Kwam me wat anders over. Vandaar mijn reactie. Maar..dank voor je verheldering. We begrijpen elkaarMariavt schreef:Mee eens Wilma, maar dit topic gaat over de GGinN dus vandaar dat ik het even over díe boeg gooide.........Wilma van den Berg schreef:Helemaal met je eens, maar waarom alleen de mensen van de GGiN? Waarom díe mensen? Wij allen moeten ons verootmoedigen (alle kerkverbanden). En ook in dit geval geldt dan ook: GG, OGG en GGiN
Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?
- Wilma van den Berg
Mensen,
laat al die kerkverbanden maar gewoon naast elkaar bestaan. De energie die we zullen moeten gebruiken om e.e.a. bij elkaar te voegen, kunnen we beter gebruiken voor de verkondiging van Gods Woord.
Het zal op deze aarde niet veel meer worden. Maar de wederkomst is aanstaande: er moet gepreekt worden, zending bedreven worden, geëvangeliseerd worden. Laten we daarmee maar aan de slag gaan..... op de knieën...
...en in de straat, of waar dan ook.
Eén ding is zeker: in de hemel zijn geen aparte afdelingen (citaat ds. G.M. de Leeuw).
Als de Heere Jezus bidt: Ik wil dat zij allen één zijn, zoals Wij (Vader en Zoon) één zijn", dan ziet Hij m.n. daarop.
laat al die kerkverbanden maar gewoon naast elkaar bestaan. De energie die we zullen moeten gebruiken om e.e.a. bij elkaar te voegen, kunnen we beter gebruiken voor de verkondiging van Gods Woord.
Het zal op deze aarde niet veel meer worden. Maar de wederkomst is aanstaande: er moet gepreekt worden, zending bedreven worden, geëvangeliseerd worden. Laten we daarmee maar aan de slag gaan..... op de knieën...
Eén ding is zeker: in de hemel zijn geen aparte afdelingen (citaat ds. G.M. de Leeuw).
Als de Heere Jezus bidt: Ik wil dat zij allen één zijn, zoals Wij (Vader en Zoon) één zijn", dan ziet Hij m.n. daarop.
Ja Anti-quoq, in zekere zin heb je wel gelijk. Toch wel een beetje gemakkelijk hoor. Het kerkverband GGiN (bv) mag niet bestaan! Het heeft geen bestaansgrond. Misschien alle andere kerkverbanden ook wel niet. Maar met name de scheuring van 1980 is zo'n nare kwestie geweest. Er moet gepreekt worden zeg je. Maar ja, hoe lang kan dat nog in de GGiN (bv)? Vandaar de topictitel: hoe verder? Anderzijds, en dat is hier al eens opgemerkt meen ik: dat laten we aan de Heere over. Zo simpel is het ook wel weer. Voor de toekomst vertrouwend, zou ds. Van den Berg zeggen.Anti-quoq schreef:Mensen,
-
- Contacteer:
Om ons inderdaad even te beperken tot de GGN en de GGN bv: tussen de GG en de GGN zijn verkennende gesprekken geweest. Deze waren er niet concreet op gericht om eenheid te bereiken maar hebben toentertijd geleid tot extra begrip ove ren weer en zelfs dogmatische overeenstemming, als ik de krant mag geloven. Ik zou willen vragen: zijn dit soort gesprekken na 1980 ooit gevoerd tussen GGn en GGN bv, mogelijk ook puur op persoonlijke titel? Zo nee: zou het dan geen idee zijn ze te doen plaatsvinden, (mogelijk) in eerste instantie alleen op persoonlijke titel en zonder officiele kerkelijke machtiging/mandaat?
Beste ds. Terpstra (dat zijn we zo gewoon hier op dit forum), contacten zijn er denk ik wel, samensprekingen niet.Egbert1980 schreef:Om ons inderdaad even te beperken tot de GGN en de GGN bv: tussen de GG en de GGN zijn verkennende gesprekken geweest. Deze waren er niet concreet op gericht om eenheid te bereiken maar hebben toentertijd geleid tot extra begrip ove ren weer en zelfs dogmatische overeenstemming, als ik de krant mag geloven. Ik zou willen vragen: zijn dit soort gesprekken na 1980 ooit gevoerd tussen GGn en GGN bv, mogelijk ook puur op persoonlijke titel? Zo nee: zou het dan geen idee zijn ze te doen plaatsvinden, (mogelijk) in eerste instantie alleen op persoonlijke titel en zonder officiele kerkelijke machtiging/mandaat?
Laten we ook een beetje nuchter zijn:
De GGiN wordt momenteel door 4 predikanten en een emeritus gediend, hier in Nederland. Met zo'n 50 gemeenten is dat 1 predikant op ongeveer 10 gemeenten.
Er bestaan 7 buitenverband-gemeenten die worden gediend door 1 predikant. Per saldo hebben de buitenverband-gemeenten nog steeds meer een predikant.
Ik denk dat er heel veel de geest heerst: Wij maken ons zorgen over de toekomst, ds. Wink is oud, maar leggen dit in Gods Hand. Dat is wel de beste oplossing, toch?
Je mag hem gewoon met zijn nickname aanspreken hoor, als forummer onder de forummers. Dat geldt ook voor andere ambtsdragers die hier posten.Ander schreef:Beste ds. Terpstra (dat zijn we zo gewoon hier op dit forum),
In dit geval is hij zelf open over zijn identiteit, maar bij anderen is het soms zelfs ongewenst om iemand zo aan te spreken.
:mrgreen: , welke forummers bedoel je ?Tiberius schreef:Je mag hem gewoon met zijn nickname aanspreken hoor, als forummer onder de forummers. Dat geldt ook voor andere ambtsdragers die hier posten.Ander schreef:Beste ds. Terpstra (dat zijn we zo gewoon hier op dit forum),
In dit geval is hij zelf open over zijn identiteit, maar bij anderen is het soms zelfs ongewenst om iemand zo aan te spreken.
Ik vond hem wel leuk, hij is open over zijn ambt, enne de andere ambtsdragers ken ik niet, behalve mezelf danTiberius schreef: Je mag hem gewoon met zijn nickname aanspreken hoor, als forummer onder de forummers. Dat geldt ook voor andere ambtsdragers die hier posten.
-
- Contacteer:
Mijn eindconclusie is zo langzamerhand dat van de leidslieden van geen van beide partijen stappen naar hereniging zijn te verwachten. Alleen het predikant-loos raken van de GGN b.v. zou de situatie op korte/langere termijn kunnen veranderen zoals ik het zie.
Naar de mens gesproken dan.
Dat de predikanten van beide verbanden het gezien hun geringe aantal bijzonder druk hebben is ook mij duidelijk. Ik heb bewondering voor hun niet aflatende inzet, m.n. om ook andere gemeenten binnen het kerkverband van Woord en sacramenten te voorzien.
Naar de mens gesproken dan.
Dat de predikanten van beide verbanden het gezien hun geringe aantal bijzonder druk hebben is ook mij duidelijk. Ik heb bewondering voor hun niet aflatende inzet, m.n. om ook andere gemeenten binnen het kerkverband van Woord en sacramenten te voorzien.
Lijkt me een juiste conclusie.Egbert1980 schreef:Mijn eindconclusie is zo langzamerhand dat van de leidslieden van geen van beide partijen stappen naar hereniging zijn te verwachten. Alleen het predikant-loos raken van de GGN b.v. zou de situatie op korte/langere termijn kunnen veranderen zoals ik het zie.
Zeker waar! Gelukkig groeit het predikantenkorps de laatste jaren weer wat. Dat is mooi. We hoeven de leesdiensten niet te verachten, het blijft echter maar een hulpmiddel.Egbert1980 schreef:Dat de predikanten van beide verbanden het gezien hun geringe aantal bijzonder druk hebben is ook mij duidelijk. Ik heb bewondering voor hun niet aflatende inzet, m.n. om ook andere gemeenten binnen het kerkverband van Woord en sacramenten te voorzien.
-
- Contacteer:
Gewoon goed zoeken binnen dit topic, want het antwoord is door mij gegevenKislev schreef:Egbert, kben nog steeds benieuwd naar een antwoord op deze vraag.Kislev schreef:Beste Egbert1980,
Jouw profiel (en dus site) bekijkende ben ik erg benieuwd waarom je geïnteresseerd bent in de voortgang van de GGiN buiten verband.
Als hulp voor je interviewers, Egbert, zal ik even een posting van je op 27 juni 10:51 omhooghalen. 
Egbert1980 schreef:Twee mensen vroegen mij waarom ik ueberhaupt geinteresseerd ben in dit onderwerp, gezien mijn achtergrond (zoals blijkt uit profiel en site):
1. Kerkgeschiedenis intereseert me.
2. Ik zie graag de eenheid van Gods volk.
Ik vraag me trouwens wel af of, als het plaatselijk moeilijk zou zijn een GGn en een GGN b.v. samen te voegen (zoals blijkbaar in Gouda) het niet mogelijk zou zijn beide gemeenten los van elkaar maar binnen hetzelfde kerkverband te laten bestaan, zoals ook gebeurd is binnen de GKN na 1892 (tot in de jaren 30!) en binnen de OGGN.
-
Dit topic wint weer wat aan actualiteit, nu de nog enige in leven zijnde predikant van de GGiN b.v. (82 jaar), 's zondags 'slechts' 1x kan voorgaan wegens lichamelijke problemen, en doordeweekse diensten zoveel als mogelijk is (trouwdiensten nog niet), afgezegd heeft. Ds. Wink heeft problemen met de nieren, en ook is hij erg snel moe.