Teleportatie geslaagd - Einsteins nachtmerrie bewaarheid

refo

Bericht door refo »

memento schreef: Wel liggen de ethische problemen er, maar daar komen we tzt wel achter...
Ik las daar een engels boek over. Er werd (in dat boek dus) het lichaam van een man gevonden. Om de doodsoorzaak vast te stellen werd een scan gemaakt. Toen bleek dat halverwege de man de organen enzo versprongen. Tja, dan werken ze niet meer. De artsen stonden voor een raadsel. In de loop van het verhaal werd duidelijk dat de bad guys een apparaat hadden om mensen te teleporteren. In dit geval was dat niet goed gegaan en was de man in twee helften verplaatst die vervolgens niet goed pasten.
Niet stil gelegen zeker.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
rekcor

Bericht door rekcor »

Rens schreef:
memento schreef:
Wel liggen de ethische problemen er, maar daar komen we tzt wel achter...
en dát er ethische problemen opdoemen mag voorzeker aangenomen worden!!
Hoezo? Of je nu al je atomen in 1 keer vervoerd (bijv. met een auto), of 1 voor 1, maakt volgens mij niets uit.

Maar ik denk dat je een levend organisme niet kunt transporteren op deze manier. Tenminste, als je ervan uitgaat dat we meer dan materie zijn...
Rens

Bericht door Rens »

rekcor schreef:
Rens schreef:
memento schreef:
Wel liggen de ethische problemen er, maar daar komen we tzt wel achter...
en dát er ethische problemen opdoemen mag voorzeker aangenomen worden!!
Hoezo? Of je nu al je atomen in 1 keer vervoerd (bijv. met een auto), of 1 voor 1, maakt volgens mij niets uit.

Maar ik denk dat je een levend organisme niet kunt transporteren op deze manier. Tenminste, als je ervan uitgaat dat we meer dan materie zijn...
Wat dús inhoudt dat je de géést van een mens, die de mens in wezen uniek maakt tov anderen, NIET kunt teleporteren............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
refo

Bericht door refo »

In de Bijbel komt het ook voor dat mensen opeens ergens anders waren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim

Bericht door wim »

jakobmarin schreef:
wim schreef:Reizen naar de toekomst is wel mogelijk (tweelingparadox Einstein)
Met dit gedachten experiment (dus niet realistisch) lijkt dat er op ja. Maar dit toont aan de tijd relatief is (wat ik overigens nog steeds probeer te vatten) en met de huidige snelheden (mach5 is het maximum = 6100km/u) wordt het besproken experiment niet ervaren. Bij lichtsnelheid (300.000km/s) schijn je het wel te merken....

Of heeft iemand ooit gemerkt dat hij jonger is dan zijn tweelingbroer na een rondje vliegen? :wink:

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweelingparadox
Ik geloof dat het met atoomklokken wel is aangetoond, zelfs bij relatief lage snelheden. Maar je spreekt dan wel over een minimaal effect. Je hebt snelheden in de buurt van de lichtsnelheid nodig wil je echt een tijdreiziger zijn.
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
jakobmarin schreef:
Met dit gedachten experiment (dus niet realistisch) lijkt dat er op ja. Maar dit toont aan de tijd relatief is (wat ik overigens nog steeds probeer te vatten) en met de huidige snelheden (mach5 is het maximum = 6100km/u) wordt het besproken experiment niet ervaren. Bij lichtsnelheid (300.000km/s) schijn je het wel te merken....

