opwekkingsliederen

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Bonny schreef:
Marnix schreef:Bah.

En die kinderen moeten wel allemaal volwassenliederen zingen.... kinderen horen ook bij de gemeente en zitten ook in de kerk... daar mag je best wat rekening mee houden, in plaats van alleen maar te denken aan wat jij mooi en fijn en prettig vindt.

Dat jij er geen fan van bent, jammer, maar als kinderen ze wel graag zingen moet daar ook wel ruimte voor zijn. De eredienst is niet alleen voor volwassenen, het is voor de hele gemeente.. in al zijn diversiteit. Dus hou je rekening met elkaar, zoals Jezus ons dat leerde.
De kinderliederen worden bij ons ook in gewone diensten gezongen, maar persoonlijk hou ik er niet zo van.
Welke kerk ga jij dan Bonny??
Daphne

Bericht door Daphne »

En die kinderen moeten wel allemaal volwassenliederen zingen.... kinderen horen ook bij de gemeente en zitten ook in de kerk... daar mag je best wat rekening mee houden, in plaats van alleen maar te denken aan wat jij mooi en fijn en prettig vindt.

Dat jij er geen fan van bent, jammer, maar als kinderen ze wel graag zingen moet daar ook wel ruimte voor zijn. De eredienst is niet alleen voor volwassenen, het is voor de hele gemeente.. in al zijn diversiteit. Dus hou je rekening met elkaar, zoals Jezus ons dat leerde.
:shock: slecht geslapen Marnix? Je weet toch hoe 'men' over opwekkingsliederen denkt?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hoe eenvoudiger, hoe oppervlakkiger ook vaak in liederen.
Zij het dat er ook gunstige uitzonderingen zijn.

Maar de meeste opwekkingsliederen vind ik echt niets.
Veelal omdat de meeste weinig inhoud hebben.
Maar er zijn uitzonderingen dat wel.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Daphne

Bericht door Daphne »

Christiaan schreef: Maar er zijn uitzonderingen dat wel.
noem er es een?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Christiaan

Daphne schreef:
noem er es een?
Opwekking 347 en 40, kan ik zeker niet oppervlakkig noemen.
Zo zijn er wel meer Opwekkingsliederen, maar ik zing ze doorgaans niet graag. Maar alle Opwekkingsliederen over één kam scheren kan sowieso niet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

jvdg

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:
Daphne schreef:
noem er es een?
Zo zijn er wel meer Opwekkingsliederen, maar ik zing ze doorgaans niet graag. Maar alle Opwekkingsliederen over één kam scheren kan sowieso niet.
Ook ik wil de opwekkingsliederen niet over één kam scheren (en, eerlijk gezegd de meeste ken ik niet eens), maar van die diegene die ik wel gehoord heb, moet ik zeggen dat ze mijn verlangen naar de berijmde psalmen alleen maar doen toenemen.
Christiaan

jvdg schreef:
Christiaan schreef:
Daphne schreef:
noem er es een?
Ook ik wil de opwekkingsliederen niet over één kam scheren (en, eerlijk gezegd de meeste ken ik niet eens), maar van die diegene die ik wel gehoord heb, moet ik zeggen dat ze mijn verlangen naar de berijmde psalmen alleen maar doen toenemen.
Dat kan ik mij erg goed voorstellen. Toch zijn sommige Opwekkingsliederen wel mooi. maar heb zelf ook veel meer met de Psalmen (1773) en Oude Gezangen: Alle roem is uitgesloten,
Wat God doet dat is wel gedaan...enzovoorts

Marnix

Bericht door Marnix »

Daphne schreef:

:shock: slecht geslapen Marnix? Je weet toch hoe 'men' over opwekkingsliederen denkt?
Het ging niet over opwekking in die reactie waar ik op reageeerde maar over kinderliederen in het algemeen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:Hoe eenvoudiger, hoe oppervlakkiger ook vaak in liederen.

Ik ben het er totaal niet mee eens. Ik snap niet hoe mensen altijd maar kunnen mekkeren over te weinig inhoud enzo.... Hoe komen we er toch bij dat dat zo belangrijk is... oh ja, we zijn gereformeerd he, beetje verstandelijk ingesteld enzo. Daardoor ontstaan dit soort vreemde denkbeelden.

