opwekkingsliederen
Als digibeet kon ik niet anders dan de inzender te vragen om deletion.Rens schreef:Kun je dat als Mod niet zélf doen dan?? Je zult die mogelijkheid toch wel hebben???jvdg schreef:.
Plaatser van deze zaken verzoek ik dringend om deze ONMIDDELLIJK te deleten.
Ik kan op m'n andere site iedereen bannen en alles weghalen wat me niet bevalt............dus, ik dacht dat jullie die mogelijkheden ook wel zouden hebben.............
blijkbaar niet dus. jammer..........
En let wel, het ging mij in eerste instantie niet om de woorden, maar om de (ongevraagde) melodie en het vreemde plaatje.
Bovendien geef ik de inzender ruimte om vrijwillig "zich terug te trekken" :mrgreen: :mrgreen:
Hé mod, niet zo fanatiek...
Het enige wat ik gedaan heb, is gebruikmaken van de faciliteiten van dit forum. Er staat een knopje op met een luidsprekertje. Als ik daarop klik, krijg ik de tekst: Link naar een geluidsbestand.
Dat heb ik gedaan, meer niet.
Wist ik veel dat ik van dat knopje moest afblijven. Stond niet in de forumregels. Zijn er nog meer knopjes waar ik niet aan mag komen?
Maar enfin, ik heb de posting aangepast en nu moet je eerst klikken voor je de melodie hoort.
Ik denk tenminste dat je dat bedoelde met "zich terugtrekken". Want als je dat letterlijk bedoelt, kun je me beter bannen.
Overigens kun je een muziekje ook uitzetten door je boxjes zacht te zetten. Dat kan door aan de knopjes te draaien die op je boxjes zitten.
Het enige wat ik gedaan heb, is gebruikmaken van de faciliteiten van dit forum. Er staat een knopje op met een luidsprekertje. Als ik daarop klik, krijg ik de tekst: Link naar een geluidsbestand.
Wist ik veel dat ik van dat knopje moest afblijven. Stond niet in de forumregels. Zijn er nog meer knopjes waar ik niet aan mag komen?
Maar enfin, ik heb de posting aangepast en nu moet je eerst klikken voor je de melodie hoort.
Ik denk tenminste dat je dat bedoelde met "zich terugtrekken". Want als je dat letterlijk bedoelt, kun je me beter bannen.
Overigens kun je een muziekje ook uitzetten door je boxjes zacht te zetten. Dat kan door aan de knopjes te draaien die op je boxjes zitten.
:mrgreen:Hendrikus schreef:Dank voor de tip! :mrgreen:Unionist schreef:Overigens kun je een muziekje ook uitzetten door je boxjes zacht te zetten. Dat kan door aan de knopjes te draaien die op je boxjes zitten.
Probleem was alleen dat ik al muziek aan had staan, en dat harmonieerde niet zo erg met jouw opgewekte liedje![]()
Sorry U, het was absoluut niet fanatisch bedoeld, maar de melodie was voor velen van ons storend. En het plaatje was wezensvreemd.Unionist schreef:Hé mod, niet zo fanatiek...
Wat mij betreft mag je alle knopjes beroeren mits het maar in overeenstemming is met de regeltjes.
Van bannen is natuurlijk absoluut geen sprake! :shock:
Hoewel? :mrgreen: :mrgreen:
- Oude-Waarheid
Des al niet te min :mrgreen:jvdg schreef:Sorry U, het was absoluut niet fanatisch bedoeld, maar de melodie was voor velen van ons storend. En het plaatje was wezensvreemd.Unionist schreef:Hé mod, niet zo fanatiek...
Wat mij betreft mag je alle knopjes beroeren mits het maar in overeenstemming is met de regeltjes.
mag ik éérst, mag ik éérst???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:jvdg schreef:Sorry U, het was absoluut niet fanatisch bedoeld, maar de melodie was voor velen van ons storend. En het plaatje was wezensvreemd.Unionist schreef:Hé mod, niet zo fanatiek...
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
- Bookreader
Ik kom wat erg laat binnen in deze discussie. Ik ben ook nog niet zo lang op dit forum.
Maar ik zag dit staan, en wou er toch even op reageren.
Toch gaat dit er bij mij niet in als koek, wat deze dominee schrijft. Ik twijfel namelijk ernstig aan de juistheid van de methode van beoordeling die ik hier tegen kom. Het komt namelijk een beetje op mij over als: snel op de klank af en op het gevoel een beoordeling geven. Da's makkelijk en dan ben je gauw klaar, maar de kwaliteit van de beoordeling kan dan ernstig te wensen over laten.
Op zich kan het best waar zijn dat in dat lied "Samen in de naam van Jezus, heffen wij een loflied aan" remonstrantse geluiden te horen zijn, dat weet ik niet. Dat laat ik even in het midden. Maar de zin: Behalve dat het parmantig klinkt in de zin van: "dat doen wij wel even", vind ik erg risicovol. Dat kan te maken hebben met een bepaalde gefocustheid, terwijl als je de Psalmen er nou eens naast gaat leggen, je tot de ontdekking kan komen dat daar misschien wel precies zo'n zin in voorkomt! Zo is mij dat wel eens overkomen. Dat ging dan weliswaar niet over Opwekking.
Er is dus het gevaar van vastzitten in bepaalde dogmatische formuleringen en dogmatisch perfectionisme, wat kan leiden tot hypercorrectie. Daar moeten we voor uitkijken.
Kritiek op onjuiste zaken? Geen probleem. Maar het moet wel met de juiste methode gebeuren.
Maar ik zag dit staan, en wou er toch even op reageren.
Ik ben helemaal geen liefhebber van Opwekking.Refojongere schreef:Op deze site staat een stukje bij: "Zaterdagavond" van ds. G.S.A. de Knegt. Onder de titel van 'Orgelbegeleiding in de kerk" staat o.a. het volgende:
"Laat ons de rustdag wijden met Psalmen tot Gods eer".
Zo¹n Bijbels lied spreekt toch aan. 't Spreekt veel meer aan dan het zingen van een opwekkingslied als b.v. "Samen in de naam van Jezus, heffen wij een loflied aan". Behalve dat het parmantig klinkt in de zin van: "dat doen wij wel even", laat dit lied ook remonstrantse geluiden horen. Neen, geef ons dan maar de Psalmen waar men Gods kinderen in het hart kijkt, maar wat nog veel belangrijker is: Waar men de Heere door genade in het hart kijkt.
Opwekkingsliederen worden vaak met argusogen bekeken, en de kritiek is vooral dat er remonstrantse elementen in zitten. Zijn jullie het eens met wat er in het schuingedrukte stukje stond mbt 'Samen in de Naam'? Welke liederen dragen nog meer zulke elementen in zich?
Toch gaat dit er bij mij niet in als koek, wat deze dominee schrijft. Ik twijfel namelijk ernstig aan de juistheid van de methode van beoordeling die ik hier tegen kom. Het komt namelijk een beetje op mij over als: snel op de klank af en op het gevoel een beoordeling geven. Da's makkelijk en dan ben je gauw klaar, maar de kwaliteit van de beoordeling kan dan ernstig te wensen over laten.
Op zich kan het best waar zijn dat in dat lied "Samen in de naam van Jezus, heffen wij een loflied aan" remonstrantse geluiden te horen zijn, dat weet ik niet. Dat laat ik even in het midden. Maar de zin: Behalve dat het parmantig klinkt in de zin van: "dat doen wij wel even", vind ik erg risicovol. Dat kan te maken hebben met een bepaalde gefocustheid, terwijl als je de Psalmen er nou eens naast gaat leggen, je tot de ontdekking kan komen dat daar misschien wel precies zo'n zin in voorkomt! Zo is mij dat wel eens overkomen. Dat ging dan weliswaar niet over Opwekking.
Er is dus het gevaar van vastzitten in bepaalde dogmatische formuleringen en dogmatisch perfectionisme, wat kan leiden tot hypercorrectie. Daar moeten we voor uitkijken.
Kritiek op onjuiste zaken? Geen probleem. Maar het moet wel met de juiste methode gebeuren.
helemaal mee eens.... het probleem is dat mensen vaak bevooroordeeld kijken. Wij heffen een loflied aan klinkt dan opeens te gemakkelijk maar de Psalmen zeggen regelmatig precies hetzelfde en dan kan het opeens wel. Dan krijg je bevooroordeelde reacties, zwartmakerij en onzin, dat dit lied remonstrants zou zijn. Als dat zo is zijn de Psalmen en heel de Bijbel remonstrants want daar staat zovaak dat mensen zeggen: Ik zal voor U zingen, ik zing voor U, tenmidden van uw volk zal ik u lofprijzen etc.
Dit soort argumenten zijn puur gevoelsargumenten... wat ben ik meer gewend, wat vind ik mooier, wat is statiger enzovoorts. Leuk dat die dominee zijn mening geeft, maar zou God meer acht slaan op het Psalmgezang dan op het zingen van Samen in de naam van Jezus? Daar gaat het om, niet om mensen te behagen maar God.
Dit soort argumenten zijn puur gevoelsargumenten... wat ben ik meer gewend, wat vind ik mooier, wat is statiger enzovoorts. Leuk dat die dominee zijn mening geeft, maar zou God meer acht slaan op het Psalmgezang dan op het zingen van Samen in de naam van Jezus? Daar gaat het om, niet om mensen te behagen maar God.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."