2 of 3 verbonden?

johnnie

2 of 3 verbonden?

Bericht door johnnie »

hallo ik ben johnie en ik weet nog niet zo heel veel van de kerkverschillen af en zeker sommige woorden en termen
zijn voor mij nog algebra
nu las ik vandaag in het reformatorisch dagblad een intervieuw met
ds.veenendaal en daar werd de vraag gesteld ;

Het zou kunnen dat de voormalige christelijke gereformeerde predikant in zijn prediking in de Gereformeerde Gemeenten gehinderd wordt door het vraagstuk van de twee of drie verbonden?

hier mijn vragen ;
*wat zijn de drie verbonden en wat houd dat in?
*in welke kerkgenootschappen heb je 2 en in welke 3 verbonden

misschien een rare vraag en misschien is hier geen kort antwoord op te geven.
alvast bedankt! johnnie
refo

Bericht door refo »

Het 1e verbond is verbond der werken. Slechte naam, want het is ook een genadeverbond. Maar goed, hierover is men het wel eens.
Het 2e verbond is het verbond der verlossing. In de eeuwigheid gesloten tussen de Vader en de Zoon. Het gaat over het hoe van het zaligen van zondaren.
Het 3e verbond tussen God en de mensen. Eerst is het nogal persoonlijk (Adam), via een familie (ABraham) een land (Israel) maar nu vallen gelovigen van de hele wereld er onder.

Wie hier 3 verbonden ziet is een drieverbondenman.
Wie echter verbond 2 en 3 als één en hetzelfde ziet is een 2 verbondenman.

Aangezien er geen verschil is over het verbond der werken, kun je het ook over 1 en 2 verbondsmensen hebben. Je moet dus in de gaten houden dat als je zelf '2 verbonden' ben dat iemand die dat oook is toch 3 verbonden kent.
Het is ingewikkeld.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Johnie,

Er zal ergens op dit forum wel een discussie zijn over 2 verbonden of 3 verbonden. Een strijd tussen de Chr. Geref, in de persoon van Prof. Van der Schuit en de GG in de persoon van ds. Kersten.
Anders wel op het Refoforum.

Beter is het om je daar maar niet teveel in te verdiepen, mensen hebben het zo ingewikkeld gemaakt dat de doorsnee kerkganger er geen wijs uit wordt.

Voor mezelf ben ik er wel uit. De verbonden die er zijn, zijn gesloten met Israël, lees Jeremia 31:31 en Hebr. 8:8. Dit is volkomen helder en daar is geen woord Frans bij.
Hoe wij als gemeente er in delen is een andere zaak.

Maar wij moeten beginnen bij het begin en daar is het OT en NT toch wel duidelijk in.
Door het vergangingsdenken in de kerk zijn al deze discussies gevoerd en het heeft dus nooit enige zin gehad.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jammer, dat je het antwoord van ds. Veenendaal niet hebt gelezen. Ik zal dat even quoten:
ds. Veenendaal schreef:Je kunt eindeloos blijven debatteren en theologiseren over twee of drie verbonden, maar met de ware verbondsbeleving kom je dat soort dingen wel te boven.”
Wijze woorden van een predikant die in een 3-verbonden kerkgenootschap gediend heeft en nu in een 2-verbonden kerkgenootschap dient.
johnnie

Bericht door johnnie »

uiteraard had ik dit antwoord wel gelezen maar als je
hier nog maar kort mee bezig bent en 2of 3 verbonden je helemaal
niets zegt dan snap je van zo'n antwoord ook niets
de andere 2 reakties waren duidelijker

het antwoord van ds.veenendaal wil toch niet zeggen dat je je er
niet in mag verdiepen?

de stukken die je er over leest zijn net als de preken in de reformatorische kerken best moeilijk te begrijpen als je het
niet gewent bent (tale Kanaäns ??)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok. Lees dan het antwoord van Refo maar. Dat is vrij helder.

Met deze toevoeging: het 3e verbond wordt het "verbond der genade genoemd".
In de 2-verbonden theologie wordt het "verbond der genade" onder beheersing gesteld van het 2e verbond, het "verbond der verlossing".
refo

Bericht door refo »

Toeschouwer schreef:Johnie,

Er zal ergens op dit forum wel een discussie zijn over 2 verbonden of 3 verbonden. Een strijd tussen de Chr. Geref, in de persoon van Prof. Van der Schuit en de GG in de persoon van ds. Kersten.
Anders wel op het Refoforum.

Beter is het om je daar maar niet teveel in te verdiepen, mensen hebben het zo ingewikkeld gemaakt dat de doorsnee kerkganger er geen wijs uit wordt.

Voor mezelf ben ik er wel uit. De verbonden die er zijn, zijn gesloten met Israël, lees Jeremia 31:31 en Hebr. 8:8. Dit is volkomen helder en daar is geen woord Frans bij.
Hoe wij als gemeente er in delen is een andere zaak.

Maar wij moeten beginnen bij het begin en daar is het OT en NT toch wel duidelijk in.
Door het vergangingsdenken in de kerk zijn al deze discussies gevoerd en het heeft dus nooit enige zin gehad.
Het genadeverbond zoals we dat op catechisatie leerden vind ik nog steeds mooi en ook Bijbels aan te wijzen.

Van Adam tot Abraham particulier: God sluit het verbond telkens met één persoon
Van Abraham tot Mozes patriarchaal: God sluit het verbond met Abraham en zijn zaad
Van Mozes tot Pinksteren nationaal: het hele volk Israel.
Vanaf Pinksteren kerkelijk: het volk Israel, maar daarnaast als een wilde rank óók de heidenen die in Hem geloven.
Dat de oorspronkelijke ranken veelal weggesnoeid zullen worden ten gunste van de heidense, neemt niet weg dat ze niet in het verbond zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
johnnie

Bericht door johnnie »

refo schreef:
Het genadeverbond zoals we dat op catechisatie leerden vind ik nog steeds mooi en ook Bijbels aan te wijzen.

Van Adam tot Abraham particulier: God sluit het verbond telkens met één persoon
Van Abraham tot Mozes patriarchaal: God sluit het verbond met Abraham en zijn zaad
Van Mozes tot Pinksteren nationaal: het hele volk Israel.
Vanaf Pinksteren kerkelijk: het volk Israel, maar daarnaast als een wilde rank óók de heidenen die in Hem geloven.
Dat de oorspronkelijke ranken veelal weggesnoeid zullen worden ten gunste van de heidense, neemt niet weg dat ze niet in het verbond zijn.
duidelijk ,bedankt !
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Wijze woorden van een predikant die in een 3-verbonden kerkgenootschap gediend heeft en nu in een 2-verbonden kerkgenootschap dient.
Wat een onzin een 3-verbonden kerk ..... de Christelijke Gereformeerde Kerk heeft nooit (gelukkig maar) vastgelegd of er 3 of 2 verbonden zijn. Het meerdere deel volgt de 3-verbonden, maar er zijn nog aardig wat predikanten die zich aan de 2-verbonden houden. Alleen dat hoor je niet persoonlijk van ze, behalve op catechisatie, maar dan nog leggen wordt het heel goed uitgelegd. En hoe triest ook er zijn ook CGK-predikanten die zeggen een Verbondsprediking na te staan en eigenlijk maar 1 verbond hebben ..... gedoopt en het zit goed met je (tenzij dat het tegendeel blijft).

Ik hoorde een predikant zeggen die een citaat van ds C. Smits OGG/CGK aanhaalde "Hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij het Verbond". Dat is denk ik de juiste inschatting, die ds Veenendaal ook na staat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:Wat een onzin een 3-verbonden kerk (...) Het meerdere deel volgt de 3-verbonden ...
Je praat jezelf met deze 2 zinnen een beetje tegen, maar ik begrijp het verhaal. Ik ben geen insider, zoals je weet.
Auto schreef:Ik hoorde een predikant zeggen die een citaat van ds C. Smits OGG/CGK aanhaalde "Hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij het Verbond". Dat is denk ik de juiste inschatting, die ds Veenendaal ook na staat.
Daar heb je gelijk in.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Volgens ds. Golverdingen in "Om het behoud van een kerk" kan beiden vanuit de Schrift beargumenteerd worden als je kijkt maar verschillende teksten en haar exegese.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:En hoe triest ook er zijn ook CGK-predikanten die zeggen een Verbondsprediking na te staan en eigenlijk maar 1 verbond hebben ..... gedoopt en het zit goed met je (tenzij dat het tegendeel blijft).
Dit gevaar voorzag ds. G.H. Kersten al.
Daarom heeft hij zo geageerd tegen de drieverbondenleer.
henri

Bericht door henri »

Johnie, bedankt voor de vraag. Ik heb het ook nooit zo gesnapt, maar nu wordt het wel duidelijker door de antwoorden.

Maar het belangrijkste blijft toch: ben je in hét verbond begrepen of sta je er nog buiten. En daarom zegt ds. Veenendaal ook dat je als je in het verbond begrepen bent, dit wel te boven komt. Het komt er niet zo op aan of je nu het 2e en het 3e verbond samenneemt of splitst.

Of begrijp ik er nu nog steeds niet veel van?
Dan gaarne weer een reactie.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Gefopt schreef:Volgens ds. Golverdingen in "Om het behoud van een kerk" kan beiden vanuit de Schrift beargumenteerd worden als je kijkt maar verschillende teksten en haar exegese.
Cruciale tekst lijkt me Hebr. 7:22 'Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden'.
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Auto schreef:En hoe triest ook er zijn ook CGK-predikanten die zeggen een Verbondsprediking na te staan en eigenlijk maar 1 verbond hebben ..... gedoopt en het zit goed met je (tenzij dat het tegendeel blijft).
Dit gevaar voorzag ds. G.H. Kersten al.
Daarom heeft hij zo geageerd tegen de drieverbondenleer.
Tja en daar komen ze nog steeds mee, maar over de ontsporing aan de andere kant mag niet gesproken worden.

Laten we eerlijk zijn, dan je net zo verkeerd om kan gaan met een prediking en leer van 2 verbonden als met 3 verbonden en waarom wordt daar niet op in gegaan?

Kijk de 2 verbonden die Thomas Boston leert is een prachtig bijbels evenwicht die hij verkondigt en dat zie je in deze jaren in de GG ook al verdwijnen.
Plaats reactie