Psalm 136: 1 regel en dan een refrein: Want zijn gunst alom verspreid zal bestaan in eeuwigheid. Telkens maar die herhaling. Psalm 150: Halleluja looft God, looft Hem met snaren looft Hem met de harp, looft Hem met trommels, looft Hem met de luit etc. Openbaringen: Telkens maar de herhaling van 1 woord: Heilig. En Hem wordt toegezongen: De lof en de heerlijkheid en de wijsheid en de dank en de eer en de macht en de sterkte zei onze God tot in aller eeuwigheden amen. Maak je daar vervolgens een opwekkingsnummer van om God er mee de lof toe te zingen, dan roepen er opeens mensen: Weinig inhoud, oppervlakkig enzovoorts. Weet je hoeveel opwekkingsliederen direct op Bijbelverzen gebaseerd zijn....? Oppervlakkig? Dan is de Bijbel dat ook. Dan is een preek over een paar Bijbelverzen dat ook. Volgens mij is het gewoon het moderne in muziek en taal wat veel mensen stoort... en gaan ze vervolgens zeuren over de inhoud...

Opwekking = lofliederen voor God. Hem prijzen, voor Hem juichen, zijn goedheid bezingen. Als je dat doet, zou God dan zeggen: Ik wil meer inhoud, gewoon zingen hoe goed Ik ben vind ik zo gewoon, en zo oppervlakkig? Maar nee, blijkbaar moet het met moeilijke woorden, en veelzijdiger zijn enzo... De Psalmen kennen net zo goed lofliederen die tekstueel iets minder modern zijn maar inhoudelijk net zo als opwekking: Pure lofprijzing.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het niet goed is alleen maar dit soort liederen te zingen. Ik wil dat niet oppervlakkig noemen.... maar wel eenzijdig. Het leven bestaat niet alleen uit pieken.

Ik vind niet alle opwekkingsnummers mooi. Maar goed, dat heeft ook met smaak te maken... ik vind echter dat er een hoop mooie nummers bij zitten, waarin op allerdaagse manier, in alle eenvoud misschien wel, Gods grote liefde en genade wordt bezongen en Hij wordt gedankt voor alles wat Hij geeft. En ik kan ze dan vanuit mijn hart zingen en ze hebben dan wel degelijk heel veel inhoud. Als een kind tegen zijn vader simpel "dank u wel" zegt, en hem een eenvoudige zelfgemaakte tekening aanbiedt, welke vader zal dan zeggen: Doe niet zo oppervlakkig?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ND schreef: Banaal 1,2,3,4

bijdrage: Aldwin Geluk

De huidige explosie van nieuwe 'worship music' - in goed Nederlands: opwekkingsliederen - kenmerkt zich door oppervlakkigheid, mensgerichtheid en banaliteit. Zo. Stevige woorden, die je misschien zou verwachten uit de mond van traditionele predikanten of klassieke kerkmusici. Maar toch niet van Brian Doerksen. Deze Canadese liedjesschrijver leverde zelf namelijk een substantiële bijdrage aan de liederenschat die tegenwoordig voor veel christenen gemeengoed is geworden. Wie heeft immers nummers als 'Kom, nu is de tijd', 'Maak mij rein voor U' en 'Ik hef mijn ogen op naar de bergen' nooit gezongen, of in elk geval gehoord? Ze zijn alle van Doerksens hand.

Juist hij is het die nu, in een interview met het blad Christianity Today , zucht bij de moeiten die hij heeft met de 'aanbiddingscultuur' waarin hij opereert. ,,Ik hoor mensen zeggen: 'Mijn doel is een lied te schrijven dat wereldwijd zal worden gezongen'. Ik kijk ze dan aan en vraag: 'Waarom probeer je niet een lied de schrijven waarin je je eigen gebeden naar God verwoordt? Of een lied dat jouw plaatselijke gemeente graag zingt, de gemeente waar jij dient, waar jij gekend en geliefd bent? Laat God zich maar druk maken om de rest van de wereld'.''

