Prof. Dr. J.R. Beeke bezoekt Nederland
Is er al iemand van de forummers in Veenendaal geweest op (één van) de avonden?
Ik heb dinsdag aan een "prayer-meeting" (gebedsamenkomst) deelgenomen en daar dr. Beeke persoonlijk ontmoet en gesproken. Beeke gaf zijn getuigenis, hoe die tot geloof was gekomen en hoe predikant was geworden (ook later in de HRC). Hij werd op zijn 16e geroepen tot predikant.
Het was een kostbare avond. Een warme en open persoon. Geen gemaakte vroomheid.
Het is echt de moeite waard om deze man te ontmoeten en te horen welke boodschap God op zijn hart gelegd heeft.
gr, Grace
Ik heb dinsdag aan een "prayer-meeting" (gebedsamenkomst) deelgenomen en daar dr. Beeke persoonlijk ontmoet en gesproken. Beeke gaf zijn getuigenis, hoe die tot geloof was gekomen en hoe predikant was geworden (ook later in de HRC). Hij werd op zijn 16e geroepen tot predikant.
Het was een kostbare avond. Een warme en open persoon. Geen gemaakte vroomheid.
Het is echt de moeite waard om deze man te ontmoeten en te horen welke boodschap God op zijn hart gelegd heeft.
gr, Grace
Misschien moet Bert Mulder eens gaan luisteren naar dr Beeke. Als er iemand is die niet de mens verheerlijkt, maar Christus, dan is het dr Beeke wel. Maar het is wel een onvoorwaardelijk aanbod van genade hoor, en het komen tot Jezus kan ook geen enkel uitstel lijden. ---knip---
O ja, en by the way, ds Elshout (ja, inderdaad, zoon van de oude ds Elshout) vertaalt hem. Uit Canada, British Columbia. En als het nog te ver is: kijk maar eens op sermonaudio.com.
Edit> Geen gegis over vertrouwelijke tuchtzaken a.u.b.; mvg TB
O ja, en by the way, ds Elshout (ja, inderdaad, zoon van de oude ds Elshout) vertaalt hem. Uit Canada, British Columbia. En als het nog te ver is: kijk maar eens op sermonaudio.com.
Edit> Geen gegis over vertrouwelijke tuchtzaken a.u.b.; mvg TB
Nee, ik ben er niet geweest.
Gisteren stond er wel het volgende interview met hem in het RD, wat ik met belangstelling heb gelezen.
Vandaag staat er eveneens een verslag van hem in over huisgodsdienst; dat post ik in een ander topic.
[hr]
„Puriteinen zijn zo rijk, diep, Bijbels, praktisch ook”
DR. J. R. BEEKE (VS) VERZORGT REEKS LEZINGEN IN NEDERLAND
VEENENDAAL - Hij verzorgt inmiddels lezingen „over de hele wereld” - deze maand zo’n vijftig. Momenteel verblijft dr. J. R. Beeke in Nederland. „Ik zie de belangstelling voor wat de puriteinen hebben nagelaten sterk toenemen.”
Dr. Beeke is als rector en hoogleraar systematische theologie en homiletiek verbonden aan het Puritan Reformed Theological Seminary in Grand Rapids, Michigan (VS). Samen met ds. F. VanderZwaag dient hij (voor 25 procent van zijn tijd) de -ongeveer 700 leden tellende- Heritage Reformed Congregation (HRC) in deze stad. Dr. Beeke is verder auteur van tal van publicaties en hoofdredacteur van The Banner of Sovereign Grace Truth, het officiële orgaan van zijn kerkverband. De HRC ontstonden in de jaren negentig van de vorige eeuw na een breuk in de Netherlands Reformed Congregations, een zusterkerk van de Gereformeerde Gemeenten.
