Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Ander

Bericht door Ander »

Genade door recht schreef:Beste Ander, het "bravo" zag toe op de inhoud van de bijdrage; de kwestie zelf is inderdaad zeer droevig.

Ik denk dat als we het neerzetten als "een leerverschil dat wegens eergeschillen tot een scheuring is gekomen", we het redelijk eens zijn.
Mooi!!
Genade door recht schreef:Toch zie ik een groter leerverschil dan jij. En niet alleen ik. Reeds in de zeventiger jaren gingen mensen in de gemeente van ds. Van den Berg 's zondags thuis preken lezen. En ds. Van den Berg mocht in Nieuwerkerk aan den IJssel helemaal nooit preken. En dat ging echt niet om eergeschillen met ds. FM of de ouderlingen Bakker, hoor.
Het gaat inderdaad om interpretaties waardoor we niet op één lijn komen. Welke gemeente van ds. Van den Berg in de zeventiger jaren heb je het over? Hij stond van 1972(?) tot '77 in Bruinisse en daarna in Gouda. Enne, in Nieuwerkerk a/d IJssel zit (en zat) één van dé leiders van het verband.
Gian

Bericht door Gian »

Ik heb niet het hele topic gevolgd. Wat ik me afvraag, waarom kunnen die paar buitenverband gemeente's niet gewoon bij de binnenverbanders. Is dat nou echt nog steeds oud zeer?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Ik heb niet het hele topic gevolgd. Wat ik me afvraag, waarom kunnen die paar buitenverband gemeente's niet gewoon bij de binnenverbanders. Is dat nou echt nog steeds oud zeer?
Gian, 't is een hele klus, maar als je de moeite zou nemen dit topic in z'n geheel te lezen zou je de vraag over "oud zeer" niet meer stellen.
accoord

Bericht door accoord »

Ander schreef:
Genade door recht schreef:Beste Ander, het "bravo" zag toe op de inhoud van de bijdrage; de kwestie zelf is inderdaad zeer droevig.

Ik denk dat als we het neerzetten als "een leerverschil dat wegens eergeschillen tot een scheuring is gekomen", we het redelijk eens zijn.
Mooi!!
Genade door recht schreef:Toch zie ik een groter leerverschil dan jij. En niet alleen ik. Reeds in de zeventiger jaren gingen mensen in de gemeente van ds. Van den Berg 's zondags thuis preken lezen. En ds. Van den Berg mocht in Nieuwerkerk aan den IJssel helemaal nooit preken. En dat ging echt niet om eergeschillen met ds. FM of de ouderlingen Bakker, hoor.
Het gaat inderdaad om interpretaties waardoor we niet op één lijn komen. Welke gemeente van ds. Van den Berg in de zeventiger jaren heb je het over? Hij stond van 1972(?) tot '77 in Bruinisse en daarna in Gouda. Enne, in Nieuwerkerk a/d IJssel zit (en zat) één van dé leiders van het verband.
Ook in Elst (Utr.) is Ds. van de Berg slechts één maal voorgegaan en dat op aandringen van Ds. Mallan. "Ja, zei ouderling L. Blom destijds, ik zal hem dan wel een keer vragen, maar het smaakt me niet!" Duidelijke taal van een alom geachte ouderling.
Ds. Wink en Ds. de Groot waren wel altijd welkom. Daar speelde zeker geen enkel leergeschil een rol.
Ander

Bericht door Ander »

accoord schreef: Ook in Elst (Utr.) is Ds. van de Berg slechts één maal voorgegaan en dat op aandringen van Ds. Mallan. "Ja, zei ouderling L. Blom destijds, ik zal hem dan wel een keer vragen, maar het smaakt me niet!" Duidelijke taal van een alom geachte ouderling.
Ds. Wink en Ds. de Groot waren wel altijd welkom. Daar speelde zeker geen enkel leergeschil een rol.
Dit is niets nieuws, gebeurt nu nog. In de GG zelfs de gewoonste zaak van de wereld! Maar het tekent wel de droevige manier van met elkaar omgaan binnen een kerkverband waar het predikantenkorps beperkt is. En dat is erg! Persoonlijke smaken (letterlijk!!) Dat is verdrietig!
Overigens lijkt het me geen goede zaak om zulke dingen allemaal op te rakelen. Dat strekt niet tot eer, bovendien hebben we het over een reeds ontslapen leraar. Er is rond '80 genoeg over en weer 'gescholden'. Andersom is er heus ook wel een en ander op te halen. Ik heb daar geen zin in...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ander schreef:Dit is niets nieuws, gebeurt nu nog. In de GG zelfs de gewoonste zaak van de wereld!
Maar nergens wordt zó hard geroepen dat er geen verschillen zijn :roll:
Ander

Bericht door Ander »

Hendrikus schreef:
Ander schreef:Dit is niets nieuws, gebeurt nu nog. In de GG zelfs de gewoonste zaak van de wereld!
Mwah, dat moet je ook maar een beetje relativeren. Vraag het op de man af aan bijv. predikanten, die zullen verschillen wel erkennen. Maar naar buiten toe willen ze eenheid uitstralen. Dat is lastig maar wel een goed streven misschien. Binnen de GG kunnen ze immers niet om de feiten heen dat bepaalde predikanten in bepaalde gemeenten niet welkom zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
Hendrikus schreef:
Mwah, dat moet je ook maar een beetje relativeren. Vraag het op de man af aan bijv. predikanten, die zullen verschillen wel erkennen. Maar naar buiten toe willen ze eenheid uitstralen. Dat is lastig maar wel een goed streven misschien. Binnen de GG kunnen ze immers niet om de feiten heen dat bepaalde predikanten in bepaalde gemeenten niet welkom zijn.
En in andere kerken heb je hetzelfde probleem. Laten we van een mug geen olifant maken, zelfs niet als het komkommertijd is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Gian schreef:Ik heb niet het hele topic gevolgd. Wat ik me afvraag, waarom kunnen die paar buitenverband gemeente's niet gewoon bij de binnenverbanders. Is dat nou echt nog steeds oud zeer?
Gian, 't is een hele klus, maar als je de moeite zou nemen dit topic in z'n geheel te lezen zou je de vraag over "oud zeer" niet meer stellen.
Nou, voordat ik bij blz 3 ben snap ik er al helemaal niks meer van. Misschien dat iemand kort uit kan leggen waarom ze niet bijelkaar kunnen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
jvdg schreef:
Nou, voordat ik bij blz 3 ben snap ik er al helemaal niks meer van. Misschien dat iemand kort uit kan leggen waarom ze niet bijelkaar kunnen.
Tja, Gian, als het zo eenvoudig was, dan was er ook geen probleem.
Ik adviseer dus weer om dit topic in z'n geheel tot je te nemen.

Zoniet, bemoei je er dan niet (meer) mee. :wink:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Misschien dat iemand kort uit kan leggen waarom ze niet bijelkaar kunnen.
Spurgeon heeft eens gezegd: Wat hier op aarde scheurt, daar moet de Hemel aan te pas komen om weer bij elkaar te brengen.

Het "leerverschil" tussen beide verbanden is kleiner dan de accentverschillen binnen de GGiN.
Je zegt het wat cru, maar het is inderdaad voor 99,9% oud zeer.

Overigens geldt hetzelfde voor de GG versus de GGiN.

Ik zie er dan ook van harte naar uit, dat al die oude vetes eens begraven worden en er één groot kerkverband mag ontstaan, bestaande uit de GG, GGiN en GGiNbv.
Nog liever: bestaande uit alle in de forumregels genoemde kerkverbanden. (Maar nu zit ik hardop te dromen, vrees ik.)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Tiberius schreef:
Gian schreef:Misschien dat iemand kort uit kan leggen waarom ze niet bijelkaar kunnen.
Spurgeon heeft eens gezegd: Wat hier op aarde scheurt, daar moet de Hemel aan te pas komen om weer bij elkaar te brengen.

Het "leerverschil" tussen beide verbanden is kleiner dan de accentverschillen binnen de GGiN.

Ik zie er dan ook van harte naar uit, dat al die oude vetes eens begraven worden en er één groot kerkverband mag ontstaan, bestaande uit de GG, GGiN en GGiNbv.
Nog liever: bestaande uit alle in de forumregels genoemde kerkverbanden. (Maar nu zit ik hardop te dromen, vrees ik.)
Wel een mooie droom hoor...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
JALP

Bericht door JALP »

uitgeworpen schreef:
Tiberius schreef:

Wel een mooie droom hoor...
Droom wel, maar als ik een heleboel gemeenteleden spreek is dat de droom van iedereen. Maar het gekke is dat het alleen niet gebeurt. Blijkbaar hebben de 'leiders en betrokkenen' er andere gedachten over of zo.
Ander

Bericht door Ander »

Nu we toch in de droomsferen zijn: ik hoorde onlangs een mooi waargebeurd verhaal wat ik van toepassing vind op deze topic.

Twee ambtsbroeders uit het noorden van het land hadden een meningsverschil. En zoals dat vaak gaat, beiden dachten het bij het rechte eind te hebben. Ze gingen daarom uit elkaar zonder tot elkaar gekomen te zijn.
Eén der ambtsbroeders gaat daarna zijn koeien melken, hij is boer. Samen met zijn knecht is hij aan het melken. De koe waar hij onder zit trapt echter ineens de al aardig gevulde emmer om. De boer wordt zo boos, staat op, geeft de koe een trap, denkt bij zichzelf 'bekijk het maar' en gaat een volgende koe melken. Wanneer hij onder de volgende koe zit komt de koe die net wat dwars was naar hem toe en likt hem over zijn kiel. Dit maakt indruk op de boer. Hij stapt op, zegt tegen zijn knecht dat hij nog wat ambtelijk werk heeft op het dorp. Hij loopt naar huis, kleedt zich om, gaat naar zijn mede-ambtsbroeder en vraagt om vergeving. Hij moest het van de koeien leren...

Ik roep ook vaak om het hardst dat het heel mooi is om weer bij elkaar te komen, maar de minste zijn, dat vind ik verrekte moeilijk!!
jvdg

Bericht door jvdg »

Genade door recht schreef:Nou JALP, dan ben ik een uitzondering, want ik droom er niet van.
Ik moet er niet aan denken dat al die verschillende visies/accenten, of hoe men het ook noemt, in één kerkverband zitten. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, kan en zal niet bestaan!!
Wat dat betreft is het een wonder dat er in NL "slechts" enkele tientallen kerkgenootschappen zijn en gen 16 miljoen, want er is schier niemand die het in alles met een ander eens is.
Gesloten