Dhr. Van der Kuijl

JALP

Bericht door JALP »

Marnix,
Ik bedoelde is het zinvol om ruim 10 jaar later je nog te gaan verdiepen in deze kwestie en dan kijken wie de schuldige is. Ik denk dat dat al genoeg gebeurd is.

Tuurlijk ik weet ook wel dat er fouten gemaakt zijn, hetzij door de man in kwestie, hetzij door het kerkverband. Maar de Heere gebruikt zulke wegen ook wel om de weg een andere kant op te leiden.

"Als God een deur sluit opent Hij een venster,
Dat veel meer perspectieven bieden zal.
Al gaat het dan niet volgens onze wensen,
Het is Gods weg en dat gaat bovenal!."
Janneman

Bericht door Janneman »

JALP schreef:Jazeker, zo oud is die man niet hoor
Of het zo relevant is weet ik niet, maar de man is van 1955.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
JALP

Bericht door JALP »

Janneman schreef:

Relevant misschien niet, maar het is in ieder geval FEITELIJKE informatie!! :wink: :wink: :wink: :wink:
Janneman

Bericht door Janneman »

JALP schreef:
Janneman schreef:

Relevant misschien niet, maar het is in ieder geval FEITELIJKE informatie!! :wink: :wink: :wink: :wink:
Jaja, dáárvoor moet je bij Janneman zijn...! :lol: :lol: :lol: :lol:
Janneman

Bericht door Janneman »

En nu weer terug naar het onderwerp?

Er staat mij iets bij dat de heer Van der Kuijl later is overgegaan naar de Gerformeerde Gemeenten.
Is hij daar nog ambtsdrager geworden, en misschien later ook nog opgegaan naar het Curatorium?
Of word ik nu te nieuwsgierig?
refo

Bericht door refo »

JALP schreef:Marnix,
Ik bedoelde is het zinvol om ruim 10 jaar later je nog te gaan verdiepen in deze kwestie en dan kijken wie de schuldige is. Ik denk dat dat al genoeg gebeurd is.

Tuurlijk ik weet ook wel dat er fouten gemaakt zijn, hetzij door de man in kwestie, hetzij door het kerkverband. Maar de Heere gebruikt zulke wegen ook wel om de weg een andere kant op te leiden.

"Als God een deur sluit opent Hij een venster,
Dat veel meer perspectieven bieden zal.
Al gaat het dan niet volgens onze wensen,
Het is Gods weg en dat gaat bovenal!."
Ik weet niet of het nou wel zo goed is om altijd maar te zeggen dat iets 'Gods weg' is. De broers van Jozef haalden een schurkenstreek uit. Jozef ziet later dat dit 'Gods weg' was. Maar een schurkenstreek bleef het.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Janneman schreef:En nu weer terug naar het onderwerp?

Er staat mij iets bij dat de heer Van der Kuijl later is overgegaan naar de Gerformeerde Gemeenten.
Is hij daar nog ambtsdrager geworden, en misschien later ook nog opgegaan naar het Curatorium?
Ja.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Na alle stukjes gelezen te hebben blijft er een waas hangen.
Die zal wel niet optrekken omdat het blijkbaar niet geheel duidelijk is.
Toch vraag ik me af of het door het te appelerende karakter van zijn preken komt.
De beluisterde preek is m.i. in de juiste verhoudingen, maar absoluut niet anti-GGiN of anders dan gewend.
Opvallend is bijv dat hij de onbekeerden waarschuwd dat hun zonde en ongerechtigheid eerste oorzaak van hun ondergang is. (en niet de ongehoorzaamheid aan het evangelie (de oproep tot bekering) als eerste, maar daarop volgend)
Dat is ook waar de GGiN altijd voor heeft gestaan.
Nee, zijn preek was voluit GGiN in de Mallan stijl (zeldzaam wat lijkt zijn preken ook kwa stem op Ds. Mallan)

Ik vond het alleen erg jammer dat hij afgezet is gezien de beluisterde preek, vandaar mijn geopende topic.

Ik zal me nog eens nader in meer preken verdiepen.....
Als iemand ze nog heeft.....................
accoord

Bericht door accoord »

't Was een leuke man, pikant brilletje op met goudkleurig 8-hoekig montuur herinner ik me.
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:
Janneman schreef:En nu weer terug naar het onderwerp?

Ja.
Je neemt het woord uit mijn mond. :wink:
Janneman

Bericht door Janneman »

accoord schreef:'t Was een leuke man, pikant brilletje op met goudkleurig 8-hoekig montuur herinner ik me.
Hij had inderdaad een uiterst sympathieke, vriendelijke uitstraling, en misschien zag hij er wat te modern uit voor de GGiN in die tijd, zou kunnen. Zou hij dáárom....? Nee toch?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Janneman schreef:
accoord schreef:'t Was een leuke man, pikant brilletje op met goudkleurig 8-hoekig montuur herinner ik me.
Hij had inderdaad een uiterst sympathieke, vriendelijke uitstraling, en misschien zag hij er wat te modern uit voor de GGiN in die tijd, zou kunnen. Zou hij dáárom....? Nee toch?
HALLO! Heb je nou nog steeds niet geleerd?
Jongere

Bericht door Jongere »

Janneman, je bent ongetwijfeld heel aardig maar dit begint een beetje op refo-papparazi te lijken. Niet zo zinnig vind ik.

Gek, het lijkt alsof ik dit eerder heb gezegd.
Janneman

Bericht door Janneman »

Jongere schreef:Janneman, je bent ongetwijfeld heel aardig maar dit begint een beetje op refo-papparazi te lijken. Niet zo zinnig vind ik.

Gek, het lijkt alsof ik dit eerder heb gezegd.
Sorry. Maar ik begon niet over dat brilletje....
Janneman

Bericht door Janneman »

Het is nu de tweede keer binnen 24 uur dat ik iets aardigs over iemand schrijf en dat me dat niet in dank wordt afgenomen, integendeel.
Ik begrijp dat niet!
Ik werd ook al beschuldigd van moddergooien, maar dat ik heb ik zelfs nog nimmer gedaan.
Is het dan nooit goed?
Gesloten