Meisje wacht in politiecel op plek.

edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

memento schreef:
edele strijdster schreef:
memento schreef:
Christiaan schreef: Zeker!
Maar elk geval is een geval te veel. Zulke mensen horen niet in een gevangenis.
Horen niet, maar soms is er gewoon geen keus...
Tja, dat brullen betrokkenen al jaren lang. Tientallen jaren...
en ondertussen blijft het maar gebeuren.
En wat doet de regering? Niets... totaal niets, maar de jeugdhulpverlening krijgt het op z'n dak!
Ach, hoe vaak komt dit nu voor? Juist, zeer, zeer zelden.

Laten we gewoon realistisch blijven: De politiek kan niet álles in regeltjes vatten. Dat is gewoon ondoenbaar.

Hoe hard het ook klinken mag: Uiteindelijk heeft dit meisje dit aan haar eigen gedrag te danken. Dat Nederland een zorg-staat is, is goed. Alleen dat kent ook haar grenzen. Wie wegloopt van de hulp die gegeven wordt, en een gevaar is voor zichzelf of omgeving, moet gewoon onder toezicht staan. Al is het desnoods dan maar een cel.
Nou, dat vind ik zeer kort door de bocht...

Ten eerste... het komt niet zeer, zeer zelden voor. Ik heb geen cijfers, maar hoor en lees hier zeer regelmatig over.
En... waar komt dat gedrag van dit meisje vandaan? Dat gedrag komt niet uit de lucht vallen hoor. Juist doordat ze dit gedrag vertoont, hoort ze niet in een politiecel maar in dezelfde instelling thuis van waar ze is weggelopen.
Je moet eens weten hoeveel licht verstandelijk gehandicapte jongeren/ mensen met gedragsproblemen in een gevangenis zitten, terwijl ze hulp nodig hebben. Tuurlijk, als je lvgg jongere bent kun je niet voldoen aan de eisen die je omgeving aan je stelt dús wat doe je als je machteloos bent? Juist, je wordt agressief of loopt weg. Domweg omdat je geen andere mogelijkheid hebt waarmee je je eigen machteloosheid duidelijk kan maken.

Tuurlijk in de cel stoppen die jongens. Geen hulp bieden hoor, als ze weg lopen, dat is hun eigen schuld tenslotte.

Da's het zelfde als een demente bejaarde op straat laten lopen omdat hij het verpleeghuis uitloopt...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Christiaan

Bericht door Christiaan »

memento schreef:
memento schreef: Horen niet, maar soms is er gewoon geen keus...
Tja, dat brullen betrokkenen al jaren lang. Tientallen jaren...
en ondertussen blijft het maar gebeuren.
En wat doet de regering? Niets... totaal niets, maar de jeugdhulpverlening krijgt het op z'n dak!
Ach, hoe vaak komt dit nu voor? Juist, zeer, zeer zelden.

Laten we gewoon realistisch blijven: De politiek kan niet álles in regeltjes vatten. Dat is gewoon ondoenbaar.

Hoe hard het ook klinken mag: Uiteindelijk heeft dit meisje dit aan haar eigen gedrag te danken. Dat Nederland een zorg-staat is, is goed. Alleen dat kent ook haar grenzen. Wie wegloopt van de hulp die gegeven wordt, en een gevaar is voor zichzelf of omgeving, moet gewoon onder toezicht staan. Al is het desnoods dan maar een cel.
Nou, dat vind ik zeer kort door de bocht...

Ten eerste... het komt niet zeer, zeer zelden voor. Ik heb geen cijfers, maar hoor en lees hier zeer regelmatig over.
En... waar komt dat gedrag van dit meisje vandaan? Dat gedrag komt niet uit de lucht vallen hoor. Juist doordat ze dit gedrag vertoont, hoort ze niet in een politiecel maar in dezelfde instelling thuis van waar ze is weggelopen.
Je moet eens weten hoeveel licht verstandelijk gehandicapte jongeren/ mensen met gedragsproblemen in een gevangenis zitten, terwijl ze hulp nodig hebben. Tuurlijk, als je lvgg jongere bent kun je niet voldoen aan de eisen die je omgeving aan je stelt dús wat doe je als je machteloos bent? Juist, je wordt agressief of loopt weg. Domweg omdat je geen andere mogelijkheid hebt waarmee je je eigen machteloosheid duidelijk kan maken.

