opwekkingsliederen
Nu ga je wel weer erg kort door de bocht. Je verleidt me nu om te schrijven dat de OGG uiteindelijk wel aan het uiterst rechtse spectrum van de gereformeerde gezindte te vinden is. Met daarbij een betoog over gemeenten van 1000 leden en 10 avondmaalgangers en dat in verband met een uitverkiezingsprediking.De OGG gaan over het algemeen ervan uit dat de gemeente wel onbekeerd zal zijn. Logisch, want tenzij iemand wederom geboren wordt, blijft hij onbekeerd en men weet het heus wel hoor als je van blind ziende wordt. En je weet ook wel dat de meest brave zondagsschoolkinderen in de pubertijd zijn afgehaakt, dus om al van een waar geloof te spreken als een kind spreekt over: Ik hou van de Heere Jezus...is in de meeste gevallen nog maar te bezien. Wat niet wil zeggen dat je dat dan direct maar de grond in moet trappen of er duizend vraagtekens bij te zetten. Maar je moet zo'n kind dan ook niet meteen voor wedergeboren houden. "Laat het maar overzomeren en overwinteren". Niet te snel de handen opleggen dus. Juist in de jeugd kan je kinderen een verondersteld en ingebeeld geloof aanpraten en het wonder van de wedergeboorte achterwege te laten en zo in een verbondsautomatisme terechtkomen waar iedereen vanzelfsprekend met zijn 18e belijdenis doet (over Gods volk, wedergeboorte spreekt men dan niet meer, men is gelovig opgevoed heet het dan, ik weet niet anders) en dan direct aan het Avondmaal gaat en de middagdienst vaak laat schieten. En zulke gemeenten in ons land zijn niet bepaald op een hand te tellen!
Maar daar pas ik voor, dat zou schelden wezen.
Hoewel de discussie eigenlijk over opwekkingsliederen ging, zou ik je de vraag willen stellen: Is de gemeente een vergadering van ware Christ-gelovigen of een club waar mensen zich naar believen aan kunnen sluiten, waar de meesten onbekeerd zijn met hier en daar een echte gelovige? Kies je in de lijn van de belijdenis, dan zul je de gemeente ook als zodanig aan moeten spreken. Moet er dan geen appèl zijn? Uiteraard wel! Maar een prediking waarin het verbond een belangrijke plaats heeft, leidt niet vanzelfsprekend tot wat jij signaleert. Er zijn uitwassen, maar die zijn er aan beide zijden.
Beste Pied,Oorspronkelijk gepost door Pied
En hoe wilde jij zingen van verlossing zonder aan de Verlosser te denken? In bijna elke Psalm kom ik de Heere Jezus tegen.
Maar veel joden en enkele andere mensen schijnen daar anders over te denken, dat geef ik toe.
De Psalmen zingen inderdaad van de Verlosser, al is het vaak heel indirect. Ik zou het zo fijn vinden om heel direct over mijn Heiland te zingen. Net zoals ik het fijn vind dat er met b.v. kerst uit Lukas 2 gepreekt wordt en niet alleen uit Jesaja.
Klopt, maar dat is nou precies wat ik met indirect bedoel.Oorspronkelijk gepost door Pied
"De Psalmen zingen inderdaad van de Verlosser, al is het vaak heel indirect."
Sorry, dat begrijp ik niet. Heel indirect?
Nee, dat ervaar ik dan toch heel anders. Je kunt toch niet over verlossing zingen zonder aan de Verlosser te denken?
Natuurlijk denk je aan de Verlosser als je bijv. Ps 89:8 zingt. Natuurlijk denk je aan Hem als je Ps 98:2 zingt.
Maar waarom niet gewoon letterlijk gezongen over de heilsfeiten? Het hele O.T. wijst naar Christus, maar daar hebben we toch ook een N.T. bij? Het ene is een schaduw, het andere beschrijft het gebeurde. Waarom dan 150 O.T.-liederern en 3 N.T.-liederen (de lofzangen). ?
1. Ik heb zeer sterke voorkeur voor de Psalmen, omdat ik ze rechtstreeks in Gods Woord terug kan vinden.
Dat is slechts met een deel van de gezangen en liederen ook het geval.
2. "De Psalmen als geheel, als ‘bundel liederen’, zijn evenwichtig, en vertolken de volle rijkdom van Gods Woord." (citaat Refojongere).
3. Niet elke wijs en manier van zingen (bij de gezangen en bijbelliederen) vind ik passend voor een eredienst. Maar dat geldt niet voor alle gezangen en liederen.
Daarom zing ik tijdens de eredienst bij voorkeur geen gezangen; hoewel het mogelijk is een goede selectie te maken en ik dus geen kerken en kerkgenootschappen daarom af zou keuren.
Dat is slechts met een deel van de gezangen en liederen ook het geval.
2. "De Psalmen als geheel, als ‘bundel liederen’, zijn evenwichtig, en vertolken de volle rijkdom van Gods Woord." (citaat Refojongere).
3. Niet elke wijs en manier van zingen (bij de gezangen en bijbelliederen) vind ik passend voor een eredienst. Maar dat geldt niet voor alle gezangen en liederen.
Daarom zing ik tijdens de eredienst bij voorkeur geen gezangen; hoewel het mogelijk is een goede selectie te maken en ik dus geen kerken en kerkgenootschappen daarom af zou keuren.
bjdendekker,
Je geeft hier gewoon de realiteit weer en dat is dus geen schelden. En je past er niet voor, aangezien je het gewoon neerzet, wat ik overigens niet erg vind.Nu ga je wel weer erg kort door de bocht. Je verleidt me nu om te schrijven dat de OGG uiteindelijk wel aan het uiterst rechtse spectrum van de gereformeerde gezindte te vinden is. Met daarbij een betoog over gemeenten van 1000 leden en 10 avondmaalgangers en dat in verband met een uitverkiezingsprediking.
Maar daar pas ik voor, dat zou schelden wezen.
De gemeente is een vergadering van ware Christ-gelovigen, MET HUN KINDEREN die al dan niet bekeerd kunnen zijn. En van hen wordt gevraagd belijdenis te doen en daarmee zich in het openbaar bij de gemeente te voegen. Dat er een scheefgroei is tussen Doop-belijdenis-Avondmaal is duidelijk. Aan de andere kant moet het geen automatisme worden. Dat is dus moeilijk. En in die klem moet iedere gelovige gebracht worden. Maar de gemeente bestaat uit alle verbondskinderen, bekeerd of onbekeerd. En we mogen onze kinderen het teken van de Heilige Doop niet onthouden omdat God recht op hen heeft!Hoewel de discussie eigenlijk over opwekkingsliederen ging, zou ik je de vraag willen stellen: Is de gemeente een vergadering van ware Christ-gelovigen of een club waar mensen zich naar believen aan kunnen sluiten, waar de meesten onbekeerd zijn met hier en daar een echte gelovige?
RJ,
In elk geval zijn we het hier met elkaar eens.
Pied,
Versta me niet verkeerd: ik zing de psalmen ook graag, heb ook moeite met bepaalde gezangen. Ik denk niet dat het één het ander uitsluit.
Ik denk dat je de gemeente te kort doet als je alleen maar opwekkingsliederen zingt. Maar ik ken eigenlijk alleen maar evangelische gemeenten die dat doen. Baptistengemeenten b.v. gebruiken ze wel, maar daarnaast ook andere bundels. En verder heb ik in de (Nederlandse) ref. kerken nog nooit een dienst meegemaakt waar geen psalmen gezongen werden. Het was altijd een mix, vaak met de nieuwe berijming, maar tenslotte zijn dat ook psalmen.
[Aangepast op 3/2/04 door bjdendekker]
In elk geval zijn we het hier met elkaar eens.
Pied,
Versta me niet verkeerd: ik zing de psalmen ook graag, heb ook moeite met bepaalde gezangen. Ik denk niet dat het één het ander uitsluit.
Ik denk dat je de gemeente te kort doet als je alleen maar opwekkingsliederen zingt. Maar ik ken eigenlijk alleen maar evangelische gemeenten die dat doen. Baptistengemeenten b.v. gebruiken ze wel, maar daarnaast ook andere bundels. En verder heb ik in de (Nederlandse) ref. kerken nog nooit een dienst meegemaakt waar geen psalmen gezongen werden. Het was altijd een mix, vaak met de nieuwe berijming, maar tenslotte zijn dat ook psalmen.
[Aangepast op 3/2/04 door bjdendekker]
- Bonny
- Contacteer:
Tja, sommige liederen uit Opwekking zingen niet zo mooi. Hte zijn vooral liederen die in feite maar uit twee zinnen bestaan, maar die dan tig keer gezongen worden. Het lijkt welhaast op het opdreunen van mantra's.
Kinderliederen ben ik ook geen fan van, bewaar die maar voor een kinderdienst.
Kinderliederen ben ik ook geen fan van, bewaar die maar voor een kinderdienst.
The Groom's still waiting at the altar
Bah.
En die kinderen moeten wel allemaal volwassenliederen zingen.... kinderen horen ook bij de gemeente en zitten ook in de kerk... daar mag je best wat rekening mee houden, in plaats van alleen maar te denken aan wat jij mooi en fijn en prettig vindt.
Dat jij er geen fan van bent, jammer, maar als kinderen ze wel graag zingen moet daar ook wel ruimte voor zijn. De eredienst is niet alleen voor volwassenen, het is voor de hele gemeente.. in al zijn diversiteit. Dus hou je rekening met elkaar, zoals Jezus ons dat leerde.
En die kinderen moeten wel allemaal volwassenliederen zingen.... kinderen horen ook bij de gemeente en zitten ook in de kerk... daar mag je best wat rekening mee houden, in plaats van alleen maar te denken aan wat jij mooi en fijn en prettig vindt.
Dat jij er geen fan van bent, jammer, maar als kinderen ze wel graag zingen moet daar ook wel ruimte voor zijn. De eredienst is niet alleen voor volwassenen, het is voor de hele gemeente.. in al zijn diversiteit. Dus hou je rekening met elkaar, zoals Jezus ons dat leerde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bonny
- Contacteer:
De kinderliederen worden bij ons ook in gewone diensten gezongen, maar persoonlijk hou ik er niet zo van.Marnix schreef:Bah.
The Groom's still waiting at the altar
Dat hoeft ook niet, maar zeg dan niet gelijk: Bewaar die maar voor de kinderdienst. Rekening met elkaar houden houdt in dat je ook ruimte geeft voor dingen die je persoonlijk niet geweldig vindt.Bonny schreef:De kinderliederen worden bij ons ook in gewone diensten gezongen, maar persoonlijk hou ik er niet zo van.Marnix schreef:Bah.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."