verdediging vd biecht binnen de PKN

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Tiberius schreef:
Het is, zoals Bert zegt, een misstand als je zo'n band niet kan hebben/opbouwen of als je echt niemand in je eigen kerkenraad in vertrouwen kan of durft te nemen.
In mijn leven heb ik vele kerkenraadsleden meegemaakt.
Weinigen daarvan zou ik mijn zonden hebben durven toevertrouwen.

.

is dat de aard van de kerkelijke structuur? ambtsdragers die door gemeenteleden zijn opgezadeld met een aureool en vervolgens op een voetstuk geplaatst?

Maar ik merk ook dat ambtsdragers zich gaan gedragen naar dat aureool en dat voetstuk..........helaas.......................

dan moet je ook niet vreemd opkijken als er vrijwel niemand is die zich met zijn/haar noden tot die ambstdragers wenden............
Een misstand dus.

De kerkeraad zijn dienaren van de gemeente. Met het overzicht, ja. Maar dat moet zonder dat aureool, en zonder dat voetstuk. En vooral oefenen in voeten wassen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Is het nu echt zo dat er zo weinig vertrouwen meer is in ambtsdragers?
Ik geef toe er zijn er die vrijwel onbereikbaar zijn, die geen besef hebben van wat hun roeping daadwerkelijk inhoud. Maar ik hoop dat dit uitzonderingen zijn, zoals ik ook heb ervaren, er zijn slechte onder de ambtsdragers, maar dat zijn (in mijn beleving) wel uitzonderingen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bert Mulder
Contacteer:

JolandaOudshoorn schreef:Is het nu echt zo dat er zo weinig vertrouwen meer is in ambtsdragers?
Ik geef toe er zijn er die vrijwel onbereikbaar zijn, die geen besef hebben van wat hun roeping daadwerkelijk inhoud. Maar ik hoop dat dit uitzonderingen zijn, zoals ik ook heb ervaren, er zijn slechte onder de ambtsdragers, maar dat zijn (in mijn beleving) wel uitzonderingen.
We moeten wel onthouden dat ook kerkeraden aardse vaten zijn. Mensen van gelijke beweging als wij. Ook zondaren dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Is het nu echt zo dat er zo weinig vertrouwen meer is in ambtsdragers?
We moeten wel onthouden dat ook kerkeraden aardse vaten zijn. Mensen van gelijke beweging als wij. Ook zondaren dus.
Juist daarom zou het geen belemmering moeten zijn om deze mensen in vertrouwen te nemen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mariavt

Bericht door Mariavt »

JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:
Juist daarom zou het geen belemmering moeten zijn om deze mensen in vertrouwen te nemen.
Nee maar dan moeten die mensen er wel voor openstaan.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Rens

Bericht door Rens »

Als je ziet hoe groot het vertrouwen binnen de RK is in de priesters mbt het voorleggen van noden en zonden, dan is dat iets om jaloers op te zijn......................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:Als je ziet hoe groot het vertrouwen binnen de RK is in de priesters mbt het voorleggen van noden en zonden, dan is dat iets om jaloers op te zijn......................

Je weet waar je over praat Rens en zo is het ook ,dat is ook in de andere kerken zo van de katholiciteit.Daarbij moet worden opgemerkt, dat God de zonden vergeeft en niemand anders.Het zonden aan elkander belijden kan dan ook het best bij een bedienaar met totale zwijgplicht.Veel mensen kunnen door de biecht ,maar dan zoals de biecht hoort te werken weer met een schone lei beginnen .Zoals Onze Heer Jezus Christus altijd zei toen Hij op aarde was, ga heen en zondig niet meer.
jvdg

Bericht door jvdg »

Adorote schreef: Veel mensen kunnen door de biecht ,maar dan zoals de biecht hoort te werken weer met een schone lei beginnen .Zoals Onze Heer Jezus Christus altijd zei toen Hij op aarde was, ga heen en zondig niet meer.
Met een schone lei beginnen........

Is dat waar?
Bert Mulder
Contacteer:

Rens schreef:Als je ziet hoe groot het vertrouwen binnen de RK is in de priesters mbt het voorleggen van noden en zonden, dan is dat iets om jaloers op te zijn......................
Dan moet je ook dit weer even niet uit het verband rukken. Kun je paapse priesters meer vertrouwen dan gereformeerde kerkeraden? Ik meen van niet.

Als je ook ziet de verhalen over het sexuele misbruik, in dit geval door roomse geestelijken. Waarbij ook in meer dan 1 geval de biechstoel op 1 of andere manier aan verbonden zat. Zeg ik niet dat al die verhalen waar zijn....

Net zo als al die modder de gereformeerde kant opgegooid. Alle mensen zijn zondaren. Zo zijn er goede en kwade roomse geestelijken, hoewel ze allen dwalen. Zo zijn er ook goede en kwade kerkeraadsleden.
Rens

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
Kun je paapse priesters meer vertrouwen dan gereformeerde kerkeraden? Ik meen van niet.

.
je kunt ze beiden net zo vertrouwen als de wederliggende partij............en waarom nu weer de verhalen over sexuele escapades van priesters er bijgehaald moeten worden snap ik niet goed.

gereformeerden zouden net zo goed de hand in eigen boezem kunnen steken ipv in andermans.............................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Een ieder die echt op de hoogte is en van goede wil,weet dat de zwijgplicht van een Priester heilig is,en altijd de zwijgplicht zullen handhaven.Veel Priester zijnhun leven verloren althans hier op aarde onder ander in 1940 -1945 Naziduitsland vanwege die zwijgplicht.Kortom de Priester is totaal betrouwbaar daar is hij ook Priester voor een Gewijde en een dienstknecht van Hem die Eeuwig is door Jezus Christus dien men navolgd en alle navolging altijd waard is totaal.
Bert Mulder
Contacteer:

Adorote schreef:Een ieder die echt op de hoogte is en van goede wil,weet dat de zwijgplicht van een Priester heilig is,en altijd de zwijgplicht zullen handhaven.Veel Priester zijnhun leven verloren althans hier op aarde onder ander in 1940 -1945 Naziduitsland vanwege die zwijgplicht.Kortom de Priester is totaal betrouwbaar daar is hij ook Priester voor een Gewijde en een dienstknecht van Hem die Eeuwig is door Jezus Christus dien men navolgd en alle navolging altijd waard is totaal.
En zoals we allen hier in elk geval horen te weten, liegen paapse priesters nooit. Zelfs zo, ze zondigen niet eens meer.

Terwijl protestantse geestelijken 1 grote brok leugen zijn.

Of kun je het beter voor me bewoorden, Adorote?
Plaats reactie