Mona Lisa schreef:geledu schreef:. . .
De verhouding tussen lichaam en sexualiteit is een ingeschapen iets, en verder dient ons terughoudendheid om deze tere zaken in het openbaar te bespreken.
Dit heeft niets met een taboe te maken maar wel met de plek waarin sexualiteit thuishoort , binnen de door God geschonken scheppingsorde ; het huwelijk tussen man en vrouw.
Maar geledu, juist over die sexualiteit die jij hier beschrijft, die plaatsvindt binnen de door God gegeven orde die het huwelijk is, daarover gaat dit boek. Het blijkt dat een niet te verwaarlozen aantal mensen op dat vlak problemen hebben. Die komen, als ze al niet in heel verkeerde praktijken geraken, bij instituten als Eleos terecht. De schrijver komt die mensen daar tegen en heeft vanuit de ervaring die hij daar heeft opgedaan en wetende dat er dus behoefte is aan voorlichting op dit vlak dit boek geschreven. Van bespreking in het openbaar van tere zaken is toch helemaal geen sprake? Degenen die er behoefte aan hebben kunnen het boek lezen en er hun voordeel mee doen, anderen kunnen het links laten liggen.
Het is niet ongebruikelijk dat ouders die hun kinderen op dit vlak voorlichting geven een boek gebruiken. Waarom zouden wat oudere mensen die voorlichting behoeven niet een boek kunnen gebruiken?
BJD schreef:Mooi verwoord door Mona Lisa...
Ik heb geen idee wat voor probleemgevallen bv een psycholoog tegenkomt in zijn praktijk. Ik heb ook geen idee wat een christen sexuoloog voor problemengevallen tegenkomt binnen onze gezindte. Ik vermoed veel meer als dat ik mij kan voorstellen. Vanuit die nood die hij tegenkomt kan ik me voorstellen dat hij een boek schrijft.
Als het iets is...wat niet besproken kan worden en dat het iets is wat ingeschapen is... laten we onze kinderen dan ook maar niet voorlichten.. ze komen er vanzelf achter
Zoals ik al zij is het onmogelijk om een zuiver oordeel te geven over het boekje, als je het niet gelezen heb.
Maar als het gaat over het onderwerp ansich dan heb ik hier een andere mening.
Ik ontken absoluut niet dat er veel problemen zijn op dit vlak,.
En dan ben ik opzich ook blij dat er mogelijkheden zijn van hulp heden ten dage.
Maar ik vraag me in alle eerlijkheid ook weleens af of we soms niet wat doorvloeien.
Een gesprekgroepje hier en een lotgenoten contact daar , voor mensen met een homofielen geaardheid richten we een stichting op en voor mensen met seksuele problemen geven we een boekje uit.
Begrijp me goed, in ben er van overtuigd dat er grote problemen kunnen zijn op deze verschillende vlakken.
Je zult maar dag in dag uit te kampen hebben met gevoelens die, tegennatuurlijk en dus zondig zijn, of problemen in je huwelijk vanwege lichamelijke of psychische noden en zorgen, of drempels in het open gesprek over en weer .
Vele moeiten en zorgen , maar is al die openheid daarover wel de oplossing ?
Zijn het juist geen zaken die we voor de Heere moeten neerleggen. ?
Ik ben zelf nu het boekje aan het lezen van Thomas Boston : “Het kromme in het levenslot”
En dan lezen we waar die krommingen ons moeten brengen.
We zullen ons moeten verootmoedigen en erkennen dat we niet anders verdient hebben , het is juist ook zo menigmaal een weg om dichter aan de Heere te verbinden.
Want dan wil Hij er om gevraagd worden , dan is het de roede om een zondaar tot Jezus te slaan.
Door uitwendige krommingen kan er dan wel een inwendige droefheid naar God geboren worden.
Maar dan wil Hij ook uit genade verlossing geven aan een ieder die voor Hem neerzinkt, ook in deze voor ons onbegrijpbare uitwendige krommingen, is het niet in dit leven dan wel na dit leven .
In die stad waar geen inwoner meer zal zeggen : ik ben ziek !
Laat dit in eerste instantie de weg zijn.
Natuurlijk moeten we elkaar ook ondersteunen in de moeiten van het leven en dan mag het groot zijn dat er deskundigen zijn op allerlei terrein , maar dan wel een gesprek in het licht van Gods Woord en in de beslotenheid van de spreekkamer.
Met het voorlichten van ouders is het een andere zaak. Het gaat hier om de ontwikkeling van een kind in een leerproces , dit is totaal wat anders.
Wel kun je, je afvragen of dit aan de hand van een boekje moet of dat het misschien beter is om voorlichting te geven boven een geopende Bijbel.