je bang bent dat anderen "misbruik" maken van overal zomaar aangaan? Men maakt ook misbruik van het Christelijk geloof...
Jolanda en Josephus:
Voor (en volgens) mij gaat de gehoorzaamheid aan de nodiging niet buiten de zelfbeproeving om.
Zoals verwoord in het Avondmaalsformulier op grond van Gods Woord.

Daarnaast dient er sprake van een bepaalde orde te zijn.
Eerst je aansluiten bij een gemeente dmv geloofsbelijdenis. Deze geloofsbelijdenis is ook bedoeld "voor hen die zich willen begeven tot het Heilig Avondmaal des Heeren", zoals het opschrift boven het Kort Begrip luidt.
En dus daarna pas "zich begeven tot het Heilig Avondmaal".

Beide zaken vormen voor mij een onoverkomelijk bezwaar om zomaar ergens Avondmaal te gaan vieren (los van het feit dat het kerkelijk niet mogelijk is binnen de gereformeerde religie).

Tenslotte neem ik aan dat je eigen gemeente "genoeg" Avondmaalsvieringen houdt.
geledu

Bericht door geledu »

Unionist schreef:Diezelfde orde deed ons ervoor kiezen om gisteren op de normale tijd van 17.00 elders te gaan in plaats van om 15.00 in onze eigen gemeente.
Is de orde in het gezin afhankelijk van het tijdstip van de dienst ?
M.i. is het juist met een opgroeiend gezin van groot belang dat er enig kerkelijk besef wordt bijgebracht. (let op, niet verwarren met kerkisme !!)
En dan is het voorbeeld wat ouders geven in deze erg belangrijk. En kerkelijk besef komt als eerste tot uiting door op zondag de ere diensten binnen de eigen kerkelijke gemeente te bezoeken.

Dit zorgt juist ook voor rust in het (opgroeiend) gezin op de zondag.
Unionist

Bericht door Unionist »

We voeden onze kinderen op met het besef dat Gods Woord ook in andere gemeenten gebracht wordt. Dat het niet zoveel uitmaakt welk bordje er op de deur staat en wat het tempo is van het zingen, als er maar Bijbels gepreekt wordt.
geledu

Bericht door geledu »

Unionist schreef:We voeden onze kinderen op met het besef dat Gods Woord ook in andere gemeenten gebracht wordt. Dat het niet zoveel uitmaakt welk bordje er op de deur staat en wat het tempo is van het zingen, als er maar Bijbels gepreekt wordt.
Zo proberen wij ook in al het tekort onze kinderen op te voeden.
Daarom had ik in mijn vorige posting er bijgezegd dat we niet kerkistisch mogen worden.
We mogen absoluut niet zeggen : "Des Heeren Tempel , des Heeren tempel is deze.."

Wat ik ze ook probeer mee tegeven dat we wel lid zijn van een bepaalde gemeente en dat we daar, door de voorzienigheid Gods in ons leven, of door geboorte of door huwelijk of anderszinds, in geplaatst zijn.
Het is zelfs zo dat we ons bij een bepaalde gemeente moeten voegen, ook in het Schatboek wordt daar zo over geschreven (n.a.v. zondag 21)
Dus ons lidmaatschap van een kerkelijke gemeente , wat op zich al een gave Gods is , uit zich o.a. het bezoeken van de zondagse erediensten.
Ook in deze erediensten wordt als het goed is de gemeenschap der heiligen ervaren.

Dat we naast deze orde van het bezoeken van de erediensten in onze eigen gemeente , elders ook kerken is dan alleen maar toe te juichen.
Maar dan wel er naast en niet in plaats van.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wat heeft in dit verband de NGB ons te zeggen?

Vooral artikel 28, maar ook artikel 30 tot 32?

En ook zondag 21, van de Heidelberger?

Geven die opening, dat in plaats van dat men trouw de kerk bezoekt waar men lid is, dat men vaak in andere kerken is, zodat de kerkeraad ook niet weet of je wel ergens in een kerk bent of niet? Hoe kunnen die dan hun taak doen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Alsof ze je missen in een megakerk.
Lassie

Bericht door Lassie »

Unionist schreef:Alsof ze je missen in een megakerk.
precies.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Lassie schreef:
precies.
Je hebt toch wijken? met eigen ouderlingen? en mede-kerkgangers? Ik zit ook in een vrij grote gemeente, maar als ik een paar weken achter elkaar niet kom, dan merken ze dat echt wel. En komen ze ook even informeren wat er aan de hand is. (dat gebeurde nl bij mijn vorige zwangerschap toen ik niet zo lang achter elkaar kon zitten en ik thuis meeluisterde)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

Lassie schreef:
precies.
Je hebt toch wijken? met eigen ouderlingen? en mede-kerkgangers? Ik zit ook in een vrij grote gemeente, maar als ik een paar weken achter elkaar niet kom, dan merken ze dat echt wel. En komen ze ook even informeren wat er aan de hand is. (dat gebeurde nl bij mijn vorige zwangerschap toen ik niet zo lang achter elkaar kon zitten en ik thuis meeluisterde)
ik niet hoor. ik was al maanden niet meer in de kerk geweest. (1 gemeente 1600 leden) Tijdens het afscheidsgesprek heb ik verteld waarom ik weg ging, en heb toen verteld dat ik al een paar maanden (6) niet meer in de kerk kwam. O tsja. dat weet ik niet zegtie, dat heb ik niet in de gaten. Hij had mij met kerst nog wel zien lopen (dit kwam omdat ik oppasdienst had). :?
nellie

Bericht door nellie »

Lassie schreef:
Lassie schreef:
precies.
ik niet hoor. ik was al maanden niet meer in de kerk geweest. (1 gemeente 1600 leden) Tijdens het afscheidsgesprek heb ik verteld waarom ik weg ging, en heb toen verteld dat ik al een paar maanden (6) niet meer in de kerk kwam. O tsja. dat weet ik niet zegtie, dat heb ik niet in de gaten. Hij had mij met kerst nog wel zien lopen (dit kwam omdat ik oppasdienst had). :?
Nou dat vind ik heel erg ,en ik kan begrijpen dat je daar een heel naar gevoel van hebt.
Ik hoop voor je dat je de juiste keus mag maken, waar de liefde nog is. Hartelijke Groet Nellie.
freek

Bericht door freek »

Ach, in onze gemeente (ong. 200 leden) kun je ook een half jaar wegblijven zonder dat ze ook maar iets van zich laten horen. Zelfs niet toen er een dominee stond. Die 'vergat' zogezegd zelfs de gouden huwelijksjubilea. Dus wegblijven is echt geen probleem. (En misschien zien ze me liever gaan dan komen)
Plaats reactie