Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Rens schreef:
freek schreef:Ippel en zijn club zijn namelijk 'gewoon' een vrije gemeente.
Mag ik opmerken dat ik dit een behoorlijk denigrerende opmerking vindt?

Ten eerste is hij dus blijkbaar Ds. in zijn kerk, en ten tweede is het nog zo dat je een kerk(verband) geen "club" noemt, ook al zie je de betreffende Ds en zijn kerk(verband) helemáál niet zitten.
Ben het helemaal met je eens Rens net zoals fanclub.
Een

Bericht door Een »

pierre27 schreef:
machiel schreef:De vraag is hoe ds Wink hier tegenover staat

Het gaat om de uitlating van het intervieuw met ds Mallan
in terdege waarin deze uitdrukkelijk stelt dat voor een leraar
met zo'n hart -bedoeld wordt onze leraar ds Wink - geen plaats
is binnen het verband Lees dit artikel en het antwoord is duidelijk
Ik vroeg me af toen ik dat artikel las in de terdege of dit wel de exacte woorden van ds Mallan zijn geweest.
Enfin ik zit iedere zondagochtend in de kerk bij ds Wink en je hoort praktisch nooit een uitlating van hem betreffende de ggin binnen verband.
Wel is iedere week een belangrijk item in het gebed om uitstoting van arbeiders in de Wijngaard en om ambtsdragers.
Zelf denk dat de oudere mensen in de beide kerkverbanden die de scheuring van '80 persoonlijk hebben meegemaakt niet allemaal zullen juichen over een terugkeer...
Persoonlijk is mijn mening, kunnen de 3 kerkverbanden die al zoveel op elkaar lijken weer 1 kerkverband worden...
Waarschijnlijk wel, hij (Ds. Mallan) is niet bang om zijn mening te geven en als hij van mening is dat Ds. Wink te rechts is dan zal hij niet schromen om dat te zeggen.
Ander

Bericht door Ander »

Ik denk dat ds. Wink een terugkeer naar binnen verband in de weg staat. Valt deze predikant straks weg, dan zal er niets anders opzitten. Nieuwerkerk zal in ieder geval linea recta terugkeren, Gouda grotendeels ook wel, van de rest weet ik het niet.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ander schreef:Ik denk dat ds. Wink een terugkeer naar binnen verband in de weg staat. Valt deze predikant straks weg, dan zal er niets anders opzitten. Nieuwerkerk zal in ieder geval linea recta terugkeren, Gouda grotendeels ook wel, van de rest weet ik het niet.
Ik denk dat je in zekere zin gelijk hebt...ook al is het in onze gemeente een niet veel besproken onderwerp nl de terugkeer naar de binnen verbanders.
Maar ik ben bang dat er in ieder geval in Veenendaal alleen al een grote groep is die niet over terugkeren denkt.
We hebben niet alleen met gemeentenleden te maken maar ook met ambtsdragers zelfs de predikanten erbij..en of die elkaar zien zitten??
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gian

Bericht door Gian »

Oude-Waarheid schreef:
Rens schreef:
Mag ik opmerken dat ik dit een behoorlijk denigrerende opmerking vindt?

Ten eerste is hij dus blijkbaar Ds. in zijn kerk, en ten tweede is het nog zo dat je een kerk(verband) geen "club" noemt, ook al zie je de betreffende Ds en zijn kerk(verband) helemáál niet zitten.
Ben het helemaal met je eens Rens net zoals fanclub.
Hoe moet ik het dan noemen? Broeders van dezelfde schuur?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Ander schreef:Ik denk dat ds. Wink een terugkeer naar binnen verband in de weg staat. Valt deze predikant straks weg, dan zal er niets anders opzitten.
Dacht ik ook ja. En als Ds mallan er niet meer is kan alles weer gergem worden. Ds Kersten moest eens weten...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator waarschuwing

Eén der gedragsregels op dit forum luidt:
"Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers."

Ik verzoek iedereen daar zich aan te houden.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik ken het Terdege-interview met ds. Mallan niet, maar vrijwel zeker duidt hij op ds. Ippel. Ds. Mallan mocht namelijk niet meer in de kerk van ouderling Ippel komen omdat hij te licht was... Dat gold voor de rest van de GGiN-predikanten ook dus hebben ze hun ouderling dominee gemaakt.

Ach, dat levert t.z.t. wellicht weer een mooi literair boek op (zoiets als Knielen op een bed violen).
Josephus

Bericht door Josephus »

Tel daarbij op dat "ds." geen beschermde titel is en je komt tot de conclusie dat het weinig zinvol is zich bezig te houden met de vraag of iemand nu wel of niet terecht "ds." genoemd wordt.
Laatst gewijzigd door Josephus op 25 jun 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Bericht door Kislev »

Josephus schreef:
freek schreef:
Kislev schreef:Ippel en zijn club zijn namelijk 'gewoon' een vrije gemeente.
Tel daarbij op dat "ds." geen beschermde titel is en je komt tot de conclusie dat het weinig zinvol is zich bezig te houden met de vraag of iemand nu wel of niet terecht "ds." genoemd wordt.
Waarbij voor de goede orde zei opgemerkt dat bovenstaande quote geen uitspraak van mij was.
Josephus

Bericht door Josephus »

Klopt, Kislev. Slordigheidje van mijn kant. :oops:

Is inmiddels gecorrigeerd.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Volgens mij lezen ze in Ijsselmuiden in de GGiN (bv) ook preken van Mallan, Verhoeks e.a. binnen verbanders.
Dus ik denk dat er in Ijsselmuiden weinig weerstand op vereniging zal zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Josephus schreef: Tel daarbij op dat "ds." geen beschermde titel is en je komt tot de conclusie dat het weinig zinvol is zich bezig te houden met de vraag of iemand nu wel of niet terecht "ds." genoemd wordt.
In de kerkorde staan er anders een behoorlijk aantal artikelen die gaan over de beroeping tot predikant, de bevestiging en al wat dies meer zij.

De vraag of het beschermt is, zou ik door jou wel eens willen laten testen, door je morgen als ds. uit te geven, en te proberen over twee weken in je plaatselijke gemeente voor te gaan.

Dus niemand kan zich zomaar met de titel dominee tooien, ook al droomt hij er nog zoveel van.
refo

Bericht door refo »

Nou, herman, je gooit wel van alles door elkaar.

Iedereen mag zich 'ds' noemen.
De DKO heeft (misschien daarom wel) er iets over geregeld.
De plaatselijke gemeente zal nog weer meer eisen stellen.

Ik vermoedt dat ds Josephus in zijn plaatselijke gemeente inderdaad niet zal (mogen) voorgaan, wat niet wegneemt dat hij zichzelf 'ds' mag noemen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik vermoedt dat ds Josephus in zijn plaatselijke gemeente inderdaad niet zal (mogen) voorgaan, wat niet wegneemt dat hij zichzelf 'ds' mag noemen.
Ach, ds. Josephus profeteert vanaf de orgelbank :mrgreen: en heeft ook geen ambities om af te dalen naar de preekstoel. Toch? :wink:
Gesloten