Zonden zijn die te volle in te leven?

Christiaan

Zonden zijn die te volle in te leven?

Bericht door Christiaan »

Er zijn er die leren en zeggen dat we onze zonden moeten inleven.
Maar ik belijd en ik lees dat ook in Gods Heilig en onfeilbaar Woord
dat onze zonden zeer groot zijn.
Wie is er dan van mening dat we de eer die wij van God roven kunnen bevatten en inleven?

Ik ben van mening dat we die nooit kunnen inleven, zij die niet in de hemel komen hebben er een eeuwigheid voor nodig te voelen en ondergaan hoe erg God die zonden vindt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
rekcor

Re: Zonden zijn die te volle in te leven?

Bericht door rekcor »

Christiaan schreef:Er zijn er die leren en zeggen dat we onze zonden moeten inleven.
Wie is er dan van mening dat we de eer die wij van God roven kunnen bevatten en inleven?

Ik ben van mening dat we die nooit kunnen inleven, zij die niet in de hemel komen hebben er een eeuwigheid voor nodig te voelen en ondergaan hoe erg God die zonden vindt.
Wil je misschien iets beter uitleggen wat je bedoelt met je zonden inleven?
Adorote

Bericht door Adorote »

Onze zonden moeten we niet inleven ,maar we moeten van onze zonden wijken totaal, en Jezus de Christus navolgen,die onze Verlosser en Zaligmaker isin radicaliteit.
Christiaan

rekcor schreef:
Christiaan schreef:Er zijn er die leren en zeggen dat we onze zonden moeten inleven.

Wil je misschien iets beter uitleggen wat je bedoelt met je zonden inleven?
Die personen bedoelen meestal, dat we voelen/inleven hoe erg onze zonden zijn zonden. Sommigen menen dat je dan minstens een paar slapenloze nachten moet hebben gehad.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dit topic heeft wat raakvlakken naar het topic "Zondag 1 vraag 2".
Ook daar proberen we de ellendekennis weg te poetsen.
Wat is daar nu precies je probleem mee?
wim

Bericht door wim »

Waar het om gaat is niet zozeer de mate van het inleven van onze zonden. Het gaat er om wat we er mee doen (te activistisch, ik weet het).

Maar gelukkig heb ik bovenstaande vaak genoeg vanaf een GG-kansel horen verkondigen.
Christiaan

Tiberius schreef:Dit topic heeft wat raakvlakken naar het topic "Zondag 1 vraag 2".
Ook daar proberen we de ellendekennis weg te poetsen.
Wat is daar nu precies je probleem mee?
In het topic, van de H.C. gaat het mij om de niet bijbelse lijn.
Dat er fasen zouden zijn in de H.C. dat de H.C: die zou leren.
De bijbel leert dat niet, de H.C. ook niet.
Hier gaat het mij helemaal niet om zondekennis weg te poetsen.
Ik zal werkelijk een der allerlaatste zijn die dat zou willen bewerkstelligen of zelfs maar er aan denken de ellendekennis
te vergeten, omdat het een nodig deel is van de drie stukken.

Hier gaat het mij alleen om, kunnen wij onze schuld, zonde en ellende wel ten volle inleven?

Rens

Bericht door Rens »

Christiaan schreef: Sommigen menen dat je dan minstens een paar slapenloze nachten moet hebben gehad.
ik heb alleen slapeloze nachten van gehéél ándere zaken............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Klavier

Bericht door Klavier »

Christiaan schreef:Hier gaat het mij alleen om, kunnen wij onze schuld, zonde en ellende wel ten volle inleven?
Nooit ten volle. Als je alleen al beseft dan er geen mens in staat is de schuld voor de zonden te dragen, dan zegt dat al veel over de onvang van de schuld, de grootte van de zonde, de diepte van de ellende. Vergeet niet dat ellendekennis geen doel is, maar een weg waarin de Zaligmaker noodzakelijk wordt. Omdat juist het weten van die ellende Hem nodig doet hebben. En als dan ziende op Hem de ellende alleen maar groter wordt in eigen beleving, dan is Hij des te meer noodzakelijk. Zo bindt de Heilige Geest door de prediking van het Woord de zondaar aan de Zaligmaker vast. Het Woord dat de ellende aanwijst maar ook de Zaligmaker! Augustinus reeds heeft in zijn preken over Matt. 5 duidelijk deze tweeslag van wet en evangelie aangewezen.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Maar gelukkig heb ik bovenstaande vaak genoeg vanaf een GG-kansel horen verkondigen.
ja ja, in dat lochte Scheveningen zeker :wink:
caprice

Bericht door caprice »

Christiaan schreef:Hier gaat het mij alleen om, kunnen wij onze schuld, zonde en ellende wel ten volle inleven?
Nee, nooit ten volle. Paulus schrijft dat in 1 Korinthe 13 vers 9 en 10:
Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

En ook in het 12e vers:
Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Christiaan

caprice schreef:
Nee, nooit ten volle. Paulus schrijft dat in 1 Korinthe 13 vers 9 en 10:
Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

En ook in het 12e vers:
Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
Hoezo de opdracht van sommigen dat we eerst onze zonden moeten inleven, voor er verlossing is?

Mariavt

Bericht door Mariavt »

Christiaan schreef:
Hoezo de opdracht van sommigen dat we eerst onze zonden moeten inleven, voor er verlossing is?
Dat wil nog niet zeggen dat wij álle zonden kunnen inleven, maar wel dat je zondenkennis bezit (ellende) want hoe kun je verlost worden van je zonden(verlossing) als je geen zondekennis hebt? en hoe kun je de Heere voor zulk een verlossing dankbaar zijn?(dankbaarheid)
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
caprice

Bericht door caprice »

Christiaan schreef:Hoezo de opdracht van sommigen dat we eerst onze zonden moeten inleven, voor er verlossing is?
Het is een stuk van de weg die de HEERE Zijn Kerk op aarde leert, opdat het offer van Christus waarde mag krijgen in het leven.

Hoe moet dat 'inleven van die zonden' volgens die 'sommigen' dan geschieden?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

Mariavt schreef:
Christiaan schreef:
Dat wil nog niet zeggen dat wij álle zonden kunnen inleven, maar wel dat je zondenkennis bezit (ellende) want hoe kun je verlost worden van je zonden(verlossing) als je geen zondekennis hebt? en hoe kun je de Heere voor zulk een verlossing dankbaar zijn?(dankbaarheid)
Als we onze dadelijke en aangeboren zonden echt ten volle in gaan leven, en er is geen weg ter ontkoming, dan eindigen we in de wanhoop.

Maar, neen, daar is vergeving.........altijd bij U geweest..............
Zonder Christus geen leven, hier niet, en "daar" niet.
Plaats reactie