Tuurlijk in de cel stoppen die jongens. Geen hulp bieden hoor, als ze weg lopen, dat is hun eigen schuld tenslotte.

Da's het zelfde als een demente bejaarde op straat laten lopen omdat hij het verpleeghuis uitloopt...
Zeker! Laten we vooral niet licht over zulke zaken spreken.
Het komt zeker erg vaak voor dat jongeren die wachten op jeugdzorg of speciale zorg in een jeugdgevangenis komen.
Wat vreselijk is, omdat het niet hun plaats is en dat het nog in Nederland gebeurt.
Velen is het te ver van hun bed maar spreek er dan niet afstandelijk of licht over!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
jvdg

Bericht door jvdg »

Wilma van den Berg schreef:
Tiberius schreef:Hier het hele artikel.
Het is inderdaad een triest geval.

Anderzijds: als een jeugdinrichting er geen raad mee weet, praat je waarschijnlijk al gauw over een therapeutisch gezin. Daar zijn er niet zoveel van nee.
Want het is heel zwaar om zo'n tiener op te vangen in een normaal gezin. Het legt een enorme impact op je eigen gezin.
[hr]
Meisje wacht in politiecel op plek

Het meisje uit Enschede dat na een vermissing van twee weken in het weekend is teruggevonden wacht in een politiecel op een opvangplek.

Haar advocaat wil een snelle oplossing, maar volgens hem zitten Justitie en de jeugdhulpverlening met de handen in het haar omdat er geen plek is. Hij vindt het ongelooflijk en triest dat ze vastzit zonder iets gedaan te hebben en wil dat de politiek actie onderneemt. De Kinderbescherming zou volgens advocaat Oude Breuil de bewaarders op het politiebureau hebben gevraagd het meisje af en toe tv te laten kijken zodat haar verblijf daar draaglijker wordt. Het 15-jarige meisje was spoorloos nadat ze was weggelopen uit een jeugdinrichting in Zwolle.
:?
Hij ziet het, en Hij weet het..............
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ES schreef:Tuurlijk in de cel stoppen die jongens. Geen hulp bieden hoor, als ze weg lopen, dat is hun eigen schuld tenslotte.
Soms moeten jeugdigen tegen zichzelf beschermd worden. Ook dát is barmhartigheid!
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
ES schreef:Tuurlijk in de cel stoppen die jongens. Geen hulp bieden hoor, als ze weg lopen, dat is hun eigen schuld tenslotte.
Soms moeten jeugdigen tegen zichzelf beschermd worden. Ook dát is barmhartigheid!
Ja, ja..............
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Precies. Wees blij dát het gebeurt. Nederland is één van de zeer weinige landen waar dit soort probleemgevallen (i.e. weglopen uit hulpinstelling) beschermd wordt tegen zichzelf en tegen de gevaren van de straat.
geledu

Bericht door geledu »

Afgewezen schreef:
Idd hoeft ze tenminste met die regen niet buiten te slapen.

Wat een ophef , wees blij dat zo'n meid opgevangen kan worden.
Elders in de wereld leven ze op straat en in riolen, hier mag ze zolang in een comfortabele cel verkeren tot er elders een plekje vrijkomt.
edele strijdster

Afgewezen schreef:
Daar heb je gelijk in. Alleen, dit is niet de manier. Vaak wordt het als tijdelijke oplossing aangeboden. Achteraf blijkt het vaak geen tijdelijke, maar definitieve oplossing te zijn. Hiermee raak je van de wal in de sloot en pak je ook de oorzaak van het probleem niet aan. SImpel weg omdat ze die mogelijkheden niet hebben in een 'gevangenis'. Die mogelijkheden hebben ze wel in een instelling. Dikke kans, dat de betreffende jongeren als een groter gevaar uit de gevangenis komen dan ze er in gaan. Zeker wanneer ze minder begaafd zijn. Ze willen zich bewijzen, dus nemen onaangepast gedrag van 'medegevangen' over. Terug in de maatschappij/ instelling weten ze zich helemaal niet mee te gedragen.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

