De Wittenberg

Plaats reactie
Christiaan

De Wittenberg

Bericht door Christiaan »

Is er iemand bekend met de Wittenberg,
Reformatorische bijbelschool in Zeist, door er zelf een opleiding gevolgd te hebben of een famlielid of kennis die dat gedaan heeft?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
memento

Bericht door memento »

Ik ken er veel negatieve verhalen over. Dingen als theater en dans, Jezus-moet-je-gewoon-aannemen, zijn de geluiden die ik er over hoor. Zelfs een aantal lichte refo's die op een opendag geweest zijn, vinden t nix.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik ken iemand die er geweest is. Ze MOEST deelnemen aan een soort van drama. Hierin was een act dat Jezus werd gekruist. Het koste haar punten (of zoiets) Verder mag je het reformatorische er gerust weghalen en er evangelisch voor in de plaats zetten! Zij was zo veranderd dat haar verkering er door is uitgegaan. Alleen uitgegaan omdat ze naar de Wittenberg is geweest en daarom niet meer op 1 lijn konder staan qua geloof en kerk.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Christiaan

Iemand bekend met méér reformatorische bijbelscholen dan?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Voor elke school, ook van dit type, geldt dat je stevig in je schoenen moet staan, dan kun je er een heel goede tijd hebben. We hebben nu wat negatieve verhalen over de Wittenberg gelezen, maar ik kan daar zeer positieve verhalen tegenover zetten van mensen die bijvoorbeeld de EH in Amersfoort hebben gedaan, of de Evangelisch Theologische Faculteit in Leuven. Ik ken ze die daarover zeggen: gezegende tijd, had 't nooit willen missen. Die door het basisjaar EH of door de ETF gesterkt zijn in hun geloof. Ja, misschien ondertussen hun repertoire aan opwekkingsliederen hebben uitgebreid en opener zijn geworden over hun persoonlijk geloof. Maar die dat als een verrijking hebben ervaren! Nogmaals: het ligt goeddeels aan jezelf!
Christiaan

Hendrikus schreef:Voor elke school, ook van dit type, geldt dat je stevig in je schoenen moet staan, dan kun je er een heel goede tijd hebben. We hebben nu wat negatieve verhalen over de Wittenberg gelezen, maar ik kan daar zeer positieve verhalen tegenover zetten van mensen die bijvoorbeeld de EH in Amersfoort hebben gedaan, of de Evangelisch Theologische Faculteit in Leuven. Ik ken ze die daarover zeggen: gezegende tijd, had 't nooit willen missen. Die door het basisjaar EH of door de ETF gesterkt zijn in hun geloof. Ja, misschien ondertussen hun repertoire aan opwekkingsliederen hebben uitgebreid en opener zijn geworden over hun persoonlijk geloof. Maar die dat als een verrijking hebben ervaren! Nogmaals: het ligt goeddeels aan jezelf!
Dank u! Hendrikus, voor dit andere geluid!

geledu

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef: We hebben nu wat negatieve verhalen over de Wittenberg gelezen, maar ik kan daar zeer positieve verhalen tegenover zetten van mensen die bijvoorbeeld de EH in Amersfoort hebben gedaan, of de Evangelisch Theologische Faculteit in Leuven. (....)

Ja, misschien ondertussen hun repertoire aan opwekkingsliederen hebben uitgebreid (.....) Maar die dat als een verrijking hebben ervaren! Nogmaals: het ligt goeddeels aan jezelf!
Dus des te meer een reden om het als een bedreiging te zien.
Maar ja, dat remonstrantse geloof van zelfwerkzaamheid is zo verleidelijk voor de mens ...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

geledu schreef:
Hendrikus schreef: We hebben nu wat negatieve verhalen over de Wittenberg gelezen, maar ik kan daar zeer positieve verhalen tegenover zetten van mensen die bijvoorbeeld de EH in Amersfoort hebben gedaan, of de Evangelisch Theologische Faculteit in Leuven. (....)

Ja, misschien ondertussen hun repertoire aan opwekkingsliederen hebben uitgebreid (.....) Maar die dat als een verrijking hebben ervaren! Nogmaals: het ligt goeddeels aan jezelf!
Dus des te meer een reden om het als een bedreiging te zien.
Maar ja, dat remonstrantse geloof van zelfwerkzaamheid is zo verleidelijk voor de mens ...
Wel een beetje generaliserend he?
En heb je psalm 1:4 wel eens goed gelezen? Berijmd en onberijmd naast elkaar? 8)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:Dus des te meer een reden om het als een bedreiging te zien.
Wel ja, de etiketjes liggen binnen handbereik. Hup, remonstrants, afgehandeld, klaar.

Dit is nou precies het grootste kwaad binnen de gereformeerde gezindte: dat oordelen, altijd maar oordelen. Niets deugt, behalve ons eigen clubje. En dat clubje zullen we zuiveren van alle ongewenste elementen. Huppekee, remonstrants, hopla, vrijzinnig, die daar: evangelisch, moven jij!

Heb je wel eens een serieus gesprek gehad met een jongere die het basisjaar EH heeft gedaan, of die aan de ETF in Leuven heeft gestudeerd? Moet je doen: dan praat je wel anders!
geledu

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef:
geledu schreef:Dus des te meer een reden om het als een bedreiging te zien.
Wel ja, de etiketjes liggen binnen handbereik. Hup, remonstrants, afgehandeld, klaar.

Dit is nou precies het grootste kwaad binnen de gereformeerde gezindte: dat oordelen, altijd maar oordelen. Niets deugt, behalve ons eigen clubje. En dat clubje zullen we zuiveren van alle ongewenste elementen. Huppekee, remonstrants, hopla, vrijzinnig, die daar: evangelisch, moven jij!

Heb je wel eens een serieus gesprek gehad met een jongere die het basisjaar EH heeft gedaan, of die aan de ETF in Leuven heeft gestudeerd? Moet je doen: dan praat je wel anders!

Het gaat er helemaal niet om, om maar ongegrond te oordelen.
Als jij aangeeft dat een van de verijkende zaken van zo'n jaar is dat je verzameling opwekkingsliederen uitgebreid wordt dan kan ik maar een conclusie trekken.....

Maar, opwekkingsliederen remonstrants noemen is iets wat ook niet meer mag zeker ?

Heeft het remonstrantisme eigenlijk wel bestaan , hebben onze vadere onterecht zo fel tegen deze dwalingen gestreden ?
Of bestaat het heden ten dage niet meer ?
Als ik soms de recties lees van mensen die zeggen zich verbonden te weten met de gereformeerde gezindte , dan ga ik daar soms gewoon aan twijfelen.

Ach , ze wisten vroeger niet beter.............

Toch houd ik me liever vast aan hen die gestreden hebben voor de zuivere Bijbels gereformeerde leer.
wim

Bericht door wim »

Hendrikus heeft wel een punt. Alles wat niet past binnen de Geref. Gezindte is automatisch remonstrants. Alles wordt uitgelegd als zelfwerkzaamheid. Daar word je wel eens moe van als je zelf beter weet.
rekcor

Re: De Wittenberg

Bericht door rekcor »

Christiaan schreef:Is er iemand bekend met de Wittenberg,
Reformatorische bijbelschool in Zeist, door er zelf een opleiding gevolgd te hebben of een famlielid of kennis die dat gedaan heeft?
Ik ken diverse mensen die de Wittenberg/EH hebben 'gedaan', en die zijn er erg door gezegend.

Mensen die zulke scholen afkraken (wat wat anders is dan ze kritisch bekijken en waar nodig broederlijk vermanen) hebben in my humble opinion totaal geen oog voor welke strijd er nu eigenlijk gaande is in de wereld. In hun belevingswereld bestaat het strijdtoneel uit Psalmen vs. Opwekkingsliederen, Remonstranten vs. Contra-remonstranten, Hoedjes vs. Geen-Hoedjes, Reformatorisch vs. Evangelisch, et cetera. De werkelijke strijd echter is die van het Beest tegen het Lam, de wereld tegen de kerk en de zonde tegen de gelovigen. In die strijd staan we - of beter: zouden we moeten staan - schouder aan schouder met een ieder die Jezus Christus belijdt als zijn of haar Heer. Laten we daarom bidden of God initiatieven als de Wittenberg en de EH wil zegenen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

En wie het allemaal met eigen ogen wil zien, kan vanavond nog terecht bij de EH:

Voorlichting EH-Basisjaar 22 juni

Op vrijdagavond 22 juni a.s. is er een voorlichtingsbijeenkomst van het EH-Basisjaar. Van 19.30 tot 21.30u kun je nader kennis maken met het lesprogramma, de EH, docenten en (oud)studenten.

Let op: de avond kent een vast programma, dus kom op tijd als je niets wilt missen!
Lassie

Bericht door Lassie »

Mijn zusje heeft ook op de Wittenberg gezeten en heeft daar een geweldige tijd gehad. Het heeft haar juist gesterkt, ze was nog vrij jong (17 jr).
Plaats reactie