Geldboete na dodelijk verkeersongeluk

Plaats reactie
JALP

Bericht door JALP »

Je zal maar je deur open doen.... een dodelijk ongeluk veroorzaken en veroordeelt worden....

Een 28-jarige man is donderdag veroordeeld tot een boete van vijfhonderd euro en een half jaar voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid wegens het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeluk. Dat heeft de rechtbank in Dordrecht bepaald. Het Openbaar Ministerie had een werkstraf van zestig uur en onvoorwaardelijk ontzegging van de rijbevoegdheid van een jaar geëist.

De man opende juli vorig jaar op de Brouwersdijk in Dordrecht de deur van zijn geparkeerde auto. Het linkerportier blokkeerde daarmee het fietspad. Een 43-jarige vrouw reed tegen de deur aan en viel van haar fiets. Een auto reed vervolgens over haar heen. De vrouw overleefde dat niet.

De verdachte lijdt aan multiple sclerose. De rechtbank legt de rijontzegging voorwaardelijk op omdat de man door zijn ziekte zichzelf op lange afstanden alleen kan verplaatsen met een auto en daarom is aangewezen op een rijbewijs.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat wil je hier mee zeggen dan?? vind het een nette uitsparaak van de rechter.
JALP

Bericht door JALP »

Nou kijk, ik ken de in en outs natuurlijk niet van deze zaak, maar het verbaasde me dat je strafbaar bent als je de deur opent (om uit te stappen neem ik aan) en iemand rijdt tegen je portier met alle gevolgen van dien.
Rens

Bericht door Rens »

Het leven van die fietster is dus slechts € 500,= waard?

en slechts een voorwaardelijke ontzegging, omdat mijnheer MS heeft?

nou, nee, ik kan niet zeggen dat het "een nette uitspraak" is.......

goed, mijnheer hééft MS, maar er is ook aangepast vervoer beschikbaar waarmee hij kan reizen............en de boete is ook belachelijk laag.

Als een vrachtwagenchauffeur daarvoor terecht staat, krijgt hij een veel zwaardere straf voor z'n kiezen!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
parsifal

Bericht door parsifal »

JALP schreef:Nou kijk, ik ken de in en outs natuurlijk niet van deze zaak, maar het verbaasde me dat je strafbaar bent als je de deur opent (om uit te stappen neem ik aan) en iemand rijdt tegen je portier met alle gevolgen van dien.
Dat verbaast me niets. Ik ben zelf ook wel eens tegen een deur geknald die opeens voor me open ging, omdat meneer chauffeur niet goed keek of hij zijn deur wel kon opendoen. Als je gewoon fietst hoef je in principe geen rekening te houden met opengaande deuren van geparkeerde autos.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Rens schreef:Het leven van die fietster is dus slechts € 500,= waard?

en slechts een voorwaardelijke ontzegging, omdat mijnheer MS heeft?

nou, nee, ik kan niet zeggen dat het "een nette uitspraak" is.......

goed, mijnheer hééft MS, maar er is ook aangepast vervoer beschikbaar waarmee hij kan reizen............en de boete is ook belachelijk laag.

Als een vrachtwagenchauffeur daarvoor terecht staat, krijgt hij een veel zwaardere straf voor z'n kiezen!!
Dat het leven van een fietser slechts 500 euri waard is is natuurlijk onzin. Deze man heeft echt niet iemand willen vermoorden hoor.
Marnix

Bericht door Marnix »

parsifal schreef:
JALP schreef:Nou kijk, ik ken de in en outs natuurlijk niet van deze zaak, maar het verbaasde me dat je strafbaar bent als je de deur opent (om uit te stappen neem ik aan) en iemand rijdt tegen je portier met alle gevolgen van dien.
Dat verbaast me niets. Ik ben zelf ook wel eens tegen een deur geknald die opeens voor me open ging, omdat meneer chauffeur niet goed keek of hij zijn deur wel kon opendoen. Als je gewoon fietst hoef je in principe geen rekening te houden met opengaande deuren van geparkeerde autos.
Het portier blokkeerde het fietspad. Daar gaat al het een en ander mis. Verder ben je als automobilist altijd verantwoordelijk in een dergelijke situatie.

Ik vind de uitspraak van de rechter netjes. Dat het leven van de fietser maar 500 euro waard is is onzin. Wat bestraf je nou, een daad of het gevolg er van? Als dit was gebeurd en iemand had er slechts een buil aan over gehouden zouden we 500 euro opeens teveel vinden...

Het was niet de bedoeling van die man om iemand te doden. Ik denk dat hij naast deze straffen al voldoende is gestraft vanwege het trauma waar hij ongetwijfeld nog jaren mee zal rondlopen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie