Jaar der genade 1654 , maandag 23 november- vanaf 22.30 uur tot ongeveer 0.30 uur.
Vuur! God van Abraham, Izak en Jacob, niet van de filosofen en de geleerden.
Zekerheid. Zekerheid. Besef. Vreugde. Vrede. God van Christus. Mijn God en Uw God. Uw God zal mijn God zijn. Vergeten de wereld en alles behalve God.
Men vindt Hem alleen via de wegen die in het Evangelie geleerd worden. Grootheid van de menselijke geest. Rechtvaardige Vader, de wereld heeft u niet gekend, maar ik heb u erkend. Vreugde! Vreugde! Tranen van vreugde.
Deze belijdenis had Blaise Pascal in een binnenkant van zijn jas genaaid.
Sommige zien, Pascal alleen als filosoof en wiskundige dat is zker niet juist.
Mede ook door wat hij schreef, een bijbels dagboekje.
Kennen jullie dat boekje? Deze belijdenis? Wisten jullie dat Pascal ook een christen was?
De geloofsbelijdenis van Blaise Pascal
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
De geloofsbelijdenis van Blaise Pascal
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Pencees??? Ik dacht dat alleen iets was dat kon eten....koek net als gevulde koeken en kano's............helma schreef:ik heb pas de pencees van hem gekocht; maar nog niet gelezen
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
klopt rens :mrgreen: pencees kun je eten
pensées kun je lezen
Gedachten (Pensées), een op onderwerp gerangschikte verzameling losse notities, die waren bedoeld als voorbereiding van een apologie van het christelijk geloof. Het is een ruwe verwoording van Pascals inzichten in religieuze waarheden en allerlei aspecten van het menselijk leven. Door zijn vroege dood heeft pascal het werk niet kunnen afmaken. Het volgende is een van zijn artikelen uit het boek 'Gedachten':
'Oneindig niets
Onze geest is in het lichaam geworpen, waar hij met hoeveelheid, tijd en ruimte geconfronteerd wordt. hij denkt over die dingen na en noemt ze 'natuur' en 'noodwendigheid' en kan niets anders geloven/ Als men de oneindigheid met een eenheid vermeerdert, wordt die niet groter, evenmin als wanneer men bij een oneindige lengte 1 voet optelt/ het eindige verdwijnt in het niet bij het oneindige en wordt een zuiver niets. Zo is het ook met onze geest tegenover God en met onze gerechtigheid tegenover de goddelijke gerechtigheid. Maar tussen onze gerechtigheid en die van God bestaat niet een zo grote wanverhouding als tussen een eenheid en het oneindige. zonder de aard ervan te kennen weten wij dat er een oneindigheid is, evenals wij weten dat het niet zo is dat de getallen eindig zijn en het dus waar is dat er op het gebied van de getallen een oneindigheid is, maar we weten niet wat dat is. we kunnen niet zeggen dat deze oneindigheid een even getal is en ook niet dat ze een oneven getal is, want ze verandert niet van karakter wanneer we er een eenheid aan toevoegen. toch is ze een getal, en ieder getal is even of oneven, al is het waar dat dit alleen geldt voor alle eindige getallen. zo kunnen we ook heel goed weten dat er een God is zonder te weten wat Hij is. Bestaat er dan geen wezenlijke waarheid, als je zo veel ware dingen ziet die niet de waarheid zelf zijn? Wij weten dus dat het eindige bestaat en niet hoe het is, omdat het evenals wij uitgebreidheid bezit, maar geen grenzen zoals wij. Maar wij weten niet of God bestaat noch hoe Hij is, omdat Hij noch uitgebreidheid bezit, noch grenzen heeft. Maar door het geloof onderkennen wij Zijn bestaan en als we zalig zijn zullen we weten hoe Hij is.'
pensées kun je lezen
Gedachten (Pensées), een op onderwerp gerangschikte verzameling losse notities, die waren bedoeld als voorbereiding van een apologie van het christelijk geloof. Het is een ruwe verwoording van Pascals inzichten in religieuze waarheden en allerlei aspecten van het menselijk leven. Door zijn vroege dood heeft pascal het werk niet kunnen afmaken. Het volgende is een van zijn artikelen uit het boek 'Gedachten':
'Oneindig niets
Onze geest is in het lichaam geworpen, waar hij met hoeveelheid, tijd en ruimte geconfronteerd wordt. hij denkt over die dingen na en noemt ze 'natuur' en 'noodwendigheid' en kan niets anders geloven/ Als men de oneindigheid met een eenheid vermeerdert, wordt die niet groter, evenmin als wanneer men bij een oneindige lengte 1 voet optelt/ het eindige verdwijnt in het niet bij het oneindige en wordt een zuiver niets. Zo is het ook met onze geest tegenover God en met onze gerechtigheid tegenover de goddelijke gerechtigheid. Maar tussen onze gerechtigheid en die van God bestaat niet een zo grote wanverhouding als tussen een eenheid en het oneindige. zonder de aard ervan te kennen weten wij dat er een oneindigheid is, evenals wij weten dat het niet zo is dat de getallen eindig zijn en het dus waar is dat er op het gebied van de getallen een oneindigheid is, maar we weten niet wat dat is. we kunnen niet zeggen dat deze oneindigheid een even getal is en ook niet dat ze een oneven getal is, want ze verandert niet van karakter wanneer we er een eenheid aan toevoegen. toch is ze een getal, en ieder getal is even of oneven, al is het waar dat dit alleen geldt voor alle eindige getallen. zo kunnen we ook heel goed weten dat er een God is zonder te weten wat Hij is. Bestaat er dan geen wezenlijke waarheid, als je zo veel ware dingen ziet die niet de waarheid zelf zijn? Wij weten dus dat het eindige bestaat en niet hoe het is, omdat het evenals wij uitgebreidheid bezit, maar geen grenzen zoals wij. Maar wij weten niet of God bestaat noch hoe Hij is, omdat Hij noch uitgebreidheid bezit, noch grenzen heeft. Maar door het geloof onderkennen wij Zijn bestaan en als we zalig zijn zullen we weten hoe Hij is.'
De Pensees van Pascal zijn zeker het lezen waard, en zou door iedereen die zich in de theologie interesseerd gelezen moeten worden. Ook vanuit filosofisch oogpunt is het een interessant boek.
Het enige nadeel aan het boek vind ik dat het duidelijk niet af is. Sommige delen zijn leesbare tekst, andere zijn meer opsommingen van iets wat Pascal ws. later had willen uitwerken.
Het enige nadeel aan het boek vind ik dat het duidelijk niet af is. Sommige delen zijn leesbare tekst, andere zijn meer opsommingen van iets wat Pascal ws. later had willen uitwerken.