Zelf had Doerksen, toen hij twintig jaar geleden begon met liederen schrijven, aanvankelijk ook als ambitie vooral op grote podia op te treden. Maar God 'zei' al snel tegen hem dat het alleen om de aanbidding moest gaan, niet om zijn ego, vertelt hij.

Banaal 2
Het is een opvallend geluid van Doerksen. En hij is niet de eerste invloedrijke liederenschrijver die zijn wereldje op deze manier onder de loep neemt. Twee jaar geleden al noemde de Engelsman Graham Kendrick (bekend van onder meer 'Heer, Uw licht en uw liefde schijnen') de huidige happy worship ,,veel te eenzijdig''. ,,Het is een beetje onecht en oneerlijk wanneer alleen wordt gesproken over de gevoelens van de mensen die aanbidden. Velen willen 'uit het werkelijke leven vluchten' en niet nadenken over problemen zoals zonde en schuld'', aldus Kendrick toen.

Waarom doen deze liedschrijvers zulke uitspraken? Daar maak je toch geen vrienden mee? Toeval of niet, maar Kendrick én Doerksen uiten hun kritiek precies op het moment dat een nieuwe cd van hun hand uitkomt, waarop zij het naar eigen zeggen wél goed doen. Kendrick had twee jaar geleden net een nummer opgenomen over christenvervolging en noemde dat in hetzelfde interview als voorbeeld hoe het ook kan. Nu heeft Doerksen een nieuwe cd, die helemaal over de heiligheid van God gaat. ,,Een lied als 'Holy God' is een lied over God, niet een lied over ónze gevoelens voor God'', aldus de zanger, die daarmee wil aangeven dat hij vindt dat veel liedjes uiteindelijk gaan over mensen, en niet over God.

Banaal 3
Bij de stichting Opwekking, die zich in Nederland bezig houdt met het vertalen en publiceren van 'worship music' is het vermeende egocentrisme van Opwekkingsliederen ook onderwerp van discussie. Onlangs verscheen in Opwekking Magazine een uitgebreid verhaal onder de kop 'Narcisme of engelenzang'. De Franse psychologe Sarika Pilet deed onderzoek naar de Franse evenknie van de Opwekkingsbundel, J'aime l'Eternel . In beide bundels staan veel dezelfde - uit het Engels vertaalde - liederen. Haar conclusie: ,,De lofzang wordt steeds minder op God en steeds meer op het individu gericht, op zijn menselijke verlangens en verwachtingen.''

Pilet bewijst dit met harde cijfers, blijkt uit het artikel. ,,Ze constateert dat het percentage liederen gebaseerd op Bijbelteksten is teruggelopen van 33 procent in de jaren tachtig naar 13 procent in de jaren negentig.'' En terwijl in de aanbiddingsliederen van de jaren tachtig de komst van het Koninkrijk centraal stond, gaan die de laatste jaren steeds vaker over individuele verlangens, constateert ze. ,,Vaak zelfs in de gebiedende wijs: 'zegen ons', 'vervul mij', 'raak mij nu aan'.''

De psychologe, zelf overigens meelevend lid van een evangelische gemeente, vindt de worshipliederen steeds egocentrischer worden. Egocentrisme is normaal, schrijft zij, maar dan wel bij kinderen tussen de acht en de tien. ,,Onze individualistische samenleving houdt deze ontwikkelingsfase echter in stand door haar voortdurend te voeden. Dat levert christenen op die geestelijk kind blijven.''

Banaal 4
In een reactie in hetzelfde blad laat het bestuur van stichting Opwekking bij monde van Kees Goedhart weten de zorgen van de Française te delen.

Goedhart is voorzitter van de selectiecommissie die elk jaar weer zo'n dertien nieuwe nummers aan de inmiddels 666 liederen tellende bundel toevoegt.

,,In veel evangelische gemeentes worden inderdaad meer liederen gezongen waarin de mens centraal staat, dan liederen waarin God wordt groot gemaakt'', aldus Goedhart. Hij probeert in zijn selectiebeleid zoveel mogelijk liederen te kiezen die gericht zijn op God, maar loopt daarin wel tegen praktische problemen op. ,,Helaas zijn veel van de liederen die ter beoordeling worden aangeboden, gericht op de belevingswereld van de gelovige en minder op God.''

