Christiaan schreef:memento schreef:Afgewezen schreef:memento schreef:Mijn punt is dat de HC de Schrift probeert te behandelen vanuit de bekering van een mens. En niet alles uit de Schrift leent zich daar goed voor, simpelweg omdat de Schrift in de eerste plaats een boek is dat verteld (1) wie God is, (2) Zijn raadsplan, en (3) hoe Hij handelt met mensen. Door (alleen maar) vanuit de bekering van een mens (wat slechts een gedeelte is van Gods handelen met mensen) te kijken naar die 3 punten, krijg je een vertekend beeld.
Memento, ik vind het echt onzin, wat je hier allemaal vertelt. Wat is nou de boodschap van het Evangelie? Redding van zondaren!
Dat is ons vertrekpunt, als wij iets zinnigs over God en over Christus willen zeggen.
En ik zie echt niet de meerwaarde van een mini-dogmatiekje boven het belijdend spreken van de Heidelberger Catechismus.
Well, onze primaire geloofsbelijdenis (Apostolicum) begint met te belijden van wie God is, en niet met onze zaligheid.
Ook de Schrift begint met God als Schepper, daarna God als Redding-belover (moederbelofte), de God die barmhartig is (Kaïn), de God die de zonde haat en verdelgt (zondvloed), de God die verkiest (Israël uitverkoren, de rest gehaat vanwege hun zonde), God de heilige (in het geven van Zijn wet), etc etc. Dat is geen mini-dogmatiek, dat is gewoon Schriftuurlijk het wezen en handelen van God bezien. Het nut daarvan is dat een juist Godsbeeld ons de leer van onze zaligheid beter en zuiverder te verstaan. Daarnaast helpt het om breder te denken dan eigen zaligheid, en daarin te blijven hangen, maar ook oog te hebben voor het doel van onze bekering, namelijk de verheerlijking van Gods naam (focus op heilig leven), en ook het groepsdenken van de Schrift (gemeenschap der heiligen).
Er is ook ngo de Geloofsbelijdenis van Athanasius, bij velen in de gereformeerde gezindte niet zo bekend, maar die begint wel met:
Zo wie wil zalig zijn, dien is vóór alle dingen nodig.....
Klopt, en ook Athanasius begint eerst met het uitwerken van de kennis van God.
Misschien is de beste methode (waarin Afgewezen zich misschien ook kan vinden) om de HC en de Westminster te combineren. Ze vullen elkaar prachtig aan. De Westminster heeft vragen die de HC niet heeft, en de HC heeft vragen die de Westminster prachtig aanvullen.
@Afgewezen, ik wil de kerk de HC niet ontnemen. Alleen, voor catechesatie vind ik persoonlijk een andere aanpak beter. De reden dat ik dat beter vind is vanwege de eenzijdige benadrukking van de bekering in de Refomatorische Gezindte, ten koste van de overige bijbelse waarheden (die ons ook nuttig zijn).
PS> Wat voorbeelden van vragen uit de shorter Westminster over onderwerpen die ik belangrijk vindt, die niet zo duidelijk uit de verf komen uit de HC:
Q. 1. What is the chief end of man?
A. Man’s chief end is to glorify God,[1] and to enjoy him forever.[2]
Q. 2. What rule hath God given to direct us how we may glorify and enjoy him?
A. The Word of God, which is contained in the Scriptures of the Old and New Testaments,[3] is the only rule to direct us how we may glorify and enjoy him.[4]
Q. 3. What do the Scriptures principally teach?
A. The Scriptures principally teach, what man is to believe concerning God,[5] and what duty God requires of man.[6]
Q. 4. What is God?
A. God is a Spirit,[7] infinite,[8] eternal,[9] and unchangeable,[10] in his being,[11] wisdom,[12] power,[13] holiness,[14] justice,[15] goodness,[16] and truth.[17]
Q. 18. Wherein consists the sinfulness of that estate whereinto man fell?
A. The sinfulness of that estate whereinto man fell, consists in the guilt of Adam’s first sin,[43] the want of original righteousness,[44] and the corruption of his whole nature,[45] which is commonly called original sin; together with all actual transgressions which proceed from it.[46]
Q. 19. What is the misery of that estate whereinto man fell?
A. All mankind by their fall lost communion with God,[47] are under his wrath[48] and curse,[49] and so made liable to all the miseries of this life,[50] to death[51] itself, and to the pains of hell forever.[52]
Q. 33. What is justification?
A. Justification is an act of God’s free grace,[91] wherein he pardoneth all our sins,[92] and accepteth us as righteous in His sight,[93] only for the righteousness of Christ imputed to us,[94] and received by faith alone.[95]
Q. 34. What is adoption?
A. Adoption is an act of God’s free grace,a whereby we are received into the number, and have a right to all the privileges, of the sons of God.[96]
Q. 35. What is sanctification?
A. Sanctification is the work of God’s free grace,[97] whereby we are renewed in the whole man after the image of God,[98] and are enabled more and more to die unto sin, and live unto righteousness.[99]
Q. 39. What is the duty which God requireth of man?
A. The duty which God requireth of man, is obedience to his revealed will.[113]
Q. 44. What doth the preface to the ten commandments teach us?
A. The preface to the ten commandments teacheth us, that because God is the Lord, and our God, and Redeemer, therefore we are bound to keep all his commandments.[118]
Q. 86. What is faith in Jesus Christ?
A. Faith in Jesus Christ is a saving grace,[178] whereby we receive and rest upon him alone for salvation, as he is offered to us in the gospel.[179]
Q. 87. What is repentance unto life?
A. Repentance unto life is a saving grace,[180] whereby a sinner, out of a true sense of his sin, and apprehension of the mercy of God in Christ,[181] doth, with grief and hatred of his sin, turn from it unto God,[182] with full purpose of, and endeavor after, new obedience.[183]
Q. 90. How is the Word to be read and heard, that it may become effectual to salvation?
A. That the Word may become effectual to salvation, we must attend thereunto with diligence, preparation, and prayer;[186] receive it with faith and love, lay it up in our hearts, and practice it in our lives.[187]
Q. 98. What is prayer?
A. Prayer is an offering up of our desires unto God,[200] for things agreeable to his will,[201] in the name of Christ,[202] with confession of our sins,[203] and thankful acknowledgment of his mercies.[204]