We hebben er inmiddels over gechat. :wink:
Waarbij bleek dat er heel veel kanten aan deze kwestie zitten.
edele strijdster

Afgewezen schreef:We hebben er inmiddels over gechat. :wink:
Waarbij bleek dat er heel veel kanten aan deze kwestie zitten.
:) Heel veel kanten....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:We hebben er inmiddels over gechat. :wink:
Maar daarmee is ze niet uit die politiecel. :wink:

Overigens mag ze maximaal 10 dagen in een politiecel vastgehouden worden.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Poeh, wat is dit allemaal makkelijk te typen achter je computer in de comfortabele stoel en een sfeervolle kamer met koffie binnen handbereik :?
Ik ben al een poosje serious aan het overwegen om ons te laten informeren over pleeggezin te zijn. Ook ik heb van dichtbij meegemaakt hoe moeilijk het is om passende opvang en zorg te vinden. En zo'n bericht is voor mij alleen maar een aansporing om me hier nog verder in te verdiepen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Christiaan

Bericht door Christiaan »

JolandaOudshoorn schreef:Poeh, wat is dit allemaal makkelijk te typen achter je computer in de comfortabele stoel en een sfeervolle kamer met koffie binnen handbereik :?
Ik ben al een poosje serious aan het overwegen om ons te laten informeren over pleeggezin te zijn. Ook ik heb van dichtbij meegemaakt hoe moeilijk het is om passende opvang en zorg te vinden. En zo'n bericht is voor mij alleen maar een aansporing om me hier nog verder in te verdiepen.
Mooi streven Jolanda!
Ook hier zitten we duidelijk weer op de zelfde lijn.
Laten we God bidden of Hij ook deze jonge mensen wil gedenken.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ben al een poosje serious aan het overwegen om ons te laten informeren over pleeggezin te zijn.
Inderdaad: een mooi streven!

Het beste kan je dan naar de website van de SGJ gaan en daar de online test starten, waarmee je na kan gaan of het pleegouderschap iets voor je gezin is.
Als dat het geval is, dan moet je als echtpaar een STAP cursus volgen (bij de SGJ is dat verkort, maar niet landelijk erkend).
Daarna krijg je een soort van intake met een pleegzorgwerker, waarbij gezocht wordt welk soort kind bij je gezin past.

Er wordt overigens wel heel goed onderzocht wat je drijfveren zijn. Eigenlijk wordt je hele gezin binnenstebuiten gekeerd en alle gezinsleden moeten erachter staan.

Daarna kan je "doorgaan" voor therapeutisch pleeggezin. Dat is nog veel zwaarder, vanwege de uitgebreide verslaglegging. Maar dat zal gezien de leeftijd van je kinderen bij jullie wel niet lukken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben al een poosje serious aan het overwegen om ons te laten informeren over pleeggezin te zijn.
Inderdaad: een mooi streven!

Het beste kan je dan naar de website van de SGJ gaan en daar de online test starten, waarmee je na kan gaan of het pleegouderschap iets voor je gezin is.
Als dat het geval is, dan moet je als echtpaar een STAP cursus volgen (bij de SGJ is dat verkort, maar niet landelijk erkend).
Daarna krijg je een soort van intake met een pleegzorgwerker, waarbij gezocht wordt welk soort kind bij je gezin past.

Er wordt overigens wel heel goed onderzocht wat je drijfveren zijn. Eigenlijk wordt je hele gezin binnenstebuiten gekeerd en alle gezinsleden moeten erachter staan.

Daarna kan je "doorgaan" voor therapeutisch pleeggezin. Dat is nog veel zwaarder, vanwege de uitgebreide verslaglegging. Maar dat zal gezien de leeftijd van je kinderen bij jullie wel niet lukken.
De online-test heb ik al gedaan en daar kwam ik goed doorheen. Uitslag was zoiets als: je bent goed op de hoogte, misschien ben je al pleegouder. Zo niet, dan willen we graag dat je contact opneemt met blablabla.
Maar aangezien het best een grote stap is, en er nu bijons ook een kleine op komst is, willen we het toch heel goed overwegen en niet zomaar "wat" doen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie