Het aanleren van de Heidelbergse Cathechismus
Ik weet niet hoe hard jullie aftakelen, maar mijn vriendin heeft pas de cathechismus vorig jaar moeten leren toen ze 23-24 was. Dat ging haar nog prima af. Ikzelf geloof dat kinderen onder de juiste begeleiding gemiddeld gezien na hun 12e de cathechismus moeten kunnen begrijpen. Altans, dat ging bij ons prima. Niet voor iedereen. Er was een meisje die het zodanig motorisch opratelde dat ze haast schreeuwde dat ze het niet begreep. Later heeft de dominee met haar afgesproken dat ze in eigen bewoording de cath. moest opzeggen. Daar waren beide partijen het beste bij gebaad.
Krijg je dan niet het Moormannenprobleem?JolandaOudshoorn schreef:Ik dacht meer aan ongedachte situaties. Wegvallen van ouders of vervolging. Ik denk dat je dan erg dankbaar bent als je in ieder geval fragmenten van de Bijbel, psalmen, evt liedboek oid en belijdenisgeschriften kent!!!Lydianne schreef:Als kind is het makkelijker om dingen uit je hoofd te leren dan wanneer je ouder bent.JolandaOudshoorn schreef:Misschien kan je het "later" niet meer aanlerenKaw schreef: Maar dat kreeg pas nut toen je het begreep? Get it?
Ook, maar wat je als kind leert, beklijft beter dan datgene wat je leert als je ouder bent. Kijk maar in een bejaardenhuis. Oude mensen die nergens meer aan deden zitten psalmversjes te zingen. Dàt weten ze nog van vroeger. Geloof maar niet dat ze het toen allemaal begrepen hebben, maar het is nooit meer weggegaan.JolandaOudshoorn schreef:Ik dacht meer aan ongedachte situaties. Wegvallen van ouders of vervolging. Ik denk dat je dan erg dankbaar bent als je in ieder geval fragmenten van de Bijbel, psalmen, evt liedboek oid en belijdenisgeschriften kent!!!Lydianne schreef:Als kind is het makkelijker om dingen uit je hoofd te leren dan wanneer je ouder bent.JolandaOudshoorn schreef:Misschien kan je het "later" niet meer aanlerenKaw schreef: Maar dat kreeg pas nut toen je het begreep? Get it?
Ze hebben die hun hele leven gezongen. De kinderliedjes die ze enkel zongen toen ze 5-6 waren zijn ze wel vergeten. Die psalmen slijten er in wanneer je die zo vaak zingt. Dat is niet omdat je met een gat van 60 jaar die nog weet op te rakelen.Lydianne schreef:Ook, maar wat je als kind leert, beklijft beter dan datgene wat je leert als je ouder bent. Kijk maar in een bejaardenhuis. Oude mensen die nergens meer aan deden zitten psalmversjes te zingen. Dàt weten ze nog van vroeger. Geloof maar niet dat ze het toen allemaal begrepen hebben, maar het is nooit meer weggegaan.JolandaOudshoorn schreef:Ik dacht meer aan ongedachte situaties. Wegvallen van ouders of vervolging. Ik denk dat je dan erg dankbaar bent als je in ieder geval fragmenten van de Bijbel, psalmen, evt liedboek oid en belijdenisgeschriften kent!!!Lydianne schreef:Als kind is het makkelijker om dingen uit je hoofd te leren dan wanneer je ouder bent.JolandaOudshoorn schreef: Misschien kan je het "later" niet meer aanleren
- JolandaOudshoorn
Goed lezenKaw schreef:Ze hebben die hun hele leven gezongen. De kinderliedjes die ze enkel zongen toen ze 5-6 waren zijn ze wel vergeten. Die psalmen slijten er in wanneer je die zo vaak zingt. Dat is niet omdat je met een gat van 60 jaar die nog weet op te rakelen.Lydianne schreef: Oude mensen die nergens meer aan deden zitten psalmversjes te zingen. Dàt weten ze nog van vroeger. Geloof maar niet dat ze het toen allemaal begrepen hebben, maar het is nooit meer weggegaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mja, je hebt gelijk, maar die oudere mensen moeten die versjes zeker wel langer dan 1 keer 1 week hebben gezongen om die nog te herinneren.JolandaOudshoorn schreef:Goed lezenKaw schreef:Ze hebben die hun hele leven gezongen. De kinderliedjes die ze enkel zongen toen ze 5-6 waren zijn ze wel vergeten. Die psalmen slijten er in wanneer je die zo vaak zingt. Dat is niet omdat je met een gat van 60 jaar die nog weet op te rakelen.Lydianne schreef: Oude mensen die nergens meer aan deden zitten psalmversjes te zingen. Dàt weten ze nog van vroeger. Geloof maar niet dat ze het toen allemaal begrepen hebben, maar het is nooit meer weggegaan.
Spreuken 22:6: Leer den jongen de eerste beginselen naar den eis zijns wegs; als hij ook oud zal geworden zijn, zal hij daarvan niet afwijken.
Eis zijns wegs (kanttekeningen): Hebr.naar den mond,dat is, naar den eis of de gelegenheid zijns wegs, dat is, zijns ouderdoms, begrips en zijner teerheid. Anders: in het begin of den ingang zijns wegs, dat is, in den aanvang zijns levens.
oud geworden zijnde (kantt): Te weten van hetgeen dat gij hem in zijn jonkheid met de eerste onderwijzing hem ingestort hebt.
Eis zijns wegs (kanttekeningen): Hebr.naar den mond,dat is, naar den eis of de gelegenheid zijns wegs, dat is, zijns ouderdoms, begrips en zijner teerheid. Anders: in het begin of den ingang zijns wegs, dat is, in den aanvang zijns levens.
oud geworden zijnde (kantt): Te weten van hetgeen dat gij hem in zijn jonkheid met de eerste onderwijzing hem ingestort hebt.
- JolandaOudshoorn
eh... dat is toch inprenten? aanleren? vertrouwd maken. Of zing jij alleen maar een christelijk lied (psalm of niet) als ze het die week dat vers moeten leren?Kaw schreef:Mja, je hebt gelijk, maar die oudere mensen moeten die versjes zeker wel langer dan 1 keer 1 week hebben gezongen om die nog te herinneren.JolandaOudshoorn schreef:Goed lezenKaw schreef:Ze hebben die hun hele leven gezongen. De kinderliedjes die ze enkel zongen toen ze 5-6 waren zijn ze wel vergeten. Die psalmen slijten er in wanneer je die zo vaak zingt. Dat is niet omdat je met een gat van 60 jaar die nog weet op te rakelen.Lydianne schreef: Oude mensen die nergens meer aan deden zitten psalmversjes te zingen. Dàt weten ze nog van vroeger. Geloof maar niet dat ze het toen allemaal begrepen hebben, maar het is nooit meer weggegaan.
Het vragenboekje van ds. L.G.C. Ledeboer is misschien ook goed om mee te beginnen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- JolandaOudshoorn
Wel mooi, maar geef mij eerlijk gezegd maar gewoon de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Lijkt misschien wel moeilijk, maar met een goede uitleg denk ik van veel grotere waarde!caprice schreef:Het vragenboekje van ds. L.G.C. Ledeboer is misschien ook goed om mee te beginnen?
21 Vraag: Wat is de hel?caprice schreef:Het vragenboekje van ds. L.G.C. Ledeboer is misschien ook goed om mee te beginnen?
ANTWOORD: Een poel die brandt van vuur en sulfer, Openb. 21 : 8.
22 Vraag: Wie komen daar?
ANTWOORD: Onbekeerde mensen en kinderen, Luk. 19 : 27.

- JolandaOudshoorn
Ik denk dat wordt bedoeld onbekeerde mensen en onbekeerde kinderenMister schreef:21 Vraag: Wat is de hel?caprice schreef:Het vragenboekje van ds. L.G.C. Ledeboer is misschien ook goed om mee te beginnen?
Ja, dat klinkt wel logischer, jaJolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat wordt bedoeld onbekeerde mensen en onbekeerde kinderenMister schreef:21 Vraag: Wat is de hel?caprice schreef:Het vragenboekje van ds. L.G.C. Ledeboer is misschien ook goed om mee te beginnen?

Dat had ik zelf ook bijna kunnen bedenken ;-)