rekcor schreef:Lydianne schreef:Zo vind ik die beginzin van het huwelijksformulier ook moeilijk: (...), alsof je getrouwd moet zijn om tegenspoed en kruis te krijgen!
Dit snap ik niet. Als het hf zegt dat gehuwden tegenspoed e.d. te wachten staat, zegt datzelfde hf toch niet dat alleenstaanden een gemakkelijk leven hebben?
Vgl de zin 'in Turkije is het nu warm' betekent niet dat het hier in Nederland niet warm is.
Terzijde: ik vind het hf wel een beetje te negatief hoor. Natuurlijk heb je tegenspoed in het leven dankzij de zonde, maar God is er ook nog! Hij zorgt en bewaart ons!
Volgens mij staat in het doopformulier al dat het leven niets anders is dan een voortdurend sterven.

Maar goed, Paulus geeft aan dat het huwelijk wel een belasting is voor getrouwden... en dat het voordeel van alleen zijn is dat je meer tijd hebt om je te richten op het dienen van God.
Maar goed, wat die zin in het huwelijksformulier betreft, je kan je problemen samen delen.... maar tegelijk kan dat ook zwaar zijn. Ik heb vooral deze kant gehoord: Als er iets is kan je dat met de ander delen, ben je ziek, dan kan de ander je troosten, heb je problemen, dan kan je daar samen doorheen. Maar vergeet ook de andere kant niet: Als de ander iets heeft krijg jij het ook, als de ander ziek is maak jij je ook zorgen, heeft de ander problemen, dan heb jij het ook... sterft je partner, dan slaat dat een diep gat in je leven. Het heeft twee kanten, een mooie kant... maar ook een kant die in het formulier als "tegenspoed en kruis" aangeduid is.