Beter laat dan nooit!!

Plaats reactie
Rens

Beter laat dan nooit!!

Bericht door Rens »

Bron: "de Pers" (gratis dagblad)

Molukse gijzelnemers betuigen spijt

Twee Molukse gijzelnemers hebben dertig jaar na het gijzelingsdrama in het Drentse Bovensmilde spijt betuigd aan de slachtoffers. Dat berichten het programmablad EO Visie en actualiteitenrubriek Netwerk deze week.

Daders Tom Polnaya en Gustaaf Tehupurung werden daarvoor in contact gebracht met twee slachtoffers, Astrid Tingen en Trea van der Velde. De vrouwen richtten begin dit jaar een stichting op om slachtoffers te helpen bij het verwerken van het verleden. De vier bezochten samen de plek in Bovensmilde waar de school stond. Het is voor het eerst dat gijzelnemers spijt betuigen over de gijzelingsactie.

De gijzeling, die begon op 23 mei juni 1977, werd vorig week herdacht. Vier Molukkers hielden meer dan honderd kinderen en vijf leraren vast. De schoolkinderen werden na vier dagen vrijgelaten, de leraren werden pas twee weken later op 11 juni vrijgelaten.

Gelijktijdig met de bezetting van de school werd bij het Drentse dorp De Punt een trein gekaapt door negen gewapende Molukkers. Bij deze laatste gijzelingsactie werden tientallen passagiers vastgehouden. De beëindiging van de treingijzeling kostte acht mensen het leven: twee gijzelaars en zes gijzelnemers. Bij de beëindiging van de schoolbezetting vielen geen slachtoffers.

De Molukkers wilden met hun acties de Nederlandse regering bewegen zich in te zetten voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken; de Molukken zijn onderdeel van Indonesië. Ook eisten ze de vrijlating van Molukse gevangenen. Geen van de eisen werd ingewilligd.

Tingen en Van der Velde zouden graag zien dat er op de plek van de school een herinneringsteken komt. Polnaya en Tehupurung steunen deze wens.

deze spijtbetuiging is wel wat aan de late kant, 30 jaar na dato, maar beter láát dan nóóit....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Mooi allemaal; maar de Nederlanden hebben nog steeds een ereschuld te vereffenen met de Molukkers
Marnix

Bericht door Marnix »

Adorote schreef:Mooi allemaal; maar de Nederlanden hebben nog steeds een ereschuld te vereffenen met de Molukkers
Verklaar je nader!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Inderdaad hebben wij een ereschuld. Wij hebben de Molukkers zelfstandigheid beloofd na de politionele acties. Deze mensen waren zeer trouw en loyaal aan Nederland. Prima soldaten in het KNIL. Wij hebben ze laten stikken net zoals wij dat met de Papoua's hebben gedaan.
Eppie

Bericht door Eppie »

Marnix schreef:
Adorote schreef:Mooi allemaal; maar de Nederlanden hebben nog steeds een ereschuld te vereffenen met de Molukkers
Verklaar je nader!
geschiedenis leren beste marnix, heel belangrijk!!
Maar wie ben ik?
Marnix

Bericht door Marnix »

Eppie schreef:
Marnix schreef:
Verklaar je nader!
Zucht. Ik weet best wel wat er gebeurd is hoor. Ook de misdaden van de Nederlanders in Nederlands Indie bijvoorbeeld. Ik snapte alleen niet waarom Adorate deze opmerking hier zo plaatst, deze gijzelnemers hebben tenminste door dat een spijtbetuiging op zijn plaatst was, dat die van Nederlandse kant ook op zijn plaats is klopt, die is er ook wel geweest, al koste het duidelijk wat moeite, maar die twee dingen staan los van elkaar en daarom snap ik niet dat dit als tegenreactie wordt geplaatst. Vandaar dat ik om een nadere verklaring vraag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:
Eppie schreef:
Marnix schreef:
Verklaar je nader!
Zucht. Ik weet best wel wat er gebeurd is hoor. Ook de misdaden van de Nederlanders in Nederlands Indie bijvoorbeeld. Ik snapte alleen niet waarom Adorate deze opmerking hier zo plaatst, deze gijzelnemers hebben tenminste door dat een spijtbetuiging op zijn plaatst was, dat die van Nederlandse kant ook op zijn plaats is klopt, die is er ook wel geweest, al koste het duidelijk wat moeite, maar die twee dingen staan los van elkaar en daarom snap ik niet dat dit als tegenreactie wordt geplaatst. Vandaar dat ik om een nadere verklaring vraag.
Het gaat Adorote niet om de misdaden van de Nederlanders in Nederlands-Indië denk ik. De Nederlandse regering heeft een keiharde belofte staan aan de Molukkers, en dat is de 'schuld' die nog open staat. Toen de Molukkers hierheen werden gehaald door de regering werd hen beloofd dat de regering er alles aan zou doen om ze terug te kunnen laten keren naar een eigen, veilig vaderland. Daar is nog weinig van gekomen en ik geloof niet dat deze regering zich daar nog voor gaat inzetten.
De gijzeling had daar alles mee te maken en deze dingen staan dus helemaal niet zo los van elkaar als jij suggereert.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
Marnix schreef:
Eppie schreef:
Marnix schreef: Verklaar je nader!
Het gaat Adorote niet om de misdaden van de Nederlanders in Nederlands-Indië denk ik. De Nederlandse regering heeft een keiharde belofte staan aan de Molukkers, en dat is de 'schuld' die nog open staat. Toen de Molukkers hierheen werden gehaald door de regering werd hen beloofd dat de regering er alles aan zou doen om ze terug te kunnen laten keren naar een eigen, veilig vaderland. Daar is nog weinig van gekomen en ik geloof niet dat deze regering zich daar nog voor gaat inzetten.
De gijzeling had daar alles mee te maken en deze dingen staan dus helemaal niet zo los van elkaar als jij suggereert.
Inderdaad Jongere, en die belofte heeft Nederland weer gedaan na aanleiding van het feit dat de Molukkers aan de kant van Nederland hebben gevochten en zodoende in de ongunst raakte van de Indonesische regering. Gijzelen is niet goed te praten, maar een belofte niet nakomen ook niet
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke, bedankt voor de uitleg. Ik denk dat het wat te hoog gegrepen was van de Nederlandse overheid om dit te stellen. Nederland kan zonder geweld geen onafhankelijke Molukse staat creeeren. Dus hoe kan men deze schuld vereffenen? Ik denk dat die altijd open blijft staan.... En men er daarom niets meer aan doet.

Daarmee is het natuurlijk niet goed gepraat. Excuses zijn sowieso op zijn plaats. Maar daar los je die belofte niet mee in.
Rens

Bericht door Rens »

Marnix schreef:Oke, bedankt voor de uitleg. Ik denk dat het wat te hoog gegrepen was van de Nederlandse overheid om dit te stellen. Nederland kan zonder geweld geen onafhankelijke Molukse staat creeeren. Dus hoe kan men deze schuld vereffenen? Ik denk dat die altijd open blijft staan.... En men er daarom niets meer aan doet.

Daarmee is het natuurlijk niet goed gepraat. Excuses zijn sowieso op zijn plaats. Maar daar los je die belofte niet mee in.
Er zijn, zo lijkt het, bewust beloftes gedaan door de toenmalige regering, waarvan men wist (of kón weten), dat die niet nagekomen zouden kunnen worden.

Op zich is dat al zéér laakbaar.
Moderatorbericht:
Marnix

Bericht door Marnix »

Rens schreef:
Marnix schreef:Oke, bedankt voor de uitleg. Ik denk dat het wat te hoog gegrepen was van de Nederlandse overheid om dit te stellen. Nederland kan zonder geweld geen onafhankelijke Molukse staat creeeren. Dus hoe kan men deze schuld vereffenen? Ik denk dat die altijd open blijft staan.... En men er daarom niets meer aan doet.

Er zijn, zo lijkt het, bewust beloftes gedaan door de toenmalige regering, waarvan men wist (of kón weten), dat die niet nagekomen zouden kunnen worden.

Klopt, maar daar kan de huidige regering helaas niets meer aan veranderen. Dus volgens mij is er geen oplossing ;)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Rens schreef:

Dat is denk ik niet geheel waar. De Nederlandse regering stond, meen ik mij te herinneren, een gedeeld nederlands indië voor. De heersende macht in indonesië zelf, waande zich een soort vervanger van de nederlandse macht, en probeerde op hun beurt geheel Indonesië voor zichzelf te houden. Ze zouden gek zijn ook om een rijk specerijenland als dat de Molukken zijn, zelfstandig te laten worden. Dat laatste geldt ook voor de oliebronnen van Celebes etc.
Rens

Bericht door Rens »

Herman schreef: De Nederlandse regering stond, meen ik mij te herinneren, een gedeeld nederlands indië voor.
In principe is dit juist, maar door de VN opgelegde maatregelen tav het opgeven van Nederlands Indië aan een onafhankelijk Indonesië, wist de Nederlandse regering dat de beloften aan de Molukkers en Papoea's nooit nagekomen zouden kunnen worden. Ook al zijn die beloften gedaan nog vóór de machtsoverdracht, de beloften zijn gedaan in de periode dat de VN-maatregelen met de Nederlandse regering zijn besproken om hen langs minnelijke weg te bewegen de kolonie op te geven aan het onafhankelijke Indonsië.

(VN staat voor de nieuwe benaming van de toenmalige Volkerenbond)

Ergo: men heeft willens en wetens beloften gedaan die naar men wist, nooit nagekomen zouden kunnen worden. Zoethoudertje van een ergerlijk soort.
Moderatorbericht:
Plaats reactie