Of heeft iemand ooit gemerkt dat hij jonger is dan zijn tweelingbroer na een rondje vliegen? :wink:

Ik geloof dat het met atoomklokken wel is aangetoond, zelfs bij relatief lage snelheden. Maar je spreekt dan wel over een minimaal effect. Je hebt snelheden in de buurt van de lichtsnelheid nodig wil je echt een tijdreiziger zijn.
het tijds-aspect treedt pas op bij snelheden gróter dan de lichtsnelheid voorzover de theoretici hebben kunnen berekenen.
Moderatorbericht:
refo

Bericht door refo »

Rens schreef:
wim schreef:
jakobmarin schreef:

het tijds-aspect treedt pas op bij snelheden gróter dan de lichtsnelheid voorzover de theoretici hebben kunnen berekenen.
Grapje.
De lichtsnelheid is het einde van alle snelheden.
--------------
memento

Bericht door memento »

rekcor schreef: Maar ik denk dat je een levend organisme niet kunt transporteren op deze manier. Tenminste, als je ervan uitgaat dat we meer dan materie zijn...
Daarover weten we gewoon erg weinig. Te weinig acht ik. We zullen tzt zien. Maar ik vrees dat er technisch veel meer mogelijk is in deze, dan dat verantwoord is...
Albert

Re: Teleportatie geslaagd - Einsteins nachtmerrie bewaarheid

Bericht door Albert »

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/18079312 schreef: Om precies te zijn werden de 'spin' en de 'fase' van het atoom geteleporteerd.
Het gaat bij teleportatie niet om het verplaatsen van atomen, maar om het doorgeven van de 'quantumtoestand' van het ene atoom naar het andere. Het principe dat hieraan ten grondslag ligt heet 'entanglement'.

Het verplaatsen van mensen met deze techniek is helemaal niet aan de orde. Er worden zelfs geen losse atomen verplaatst! Alleen de toestand van het ene atoom wordt doorgegeven aan het andere atoom. Op zich is dat al een hele prestatie, maar je moet de consequenties hiervan niet groter maken dan ze zijn.
wim

Bericht door wim »

refo schreef: Grapje.
Inderdaad. Zouden er grotere snelheden mogelijk zijn, dan zou de relativiteitstheorie in duigen vallen.
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Inderdaad. Zouden er grotere snelheden mogelijk zijn, dan zou de relativiteitstheorie in duigen vallen.
losse opmerking: die hele theorie is begin vorige eeuw bedacht......er is in die eeuw heel veel gebeurd dat niet voorzien was en ook niet voor mogelijk werd gehouden........

tussen theorie en praktijk is nog steeds, en op allerlei gebied, een gat/gaatje........................
Moderatorbericht:
wim

Bericht door wim »

Rens schreef:
wim schreef:
losse opmerking: die hele theorie is begin vorige eeuw bedacht......er is in die eeuw heel veel gebeurd dat niet voorzien was en ook niet voor mogelijk werd gehouden........

tussen theorie en praktijk is nog steeds, en op allerlei gebied, een gat/gaatje........................
Nee Rens. De relativiteitstheorie is in de praktijk nog steeds niet onderuit gehaald. Veel zaken worden er juist door verklaard. Veel beter dan met de theorieën van Newton.

Het blijft natuurlijk wel zo dat een theorie slechts een model is van de werkelijkheid. Het is niet de werkelijkheid zelf.
Albert

Bericht door Albert »

Rens schreef:
wim schreef:

Het is juist andersom. De relativiteitstheorie wordt tegenwoordig veel toegepast in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan GPS (voor navigatiesystemen). Dit werkt alleen, omdat men rekening houdt met de effecten uit de speciale en algemene relativiteitstheorie. Zie dit artikel:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=106069
wim

Bericht door wim »

Albert schreef: Het is juist andersom. De relativiteitstheorie wordt tegenwoordig veel toegepast in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan GPS (voor navigatiesystemen). Dit werkt alleen, omdat men rekening houdt met de effecten uit de speciale en algemene relativiteitstheorie. Zie dit artikel:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=106069
Hee leuk!
Je lijkt er veel van te weten.
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Rens schreef:
wim schreef:

Nee Rens. De relativiteitstheorie is in de praktijk nog steeds niet onderuit gehaald. .
dát beweer ik ook helemaal niet.........
Moderatorbericht:
Plaats reactie