Synode GGN herformuleert standpunt internet

Een

Re: Synode GGN herformuleert standpunt internet

Bericht door Een »

Mona Lisa schreef:
Albert schreef:
Reformatorisch Dagblad schreef: „Voor onvermijdbaar gebruik van internet (voor zakelijk gebruik en voor studie) dient bij voorkeur gekozen te worden voor gesloten internet. De enige beschikbare mogelijkheid hiervoor is momenteel Kliksafe Basis en Plus. Indien gesloten internet niet toereikend is, dient gekozen te worden voor gefilterd internet en dan wel met het filter dat de beste bescherming biedt tegen ongewenste sites. Momenteel is dat Kliksafe Pro.”
Veel hogescholen en universiteiten bieden voor hun studenten de mogelijkheid van een VPN-verbinding. Met een VPN-verbinding krijg je toegang tot het open internet van de instelling waar je studeert, zelfs als je zelf gesloten internet hebt, en worden de gegevens via een soort tunnel naar jouw computer gestuurd. Deze tunnel gaat langs alle filters en firewalls heen.
Het klinkt misschien technisch, maar het is voor een student heel makkelijk in te stellen.
Ofwel, je ontkomt vaak als student niet aan de mogelijkheid voor open internet. Zelfs als je alleen gesloten internet wilt, dan biedt de school je open internet aan (via VPN).

Binnen de Ger. Gem. in Ned zou ik dus censurabel zijn omdat de instelling waar ik studeer mij open internet (via VPN) levert, zelfs al zou ik alleen gesloten internet willen hebben.

Overigens, het doel van universiteiten en hogescholen met het aanbieden van VPN aan studenten is dat studenten vanaf hun computer thuis in archieven van wetenschappelijke tijdschriften op internet kunnen zoeken, waar ze met hun eigen internetverbinding niet toegelaten worden. Maar met VPN is het op dezelfde manier ook mogelijk om een filter te omzeilen.
Binnen de Ger. Gem. in Ned zou ik dus censurabel zijn omdat de instelling waar ik studeer mij open internet (via VPN) levert
zal toch niet, de intentie van het verhaal (in ieder geval zoals je die in het artikel aantreft) is dat je niet als privé-gebruiker 's avonds pr0n gaat zitten downen ofzo, een VPN-tunnel wordt helemaal niet genoemd in het stukje, volgens mij gaat het om de intentie en niet om de letter in dit bericht, voor een student die via een VPN op de open internet verbinding van de universiteit komt zou ik het bericht hetzelfde interpreteren als de voor de zakelijke gebruiker: Ik ga er dan van uit dat zakelijke gebruikers niet censurabel zijn als hun baas het computer-netwerk aan het ongefilterde internet heeft hangen.
Zo is het, vaak leggen mensen er meer in dan dat het is.

Vooral degene die er eigenlijk niets mee te maken hebben, ze zitten bv. geeneens in het kerkverband maar hebben de grootste mond over de regels

Maar goed... laat ik eerst de hand in eigen boezem steken :)
Laatst gewijzigd door Een op 15 jun 2007, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

RD schreef:„Maar”, zegt hij, „we willen niet te hard van stapel lopen. Anders bestaat het risico dat de jongeren niet meer komen; het is natuurlijk niet de bedoeling dat het avonden worden waar dertig zwarte pakken rondlopen.”
Zijn dat zulke vervelende mensen dan? Mijn ervaring is anders!
De verhouding vervelende/fijne mensen is niet anders in de zwarte pakken dan in de witte spijkerbroeken ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Uit het RD van vandaag:
RD schreef:OGG en GGN starten avonden voor jongeren

Gezamenlijk initiatief in regio Utrecht

UTRECHT - Acht oud gereformeerde gemeenten en twee gereformeerde gemeenten in Nederland uit de regio Utrecht beleggen morgen voor het eerst een gezamenlijke jeugdcontactavond. Doel is Bijbelse bezinning op hedendaagse thema’s, zoals het gebruik van moderne communicatiemiddelen.

De ontwikkelingen in de maatschappij gaan snel, constateert ouderling W. A. de Jong van de oud gereformeerde gemeente in Utrecht, initiatiefnemer van de eerste jeugdcontactavond. „Jongeren worden geconfronteerd met allerlei hedendaagse vraagstukken, waar ouders vaak ook geen antwoord op hebben. Kerkenraden hebben daarom de verantwoordelijkheid om vanuit de Bijbel aandacht aan deze dingen te besteden.”

De Jong, docent aan het Hoornbeeckcollege, is „zeer verblijd” dat alle aangeschreven kerkenraden in de regio Utrecht positief staan tegenover het beleggen van jeugdcontactavonden. Het initiatief wordt gesteund door de oud gereformeerde gemeenten in Amersfoort, Bunschoten-Spakenburg, Doorn, Huizen, Langbroek, Loenen aan de Vecht, Utrecht en Woudenberg, en door de gereformeerde gemeenten in Nederland in De Bilt en Breukelen.

De eerste jongerenavond is morgen in de Jeruzalemkerk aan de Troosterlaan in Utrecht. Dan spreekt dr. W. Fieret, voorzitter van de centrale directie van het Van Lodensteincollege, over ”Leren in twee werelden”. Aan de orde komt -bijvoorbeeld- de virtuele wereld van Second Life. „Als dat niet up-to-date is”, zegt De Jong.

Het gebruik van moderne communicatiemiddelen is een onderwerp dat leeft binnen de kerken, aldus De Jong. „De synode neemt daar besluiten over, maar eigenlijk holt ze achter de feiten aan. De televisie is voorbijgestreefd door dvd en internet. Op deze ontwikkelingen moeten we inspringen, de jeugd ermee confronteren en toerusten, zodat ze er raad mee weten. Je kunt overal wel ”nee” tegen zeggen, maar je moet -met de jongeren- zoeken naar Bijbelse antwoorden.”

De Jong verwacht dat zo’n honderd à honderdvijftig jongeren de eerste avond zullen bezoeken. Het is de bedoeling dat de avonden een keer per twee of drie maanden plaatsvinden in de Jeruzalemkerk, waarbij steeds een andere gemeente de organisatie op zich neemt. Mogelijke onderwerpen zijn dan New Age, het vijfde gebod -”Eert uw vader en uw moeder”- en jongeren en kerkverlating.

„Maar”, zegt hij, „we willen niet te hard van stapel lopen. Anders bestaat het risico dat de jongeren niet meer komen; het is natuurlijk niet de bedoeling dat het avonden worden waar dertig zwarte pakken rondlopen.”
Een verblijdend en positief initiatief!
Alhoewel: eigenlijk is het geen initiatief in de strikte zin van het woord, want een dergelijke gezamenlijke JV-avond is enige maanden geleden ook in Capelle a/d IJssel gehouden.
Unionist

Bericht door Unionist »

Benieuwd of het te beluisteren is via de Audioserver van de Jeruzalemkerk...
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Kaw schreef:
RD schreef:„Maar”, zegt hij, „we willen niet te hard van stapel lopen. Anders bestaat het risico dat de jongeren niet meer komen; het is natuurlijk niet de bedoeling dat het avonden worden waar dertig zwarte pakken rondlopen.”
Zijn dat zulke vervelende mensen dan? Mijn ervaring is anders!
De verhouding vervelende/fijne mensen is niet anders in de zwarte pakken dan in de witte spijkerbroeken ;)
ze zijn meestal niet vervelend maar werken voor een behoorlijk groot deel van de jongeren wel drempelverhogend

Overigens een mooi initiatief zo te lezen. Er zjin ook al wel bijeenkomsten geweest die door de GG, de OGGiN en de GGiN samen georganiseer werden. Daar waren toen ook vooral positieve geluiden over te horen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Weet je wat avondmaal vieren inhoudt? De dood van Christus gedenken, totdat Hij komt.
Een soort van steeds herhalende begrafenis?
Nee, dat wordt met die uitdrukking niet bedoeld.
Gedenken is wat anders dan herhalen.
Christus is gestorven voor onze zonden. Dat gedenken we bij de Avondmaalsviering. Dat wordt in het Avondmaalsformulier overigens helder uitgelegd.
Het gedenken van de dood des Heeren stemt tot ernst, maar niet tot droefheid. Avondmaal vieren is een plechtige bezigheid. Evenals de kerkgang trouwens. Onze kleding dient overeenkomstig te zijn.
Vreemd is het als een bepaald kledingstuk wél kan voor de kerkdienst (een gekleurde hoed bijvoorbeeld), maar niet voor het Avondmaal.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 15 jun 2007, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert

Re: Synode GGN herformuleert standpunt internet

Bericht door Albert »

Mona Lisa schreef:Binnen de Ger. Gem. in Ned zou ik dus censurabel zijn omdat de instelling waar ik studeer mij open internet (via VPN) levert
zal toch niet, de intentie van het verhaal (in ieder geval zoals je die in het artikel aantreft) is dat je niet als privé-gebruiker 's avonds pr0n gaat zitten downen ofzo, een VPN-tunnel wordt helemaal niet genoemd in het stukje, volgens mij gaat het om de intentie en niet om de letter in dit bericht, voor een student die via een VPN op de open internet verbinding van de universiteit komt zou ik het bericht hetzelfde interpreteren als de voor de zakelijke gebruiker: Ik ga er dan van uit dat zakelijke gebruikers niet censurabel zijn als hun baas het computer-netwerk aan het ongefilterde internet heeft hangen.
Ik ben wel benieuwd hoe ze in de Ger. Gem. in Ned. daar over denken, of het ze alleen gaat om de intentie of ook om de letter van de synodebesluiten. In het krantenartikel staat toch echt dat open internet censurabel is:
Reformatorisch Dagblad schreef:Aansluiting van computers en mobiele telefoons op open internet wordt in de verklaring censurabel genoemd.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hendrikus schreef: „Maar”, zegt hij, „we willen niet te hard van stapel lopen. Anders bestaat het risico dat de jongeren niet meer komen; het is natuurlijk niet de bedoeling dat het avonden worden waar dertig zwarte pakken rondlopen.”
Met de aanwezigheid van die 30 ambtsdragers is natuurlijk niets mis, ze zouden natuurlijk ook in normale kleding kunnen komen... :idea:
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Rens

Bericht door Rens »

Unionist schreef:Benieuwd of het te beluisteren is via de Audioserver van de Jeruzalemkerk...
gelet op het onderwerp.......dan zal het niet zo zijn......het zou dan krom zijn.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Pim schreef:
Hendrikus schreef: „Maar”, zegt hij, „we willen niet te hard van stapel lopen. Anders bestaat het risico dat de jongeren niet meer komen; het is natuurlijk niet de bedoeling dat het avonden worden waar dertig zwarte pakken rondlopen.”
Met de aanwezigheid van die 30 ambtsdragers is natuurlijk niets mis, ze zouden natuurlijk ook in normale kleding kunnen komen... :idea:
Daar gaan we weer..............

Wat is "normale" kleding? :roll: :wink:
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Pim schreef:

ik kan me iets bij dat "drempelverhogende effect" voorstellen. want een ambtsdrager in drie-delig zwart schept tóch een afstand die er niet zou mogen zijn.

het zijn toch ook maar gewone mensen die álles gemeen hebben met andere mensen, waarom zouden die dan op een voetstuk moeten staan alsof het heiligen zijn.......................maar het is er zo ingescherpt in de loop van de opvoeding: een ambstdrager "hoort" in driedelig zwart, en is onaantastbaar hoog boven de gemeente verheven, gelijk de Ds.

onterecht m.i.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
plebe

Bericht door plebe »

bloemen voor Rens!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude Paden schreef:
refo schreef:Het is niet zozeer gal spuwen als constateren dat de inspanningen verkeerd gericht worden.
Refo, je blijft volhouden hè!
Je kunt niet constateren uit een krantenverslag van de synode dat er alleen aandacht is voor uiterlijkheden!
Alle dominees in de GGiN Refo gaat het om mensenZIELEN!
Daarvan ben ik overtuigd.
En daarnaast hoort er aandacht te zijn voor vervklakking en wereldgelijkvormigheid
En ieder op dit forum weet dat geen kritiekloze GGiN-ter ben op eigen kerkverband!
Niemand hier stelt dat de bedoelingen van deze mensen niet goed zijn. De vraag is alleen of de uitwerking vervolgens goed is. Iemand kan met de beste bedoelingen toch nog wel verkeerde dingen doen. Ga dit soort dingen niet gelijk als gal spuwen bestempelen. Ook kritiek uiten kan met de beste bedoelingen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Pim schreef:

ik kan me iets bij dat "drempelverhogende effect" voorstellen. want een ambtsdrager in drie-delig zwart schept tóch een afstand die er niet zou mogen zijn.

het zijn toch ook maar gewone mensen die álles gemeen hebben met andere mensen, waarom zouden die dan op een voetstuk moeten staan alsof het heiligen zijn.......................maar het is er zo ingescherpt in de loop van de opvoeding: een ambstdrager "hoort" in driedelig zwart, en is onaantastbaar hoog boven de gemeente verheven, gelijk de Ds.

onterecht m.i.
Voor een deeltje gelijk, voor een ander deeltje niet. Zoiets blijft altijd twee kanten hebben; ik ken genoeg mensen die op een normale, nuchtere en leuke manier omgaan met ambtsdragers. Niet alles is aan het pak te wijten dus. We moeten ook niet doen alsof jongeren achterlijke wezens zijn. Drempelverlaging ok, maar een beetje moeite kan ook geen kwaad en kan een hoop discussie voorkomen bij mensen die nou eenmaal anders gewend zijn. Laat de jongeren dan maar eens bewijzen hoe flexibel zij zijn in plaats van andersom.
helma

Bericht door helma »

Rens schreef:ik kan me iets bij dat "drempelverhogende effect" voorstellen. want een ambtsdrager in drie-delig zwart schept tóch een afstand die er niet zou mogen zijn.

onterecht m.i.
Vandaar dat jij tegenwoordig ook in drie-delig zwart loopt
jij wilt ook op zo'n voetstuk :wink: :mrgreen:
maar ik blijf gewoon jij zeggen tegen u hoor!

Rens schreef:Afbeelding
Plaats reactie