Passie
Op uitnodiging van de Stichting Herleving uit Arnemuiden (zie bericht rechts) is dr. Beeke deze week in Nederland. Hij houdt er lezingen over thema’s als ”Wat kunnen wij vandaag van de puriteinen leren?”, gezinsgodsdienst,”De biddende christen”, ”De slapende christen”, ”Christen worden” en ”Als christen leven”.
Hét doel van de conferenties, zegt de Amerikaanse theoloog, is „het promoten van de reformatorische, Bijbelse, bevindelijke prediking en onderwijs (preaching and teaching, red.). Op academisch niveau, maar ook onder het grote publiek, onder jongeren. Ik heb een passie om het beste uit de traditie van Reformatie, Nadere Reformatie, de puriteinen, het beste uit mijn eigen achtergrond, door te geven, over de hele wereld.”
Een tweede doel is vooral jongeren die de conferenties bezoeken te interesseren voor een studie aan het Puritan Reformed Theological Seminary. „We hebben nu 60 studenten, uit 27 denominaties, en vanuit de hele wereld: Brazilië, Korea, Indonesië, Zuid-Afrika, Engeland, China, en natuurlijk Amerika, Canada. We leiden hen op tot predikant, tot zendeling, evangelist.”
De conferenties hebben nog een doel, aldus de predikant: het verspreiden van reformatorische en puriteinse lectuur, tegen gereduceerde prijzen. Hij toont enkele catalogi van de non-profituitgeverij en boekhandel Reformation Heritage Books, waarvan hij directeur is. „We leveren momenteel 3000 boektitels, van verschillende uitgeverijen, en streven ernaar jaarlijks 24 boeken te publiceren - 2 per maand.” De omzet van de verkoop bedraagt inmiddels 1 miljoen dollar per jaar.
Aanneming tot kinderen
In Veenendaal hield dr. Beeke gistermiddag een referaat over het thema ”De puriteinen en de aanneming tot kinderen”. Een onderwerp, zegt hij, waarvan een vooraanstaand man als J. I. Packer heeft gesteld dat de puriteinen het nooit hebben aangeroerd. „Maar het is onjuist. Ik ben er studie van gaan maken en daaruit bleek dat in elk geval zeven puriteinen, onder wie William Perkins, er een heel boek aan hebben gewijd -die jammer genoeg tot nog toe niet zijn herdrukt-, en vijftien puriteinen een hele preek. Al met al hebben de puriteinen meer dan duizend bladzijden aan dit thema besteed.”
”Meet the puritans”
Een van de publicaties die uitgeverij Reformation Heritage Books onlangs het licht deed zien, is het vuistdikke ”Meet the Puritans” (Ontmoet de puriteinen), dat dr. Beeke samen met Randall J. Peterson schreef. Het boek (bijna 900 bladzijden) bevat zo’n 150 korte levensbeschrijvingen van puriteinen en nadere reformatoren en recensies van werken die de afgelopen vijftig jaar zijn herdrukt.
Dr. Beeke: „Het is bijna niet te geloven, maar de belangstelling hiervoor is enorm. De eerste druk, 5000 exemplaren, was binnen zes weken uitverkocht. We hebben er toen nog eens 9000 laten drukken, en daar zijn er geen 2000 meer van over.”
Dat de verkoop zo goed loopt, is mede te danken aan de bekende Amerikaanse theoloog dr. R. C. Sproul, zegt hij. „Op een conferentie in Orlando, met 6000 deelnemers, gaf hij me vijftien minuten de tijd om te vertellen waarom iedereen de puriteinen zou moeten gaan lezen. In no time waren er 1250 boeken verkocht.”
U bent nu in Nederland, met een eigen kerkelijke traditie - die toch meer gestempeld is door de (Nadere) Reformatie dan door de puriteinen. Ervaart u hier een tegenstelling?
„Ik heb hier in het kader van mijn proefschrift over nagedacht en mijn conclusie was toen dat er tussen nadere reformatoren en puriteinen slechts minimale accentverschillen bestaan. De nadere reformatoren leggen over het algemeen -er is onderscheid tussen de vroegere en de latere nadere reformatoren- meer de nadruk op de standen in het genadeleven; de puriteinen meer op de vruchten van de genade. Maar verder kunnen deze beide stromingen uitstekend door één deur.”
Toch vraag je je wel eens af of de grote nadruk die veel puriteinen leggen op de praktijk van het geloofsleven, op heiligmaking, niet, onbedoeld, kan leiden tot werkheiligheid, en ’rijke jongelingen’ creërt. Hoe zou een onwedergeborene vruchten kunnen voortbrengen?
„Elke schrijver kan verkeerd worden gelezen. Dat is altijd het risico. Maar iedereen die de puriteinen leest, realiseert zich dat zij juist waarschuwen voor zaken als deze. Natuurlijk, je kunt een rijke jongeling worden, maar dan alleen door de puriteinen te misbruiken. Door je eigen natuurlijke hart te volgen langs een weg waarvoor zij je juist waarschuwen die níét te gaan.”
Hoe verklaart u de, naar het lijkt, groeiende belangstelling voor de puriteinen?
„Ik denk dat de wereld al goddelozer wordt, dat de goddelozen ook steeds goddelozer worden. Tegelijkertijd constateer ik onder degenen die God vrezen een verlangen om te leren, om onderwijs te ontvangen, op het niveau van hart, hoofd en handen. En juist de geschriften van de puriteinen zijn als het daarover gaat zo ontzaglijk rijk, diep, Bijbels, praktisch ook. Op de conferenties en in onze publicaties proberen we iets daarvan door te geven.”
U bent in Nederland op uitnodiging van de Stichting Herleving. Ziet u tekenen van een opwekking, een revival, in Amerika, in Nederland?
„Wat Holland betreft, ik ken de situatie er nauwelijks. Ik ken een aantal predikanten, die ik zeer respecteer: ds. W. Pieters, ds. P. den Butter. Zij komen ook bij ons spreken, zoals ik nu hier.
In Amerika kom ik wel jongeren tegen, ook in onze gemeente, die bijzonder geestelijk gezind zijn, van wie ik ook geloof dat zij wederom geboren zijn. Ik zie dat aan de vruchten in hun leven. Tegelijk zie je, hoe moet ik dat zeggen, dat oudere mensen het niet altijd geloven dat deze jongeren wederomgeboren zijn. Dan denk ik soms: Heb een beetje geduld, ze moeten nog veel leren. Wacht op wat de Heere met hen doet.
Maar, een opwekking, nee, daarvan is in Amerika toch geen sprake - hoezeer ik er ook naar uitzie.”
bron: http://www.refdag.nl
Gisteren stond er wel het volgende interview met hem in het RD, wat ik met belangstelling heb gelezen.
Vandaag staat er eveneens een verslag van hem in over huisgodsdienst; dat post ik in een ander topic.
[hr]
„Puriteinen zijn zo rijk, diep, Bijbels, praktisch ook”
DR. J. R. BEEKE (VS) VERZORGT REEKS LEZINGEN IN NEDERLAND
VEENENDAAL - Hij verzorgt inmiddels lezingen „over de hele wereld” - deze maand zo’n vijftig. Momenteel verblijft dr. J. R. Beeke in Nederland. „Ik zie de belangstelling voor wat de puriteinen hebben nagelaten sterk toenemen.”
Dr. Beeke is als rector en hoogleraar systematische theologie en homiletiek verbonden aan het Puritan Reformed Theological Seminary in Grand Rapids, Michigan (VS). Samen met ds. F. VanderZwaag dient hij (voor 25 procent van zijn tijd) de -ongeveer 700 leden tellende- Heritage Reformed Congregation (HRC) in deze stad. Dr. Beeke is verder auteur van tal van publicaties en hoofdredacteur van The Banner of Sovereign Grace Truth, het officiële orgaan van zijn kerkverband. De HRC ontstonden in de jaren negentig van de vorige eeuw na een breuk in de Netherlands Reformed Congregations, een zusterkerk van de Gereformeerde Gemeenten.
Passie
Op uitnodiging van de Stichting Herleving uit Arnemuiden (zie bericht rechts) is dr. Beeke deze week in Nederland. Hij houdt er lezingen over thema’s als ”Wat kunnen wij vandaag van de puriteinen leren?”, gezinsgodsdienst,”De biddende christen”, ”De slapende christen”, ”Christen worden” en ”Als christen leven”.
Hét doel van de conferenties, zegt de Amerikaanse theoloog, is „het promoten van de reformatorische, Bijbelse, bevindelijke prediking en onderwijs (preaching and teaching, red.). Op academisch niveau, maar ook onder het grote publiek, onder jongeren. Ik heb een passie om het beste uit de traditie van Reformatie, Nadere Reformatie, de puriteinen, het beste uit mijn eigen achtergrond, door te geven, over de hele wereld.”
Een tweede doel is vooral jongeren die de conferenties bezoeken te interesseren voor een studie aan het Puritan Reformed Theological Seminary. „We hebben nu 60 studenten, uit 27 denominaties, en vanuit de hele wereld: Brazilië, Korea, Indonesië, Zuid-Afrika, Engeland, China, en natuurlijk Amerika, Canada. We leiden hen op tot predikant, tot zendeling, evangelist.”
De conferenties hebben nog een doel, aldus de predikant: het verspreiden van reformatorische en puriteinse lectuur, tegen gereduceerde prijzen. Hij toont enkele catalogi van de non-profituitgeverij en boekhandel Reformation Heritage Books, waarvan hij directeur is. „We leveren momenteel 3000 boektitels, van verschillende uitgeverijen, en streven ernaar jaarlijks 24 boeken te publiceren - 2 per maand.” De omzet van de verkoop bedraagt inmiddels 1 miljoen dollar per jaar.
Aanneming tot kinderen
In Veenendaal hield dr. Beeke gistermiddag een referaat over het thema ”De puriteinen en de aanneming tot kinderen”. Een onderwerp, zegt hij, waarvan een vooraanstaand man als J. I. Packer heeft gesteld dat de puriteinen het nooit hebben aangeroerd. „Maar het is onjuist. Ik ben er studie van gaan maken en daaruit bleek dat in elk geval zeven puriteinen, onder wie William Perkins, er een heel boek aan hebben gewijd -die jammer genoeg tot nog toe niet zijn herdrukt-, en vijftien puriteinen een hele preek. Al met al hebben de puriteinen meer dan duizend bladzijden aan dit thema besteed.”
”Meet the puritans”
Een van de publicaties die uitgeverij Reformation Heritage Books onlangs het licht deed zien, is het vuistdikke ”Meet the Puritans” (Ontmoet de puriteinen), dat dr. Beeke samen met Randall J. Peterson schreef. Het boek (bijna 900 bladzijden) bevat zo’n 150 korte levensbeschrijvingen van puriteinen en nadere reformatoren en recensies van werken die de afgelopen vijftig jaar zijn herdrukt.
Dr. Beeke: „Het is bijna niet te geloven, maar de belangstelling hiervoor is enorm. De eerste druk, 5000 exemplaren, was binnen zes weken uitverkocht. We hebben er toen nog eens 9000 laten drukken, en daar zijn er geen 2000 meer van over.”
Dat de verkoop zo goed loopt, is mede te danken aan de bekende Amerikaanse theoloog dr. R. C. Sproul, zegt hij. „Op een conferentie in Orlando, met 6000 deelnemers, gaf hij me vijftien minuten de tijd om te vertellen waarom iedereen de puriteinen zou moeten gaan lezen. In no time waren er 1250 boeken verkocht.”
U bent nu in Nederland, met een eigen kerkelijke traditie - die toch meer gestempeld is door de (Nadere) Reformatie dan door de puriteinen. Ervaart u hier een tegenstelling?
„Ik heb hier in het kader van mijn proefschrift over nagedacht en mijn conclusie was toen dat er tussen nadere reformatoren en puriteinen slechts minimale accentverschillen bestaan. De nadere reformatoren leggen over het algemeen -er is onderscheid tussen de vroegere en de latere nadere reformatoren- meer de nadruk op de standen in het genadeleven; de puriteinen meer op de vruchten van de genade. Maar verder kunnen deze beide stromingen uitstekend door één deur.”
Toch vraag je je wel eens af of de grote nadruk die veel puriteinen leggen op de praktijk van het geloofsleven, op heiligmaking, niet, onbedoeld, kan leiden tot werkheiligheid, en ’rijke jongelingen’ creërt. Hoe zou een onwedergeborene vruchten kunnen voortbrengen?
„Elke schrijver kan verkeerd worden gelezen. Dat is altijd het risico. Maar iedereen die de puriteinen leest, realiseert zich dat zij juist waarschuwen voor zaken als deze. Natuurlijk, je kunt een rijke jongeling worden, maar dan alleen door de puriteinen te misbruiken. Door je eigen natuurlijke hart te volgen langs een weg waarvoor zij je juist waarschuwen die níét te gaan.”
Hoe verklaart u de, naar het lijkt, groeiende belangstelling voor de puriteinen?
„Ik denk dat de wereld al goddelozer wordt, dat de goddelozen ook steeds goddelozer worden. Tegelijkertijd constateer ik onder degenen die God vrezen een verlangen om te leren, om onderwijs te ontvangen, op het niveau van hart, hoofd en handen. En juist de geschriften van de puriteinen zijn als het daarover gaat zo ontzaglijk rijk, diep, Bijbels, praktisch ook. Op de conferenties en in onze publicaties proberen we iets daarvan door te geven.”
U bent in Nederland op uitnodiging van de Stichting Herleving. Ziet u tekenen van een opwekking, een revival, in Amerika, in Nederland?
„Wat Holland betreft, ik ken de situatie er nauwelijks. Ik ken een aantal predikanten, die ik zeer respecteer: ds. W. Pieters, ds. P. den Butter. Zij komen ook bij ons spreken, zoals ik nu hier.
In Amerika kom ik wel jongeren tegen, ook in onze gemeente, die bijzonder geestelijk gezind zijn, van wie ik ook geloof dat zij wederom geboren zijn. Ik zie dat aan de vruchten in hun leven. Tegelijk zie je, hoe moet ik dat zeggen, dat oudere mensen het niet altijd geloven dat deze jongeren wederomgeboren zijn. Dan denk ik soms: Heb een beetje geduld, ze moeten nog veel leren. Wacht op wat de Heere met hen doet.
Maar, een opwekking, nee, daarvan is in Amerika toch geen sprake - hoezeer ik er ook naar uitzie.”
bron: http://www.refdag.nl
Op http://www.sermonaudio.com/hnrc staat een prachtige serie preken van ds. Beeke over de Johannesbrieven. Zéér aanbevolen.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Dus weer die leer van het aanbod van genade, die ik verfoei. Weer mogelijkheid in de mens leggen.Polemicus schreef:Misschien moet Bert Mulder eens gaan luisteren naar dr Beeke. Als er iemand is die niet de mens verheerlijkt, maar Christus, dan is het dr Beeke wel. Maar het is wel een onvoorwaardelijk aanbod van genade hoor, en het komen tot Jezus kan ook geen enkel uitstel lijden. ---knip---
O ja, en by the way, ds Elshout (ja, inderdaad, zoon van de oude ds Elshout) vertaalt hem. Uit Canada, British Columbia. En als het nog te ver is: kijk maar eens op sermonaudio.com.
Edit> Geen gegis over vertrouwelijke tuchtzaken a.u.b.; mvg TB
Hoe lang zal het duren, voordat men beseft dat een dood mens geen handen heeft om genade aan te nemen?
Hoe lang, voordat men beseft dat God, door Zijn Geest, genade zelf in onze harten werkt? Geen mensenwerk dus?
Sola gratia
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Niks geen stokken en blokken:Unionist schreef:als stokken en blokken!!
Dit is de wedergeboorte:3/4-16. Doch gelijk de mens door den val niet heeft opgehouden een mens te zijn, begiftigd met verstand en wil, en gelijk de zonde, die het ganse menselijk geslacht heeft doordrongen, de natuur des mensen niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijker wijze gedood; alzo werkt ook deze Goddelijke genade der wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt den wil en zijn eigenschappen niet, en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is. En tenware dat die wonderbaarlijke Werkmeester alles goeds in dezer voege met ons handelde, de mens zou ganselijk geen hoop hebben van uit den val te kunnen opstaan door zijn vrijen wil, waardoor hij zichzelven toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort.
Kun je ook verder hier over lezen, in mijn vertaling van dit artikel door een van onze dominees:3/4-10. Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen.
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=6091#200929
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hoho Bert:Bert Mulder schreef:Dus weer die leer van het aanbod van genade, die ik verfoei. Weer mogelijkheid in de mens leggen.Polemicus schreef:Misschien moet Bert Mulder eens gaan luisteren naar dr Beeke. Als er iemand is die niet de mens verheerlijkt, maar Christus, dan is het dr Beeke wel. Maar het is wel een onvoorwaardelijk aanbod van genade hoor, en het komen tot Jezus kan ook geen enkel uitstel lijden. ---knip---
O ja, en by the way, ds Elshout (ja, inderdaad, zoon van de oude ds Elshout) vertaalt hem. Uit Canada, British Columbia. En als het nog te ver is: kijk maar eens op sermonaudio.com.
Edit> Geen gegis over vertrouwelijke tuchtzaken a.u.b.; mvg TB
Hoe lang zal het duren, voordat men beseft dat een dood mens geen handen heeft om genade aan te nemen?
Hoe lang, voordat men beseft dat God, door Zijn Geest, genade zelf in onze harten werkt? Geen mensenwerk dus?
Sola gratia
De leer van het aanbod legt geen mogelijkheid in de mens.
Aanbod ondanks dat een dood mens geen handen heeft om genade aan te nemen.
Aanbod ondanks dat wij belijden dat God door ZIjn Geest Zelf genade in onze harten werkt.
Jammer dat je steeds, bewust of onbewust, van het aanbod van genade een karikatuur maakt.
Hoe kunnen wij Christus aannemen, als Hij ons niet aangeboden wordt? Hoe kan God het aannemen in ons werken, als er niets aan te nemen valt?
- J.C. Philpot
- Berichten: 10270
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Ik wou dat ik eens konJ.C. Philpot schreef:Ik ben vanmiddag geweest, en moet zeggen dat het er goed was. Christus voor arme en doemwaardige zondaren stond in het middelpunt, en ook God's souvereiniteit werd niet verzwegen. Een zuiver reformatorisch, bijbels en rijk getuigenis. Ik ga vanavond (en misschien morgen) weer.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Nou dan laat ik in het vervolg mijn plaatsje in de kerk maar leeg, lees geen goed boek meer, tja de Bijbel kan ik natuurlijk niet dichtlaten, want het geloof is door het Woord, maar als ik uitverkoren ben dan wordt ik vanzelf wel gegrepen?Bert Mulder schreef:Dus weer die leer van het aanbod van genade, die ik verfoei. Weer mogelijkheid in de mens leggen.
Hoe lang zal het duren, voordat men beseft dat een dood mens geen handen heeft om genade aan te nemen?
Hoe lang, voordat men beseft dat God, door Zijn Geest, genade zelf in onze harten werkt? Geen mensenwerk dus?
Sola gratia