Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Ander

Bericht door Ander »

Oude Paden schreef: 6. De scheuring heeft wel als bron een verschil in de Goudse gemeente met Ds. v/d Berg. Wat uiteindelijk de verdere gevolgen betreft kan het best zijn dat het toen meer tussen Wink en Mallan niet boterde.
het kriebelt nog steeds als ik dit lees: aanvulling: het verschil met ds. v.d. Berg is aangegrepen om een eerverschil (Bakker/Mallan/Wink etc.) te laten escaleren. Dat is droevige van '80.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ander schreef:
Oude Paden schreef: 6. De scheuring heeft wel als bron een verschil in de Goudse gemeente met Ds. v/d Berg. Wat uiteindelijk de verdere gevolgen betreft kan het best zijn dat het toen meer tussen Wink en Mallan niet boterde.
het kriebelt nog steeds als ik dit lees: aanvulling: het verschil met ds. v.d. Berg is aangegrepen om een eerverschil (Bakker/Mallan/Wink etc.) te laten escaleren. Dat is droevige van '80.
Dan verschillen we van mening.
Brieven en vele vergaderingen en persoonlijke gesprekkebn rond 1980 geven aanleiding om aan te nemen dat het begonnen is tussen oud. de Wit en Ds. v/d Berg.
Dat hierna ook eerkwesties zijn gaan spelen zal ik niet ontkennen.
En nogmaals: Graag weer samenvoegen!
refo

Bericht door refo »

Kan zijn dat het allebei klopt. Er was mogelijk (of zeker) iets tussen WInk en Mallan. Maar dat er in Gouda een leergeschil was is volgens mij ook wel zeker. Ik was destijds buitenstaander, maar in Gouda woedde windkracht 12 in de GGiN, dat merkte iedereen.
Toen dat leidde tot splitsing in Gouda kan dat door anderen aangegrepen zijn om onder het 'juk van Mallan' uit te komen. (Ik zeg niet dat dat juk bestond/bestaat, maar mogelijk voelde men het zo)

Iets dergelijks moet in 1953 ook plaatsgevonden hebben. Het louter afzetten van een docent, hoe onkerkrechtelijk mogelijk ook, kan nooit een reden zijn om voor je zelf te beginnen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
accoord

Bericht door accoord »

Ik hoop dat de kerken binnen en buiten verband weer één mogen worden. Wat zou het een wonder zijn als de 2 nog in leven zijnde predikanten weer samen op zouden kunnen trekken zoals voorheen. Daar zal een wonder voor nodig zijn... en gebed!
Janneman

Bericht door Janneman »

In Rijssen is al eerder een scheuring geweest: de groep Meijerink heeft zich in 1970 afgescheiden van de gemeente van ds. De Groot, en heeft van 1973-1976 een predikant gehad, nl. ds. C.P.Groenewegen. Deze gemeente is zelfstandig gebeleven, maar in 1993 toegetreden tot de Ger. Gem. in Nederland.
(Het Kerkelijk jaarboek suggereert overigens dat er sinds 1882 niets met de gemeente is gebeurd, en ds. Groenewegen wordt verzwegen in de lijst van predikanten - tegenstrijdig!).
Voor de GGiN (bv) (de gemeente van wijlen ds. De Groot) kan het moeiijk, zelfs onoverkomelijk zijn om weer met deze gemeente in één verband samen te leven (hoewel men hetzelfde gebouw gebruikt), gezien de pijnlijke strijd die er destijds geweest is.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Ik word wel een beetje verdrietig van deze draad. De Heere Jezus bad opdat zij allen één zijn", en wij laten Hem dat maar bidden, met als argument: Ja, maar hun hebben ons gekwetst.

Weten wij nog wat gehoorzaamheid aan de Koning van de Kerk is? Vinden wij onze eigen negatieve ervaringen dan écht belangrijker dan wat Hij zo graag zou willen? Weten wij nog wat vergeving is? Hoe kunnen wij nou bidden: "Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren", als wij zeggen: wij kunnen met hen niet één zijn want in 1970 hebben zij ons slecht behandeld?

Nogmaals: ik word daar echt verdrietig van.
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Aan het einde van mijn werkdag weer een reactie van mij:
1. Ik krijg nu de indruk dat de scheuring van 1980 begon met ds. vd Berg, voor ds. Wink een reden was om ook zich los te maken (mogelijk vanwege moeiten met ds. Mallan/vanwege loyaliteit met ds. vd Berg) en dat ds. De Groot weer in het kielzog van ds. Wink voer, om wat voor reden dan ook.
2. Heeft ds. De Groot verder geen zelfstandige rol gespeeld?
3. Is de hele geschiedenis van 1980 ook ergens op papier gesteld?
4. Over de discussie rond de titel van ds.: burgerrechtelijk mag iedereen zich ds. noemen, als de betreffende persoon tenminste voor zichzelf begint. Ten aanzien van een lid van een kerkgenootschap dat zich eventueel opwerpt als ds. zal de burgerlijke rechter toetsten aan het 'statuut' van het kerkgenootschap, t.w. de kerkorde.

Edit>Op het forum geldt als gedragsregel dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt. Let hier op, aub.
Gr.Mod
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator waarschuwing

Ik heb dit topic opgeschoond van enkele postings.
Zoals ik al eerder typte: geen persoonlijke Story-achtige verhalen meer over ds. Wink (of andere predikanten), anders gaat er een slot op dit topic.
Dit is de laatste waarschuwing in dit topic!

Met name de nieuw-geregistreerde gebruikers wil ik verzoeken goede nota van de forumregels te nemen.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Beste mensen,

Misschien dat ik ook wat mag zeggen (mijn eerste bijdrage ooit, me er speciaal voor laten registreren).

In de eerste plaats even terug naar de uitspraak van ds. Mallan in Terdege. Deze is beslist niet bedoeld voor ds. Ippel, maar uitsluitend voor ds. Wink. In 1978 of 1979 is er namelijk enige ophef geweest over enkele uitspraken van ds. Wink, in die zin dat hij aangaf voor verworpenen niet te kunnen preken. Dit is toen met enkele mannenbroeders besproken.

De opmerking van accoord dat ds. De Groot 'rommelig' was in zijn preken, en soms niet uit zijn woorden kon komen, is voor mij volstrekt, maar dan ook volstrekt onbegrijpelijk. Ik zou me haast afvragen of accoord niet een ander bedoelt. Ik zou accoord graag adviseren eens 1 of 2 bandjes van ds. De Groot te beluisteren.

Verder is ds. Wink niet recent zijn rijbewijs kwijtgeraakt. Wel is hij bij de rechter verschenen. Reed na correctie 197 km/u. Dit is geen Story-verhaal dus dit kan blijven staan. Hij houdt nu eenmaal veel van auto's en van hard rijden en de uitspraak is van hemzelf, gedaan op preekstoel van Dinteloord (morgen hoop ik weer te gaan).

De opmerking van Machiel dat anderen zich niet druk hoeven te maklen over toekomst van de GGiNb.v. onderstreep ik. Wat niet vanzelf samengaat, kan beter niet samengaan. Een gedwongen huwelijk is niet zo best in dezen. Het is en blijft natuurlijk verdrietig dat ds. Mallan en ds. Wink uit elkaar gegaan zijn, toen ds. Mallan deze kandidaat bevestigde in het ambt, memoreerde hij dat de mensen hen een Siamese tweeling noemden, zo dicht bij elkaar, zo hetzelfde en zo nauw verwegen. En nu al 27 jaar geen contact (vermoed ik). De Oorzaak van het uit elkaar gaan blijft lastig. De Aanleiding is in ieder geval wel degelijk de prediking van ds. Van den Berg geweest, die verschil zag in levendmaking en wedergeboorte. Tussen ds. Mallan en ds. Wink is er geen leergeschil. Ds. Roos, zoals Pierre opmerkt, preekt wellicht anders, maar die preek- en preektrantverschillen zijn niet de oorzaak van het uit elkaar zijn.

Of ze ooit weer bij elkaar komen, weet ik niet. Van mij (lid van binnenverband) mag ds. Wink er zo bij komen!!! Zonder schuldbelijdenis!!
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Klopt slechts gedeeltelijk Janneman. Uiteraard staat ds. Groenewegen niet in het Kerkelijk Jaarboek. Deze man was predikant van een gemeente búiten de GGiN en hoort dus niet in het jaarboek van de GGiN. Het is niet voor niets een KERKELIJK jaarboek, niet een jaarboek van een GEMEENTE. De gemeente trad uit en kreeg daarna een predikant. Als er van de geschiedenis van de gemeente(n) van Rijssen ooit nog een boekje uitkomt, hoort ds. Groenewegen daar wel in te staan.
In 1993, toen de gemeente overigens inmiddels weer vacant was, is die gemeente inderdaad teruggegaan naar de GGiN. De GGiN heeft nooit een dominee Groenewegen gehad.

[quote="Janneman"]In Rijssen is al eerder een scheuring geweest: de groep Meijerink heeft zich in 1970 afgescheiden van de gemeente van ds. De Groot, en heeft van 1973-1976 een predikant gehad, nl. ds. C.P.Groenewegen. Deze gemeente is zelfstandig gebeleven, maar in 1993 toegetreden tot de Ger. Gem. in Nederland.
(Het Kerkelijk jaarboek suggereert overigens dat er sinds 1882 niets met de gemeente is gebeurd, en ds. Groenewegen wordt verzwegen in de lijst van predikanten - tegenstrijdig!).
Voor de GGiN (bv) (de gemeente van wijlen ds. De Groot) kan het moeiijk, zelfs onoverkomelijk zijn om weer met deze gemeente in één verband samen te leven (hoewel men hetzelfde gebouw gebruikt), gezien de pijnlijke strijd die er destijds geweest is.[/quote]
accoord

Bericht door accoord »

Genade door recht schreef:
De opmerking van accoord dat ds. De Groot 'rommelig' was in zijn preken, en soms niet uit zijn woorden kon komen, is voor mij volstrekt, maar dan ook volstrekt onbegrijpelijk. Ik zou me haast afvragen of accoord niet een ander bedoelt. Ik zou accoord graag adviseren eens 1 of 2 bandjes van ds. De Groot te beluisteren.

Beste Genade door Recht, (wat een mooi gevonden naam trouwens).

Ik heb bandjes van Ds. de Groot en heb hem verschillende keren(een lange Reis Rijssen er voor over gehad hebbende) gehoord, tot op zijn laatste Paasdag hier op aarde toe. Met veel instemming heb ik naar hem mogen luisteren en was onder de indruk van zijn ernst en liefde voor zijn hoorders. Dit hoor ik niet (meer) zo bij Ds.Wink moet ik zeggen. Ik heb echt verdriet gehad dat hij zo plotseling overleden is en dat er geen heling van de geestesbanden voor zijn dood heeft plaatsgehad met zijn geestgenoten in zijn vorig kerkverband. Maar ik denk dat u zelf ook wel weet, dat zijn zenuwen hem soms geducht parten speelden, zodat hij niet altijd in staat was een vloeiende rede uit te spreken. Maar ik haast mij om te zeggen dat dit voor mij geen hindernis betekende om hem te gaan beluisteren en met vermaak mocht neerzitten onder zijn prediking zoals ik die graag mag horen, geheel in de lijn van Ds. Mallan, Roos, van Voorden enz.
Wist u trouwens dat Ds. de Groot zelf te geloven kreeg vóór 1980 dat toen nog diaken J. Roos dominee zou worden?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

accoord schreef:

Ik heb bandjes van Ds. de Groot en heb hem verschillende keren(een lange Reis Rijssen er voor over gehad hebbende) gehoord, tot op zijn laatste Paasdag hier op aarde toe. Met veel instemming heb ik naar hem mogen luisteren en was onder de indruk van zijn ernst en liefde voor zijn hoorders. Dit hoor ik niet (meer) zo bij Ds.Wink moet ik zeggen. Ik heb echt verdriet gehad dat hij zo plotseling overleden is en dat er geen heling van de geestesbanden voor zijn dood heeft plaatsgehad met zijn geestgenoten in zijn vorig kerkverband. Maar ik denk dat u zelf ook wel weet, dat zijn zenuwen hem soms geducht parten speelden, zodat hij niet altijd in staat was een vloeiende rede uit te spreken. Maar ik haast mij om te zeggen dat dit voor mij geen hindernis betekende om hem te gaan beluisteren en met vermaak mocht neerzitten onder zijn prediking zoals ik die graag mag horen, geheel in de lijn van Ds. Mallan, Roos, van Voorden enz.
Wist u trouwens dat Ds. de Groot zelf te geloven kreeg vóór 1980 dat toen nog diaken J. Roos dominee zou worden?
Hier raak je ook een kern denk ik.
Natuurlijk moet een dominee zich alle moeite getroosten om duidelijk, helder en stichtelijk de gemeente voor te gaan.
Niet ieder heeft echter zo veel gaven.
Je ziet dat m.i. ook terug bij iemand als Ds. van Voorden.
Ik hoor deze dominee erg graag om zijn bewogen, evenwichtige en Christocentrische prediking. De mens niets, God alles.
Door zijn spraakgebrek en zangerige toon heeft hij alleen weinig liefhebbers. Het is nooit echt vol (zoals bij Ds. Roos) als hij ergens preekt.
Kwa boodschap hoor ik hem echter net zo lief als Ds. Roos.
Dat vind ik ook typisch een teken van deze geesteloze tijd ook in mijn eigen kerkverband. De leden kijken zo ontzettend naar hoe aansprekend iemand is. En een ander word genegeerd...........want die is zo saai en zo onaansprekelijk en zangerig.
Laten we op de inhoud afgaan
accoord

Bericht door accoord »

Oude Paden schreef:
accoord schreef:

Hier raak je ook een kern denk ik.
Natuurlijk moet een dominee zich alle moeite getroosten om duidelijk, helder en stichtelijk de gemeente voor te gaan.
Niet ieder heeft echter zo veel gaven.
Je ziet dat m.i. ook terug bij iemand als Ds. van Voorden.
Ik hoor deze dominee erg graag om zijn bewogen, evenwichtige en Christocentrische prediking. De mens niets, God alles.
Door zijn spraakgebrek en zangerige toon heeft hij alleen weinig liefhebbers. Het is nooit echt vol (zoals bij Ds. Roos) als hij ergens preekt.
Kwa boodschap hoor ik hem echter net zo lief als Ds. Roos.
Dat vind ik ook typisch een teken van deze geesteloze tijd ook in mijn eigen kerkverband. De leden kijken zo ontzettend naar hoe aansprekend iemand is. En een ander word genegeerd...........want die is zo saai en zo onaansprekelijk en zangerig.
Laten we op de inhoud afgaan
Zo is het wel ja. Een kenmerk van deze geesteloze tijd is dat men de tale Kanaans nauwelijks meer verstaat en liever een dominee hoort die begrijpelijk spreekt, het liefst over een mooie bijbelgeschiedenis. Of dat nou ten koste gaat van diepgang en waarheid in de prediking komt op een tweede plaats. Helaas gaat deze ontwikkeling in rap tempo. ik heb het idee dat er weinig meer gelezen en onderzocht wordt op zondag. ik zie hier en daar de kerkblaadjes soms een week lang keurig opgevouwen in de wikkel blijven zitten.
refo

Bericht door refo »

BDS '73 schreef:Ik word wel een beetje verdrietig van deze draad. De Heere Jezus bad opdat zij allen één zijn", en wij laten Hem dat maar bidden, met als argument: Ja, maar hun hebben ons gekwetst.

Weten wij nog wat gehoorzaamheid aan de Koning van de Kerk is? Vinden wij onze eigen negatieve ervaringen dan écht belangrijker dan wat Hij zo graag zou willen? Weten wij nog wat vergeving is? Hoe kunnen wij nou bidden: "Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren", als wij zeggen: wij kunnen met hen niet één zijn want in 1970 hebben zij ons slecht behandeld?

Nogmaals: ik word daar echt verdrietig van.
In 1834 hebben we de afscheidingsgeest uit de fles gelaten. En die wil er niet meer in terug.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

accoord schreef: Zo is het wel ja. Een kenmerk van deze geesteloze tijd is dat men de tale Kanaans nauwelijks meer verstaat en liever een dominee hoort die begrijpelijk spreekt, het liefst over een mooie bijbelgeschiedenis.
Jij hoort dus liever een dominee die onbegrijpelijk spreekt??
Gesloten