Ik denk dat velen hiermee juist de boodschap geweld aandoen. Er is geen weg tot Christus buiten de erkenning van schuld en straf.Afgewezen schreef:Dit is een spanningsveld. In een andere topic ging het er ook over. Ik quote mezelf maar even:Dat is wat Ad Kalle denk ik bedoelde te verwoorden.De noodzaak van zondebesef kan als een soort blokkade gaan fungeren, juist voor degenen die zoekende zijn. "Ik ken mijn zonde niet goed genoeg, en toch moet ik gered worden. Hoe moet dat nu!"
In die nood geldt maar één antwoord: ga tot God zoals je bent en smeek Hem om genade.
Maar als God die genade dan ook geeft, gaat dat in een weg waarin je zondaar voor God gemaakt wordt. En dáár, waar wij echt zondaar voor God zijn geworden, daar is het moment waar God Zichzelf wegschenkt in Christus aan de ziel.
Op deze wijze maak je God er een van willekeur. ......Jij stelt: Iedereen mag komen (ook zonder schuldbesef). Wie neemt God dan in genade aan? Iedereen is toch gekomen? En wie komt zal Hij geenzins uitwerpen. ........Daar ligt m.i. de kern van de fout. Dat komen moet een komen zijn door schuldbesef getroffen en verslagen! DAN zal God genae bewijzen.
En ik blijf er ook bij dat een mens in zijn natuurstaat niet eens kan en wil gaan tot Christus! De eerste boodschap voor zo'n onbekeerde is dan ook: Ken uw ongerechtheid! en niet Ga tot Christus met uw zonde.
Ik heb altijd de indruk dat men de weg der zaligheid wil vergemakkelijken en de poort i.p.v. eng, breed te maken.
Waarom is twijfel bij velen zo vervelend? Beter te twijfelen als een misstap te begaan! Bij twijfel is de boodschap: Heere, ontdek of het bij mij waaheid is.