Daar komt volgens hem nog bij dat het aantal liederen van Nederlandse bodem ver achterblijft bij het enorme aanbod uit de Engelstalige wereld. Goedhart roept Nederlandse liedschrijvers daarom op vooral liederen in te sturen.
Christiaan

Marnix schreef:

Ik ben het er totaal niet mee eens. Ik snap niet hoe mensen altijd maar kunnen mekkeren over te weinig inhoud enzo.... Hoe komen we er toch bij dat dat zo belangrijk is... oh ja, we zijn gereformeerd he, beetje verstandelijk ingesteld enzo. Daardoor ontstaan dit soort vreemde denkbeelden.

Psalm 136: 1 regel en dan een refrein: Want zijn gunst alom verspreid zal bestaan in eeuwigheid. Telkens maar die herhaling. Psalm 150: Halleluja looft God, looft Hem met snaren looft Hem met de harp, looft Hem met trommels, looft Hem met de luit etc. Openbaringen: Telkens maar de herhaling van 1 woord: Heilig. En Hem wordt toegezongen: De lof en de heerlijkheid en de wijsheid en de dank en de eer en de macht en de sterkte zei onze God tot in aller eeuwigheden amen. Maak je daar vervolgens een opwekkingsnummer van om God er mee de lof toe te zingen, dan roepen er opeens mensen: Weinig inhoud, oppervlakkig enzovoorts. Weet je hoeveel opwekkingsliederen direct op Bijbelverzen gebaseerd zijn....? Oppervlakkig? Dan is de Bijbel dat ook. Dan is een preek over een paar Bijbelverzen dat ook. Volgens mij is het gewoon het moderne in muziek en taal wat veel mensen stoort... en gaan ze vervolgens zeuren over de inhoud...

Opwekking = lofliederen voor God. Hem prijzen, voor Hem juichen, zijn goedheid bezingen. Als je dat doet, zou God dan zeggen: Ik wil meer inhoud, gewoon zingen hoe goed Ik ben vind ik zo gewoon, en zo oppervlakkig? Maar nee, blijkbaar moet het met moeilijke woorden, en veelzijdiger zijn enzo... De Psalmen kennen net zo goed lofliederen die tekstueel iets minder modern zijn maar inhoudelijk net zo als opwekking: Pure lofprijzing.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het niet goed is alleen maar dit soort liederen te zingen. Ik wil dat niet oppervlakkig noemen.... maar wel eenzijdig. Het leven bestaat niet alleen uit pieken.

Ik vind niet alle opwekkingsnummers mooi. Maar goed, dat heeft ook met smaak te maken... ik vind echter dat er een hoop mooie nummers bij zitten, waarin op allerdaagse manier, in alle eenvoud misschien wel, Gods grote liefde en genade wordt bezongen en Hij wordt gedankt voor alles wat Hij geeft. En ik kan ze dan vanuit mijn hart zingen en ze hebben dan wel degelijk heel veel inhoud. Als een kind tegen zijn vader simpel "dank u wel" zegt, en hem een eenvoudige zelfgemaakte tekening aanbiedt, welke vader zal dan zeggen: Doe niet zo oppervlakkig?
Daar mag je anders over denken, toch is je punt niet geheel juist.
Maar kunnen we alleen toe met lofliederen? Of is het ook nodig boeteliederen, liederen van verootmoediging te zingen?

In Psalm 136 staat heel wat meer dan: Want zijn gunst alom verspreid zal bestaan in eeuwigheid.
In Openbaring ook!

parsifal

Bericht door parsifal »

Christiaan schreef:
Maar kunnen we alleen toe met lofliederen? Of is het ook nodig boeteliederen, liederen van verootmoediging te zingen?

In Psalm 136 staat heel wat meer dan: Want zijn gunst alom verspreid zal bestaan in eeuwigheid.
In Openbaring ook!
En in de opwekkingsbundel staat ook veel meer dan alleen lofdicht.
Een lied als "Ik bouw op U" of "genade zo oneindig groot" heeft meer diepgang dan psalm 150. diepgang is niet het enige wat als uitgangspunt wat moet tellen.

