"Zoek de verschillen"

Rens

"Zoek de verschillen"

Bericht door Rens »

GerGem
GerGem I Ned
OGG
OGGiNed
binnen en buiten verband.....................

wie staat nu eigenlijk wáárvoor, de kernstukken dus.???? wat zijn de verschillen tussen de verschillende verbanden, of zijn ze soms zó marginaal dat ze beter maar metéén kunnen fuseren?

ik snap er soms, beter gezegd: compleet geen hóút van.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ander

Bericht door Ander »

Zal ik maar bij het meest marginale verschil beginnen:

GerGeminNed buiten verband versus GerGeminNed binnen verband:

Deze twee kerkverbanden zijn ontstaan in 1980.
Er rezen bezwaren tegen de prediking van ds. van den Berg. Hij werd er van beticht dat hij leerde dat er een verschil lag tussen levendmaking en wedergeboorte. Voor de wedergeboorte zou het met de levendgemaakte alle kanten nog op kunnen. Zo ongeveer is de uitleg die ds. van Voorden ervan geeft in het boek Terugblik.
Ds. van den Berg zegt er zelf over in een interview met het RD ter gelegenheid van zijn 85e verjaardag: `De kwestie was niet zozeer een leer- maar een eerverschil.`

In de levensbeschrijving van ds. de Groot, één van de overleden buiten-verbanddominees staat over de vergadering die leidde tot de scheuring: ´De kerkelijke vergaderingen waren verschrikkelijk; de onderlinge liefde was er niet meer. Wanneer er werd gevraagd of er echt een leergeschil was, of niet, werd er gezwegen. Er werd een complot gesmeed tegen ds. Van den Berg.´

In het boek Terugblik geeft alleen ds. van Voorden een visie op de scheuring. De andere ouderlingen (binnen en buiten verband) die in het boek hun mening geven weerspreken het feit van een echt leerverschil of kunnen daar geen duidelijke mening over geven. Feit is dat deze scheuring veel hete hoofden en koude harten heeft opgeleverd en altijd in nevelen is gehuld gebleven.

Het is een beetje lastig om dit leerverschil te duiden. Het lag immers aan de prediking van ds. Van den Berg. De prediking van ds. Wink en ds. de Groot lag niet onder vuur. Dus is er dan sprake van een leerverschil? Mijns inziens niet. Ik vind het een beetje 'dom' van ds. van Voorden dat hij dit weer zo nadrukkelijk oprakelt. Zelfs ds. Mallan is in een recent interview met Terdege veel terughoudender. Nu alleen ds. Wink (81) nog predikant is bij de buiten verband groep zal er toch door velen van de buitenverbanders een terugkeer gewenst worden wanneer ds. Wink wegvalt. Ds. van Voorden maakt het door zijn uitspraken onnodig moeilijk. Ds. Van den Berg is immers Boven, preken heeft hij niet nagelaten dus het zogenaamde (ook door mij ontkende) leerverschil bestaat eenvoudigweg niet meer. Dan lijkt ds. Van den Berg toch gelijk te krijgen: het is meer een eerverschil dan een leerverschil.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Rens,

Wat wil je er nu van snappen? Dit wordt een zinloze discussie.
Je bent in Christus, of niet. Wat voor leerstellingen wij er ook verder van maken. Wat me trouwens opvalt dat in de eerste gemeenten door de prediking van Paulus en de andere Apostelen, sommigen gehoor gaven aan dat woord en anderen niet.

Wij hebben in de loop der eeuwen het vaak zo gemaakt dat je bepaalde leerstellingen moest geloven wilde je behoren bij een groep gelovigen.
Vaak ging dat ten koste van het eenvoudige geloof in de Heere Jezus, die naar deze wereld kwam om de zonden der wereld weg te nemen. Als dit je fundament niet is, je hoop, het doel van je leven, kortom het alles bepalende in je leven, ja dan is er verschil over zoveel onderwerpen, over doop, avondmaal, psalmberijming, vertaling, ja dan is er GG en OGG enz enz. Maar dat is niet primair, en ook niet vruchtbaar om daar energie in te steken.

Ik lees het in de bijdrage van Ander, ik weet nu nog niet het verschil tussen GGinNed en ds. Wink.
Ook het boekje Terugblik is aardig om te lezen, maar je moet echt kenner zijn om alle verschillen te snappen. Het ging soms alleen om de kleding voor de predikant en een berijming, of het nu leerverschil is of niet, ik begrijp het niet goed, maar waarschijnlijk spelen menselijke factoren een primaire rol.
Ander

Bericht door Ander »

Toeschouwer schreef:
ik weet nu nog niet het verschil tussen GGinNed en ds. Wink.
Is er niet. Wink is louter geschorst in 1980 i.v.m. zijn protest tegen de gang van zaken rond ds. van den Berg.
Ze zijn nu wel wat uit elkaar gegroeid, ik denk mede doordat ds. Wink door gebrek aan goede sturing een wat eigenaardige manier van preken en omgaan met mensen heeft ontwikkeld.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tja, alleen is daarmee de vraag van Rens niet beantwoord.
Rens

