Mag een kerkenraad regels opleggen?

Tiberius
Administrator

Mag een kerkenraad regels opleggen?

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Zondag vertelde de dominee dat hijeen keer zou voorgaan in een gemeente. Hij beklom de preekstoel maar voelde dat er iets niet goed was, hij voelde een blokkade. Alsof het heel bedrukt was en dat ook op hem drukte. Hij draaide zijn preek wel af, het koste hem moeite. na afloop in de kerkenraad sprak hij dit uit naar de ouderlingen en die zeiden: Dat kan kloppen, 2 families met veel mensen in die gemeente hadden een conflict gehad die week. De ouderlingen hadden dit gezien, zagen dat ze elkaar geen blik waardig keurden enzo. De dominee had daar niets van gemerkt. Hij wist ook niets van het conflict. En toch had hij de blokkade gevoeld. Dat is ook een waarneming buiten de zintuigen en wat hij wist om.
Wat deze geschiedenis heel mooi illustreert is, dat een dominee zijn Woord niet kwijt kan als mensen met allerlei conflicten en afkeergevoelens samen in één gemeente zitten.
Het sluit ook aan bij de discussie over regeltjes. Als een kerkenraad regels opstelt en een aantal leden heeft daar zo'n afkeer van, kan het zijn, dat de predikant Gods Woord niet kwijt kan. Reden te meer om je blijmoedig aan de regels te onderwerpen!
Laatst gewijzigd door Tiberius op 19 jun 2007, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Eppie

Bericht door Eppie »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Hij wist ook niets van het conflict. En toch had hij de blokkade gevoeld. Dat is ook een waarneming buiten de zintuigen en wat hij wist om.
Deze situatie heeft natuurlijk niets met paranormale zaken te maken.

Wat deze geschiedenis wel heel mooi illustreert is, dat een dominee zijn Woord niet kwijt kan als mensen met allerlei conflicten en afkeergevoelens samen in één gemeente zitten.
Het sluit ook aan bij de discussie over regeltjes. Als een kerkenraad regels opstelt en een aantal leden heeft daar zo'n afkeer van, kan het zijn, dat de predikant Gods Woord niet kwijt kan. Reden te meer om je blijmoedig aan de regels te onderwerpen!
als kerkenraden wat zorgvuldiger zouden omgaan met zelfopgestelde wetten en regels zou ik je gelijk geven. Maar nu niet!
Maar wie ben ik?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Hij wist ook niets van het conflict. En toch had hij de blokkade gevoeld. Dat is ook een waarneming buiten de zintuigen en wat hij wist om.
Deze situatie heeft natuurlijk niets met paranormale zaken te maken.

Wat deze geschiedenis wel heel mooi illustreert is, dat een dominee zijn Woord niet kwijt kan als mensen met allerlei conflicten en afkeergevoelens samen in één gemeente zitten.
Hmhm, en zo makkelijk gaat dat zeker ook. Wel de makkelijkste weg voor de kerk he, hoeven ze ook niks met kritiek, hoeven ze niet na te denken over regels... Ik vind dit gewoon een promotie voor wetticisme. Gewoon je blijmoedig aan de regels onderwerpen die anderen je opleggen, ze niet kritisch bekijken. Gelukkig deed Jezus dat toch heel anders dan!!!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Gelukkig deed Jezus dat toch heel anders dan!!!
Hier antwoord ik hetzelfde op als in een ander topic.

Wij hebben niet hetzelfde gezag als Jezus (om menselijke regels te verbreken).
Bovendien heeft Hij gezegd:
De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op de stoel van Mozes.
Daarom al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt [dat] en doet [het]; ...

Verder zie je dat Paulus in zijn brieven ook regels geeft, zoals: Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen.

Kortom: het is onzinnig om te stellen, dat een kerkenraad geen regels aan haar leden mag opleggen.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Kortom: het is onzinnig om te stellen, dat een kerkenraad geen regels aan haar leden mag opleggen.
Die regels moeten dan niet ridicuul worden/zijn.......

zo kan ik echter wél inzien dat bijvoorbeeld in het Leger des Heils aan hen die willen worden ingezegend als Heilssoldaat de regels gelden dat zij niet mogen roken en drinken..........het is een voortvloeisel uit de doordenking van het 6e gebod.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Gelukkig deed Jezus dat toch heel anders dan!!!
Hier antwoord ik hetzelfde op als in een ander topic.

Wij hebben niet hetzelfde gezag als Jezus (om menselijke regels te verbreken).
Bovendien heeft Hij gezegd:
De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op de stoel van Mozes.
Daarom al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt [dat] en doet [het]; ...

Verder zie je dat Paulus in zijn brieven ook regels geeft, zoals: Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen.

Wat Jezus hier over de Farizeeen zegt is geen compliment. Jezus zegt niet: Zo is het goed en hou je er aan. Kortom, dit als bewijsvoering gebruiken dat je best allemaal eigen regels aan mensen mag opleggen is niet juist. Wat dit betreft moet je ook wel even iets breder kijken, want de discipelen van Jezus mogen gewoon aren plukken op de sabbat. Jezus zegt niet tegen zijn discipelen: De farizeeen zeggen dat het niet mag dus moet je het ook niet doen. Dat is de andere kant van de medaille. Lees verder maar de rest van het hoofdstuk. Als je het begin van Mattheus 23 wil toepassen op kerkenraden van nu, moet je dan ook niet de rest van dat hoofdstuk op hen toepassen? Jezus zegt namelijk in het verband van het opleggen van regels (en het je er niet aan houden) meer tegen ze. Aan de ene kant tegen het volk: Hou je er maar aan. Aan de andere kant tegen hen die de regels opleggen ook nog vanalles, wat nou niet echt positief is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En jij hebt hetzelfde gezag als Jezus?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:En jij hebt hetzelfde gezag als Jezus?
Ik wil graag in zijn voetsporen treden. Dan mogen ook wij regels naast ons neerleggen en er tegen ingaan en waarschuwen. We zien de apostelen dit bijvoorbeeld ook doen, lees maar eens wat brieven van Paulus bijvoorbeeld, hoe fel hij ingaat tegen door mensen bedachte regels die vervolgens in de kerk opgelegd worden. Als men dingen gaat verbieden die God niet verbiedt, mogen we dat inderdaad aangeven. Daar zit ook liefde in, je doet het niet om lekker te kunnen schoppen maar omdat je mensen wil vertellen van wat God vraagt.

Refo, de dominee nam dat niet waar, hij voelde iets wat hij met zijn zintuigen niet waarnam. Hij had helemaal niet op die mensen gelet.

Overigens ken ik zo talloze voorbeelden. Mensen die een boodschap krijgen voor iemand, mensen die de geestelijke strijd op een plaats voelen etc.
rekcor

Bericht door rekcor »

Als je je op de bijbel baseert: wel.

He maar willen jullie deze discussie in de andere thread voortzetten? Hier gaat het om paranormale zaken.

Ik vind het trouwens een kwalijke zaak dat de blokkade van de dominee uit Marnix's verhaal binnen no time wordt weggeredeneert door Refo, Uitgeworpen en Tiberius. Dat is een typisch Verlichte manier van denken, die we met kracht dienen te bestrijden.

Gisteren hield ik nog bijbelstudie met een aantal Afrikanen. Die denken op een hele andere manier, veel holistischer. Zo ben ik gewend om te zeggen: 'dit en dat viel mij op in de tekst', terwijl zij zeggen: 'God zei dit of dat tegen me in de tekst'. Het lijkt een subtiel verschil, maar het is een wereld van.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

rekcor schreef:
Als je je op de bijbel baseert: wel.

He maar willen jullie deze discussie in de andere thread voortzetten? Hier gaat het om paranormale zaken.

Ik vind het trouwens een kwalijke zaak dat de blokkade van de dominee uit Marnix's verhaal binnen no time wordt weggeredeneert door Refo, Uitgeworpen en Tiberius. Dat is een typisch Verlichte manier van denken, die we met kracht dienen te bestrijden.

Gisteren hield ik nog bijbelstudie met een aantal Afrikanen. Die denken op een hele andere manier, veel holistischer. Zo ben ik gewend om te zeggen: 'dit en dat viel mij op in de tekst', terwijl zij zeggen: 'God zei dit of dat tegen me in de tekst'. Het lijkt een subtiel verschil, maar het is een wereld van.
Ik ken een dominee die ook sterk ontvankelijk is voor 'niet-zintuiglijke' waarneming (om de term paranormaal maar te vermijden). Op de kansel laat hij zich hier nauwelijks over uit, juist vanwege de reacties die hier ook op het forum te lezen zijn. Dat is toch wel jammer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Ik wil graag in zijn voetsporen treden. Dan mogen ook wij regels naast ons neerleggen en er tegen ingaan en waarschuwen. We zien de apostelen dit bijvoorbeeld ook doen, lees maar eens wat brieven van Paulus bijvoorbeeld, hoe fel hij ingaat tegen door mensen bedachte regels die vervolgens in de kerk opgelegd worden.
Maar niet van ambtsdragers.

Hij legt zelf vele regels op en draagt mensen op om hun voorgangers gehoorzaam te zijn.
Datzelfde geldt voor de reformatoren; zie ook in het andere topic, wat Calvijn allemaal niet voor regels oplegde.

Nee, het moderne denken van zogenaamde "christelijke vrijheid" is niet meer dan een (nauwelijks verborgen) dekmantel voor het Verlichtingsideaal "geen heer en geen meester".
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Ik vind het trouwens een kwalijke zaak dat de blokkade van de dominee uit Marnix's verhaal binnen no time wordt weggeredeneert door Refo, Uitgeworpen en Tiberius. Dat is een typisch Verlichte manier van denken, die we met kracht dienen te bestrijden.
Daar kun je wel eens gelijk in hebben.
Alleen: vind jij het wel paranormaal in de eigenlijke betekenis van het woord?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Ik wil graag in zijn voetsporen treden. Dan mogen ook wij regels naast ons neerleggen en er tegen ingaan en waarschuwen. We zien de apostelen dit bijvoorbeeld ook doen, lees maar eens wat brieven van Paulus bijvoorbeeld, hoe fel hij ingaat tegen door mensen bedachte regels die vervolgens in de kerk opgelegd worden.
Maar niet van ambtsdragers.

Hij legt zelf vele regels op en draagt mensen op om hun voorgangers gehoorzaam te zijn.
Datzelfde geldt voor de reformatoren; zie ook in het andere topic, wat Calvijn allemaal niet voor regels oplegde.

Nee, het moderne denken van zogenaamde "christelijke vrijheid" is niet meer dan een (nauwelijks verborgen) dekmantel voor het Verlichtingsideaal "geen heer en geen meester".
Onzin! Het is het christelijke ideaal van Christus Heer en Meester. Hij rechtvaardigt en niet onze regeltjes. Daarom mogen er regels zijn, mensen daarop beoordelen of veroordelen mag echter niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Het is het christelijke ideaal van Christus Heer en Meester. Hij rechtvaardigt en niet onze regeltjes. Daarom mogen er regels zijn, mensen daarop beoordelen of veroordelen mag echter niet.
Dat beweer ik ook niet.
Alleen, dat het het volste recht is van ambtsdragers om regels te stellen, zolang deze regels maar niet tegen Gods Woord in gaan.
Evenals de overheid, ouders, leerkrachten, etc, dat recht hebben en wij de plicht hebben deze regels te houden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Het is het christelijke ideaal van Christus Heer en Meester. Hij rechtvaardigt en niet onze regeltjes. Daarom mogen er regels zijn, mensen daarop beoordelen of veroordelen mag echter niet.
Dat beweer ik ook niet.
Alleen, dat het het volste recht is van ambtsdragers om regels te stellen, zolang deze regels maar niet tegen Gods Woord in gaan.
Evenals de overheid, ouders, leerkrachten, etc, dat recht hebben en wij de plicht hebben deze regels te houden.
Mensen veroordelen op basis van zelfbedachte regels lijkt me anders ook niet helemaal in overeenstemming met Gods Woord.
Plaats reactie