Ik weet niet of je zelf weleens op een conferentie aanwezig bent geweest, maar als je er geweest bent weet je dat er nogal eens de nadruk op wordt gelegd dat we niet achter ons gevoel aan moeten gaan, maar dat we op Gods Woord gericht moeten zijn.geledu schreef:Waarom is er steeds meer gelijkenis van (evangelische )bijeenkomsten waar emotie's en gevoelens zo een grote rol spelen.
Incl opwekkingsliederen , gebedsgroepen en getuigenissen.
Gebedsgroepen zou ik niet als iets typisch evangelisch willen aanduiden. Je kunt er beter de geschiedenis eens van gaan onderzoeken. En zeker als je in de Bijbel kijkt zul je zien hoe belangrijk het gezamenlijk gebed is. (Matth 18:19,20; Hand. 1, 2, 12 en 16)
Getuigenissen zijn tot Gods eer. Waarom zwijgen?
Voor deze dingen wordt niet gekozen omdat ze zo fijn evangelisch zijn. En omdat het zo fijn anders is dan wat we gewend zijn.
Nee, het gezamelijk gebed hebben we nodig om Gods zegen af te smeken. En we komen samen in gebed omdat Jezus er zo'n heerlijke belofte aan verbonden heeft. Getuigenissen zijn nodig om Gods naam te verheerlijken en zo ook anderen tot Christus te trekken en naar Hem te wijzen.
Het is fijn dat we het verlangen naar herleving delen. Maar het is jammer dat er bij jou, mijns inziens, misverstand bestaat over de wijze waarop Heartcry daarnaar zoekt. Men wil dat niet forceren, men smeekt er wel om. Het is ook nog gezegd: 'Niet opwekking als een doel op zich, maar omdat we God dieper willen leren kennen en zijn nabijheid in ons leven willen kennen'.geledu schreef:Begrijp me goed , ook ik ken een verlangen naar een herleving maar we kunnen dat niet forceren.
Vanuit de kerk en bij Gods volk zal het op moeten komen in een weg van verootmoediging en m.i. zijn zulke conferenties waarbij men ook nog eens de mensen uit hun kerken houd op zondag, daarvoor niet de aangewezen weg.
En dan is verootmoediging ook een duidelijk onderdeel daarvan. Het is herhaalde malen genoemd in de aanloop naar en ook tijdens de conferentie. En zien we juist ook niet dat de boodschap die gesproken wordt een belijdenis van zonden uitwerkt?
Zelf denk ik eigenlijk dat het bestuur van Heartcry niet wezenlijk verschilt met ds. van Oosten, die jij citeert. Beiden het verlangen naar herleving. Beiden in de wetenschap dat we het niet waard zijn. En ook op de Heartcry-conferenties is een duidelijke boodschap te horen van overgave aan God, waar wij het allemaal niet meer weten.
Zie op Hem!