Bericht door Rens »

Toeschouwer schreef:Rens,

Wat wil je er nu van snappen? Dit wordt een zinloze discussie.
.
dat mag jij vinden, maar ik snap er soms geen hout van wat nu de, soms marginale, verschillen zijn, en óók het waaróm van die verschillen.

als ik dat al niet mag vragen om wat inzicht te krijgen, wat mag ik dan nog wél vragen??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ad Kalle
Contacteer:

Bericht door Ad Kalle »

Ik weet het echt niet zeker, dat zeg ik vooraf, maar was er niet een verschil in genade aanbod tijdens de prediking? Of het genade-aanbod voor iedereen geldt of alleen voor de "uitverkorenen"
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
jvdg

Bericht door jvdg »

De vraagstelling van Rens begrijp ik opperbest., maar hiermee worden een groot aantal topics uit het verledenvan ons forum opgehaald.

Opzich niet verkeerd, als het maar leidt tot nieuwe pogingen om wat bijelkaar hoort, bijelkaar te brengen.

Véél wat deze denominaties scheidt wordt door de "buitenwereld" als totaal onbelangrijk gekwalificeerd, waarbij zo'n scheiding als mensenwerk wordt geoordeeld. Meestal terecht.

Maar de "hamvraag" blijft (voor de zoveelste keer gesteld): Hoe?
Bonny
Contacteer:

Re: "Zoek de verschillen"

Bericht door Bonny »

Rens schreef:GerGem
GerGem I Ned
OGG
OGGiNed

wie staat nu eigenlijk wáárvoor, de kernstukken dus.???? wat zijn de verschillen tussen de verschillende verbanden, of zijn ze soms zó marginaal dat ze beter maar metéén kunnen fuseren?

Al die verschillende dominanties, zou het de HEERE blij maken?
The Groom's still waiting at the altar
Hendrikus

Re: "Zoek de verschillen"

Bericht door Hendrikus »

Bonny schreef:
Rens schreef:GerGem
GerGem I Ned
OGG
OGGiNed

Al die verschillende dominanties, zou het de HEERE blij maken?
Wat bedoel je met dominanties?
Heeft dat iets met dominees te maken?

of bedoel je soms denominaties?
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Wat bedoel je met dominanties?
Heeft dat iets met dominees te maken?

of bedoel je soms denominaties?
Ehm ja, dat bedoel ik. Excuseer, maar al die moeilijke woorden ook... :(
The Groom's still waiting at the altar
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:De vraagstelling van Rens begrijp ik opperbest., maar hiermee worden een groot aantal topics uit het verledenvan ons forum opgehaald.

Opzich niet verkeerd, als het maar leidt tot nieuwe pogingen om wat bijelkaar hoort, bijelkaar te brengen.

Véél wat deze denominaties scheidt wordt door de "buitenwereld" als totaal onbelangrijk gekwalificeerd, waarbij zo'n scheiding als mensenwerk wordt geoordeeld. Meestal terecht.

Maar de "hamvraag" blijft (voor de zoveelste keer gesteld): Hoe?
Door egoisme/egocentrisme op kerkelijk niveau eens overboord te gooien... door Jezus te volgen in plaats van kerk, geschiedenis, dogmatiek. Misschien dat egocentrisme dan plaats maakt voor liefde. Maar zolang we het onbijbelse "wij zijn beter dan de ander-beeld" vasthouden komt daar inderdaad niks van terecht. Dan blijft het zoals het nu is: We willen graag eenheid, maar dan moet iederen wel worden zoals wij zijn. Want bij ons is het het beste.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

wellicht binnen een x aantal jaren toch meer eenheid, je gaat elkaar in deze wereld steeds meer nodig krijgen. De jongeren hebben steeds meer het wij gevoel, de ´oudere generatie´heeft m.i. veel sterker het `wij zijn het gevoel`
Marnix

Bericht door Marnix »

henriët schreef:wellicht binnen een x aantal jaren toch meer eenheid, je gaat elkaar in deze wereld steeds meer nodig krijgen. De jongeren hebben steeds meer het wij gevoel, de ´oudere generatie´heeft m.i. veel sterker het `wij zijn het gevoel`
Daar hoop ik ook op. Wat dat betreft kunnen de ouderen nog een hoop leren :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Marnix schreef:
henriët schreef:wellicht binnen een x aantal jaren toch meer eenheid, je gaat elkaar in deze wereld steeds meer nodig krijgen. De jongeren hebben steeds meer het wij gevoel, de ´oudere generatie´heeft m.i. veel sterker het `wij zijn het gevoel`
Daar hoop ik ook op. Wat dat betreft kunnen de ouderen nog een hoop leren :)
Dan kunnen die ouderen van nu beter eens kijken naar de ouderen van toen. Bij de afscheiding heerste absoluut niet zo'n 'wij zijn het' gevoel, en heerste er het verlangen dat de kerk gezuiverd werd, zodat men weer samen kon zijn.
Plaats reactie