Marnix, ik geloof dat we deze discussie nu voor de 397e keer voeren. :roll:
Ik stop ermee. We komen niet tot elkaar, het blijft een eindeloos heen en weer praten en we bereiken elkaar niet.
2 of 3 verbonden?
Dat de Bijbel 2 dingen noemt: Gods almacht en tegelijkertijd de verantwoordelijkheid die Hij mensen geeft. Ik benadruk het tweede wat meer omdat ik denk dat dit wat onderbelicht wordt en soms zelfs weggeredeneerd, Afgewezen doet dat met het eerste omdat ze vindt dat ik dat wel eens weg zou redeneren. (wat niet mijn bedoeling is, ik geef meer aandacht aan een punt dat te weinig aandacht krijg, ik moet wel uitkijken daardoor niet een eenzijdige mening te ventileren)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik denk dit het punt niet is waar het om gaat.Marnix schreef:Dat de Bijbel 2 dingen noemt: Gods almacht en tegelijkertijd de verantwoordelijkheid die Hij mensen geeft. Ik benadruk het tweede wat meer omdat ik denk dat dit wat onderbelicht wordt en soms zelfs weggeredeneerd, Afgewezen doet dat met het eerste omdat ze vindt dat ik dat wel eens weg zou redeneren. (wat niet mijn bedoeling is, ik geef meer aandacht aan een punt dat te weinig aandacht krijg, ik moet wel uitkijken daardoor niet een eenzijdige mening te ventileren)
Ik denk ook niet dat je één punt moet benadrukken ten koste van de gehele waarheid, maar dat is iets anders.
Waar het ten diepste om gaat, is dit: Marnix gaat ervan uit dat ieder verbondskind op dezelfde wijze in het verbond is. Zijn/haar uitgangspositie is die van een kind van God.
Mijn opvatting is dat niet ieder op dezelfde wijze in het verbond is, en dat de uitgangspositie van een verbondskind die van een gevallen Adamskind is, die met God verzoend moet worden. Dat hij/zij binnen de lichtkring van het verbond is getrokken, verandert niets aan zijn/haar natuur; die moet vernieuwd worden.
Kan kloppen inderdaad. Volgens mij zegt de doop veel meer dan wat jij stelt. Dat wat het doopformulier ook zegt, dat de kinderen net zoals ze zonder het te weten in Adam gevallen zijn en dus vijanden van God geworden, ze ook zonder het te weten in Christus uit ontferming tot Gods kinderen (dus niet langer zijn vijanden, maar kinderen van Hem) zijn aangenomen. Ik zie dat als een tegenstelling, kind van God of vijand van God. Je bent niet beiden.Afgewezen schreef:Ik denk dit het punt niet is waar het om gaat.Marnix schreef:Dat de Bijbel 2 dingen noemt: Gods almacht en tegelijkertijd de verantwoordelijkheid die Hij mensen geeft. Ik benadruk het tweede wat meer omdat ik denk dat dit wat onderbelicht wordt en soms zelfs weggeredeneerd, Afgewezen doet dat met het eerste omdat ze vindt dat ik dat wel eens weg zou redeneren. (wat niet mijn bedoeling is, ik geef meer aandacht aan een punt dat te weinig aandacht krijg, ik moet wel uitkijken daardoor niet een eenzijdige mening te ventileren)
Ik denk ook niet dat je één punt moet benadrukken ten koste van de gehele waarheid, maar dat is iets anders.
Waar het ten diepste om gaat, is dit: Marnix gaat ervan uit dat ieder verbondskind op dezelfde wijze in het verbond is. Zijn/haar uitgangspositie is die van een kind van God.
Mijn opvatting is dat niet ieder op dezelfde wijze in het verbond is, en dat de uitgangspositie van een verbondskind die van een gevallen Adamskind is, die met God verzoend moet worden. Dat hij/zij binnen de lichtkring van het verbond is getrokken, verandert niets aan zijn/haar natuur; die moet vernieuwd worden.
Daarnaast zegt de doop ook wat over de toekomst en wat God belooft (de beloften wanneer wij gedoopt in de naam van... wat de Vader, de Zoon en de Geest dan allemaal beloven).
Alleen daarom kan volgens mij de DL ook stellen dat we als gelovigen zeker mogen zijn van het behoud van onze kinderen als die ons vroeg in hun leven ontvallen.
Zo lees ik de Bijbel en bij mijn weten is dit ook de lijn van de gereformeerde belijdenisgeschriften en het doopformulier. Maar goed, daarin verschillen we van interpretatie... en volgens mij is dat ook een verschil tussen reformatie en nadere reformatie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ten opzichte van de visie op kinderen wel inderdaad.
Verder volgens mij niet, een gedoopt kind dat niets met het geloof heeft geen voordeel omdat hij gedoopt is ofzo, sterker nog, het oordeel zal alleen maar zwaarder zijn.
De doop is niet zaligmakend maar omsluiten de beloften van God wel: Je bent van mij, ik wil je God zijn en je redden. Daarmee is de eis nog niet overbodig geworden ofzo.
Kortom, het is een belangrijk verschil maar het lijkt me geen onoverkomelijk probleem en het hoeft in ons onderling omgaan met elkaar hier op het forum nog geen problemen te geven
Verder volgens mij niet, een gedoopt kind dat niets met het geloof heeft geen voordeel omdat hij gedoopt is ofzo, sterker nog, het oordeel zal alleen maar zwaarder zijn.
De doop is niet zaligmakend maar omsluiten de beloften van God wel: Je bent van mij, ik wil je God zijn en je redden. Daarmee is de eis nog niet overbodig geworden ofzo.
Kortom, het is een belangrijk verschil maar het lijkt me geen onoverkomelijk probleem en het hoeft in ons onderling omgaan met elkaar hier op het forum nog geen problemen te geven

de laatste pagina's ging echt mijn pet te boven
ik had nooit verwacht toen ik de vraag stelde
dat het zoiets op zou leveren
ik hoop dat ik met mijn vraag jullie niet verder uit elkaar
gedreven heb, want dat is nooit mijn bedoeling geweest.
weet iemand misschien nog mooie eenvoudige lektuur over dit onderwerp?
bedankt voor de reakties
groetjes johnnie
bedankt voor de reakties
groetjes johnnie
Nee, maar ik weet ook niet of je dat zou moeten gaan lezen... Of er nou 1, 2 of 3 verbonden zijn, aan ons is de opdracht om te geloven en daarnaar te leven, dus ik zou dan eerder een boek gaan lezen over de praktische navolging van Christus dan over theoretische zaken.johnnie schreef:de laatste pagina's ging echt mijn pet te boven
bedankt voor de reakties
groetjes johnnie