Elkaar opbouwen in het geloof

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is.

Matteüs 25:34
--------------------------------------------------------------------------------


Gezegend door mijn Vader
Als Jezus, de Koning die op de laatste dag het oordeel spreekt, de mensen aan zijn rechterhand ziet, verkondigt hij dat zij gezegend zijn! Ze hebben in de aanwezigheid van de Vader geleefd en zijn genadige aanwezigheid zichtbaar en ervaarbaar gemaakt in het voeden van hongerigen, het bezoeken van gevangenen, het opnemen van vreemdelingen en zo zoveel meer barmhartige daden. Want daartoe leidt het leven onder de zegen van de Vader: dat we zijn barmhartigheid voelen en niets anders meer kunnen dan die uitdelen aan anderen. Daar groeit het koninkrijk! Daar wordt het hart van de Vader zichtbaar!


Vader, dank u dat ik in Jezus’ naam een gezegende mag zijn. Leer me steeds meer om uw zegen uit te delen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

De genade van de Heer Jezus Christus ... zij met u allen.

2 Korintiërs 13:13
--------------------------------------------------------------------------------


Jezus' genade
De bekende nieuwtestamentische zegen wordt gevormd door prachtige woorden waarin de drie-enige God naar ons toekomt. De zegen begint bij de genade: dat is het eerste wat gezegd moet worden, wat over ons uit moet worden gestort. Want we kunnen alleen van genade leven, van de vergevende, genezende en bevrijdende goedheid van onze God. Dit goede komt maar op één manier naar ons toe: in Jezus. Hij is het gezicht van God, hij is het hart van God, hij is in eigen persoon Gods genadige toewending naar ons. Laat deze Jezus-genade heel je leven kleuren!


Heer Jezus, dank u dat u het gezicht bent van de drie-enige God en dat ik door uw genade gezegend mag leven.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

... de liefde van God ... zij met u allen.

2 Korintiërs 13:13
--------------------------------------------------------------------------------


Gods liefde
In de drievoudige zegen gaat het ook over Gods liefde. Ik weet niet hoe Paulus gekomen is tot de formulering van deze zegen. Of eigenlijk weet ik het ook wel: de heilige Geest heeft hem de woorden ingegeven. Dat betekent dus dat het heel belangrijk is dat hier over God liefde wordt gesproken. Die karaktertrek van God steekt boven alle andere karaktertrekken uit. God is liefde! En in deze zegen krijgen we dat telkens weer mee, zo vaak als de woorden over ons worden uitgesproken. In de zegen klopt Gods liefdevolle Vaderhart. Het is heerlijk en tegelijk ontzettend nodig om steeds opnieuw in zijn liefde te worden ondergedompeld!


Vader, u bent een God van liefde. Dank u dat u uw liefde zegenend uitdeelt. Leer me om me met uw liefde te laten zegenen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

vrijdag 29 juni 2007

--------------------------------------------------------------------------------
Moge uit Sion de HEER u zegenen, die hemel en aarde gemaakt heeft.

Psalm 134:3
--------------------------------------------------------------------------------

De zegen uit Sion
De HEER zegent ons vanuit Sion, de berg van Gods tempel, van Gods woonplaats op aarde. Ik moet dan direct denken aan die andere berg, waar Jezus stond na zijn opstanding. Hij ging er naar de hemel. En het is altijd weer zo helend en genezend om te zien hoe hij naar de hemel ging: zegenend. Zie je zijn handen? Die handen waarin nog de gaten te zien zijn? Die gewonde handen die aan het kruis vastgespijkerd zaten? Hij heft zijn handen op en hij deelt de zegen uit aan ons die achterblijven: De HEER zegent jullie en is jullie genadig, de HEER doet het licht van zijn gelaat over jullie schijnen.


Dank u, HEER, dat u ons zegent vanaf de berg, vanuit uw woonplaats, door Jezus onze gekruisigde en opgestane Heer.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

Marcus 10:16
--------------------------------------------------------------------------------


Jezus zegent de kinderen
Wat een prachtig gezicht: Jezus die de kinderen aanraakt, omhelst, knuffelt, op de schoot neemt. En kijk: zijn handen (waarmee hij anderen heeft genezen en waar doorheen straks de kruisspijkers gaan), zijn handen raken de hoofden van de kinderen aan. Ze worden gezegend. Ze voelen het want er komt kracht uit de handen van Jezus. Het is de kracht uit zijn hart en uit het hart van zijn Vader. Wat heeft Jezus tegen de kinderen gezegd? Liefdevolle woorden, krachtige woorden: de HEER zegent jullie en beschermt jullie, de HEER kijkt naar jullie en geniet van jullie, de HEER is er voor jullie, altijd.


Heer Jezus, dank u dat u kinderen zegent, en dat we allemaal kinderen van God mogen zijn en mogen delen in de kostbare zegen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dit zegt de Heer, die jou gemaakt heeft en al in de moederschoot gevormd, en die je ter zijde staat: Wees niet bang.

Jesaja 44:2
--------------------------------------------------------------------------------


(Dag 2) Je bent door God gemaakt
Niemand is toevallig op aarde. God is vanaf het allereerste begin van ieder mensenleven intens betrokken op dat leven. Hij is een God die jou gewild heeft, zelfs als je ouders jou misschien niet wilden, of als het ‘niet de bedoeling was’ dat je er zou zijn. God heeft jou in de moederschoot gevormd en staat je vanaf het begin tot nu toe terzijde. Misschien zijn er dingen in je leven of in je achtergrond of karakter of uiterlijk die je moeilijk te accepteren vindt, weet dan: 'God heeft mij gemaakt. Wat God maakt is geen rommel.'


Dank u, schepper en Vader, dat ik een door u gewild mensenkind ben.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

De standvastige is veilig bij u, vrede is er voor wie op u vertrouwt.

Jesaja 26:3
--------------------------------------------------------------------------------


(Dag 3) De weg naar vrede
In ons leven kunnen we door van alles en nog wat gedreven worden: door schuldgevoelens, door de niet te stillen behoefte aan waardering, door wrok en bitterheid, door angst. Al deze dingen leiden echter tot steeds meer onzekerheid en onveiligheid en rusteloosheid in je leven. Want we zijn niet geschapen om ons te laten leiden door angst, maar om ons vol vertrouwen over te geven aan onze schepper, die in Jezus onze Vader is. Op hem vertrouwen, standvastig je op hem richten, is de enige weg naar vrede en veiligheid. En het is ten diepste ook zoveel eenvoudiger: laat één de Heer van je leven zijn.


Heer Jezus, ik wil mijn veiligheid alleen bij u zoeken en zo vrede vinden.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ja, de HEER vindt vreugde in zijn volk.

Psalm 149:4
--------------------------------------------------------------------------------


(Dag 8) De vreugde van de Heer
God houdt van zijn kinderen. Hij vindt in hen zijn vreugde. En die vreugde wordt verdiept wanneer hij ziet en proeft dat zijn kinderen zich in hem verheugen. Want daarover gaat het ook in Psalm 149: 'Laat Israël verheugd zijn over zijn machtige maker, het volk van Sion juichen om zijn koning'. Onze God vindt vreugde in zijn kinderen die hun vreugde in hem vinden. Dat is waar het om gaat in aanbidding. We zijn door God gemaakt om hem te aanbidden, te bewonderen, te beminnen. In Jezus heeft hij laten zien waarom hij al onze aanbidding en vreugde waard is: vanwege zijn macht en nabijheid, zijn eindeloze liefde en trouw. Vind jij vreugde in de Heer? Vindt de Heer vreugde in jou?


Heer God, omdat u vreugde vindt in mij wil ik wil vreugde vinden in u.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar.

Romeinen 14:19
--------------------------------------------------------------------------------


(Dag 21) Elkaar opbouwen
Onderlinge verbondenheid kan op vele manieren worden stuk gemaakt: door altijd kritisch te zijn, door te roddelen over elkaar, door verschillen te benadrukken en door conflicten te laten voortbestaan. Als we op een positieve manier, in de Geest van Jezus, willen bouwen aan de gemeenschap, is het vóór alles nodig zijn dat we streven naar wat opbouwend is: door elkaar te waarderen en dat ook uit te spreken, door positief te zijn, door de verbondenheid te zoeken in wat we gemeenschappelijk hebben en door conflicten onder ogen te zien en uit te praten. Zo bevorderen we de vrede. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd.


Heer Jezus, ik wil mee opbouwen en mee opgebouwd worden in uw lichaam.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.

Romeinen 12:2
--------------------------------------------------------------------------------


(Dag 23) Onze gezindheid vernieuwen
Een veranderend leven is een leven dat niet langer naadloos aansluit bij de denkpatronen van de wereld om ons heen. Want in een leven zonder God zijn egocentrisch en individualistisch denken aan de orde van de dag, en worden mensen zichzelf tot wet. Dat is het gevolg van de zonde waardoor we niet meer in staat zijn in de nabijheid van God te zijn en zijn stem te horen. Maar de Zoon van God is gekomen om daarin verandering te brengen. Als we ons op hem richten en zijn wijsheid de onze maken, worden ons denken en onze levensstijl vernieuwd. En we gaan steeds meer ontdekken hoe goed en volmaakt het is wat God wil.


Heer God, vernieuw mijn gezindheid zodat ik steeds meer kan veranderen naar het beeld van Jezus.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Wanneer u bij mijn woord blijft, bent u werkelijk mijn leerlingen. U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.

Johannes 8:31-32
--------------------------------------------------------------------------------


(Dag 24) De waarheid bevrijdt
Ons leven zal veranderen naar de mate waarin we bij het Woord van Jezus blijven. Want het echte, door God bedoelde leven, waarin het beeld van Christus zichtbaar wordt, dat echte leven ontstaat waar de waarheid van God vlees en bloed wordt in ons bestaan. Daarom is het zo belangrijk om met Gods woord bezig te zijn, om telkens opnieuw de waarheid van Christus ons eigen te maken. Want om ons heen worden er zoveel leugens verteld. En leugens worden uiteindelijk altijd gevangenissen. Alleen de waarheid maakt vrij, alleen Christus, die de waarheid is, is in staat om een veranderd en steeds meer veranderend leven in ons te laten groeien.


Heer Jezus, ik wil als uw leerling bij uw woord blijven en zo vrijheid ervaren.

Edit> Dubbele post weggehaald; mvg TB
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan.

1 Korintiërs 10:13
--------------------------------------------------------------------------------


(Dag 27) Kracht in beproeving
Als je beproefd wordt vanwege moeilijkheden in je leven, is de verleiding groot om te denken dat je het toch niet aankunt en dat vechten geen zin heeft. Maar God belooft aan zijn kinderen dat hij er bij zal zijn in onze beproevingen. Dat is precies waar de duivel ons aan wil laten twijfelen: 'De Heer zal je vast niet helpen. Denk niet dat hier iets goeds uit voort kan komen.' Onze eerste strijd in beproeving is altijd de strijd tegen deze duivelse gedachten. We moeten leren om onze gedachten te richten op de betrouwbare woorden van God: in Christus is er altijd een uitweg, in hem is er altijd nieuw leven, in hem is er altijd weer meer kracht dan je ooit had gedacht.


Leer me geloven, Heer, dat het volkomen waar is dat ik in Christus elke beproeving kan doorstaan.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.

Johannes 10:11
--------------------------------------------------------------------------------


Hij is mijn herder
'Ik ben de goede herder.' Het is een bekend beeld, en daardoor kan maar zo het leven er een beetje uit weggelopen zijn. Of we vullen het wat eenzijdig in: ‘Jezus zorgt voor mij.’ Maar er gebeurt hier meer. Jezus zorgt niet als een herder voor zijn schapen, nee, hij geeft zijn leven voor die schapen. Want hij is de goede herder. Niet zomaar een herder, maar de goede. Net als hij niet zomaar een wijnstok is, maar de ware wijnstok. Jezus is de goede herder, en hij geeft zijn leven voor jou. Eén keer aan het kruis, en nu nog elke dag: alles heeft hij voor je over, om je te leiden, te sturen, te verzorgen, te confronteren. Alles doet hij, zodat je zijn stem maar zult horen en hem maar zult volgen.


Heer Jezus, mijn goede herder, dank u dat u uw leven geeft en mijn leven leidt.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Eeehm... is dit Miscanthus' privétopic?

Mijn bijdrage voor vandaag is

Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bonny schreef:Eeehm... is dit Miscanthus' privétopic?

Mijn bijdrage voor vandaag is

Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Nee hoor, iedereen die een zinnige bijdrage heeft mag hem hier posten :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie