Op welke wijze herkauw je de prediking?

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Zelf denk ik onder het orgelspelen vaak nog na over de prediking.
Soms lees ik wat bijbelverklaarders over het bijbelgedeelten zeggen. Andere keer ga ik kijken of ik preken (geschreven) van oudvaders over de tekst. Of een bijbelstudieboekje heb over het bijbelboek en dus over het bijbelgedeelte.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ichtus

Re: Op welke wijze herkauw je de prediking?

Bericht door Ichtus »

Christiaan schreef:Op welke wijze herkauw je de prediking?

Zelf denk ik onder het orgelspelen vaak nog na over de prediking.
Soms lees ik wat bijbelverklaarders over het bijbelgedeelten zeggen. Andere keer ga ik kijken of ik preken (geschreven) van oudvaders over de tekst. Of een bijbelstudieboekje heb over het bijbelboek en dus over het bijbelgedeelte.
Door er met anderen over te praten. Met elkaar erover doorpraten. Zelf schrijf ik ook meestal wel mee onder de preek, zodat ik later nog eens rustig het gehoorde kan overdenken.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Wij proberen in ons gezin na de kerkdienst thuis onder de koffie de preek te bespreken. Degenen die de dienst heeft bijgewoond vertelt de ander die opgepast een samenvatting van de preek. Als onze dochter van 3 meegeweest is dan is allereerst zij aan het woord. Wij proberen haar te trainen om iets van de preek op te pikken en nadien daarover te praten.

Vervolgens pakken we dr een verklaring bij of als het leesdienst is geweest pakken we de preek zelf er nog eens bij (als we 'm hebben).

Je ziet wel dat er een verschil is in hoe de preek verwerkt wordt. Mijn vrouw doet dat eigenlijk tijdens de preek al en doet ook 'toegepast' verslag van de prediking. Zelf neem ik de preek zo feitelijk mogelijk op. Het verinnerlijken van de preek volgt (als het volgt) later op de dag of in de week die volgt.
Brengt me tot het statement dat dé manier van preekverwerking niet bestaat. Ieder moet dat op z'n eigen manier doen. Waardevol is wel het koffieuurtje na de dienst. Het helpt je enorm om de preek op te slaan als je zelf een samenvatting geeft.
Christiaan

Jean le Fontain schreef:Wij proberen in ons gezin na de kerkdienst thuis onder de koffie de preek te bespreken. Degenen die de dienst heeft bijgewoond vertelt de ander die opgepast een samenvatting van de preek. Als onze dochter van 3 meegeweest is dan is allereerst zij aan het woord. Wij proberen haar te trainen om iets van de preek op te pikken en nadien daarover te praten.

Vervolgens pakken we dr een verklaring bij of als het leesdienst is geweest pakken we de preek zelf er nog eens bij (als we 'm hebben).

Je ziet wel dat er een verschil is in hoe de preek verwerkt wordt. Mijn vrouw doet dat eigenlijk tijdens de preek al en doet ook 'toegepast' verslag van de prediking. Zelf neem ik de preek zo feitelijk mogelijk op. Het verinnerlijken van de preek volgt (als het volgt) later op de dag of in de week die volgt.
Brengt me tot het statement dat dé manier van preekverwerking niet bestaat. Ieder moet dat op z'n eigen manier doen. Waardevol is wel het koffieuurtje na de dienst. Het helpt je enorm om de preek op te slaan als je zelf een samenvatting geeft.
Wel mooi zeg, zoiets moet ik missen.... :(
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik maak altijd aantekeningen tijdens de preek. Zo let ik meer op de inhoud dan de wijze waarop het gebracht wordt. En meestal lees ik het halverwege de week nog even door en probeer ik hetgeen ik in de preek gehoord heb toe te passen in het dagelijkse leven
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Christiaan

JolandaOudshoorn schreef:Ik maak altijd aantekeningen tijdens de preek. Zo let ik meer op de inhoud dan de wijze waarop het gebracht wordt. En meestal lees ik het halverwege de week nog even door en probeer ik hetgeen ik in de preek gehoord heb toe te passen in het dagelijkse leven
Mooi zeg!
Ik zou niet aandachtig meer kunnen luisteren als ik aantekeningen zou maken.

vlinder

Bericht door vlinder »

Christiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik maak altijd aantekeningen tijdens de preek. Zo let ik meer op de inhoud dan de wijze waarop het gebracht wordt. En meestal lees ik het halverwege de week nog even door en probeer ik hetgeen ik in de preek gehoord heb toe te passen in het dagelijkse leven
Mooi zeg!
Ik schrijf niet in de kerk mee maar wel tijdens de kerkdienst op mijn werk. Omdat de kerkdienst onder werktijd is kan ik anders mijn gedachten niet doorbreken zo van: dit moet ik nog ff doen, dat niet vergeten en dat nog rapporteren. Ook ben ik erg snel afgeleid. In de kerk hebben we een "vast" plaatsje en ben ik minder snel afgeleid. Dan luister ik. Memento en ik lopen altijd naar de kerk en onder het lopen hebben we het over de preek. Vaak probeer ik doordeweeks het gehoorde terug te brengen in gedachten en de practische invulling toe te passen in mijn dagelijks leven, maar dat vind ik toch moeilijk hoor. Verder ben ik van plan vanaf a.s. zondag na de preek een bijbelverklaring erbij te pakken. Zelf vind ik dit alles nog te weinig en wil proberen wat actiever hierin te zijn, maar ik vind het moeilijk om door de weeks bewust even te gaan zitten en een moment vrij te maken om nog eens een stuk te lezen over de preek. Ik vind dat zelf ook heel erg dat er zo weinig van komt, maar ik ben weer vol goede voornemens.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
JolandaOudshoorn

