Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Herman schreef:
Afgewezen schreef: Vind ik geen juist criterium. Een geroepen ds. hoeft geen theologie gestudeerd te hebben.
Een geroepen ds. dient godgeleerde te zijn, of hij dat is geworden door theologie te studeren, of door thuis oudvaders te lezen, is mij om het even. Als er maar (afdoende) kennis aanwezig is.
Je leert toch echt geen grondtalen door oudvaders te lezen hoor.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oude Paden schreef:Trouwens Egbert.......Ik vind de preken van Ds. Wink soms best indrukwekkend. Zijn stijl spreekt me niet zo aan. Toch kan hij zeldzaam scherpzinnig uit de hoek komen!
Ik ben zelf opgegroeid in een GG op de Veluwe en was dus zeker wat gewend. Toen ik een jaar of 5 terug een keer onder het gehoor van ds. Wink zat was dat een regelrechte cultuurschok. Zo bizar, zo onwerkelijk. Een wereld die ik dacht te kennen van binnenuit maar die voor mij volslagen nieuw bleek te zijn.

Wat dat betreft zou ik hem nog wel eens willen horen, om te kijken hoe ik het nu zou ervaren en of ik de preek nu wel zou kunnen volgen. Zijn er ergens op internet opnamen van hem te beluisteren?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Kislev schreef:Wat dat betreft zou ik hem nog wel eens willen horen, om te kijken hoe ik het nu zou ervaren en of ik de preek nu wel zou kunnen volgen. Zijn er ergens op internet opnamen van hem te beluisteren?
Als deze opnames er zijn ben ik ook geinteresseerd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:Ik vermoedt dat ds Josephus in zijn plaatselijke gemeente inderdaad niet zal (mogen) voorgaan, wat niet wegneemt dat hij zichzelf 'ds' mag noemen.
Ach, ds. Josephus profeteert vanaf de orgelbank :mrgreen: en heeft ook geen ambities om af te dalen naar de preekstoel. Toch? :wink:
Dat laatste klopt. Met de eerste kwalificatie ben ik minder gelukkig... :mrgreen:
Vandaar ook die Mr. Green 8)
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

J.C. Philpot schreef:
Kislev schreef:Wat dat betreft zou ik hem nog wel eens willen horen, om te kijken hoe ik het nu zou ervaren en of ik de preek nu wel zou kunnen volgen. Zijn er ergens op internet opnamen van hem te beluisteren?
En anders ik wel.
freek

Bericht door freek »

Josephus schreef:
Herman schreef:
Josephus schreef: Tel daarbij op dat "ds." geen beschermde titel is en je komt tot de conclusie dat het weinig zinvol is zich bezig te houden met de vraag of iemand nu wel of niet terecht "ds." genoemd wordt.
In de kerkorde staan er anders een behoorlijk aantal artikelen die gaan over de beroeping tot predikant, de bevestiging en al wat dies meer zij.

De vraag of het beschermt is, zou ik door jou wel eens willen laten testen, door je morgen als ds. uit te geven, en te proberen over twee weken in je plaatselijke gemeente voor te gaan.

Dus niemand kan zich zomaar met de titel dominee tooien, ook al droomt hij er nog zoveel van.
Je moet wel goed lezen, Herman.

De opmerkingen van Freek en mij gelden cumulatief. Dat er in bepaalde kerkordes allerlei bepalingen staan over de verschillende aspecten van het predikantschap, weet ik natuurlijk ook wel. De GG zal zich echter niet binden aan de kerkorde van de PKN en andersom ook niet. De vraag is dus bij een "vrije gemeente" welke kerkorde men dan moet laten gelden. Nogmaals, de titel "dominee" is niet beschermd, dus als ik morgen een gemeente sticht, kan ik mij gerust met die titel tooien, als ik dat zou willen. Wees echter gerust: die kans is uiterst klein. Hoewel er dan geen wettelijke bescherming is ten aanzien van die titel, vind ik in principe wel dat een dergelijke titel is voorbehouden aan iemand die theologie heeft gestudeerd. Aan die eis voldoe ik niet. En aangezien mijn kerkverband 'toevallig' die eis ook stelt, zul je mijn naam over twee weken niet op het bord aan de muur van onze kerk zien prijken.
Inderdaad. Iedereen kan zich tooien met de domineestitel, maar dat betekend niet dat hij daar ook recht op heeft. Met Josephus ben ik van mening dat de titel Ds. in principe is voorbehouden aal academisch geschoolden. Dat neemt niet weg dat ik de predikanten van (Oud) Ger. Gem. (in Ned) hun domineestitel van harte gun. Voor de heer Ippel(of zo u wilt: voorganger Ippel) maak ik echter een uitzondering.

Overigens kan iemand heel goed voorganger zijn zonder domineestitel, maar mét roeping. De betekenis van de domineestitel is dus maar heel relatief.

En wat betreft het woord: club. Ik neem dat niet terug. In de Van Dale is een van de betekenissen van het woord 'club': besloten gezelschap. Naar mijn eigen waarneming voldoet de groep van Ippel daar uitstekend aan.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Egbert1980 schreef:
J.C. Philpot schreef:
En anders ik wel.
Ik zal u er morgen aan helpen
accoord

Bericht door accoord »

3. Ik krijg langzamerhand de indruk dat de scheuring van 1980 is begonnen rond de figuur van ds. Van den Berg en dat zijn collegae die hem volgden het leerstellig niet noodzakelijk met hem eens waren. Maar waarom zijn ze hem dan gevolgd? Toch de door enkelen in dit topic aangehaalde eerkwestie/zaken omtrent persoonlijke geraaktheid?

Dat klopt. Ds. Wink wilde niet onder leiding van Ds. Mallan staan. Ik ken een diaken die het jammer vond dat Ds. Wink het kerkverband verliet en hem opbelde om opheldering hierover.

"Ik hoef géén paus in de kerk!!!"was het enig wat hij zei, om vervolgens de haak erop te gooien.

De kwestie rond Ds. van de Berg was een mooie gelegenheid om er samen met Ds.de Groot uit te stappen. Ds. de Groot was een vriend van Ds. Wink. In Rijssen was er destijds een tuchtzaak die op een rechtszaak uitliep. Ds. de Groot heeft deze zaak verloren en had geen geld om de onkosten hiervan te voldoen. Ds. Wink heeft hem toen financieel bijgestaan. Zodoende werd het voor Ds. de Groot moeilijk om binnen verband te blijven. Hoewel Ds. de Groot erg rommelig was in zijn preken en soms moeilijk uit zijn woorden kon komen werd hij altijd hooggeacht, ook door de binnenverbanders. Helaas heeft er tijdens zijn leven nooit een terugkeer plaatsgevonden; hiervoor was toch teveel gebeurd.

Ds. Wink is na 1980 totaal anders gaan preken en vind het naar mijn idee fijn om de lachers op zijn hand te krijgen. Dat lukt hem ook regelmatig. Van een 'nederige' dominee is het nu zelf een soort 'pausje' geworden en is er van zijn vroegere bewogenheid weinig overgebleven en wordt iedereen die niet van zijn kerkverband deel uitmaakt voor koekenbakker, heiden of zwartjas uitgemaakt. Heel jammer; zijn roeping was heel duidelijk destijds en aan zijn genadestaat hoefde men niet te twijfelen. Dat mogen we nog niet doen, alleen is zijn huidige presentatie binnen en buiten de kerk hiermee soms moeilijk te rijmen.

Zijn bevestigings- en intredepreek heb ik op de band in huis en het is werkelijk een schril contrast met zijn spreken van vandaag de dag. Ds. Mallan noemde toen in zijn toespraak hun samen (mallan en Wink) een Siamese tweeling vanwege de innige banden die er tussen hen beiden waren. "Ja, zei Ds. Wink in zijn intredepreek, u kunt dat nu wel zeggen, maar ik ben zeker de minste van die tweeling, want ik acht u veel hoger in genade en gaven". Dat is nu iets anders geworden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

accoord schreef:Van een 'nederige' dominee is het nu zelf een soort 'pausje' geworden en is er van zijn vroegere bewogenheid weinig overgebleven en wordt iedereen die niet van zijn kerkverband deel uitmaakt voor koekenbakker, heiden of zwartjas uitgemaakt. Heel jammer; zijn roeping was heel duidelijk destijds en aan zijn genadestaat hoefde men niet te twijfelen. Dat mogen we nog niet doen, alleen is zijn huidige presentatie binnen en buiten de kerk hiermee soms moeilijk te rijmen.
Een vriend van me woont tegenover de kerk waar genoemde predikant onlangs kwam preken. Hij zag 'm aankomen in zijn Mercedes en typeerde de aankomst door het te vergelijken met de intocht van sinterklaas...
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Hendrikus schreef:
accoord schreef:Van een 'nederige' dominee is het nu zelf een soort 'pausje' geworden en is er van zijn vroegere bewogenheid weinig overgebleven en wordt iedereen die niet van zijn kerkverband deel uitmaakt voor koekenbakker, heiden of zwartjas uitgemaakt. Heel jammer; zijn roeping was heel duidelijk destijds en aan zijn genadestaat hoefde men niet te twijfelen. Dat mogen we nog niet doen, alleen is zijn huidige presentatie binnen en buiten de kerk hiermee soms moeilijk te rijmen.
Een vriend van me woont tegenover de kerk waar genoemde predikant onlangs kwam preken. Hij zag 'm aankomen in zijn Mercedes en typeerde de aankomst door het te vergelijken met de intocht van sinterklaas...
Laat ik maar niet vertellen wat ik van hem weet, gehoord en beleefd heb daar. Je zou er intens verdrietig van worden als je alles wist.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
refo

Bericht door refo »

Wat gebeurt hier nou weer?
De Story verbleekt hierbij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Mariavt schreef:
Hendrikus schreef:
Laat ik maar niet vertellen wat ik van hem weet, gehoord en beleefd heb daar. Je zou er intens verdrietig van worden als je alles wist.
Het is maar goed dat wij niet alles weten dan, er zal op iedere dominee wel wat op aan te merken zijn :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Wat gebeurt hier nou weer?
De Story verbleekt hierbij.
wat hier gebeurt? er kwam een Mercedes aanrijden 8)
accoord

Bericht door accoord »

Gian schreef:
Ander schreef:Ik denk dat ds. Wink een terugkeer naar binnen verband in de weg staat. Valt deze predikant straks weg, dan zal er niets anders opzitten.
Dacht ik ook ja. En als Ds mallan er niet meer is kan alles weer gergem worden. Ds Kersten moest eens weten...
Dat lijkt mij dus niet! We zullen hopen gedeeltelijk maar ik zie Ds. van der Net voorlopig niet op de preekstoel van Ds.Mallan. Misschien Ds. van Dieren of Ds. Mouw.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

accoord schreef:Dat lijkt mij dus niet! We zullen hopen gedeeltelijk maar ik zie Ds. van der Net voorlopig niet op de preekstoel van Ds.Mallan.
Hij heeft de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt, dus de E van Emeritaat is waarschijnlijk dichterbij dan de A van Alblasserdam.
Gesloten