Ik ben het trouwens wel eens met de kritiek van Doerksen en Kendrick. De mens moet niet centraal staan in de liederen, ook niet de zondige of geredde mens. Liederen als "Heilig, heilig, heilig", "Grote God wij loven U" en "Ere zij aan God de Vader" mogen meer terug komen.

Dit zelfde probleem zie je ook in andere bundels trouwens. Ook de in onze kringen meer geaccepteerde liederen zingen veel over de mens, denk aan "Eens was ik een vreemdeling", denk ook aan de boeken die geschreven zijn. Op een dag georganiseerd door CV-Koers en de Whitefield stichting werd het boek "God leren kennen" van Packer aangehaald als een van de weinige boeken van de laatste tijd, waar God zelf centraal staat en niet de relatie tussen God en mens.

Natuurlijk is dit laatste ook belangrijk, maar blijf niet in de relatie steken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:

In Openbaring ook!
Daarom zei ik ook, alleen opwekking zingen is wat eenzijdig... maar daarmee is opwekking nog niet oppervlakkig.

Je maakt er nu een andere discussie van.... ik probeerde juist duidelijk te maken dat het een groot verschil maakt of je het hebt over: Opwekking is oppervlakkig.... of over: Alleen opwekking zingen is wat eenzijdig. Het ging over dat eerste.... en jij hebt het nu over dat tweede.

Ik zing graag opwekking, maar ik ben blij dat we niet alleen opwekking zingen.
Christiaan

parsifal schreef:
Christiaan schreef:

In Openbaring ook!
Een lied als "Ik bouw op U" of "genade zo oneindig groot" heeft meer diepgang dan psalm 150. diepgang is niet het enige wat als uitgangspunt wat moet tellen.

Ik ben het trouwens wel eens met de kritiek van Doerksen en Kendrick. De mens moet niet centraal staan in de liederen, ook niet de zondige of geredde mens. Liederen als "Heilig, heilig, heilig", "Grote God wij loven U" en "Ere zij aan God de Vader" mogen meer terug komen.

Dit zelfde probleem zie je ook in andere bundels trouwens. Ook de in onze kringen meer geaccepteerde liederen zingen veel over de mens, denk aan "Eens was ik een vreemdeling", denk ook aan de boeken die geschreven zijn. Op een dag georganiseerd door CV-Koers en de Whitefield stichting werd het boek "God leren kennen" van Packer aangehaald als een van de weinige boeken van de laatste tijd, waar God zelf centraal staat en niet de relatie tussen God en mens.

Natuurlijk heb ik geen gelijk... :?

Maar ik wil niet zo zeer aan geven dat ik tegen Opwekkingsliederen zou zijn maar wel voor Psalmen en oude gezangen.
De Psalmen zijn wel wat anders dan Opwekkingsliederen.
De Psalmen spreken Gods Woord na.
In de Psalmen zit meer dan in Opwekkingsliederen.
Maar ze zijn niet over één kam te scheren. Maar ze zijn werklijk niet allemaal even goed. Sommige zijn ook erg eenzijdig.

Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
parsifal schreef:
Christiaan schreef:

In Openbaring ook!

Natuurlijk heb ik geen gelijk... :?

Maar ik wil niet zo zeer aan geven dat ik tegen Opwekkingsliederen zou zijn maar wel voor Psalmen en oude gezangen.
De Psalmen zijn wel wat anders dan Opwekkingsliederen.
De Psalmen spreken Gods Woord na.
In de Psalmen zit meer dan in Opwekkingsliederen.
Maar ze zijn niet over één kam te scheren. Maar ze zijn werklijk niet allemaal even goed. Sommige zijn ook erg eenzijdig.
Klopt, maar ook niet alle oude liederen zijn even geweldig. Daarnaast zijn er heel veel opwekkingsliederen die net zo goed zijn als Psalmen. Veel opwekking is op bijbelsteksten gebaseerd, net als de Psalmen zijn het berijmingen van bijbelgedeelten. Ik ben ook voorstander van Psalmen en gezangen... en ook van opwekking, en alle andere geestelijke liederen die de Geest ons vol genade ingeeft.
Plaats reactie