vlinder schreef:
Christiaan schreef:
Mooi zeg!
Ik schrijf niet in de kerk mee maar wel tijdens de kerkdienst op mijn werk. Omdat de kerkdienst onder werktijd is kan ik anders mijn gedachten niet doorbreken zo van: dit moet ik nog ff doen, dat niet vergeten en dat nog rapporteren. Ook ben ik erg snel afgeleid. In de kerk hebben we een "vast" plaatsje en ben ik minder snel afgeleid. Dan luister ik. Memento en ik lopen altijd naar de kerk en onder het lopen hebben we het over de preek. Vaak probeer ik doordeweeks het gehoorde terug te brengen in gedachten en de practische invulling toe te passen in mijn dagelijks leven, maar dat vind ik toch moeilijk hoor. Verder ben ik van plan vanaf a.s. zondag na de preek een bijbelverklaring erbij te pakken. Zelf vind ik dit alles nog te weinig en wil proberen wat actiever hierin te zijn, maar ik vind het moeilijk om door de weeks bewust even te gaan zitten en een moment vrij te maken om nog eens een stuk te lezen over de preek. Ik vind dat zelf ook heel erg dat er zo weinig van komt, maar ik ben weer vol goede voornemens.
Nou Vlinder, ik herken mezelf wel in jou problemen. Ik heb dan veel mooie theologische werken in de kast staan, maar aan lezen kom ik bijna niet toe, laat staan een grondige studie. Heel soms pak ik wel de kanttekeningen of een Bijbelverklaring bij, maar ja, die gewone dagelijkse dingen he....
Marco

Bericht door Marco »

Zo af en toe is het mijn beurt om de preek in het Engels te vertalen. Dat geeft een hele mooie kans om de preek te 'voorkauwen'. Als je goed wilt vertalen zul je namelijk citaten en schriftverwijzingen in de bron (Engelse bijbel of belijdenisgeschriften) moeten opzoeken. Eerst de tekst in het Nederlands opzoeken, beetje eromheen lezen, dan de Engelse bijbel pakken (ik maak gebruik van zowel papieren bijbels als van biblija.net - erg handig). Je leert dan tijdens het vertalen een heleboel.

En wat mij dan nog het meest opvalt is dat je tijdens het luisteren van de preek in de kerk tóch nog nieuwe dingen hoort. Soms alleen maar door de klemtoon van de voorganger. Dat heb ik dan wel meer als de voorganger de predikant is die de preek zelf heeft geschreven. Bij preeklezen is dat op de een of andere manier wat minder.
JolandaOudshoorn

Zijn er overigens nog meer mensen die van te voren zich voorbereiden? Ik heb het wel een poosje (2-3weken) gedaan. Toen stond er (toen we nog niet vaccant waren) in het kerkblad wat de stof van de prediking zou zijn. (bij een serie is dat nog gemakkelijker) en las ik alvast het tekstgedeelte + verklaring door. Ik lees in de kerk voor de kerkdienst wel altijd de schriftlezing en de psalmen door. Maar verder... :oops: Het is nu ook wat lastiger nu we vaccant zijn, je weet niet vooraf wat het tekstgedeelte is.
Christiaan

JolandaOudshoorn schreef:Zijn er overigens nog meer mensen die van te voren zich voorbereiden? Ik heb het wel een poosje (2-3weken) gedaan. Toen stond er (toen we nog niet vaccant waren) in het kerkblad wat de stof van de prediking zou zijn. (bij een serie is dat nog gemakkelijker) en las ik alvast het tekstgedeelte + verklaring door. Ik lees in de kerk voor de kerkdienst wel altijd de schriftlezing en de psalmen door. Maar verder... :oops: Het is nu ook wat lastiger nu we vaccant zijn, je weet niet vooraf wat het tekstgedeelte is.
Tekst en Psalmen weet ik niet van te voren.
Mijn voorbereiding bestaat doorgaans enkele uit een gebed.
Voor de rest het gebed voor de dienst.
Probeer wel als voorbereiding, op zaterdagavond als laatste een preek te luisteren.
Dus bij mij is het eigelijk meer herkauwen, voor een gedeelte dan.
Want eigelijk verwacht ik het meer van God, dat Hij die dingen die nodig zijn voor mij, zal toepassen aan mijn ziel en mij die dingen zal laten onthouden die mij van nut zullen zijn.

henri

Bericht door henri »

JolandaOudshoorn schreef:Zijn er overigens nog meer mensen die van te voren zich voorbereiden?
Wij lezen met onze kinderen uit de catechismusverklaring van Van Dam de zondag die gelezen zal worden. Heel leerzaam (ook voor mezelf nog)
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Rens

Bericht door Rens »

Christiaan schreef:Op welke wijze herkauw je de prediking
we zijn toch geen kudde wezenloos voor zich uitstarende, herkauwende koeien..........?????????????/
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Rens schreef:
we zijn toch geen kudde wezenloos voor zich uitstarende, herkauwende koeien..........?????????????/
Rens, je weet heel goed wat Christiaan bedoelt.
:cry:

Als je na de prediking het gehoorde niet herkauwt, dàn kun je jezelf vergelijken met wezenloos voor zich uitstarenden...........
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Rens schreef:
Rens, je weet heel goed wat Christiaan bedoelt.
:cry:

Als je na de prediking het gehoorde niet herkauwt, dàn kun je jezelf vergelijken met wezenloos voor zich uitstarenden...........
ik vind het een uitermate merwaardige uitdrukking voor "overdenken van het gehoorde"...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie