Mag een kerkenraad regels opleggen?

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Het is het christelijke ideaal van Christus Heer en Meester. Hij rechtvaardigt en niet onze regeltjes. Daarom mogen er regels zijn, mensen daarop beoordelen of veroordelen mag echter niet.
Dat beweer ik ook niet.
Alleen, dat het het volste recht is van ambtsdragers om regels te stellen, zolang deze regels maar niet tegen Gods Woord in gaan.
Evenals de overheid, ouders, leerkrachten, etc, dat recht hebben en wij de plicht hebben deze regels te houden.
Mensen veroordelen op basis van zelfbedachte regels lijkt me anders ook niet helemaal in overeenstemming met Gods Woord.
Precies. Dat moet men dan ook niet willen.
Maar het andere uiterste (totaal geen regels) is ook niet goed. Niet voor de kerk, niet voor de samenleving, niet voor een gezin.
Adorote

Bericht door Adorote »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Het is het christelijke ideaal van Christus Heer en Meester. Hij rechtvaardigt en niet onze regeltjes. Daarom mogen er regels zijn, mensen daarop beoordelen of veroordelen mag echter niet.
Dat beweer ik ook niet.
Alleen, dat het het volste recht is van ambtsdragers om regels te stellen, zolang deze regels maar niet tegen Gods Woord in gaan.
Evenals de overheid, ouders, leerkrachten, etc, dat recht hebben en wij de plicht hebben deze regels te houden.
Mensen veroordelen op basis van zelfbedachte regels lijkt me anders ook niet helemaal in overeenstemming met Gods Woord.
Maar het andere uiterste (totaal geen regels) is ook niet goed. Niet voor de kerk, niet voor de samenleving, niet voor een gezin.[/quote

Als kerkregering een kerkenraad of dat de goede structuur is ,is ten zeerste af te vragen zo niet fout; maar daar van af gezien is het wel zo als de structuur is een kerkenraad die namens de kerk regels stelt is dat heel normaal, daar er ook in de kerk regels moeten zijn,daar is niks mis mee.Dus een kerkenraad van de plaatselijk gemeente is nou eenmaal de baas en heeft de leiding , heel normaal en niets mis mee.Zij zijn in protestantse zin niet voor niets ambtsdragers en zijn verantwoordelijk voor zo n gemeente.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Dat beweer ik ook niet.
Maar het andere uiterste (totaal geen regels) is ook niet goed. Niet voor de kerk, niet voor de samenleving, niet voor een gezin.
Klopt, maar dat is weer wat anders dan je blijmoedig aan alle regels die de kerkbedenkt en oplegt te onderwerpen ;) Paulus wijst bijvoorbeeld mensen terecht die allerlei regels over wat je wel en niet mag eten zijn gaan bedenken en gaat daar fel tegenin.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef: Dat beweer ik ook niet.
Klopt, maar dat is weer wat anders dan je blijmoedig aan alle regels die de kerkbedenkt en oplegt te onderwerpen ;) Paulus wijst bijvoorbeeld mensen terecht die allerlei regels over wat je wel en niet mag eten zijn gaan bedenken en gaat daar fel tegenin.
Precies. Ze hoefden zich alleen maar te houden aan de regel, die door de toenmalige synode was opgelegd ;) , zie Handelingen 15.

Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef: Mensen veroordelen op basis van zelfbedachte regels lijkt me anders ook niet helemaal in overeenstemming met Gods Woord.
Precies. Ze hoefden zich alleen maar te houden aan de regel, die door de toenmalige synode was opgelegd ;) , zie Handelingen 15.

Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Klopt. Alleen had dat wel een reden, zie vers 21:

21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’

Dat is dan ook de reden dat Paulus later aan de Romeinen schrijft dat ze biujvoorbeeld weer wel aan afgoden geofferd vlees mogen eten. Daarom veranderen dingen met de tijd mee en is het afhankelijk van de cultuur. Daarom is het helemaal niet verkeerd dat er vroeger een regel was dat vrouwen geen broeken droegen, want broeken waren mannenkleren. In onze tijd en cultuur is die regel echter niet nodig. Want broeken zijn geen specifieke mannenkleren meer. En daarom mogen wij tegenwoordig wel biefstuk eten bijvoorbeeld. Mijn moeite zit hem in het feit dat deze flexibiliteit en dit eenpassen en veranderen sinds een paar eeuwen opeens zo omgeslagen naar een soort conservatisme in de zin van "die regel is ooit zo ingesteld dus veranderen we die maar niet"
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Bepaalde regels opleggen als kerkenraad.
bedoelen jullie daarmee ook: van koers veranderen bijv: we gaan de hertaalde formulieren gebruiken.

Hoe doe je dat. Leg je dat een gemeente op of hou je een gemeenteavond en ga je stemmen?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

uitgeworpen schreef:Bepaalde regels opleggen als kerkenraad.
bedoelen jullie daarmee ook: van koers veranderen bijv: we gaan de hertaalde formulieren gebruiken.

Hoe doe je dat. Leg je dat een gemeente op of hou je een gemeenteavond en ga je stemmen?
De kerkenraad besluit daarover en legt het de gemeente op.

De 2e optie (stemmen op een ledenvergadering) gebeurt meestal alleen als het over (grote) materiele bedragen gaat.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
uitgeworpen schreef:Bepaalde regels opleggen als kerkenraad.

De kerkenraad besluit daarover en legt het de gemeente op.

De 2e optie (stemmen op een ledenvergadering) gebeurt meestal alleen als het over (grote) materiele bedragen gaat.
Is er wat dit betreft ook nog een onderscheid tussen gemeentebrede zaken en persoonlijke zaken? Bijvoorbeeld wat kleding betreft, dat de kerkenraad wel bepaalde regels heeft voor kleding in de kerk, maar dit niet toepast op het dagelijks leven van mensen? Net zoals da bijvoorbeeld bij muziek is, er wordt bepaald wat er wel en niet wordt gezongen en gespeeld in de kerk, welke instrumenten men luistert etc, maar men er geen moeite mee zal hebben als je bepaalde liederen die je niet in de kerk zingt wel thuis luistert?

Volgens mij ligt er ergens een grens waar de kerkenraad wel bevoegd toe is en waartoe ze dat niet zijn. Als men zegt: We luisteren en zingen geen gospelmuziek in de kerk is dat prima, als men zegt: Je mag thuis geen gospel luisteren niet.

Op sommige vlakken heb je rekening te houden met elkaar en komt men zodoende tot bepaalde regels die in het persoonlijke leven dan niet van toepassing zijn.
refo

Bericht door refo »

Valt me op dat sommigen menen dat de kerkenraad een soort 'baas' van de gemeente is. Klopt dat wel? De gemeente is een eenheid, van sommigen vinden we dat ze opziener moeten worden. Maar dat 'opzien' doen ze namens de gemeente, niet namens de 'kerkenraad'. En daar lijkt het wel vaak op.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Adorote

Bericht door Adorote »

refo schreef:Valt me op dat sommigen menen dat de kerkenraad een soort 'baas' van de gemeente is. Klopt dat wel? De gemeente is een eenheid, van sommigen vinden we dat ze opziener moeten worden. Maar dat 'opzien' doen ze namens de gemeente, niet namens de 'kerkenraad'. En daar lijkt het wel vaak op.

Men kan zich ook afvragen en is onderzoek verrichten klopt heel de structuur wel als zogenaamde kerkregering of wat daar voor door gaat.Kortom klopt het verschijnsel kerkenraad wel,de uit komst staat al vast als menin waarheid de geschiedenis volgt en de Kerk wereldwijd in de drie grote stromingen waarvan de reformatie ten dele.De uit komst is dus zeer duidelijk zou die weer ingevoerd worden zou deze draad niet bestaan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het past natuurlijk niet om eerst iemand opziener te laten worden, en op het moment dat die opziener niet meer bevalt o.i.d. zijn macht terug te nemen, door te zeggen dat je hem zelf hebt aangesteld. Een dergelijke redenering vind ik zo krom als een hoepel.

Volgens mij ga je er hier van uit de kerk een veredelde democratie is, terwijl de gezagsstructuren toch duidelijk presbyteriaal-synodaal zijn.
Rens

Bericht door Rens »

De kerkenraad mag m.i. wel degelijk regels stellen, ook ten aanzien van het persoonlijke leven, waarbij in de gaten moet worden gehouden of er in de "regels" uitzonderingsbepalingen zijn opgenomen, én of de regels niet tegen de Schrift ingaan......dus puur wettisch zijn.

In dat laatste geval kun je in protest gaan bij de uitvaardigende kerkenraad.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Rens schreef:In dat laatste geval kun je in protest gaan bij de uitvaardigende kerkenraad.
...die je vervolgens afscheept met het decreet "kerkenraadsbesluit!"
Want dat is het einde van alle tegenspraak in bepaalde kringen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Maar dat 'opzien' doen ze namens de gemeente, niet namens de 'kerkenraad'.
Welnee. Ze houden opzicht namens Christus over de gemeente.
Anders zou je inderdaad een veredelde democratie krijgen.

Marnix, verder is het zo, dat ze opzicht houden over de gemeente. Er is dus ergens een grens waarover ze bevoegd zijn en niet. Jouw case over gospelmuziek is, denk ik, wel een goede.
Anderzijds is het natuurlijk wel hun plicht om te waarschuwen tegen de gevaren van gospelmuziek. Maar het verbieden van gospelmuziek thuis vind ik persoonlijk te ver gaan.
.
Ander

Bericht door Ander »

We zitten in deze discussie een niveau te laag:

Ds. de Gier zegt in zijn verklaring van de D.K.O.:
De predikanten en ouderlingen zijn geen heersers om heerschappij te oefenen over het erfdeel van Christus. Zij zijn dienaren van Christus die in Zijn Naam spreken, handelen en opzicht houden over de gemeente. Daartoe behoort elke ambstdrager te verstaan dat in de ambtelijke bediening niet de mens, maar Christus op de voorgrond staat. De dienaar moet terugtreden achter Zijn Zender. De wil van Christus bindt zowel opziener als leden der kerk. De gehoorzaamheid in het ambt behoort dan ook te geschieden omdat de liefde van Christus dringt. De gehoorzaamheid aan het ambt door de leden behoort evenens plaats te hebben met een gewillig hart, in de erkenning dat ambtsdragers handelen volgens de opdracht van Christus en dat het Woord in Christus' Naam bediend, liefde, gehoorzaamheid, onderwerping en volgzaamheid eist.
Plaats reactie