Tiberius schreef:Nee, Robert, je zit een beetje te drammen, jongen.
Denigrerend taalgebruik?
Die omhaal van woorden wordt alleen veroordeeld als het uit een geveinsd hart komt. Of in ieder geval: als het bedoeld is om er in de ogen van mensen wat mee te lijken.
Er staat geen conditie bij waarbinnen het wel en niet mogelijk is.
En nogmaals, het is gewoon bizar dat het gebed dat Jezus juist in die context geeft zo wordt uitgebreid.
Ik vind het verbazingwekkend hoe jullie een directe onderwijzing van Jezus totaal verhaspelen en verbasteren als het gaat om een lied uit de traditie.
Die traditie is zo heilig!
Er wordt hier met 2 maten gemeten. Alles wat buiten de traditie komt wordt tot in het oneindige doorgezaagd, zie HSV, zie moderne liederen. Maar alles vanuit de traditie zelf wordt tegen alle klippen op, zelfs tegen de Bijbel in, goedgepraat.
Zie je dat nu echt zelf niet?
Als Gezang E niet Gezang E was geweest, maar Opwekking 349, of als het door Elly en Rickert was geschreven, dan was het van ze lang zal die leven nooit in onze samenkomsten terecht gekomen. Nooit!
Verder ben ik het er mee eens dat het niet gebruiken van een omhaal van woorden geen goed argument is. Sowieso worden van dit lied nooit alle 10 de verzen achter elkaar gezongen
Waarschijnlijk omdat de 10 versen teveel omhaal van woorden zijn om in de dienst te zingen.
We zingen het Onze Vader in onze diensten dus maar gedeeltelijk, omdat het anders te veel wordt. En het is teveel omdat wij het teveel hebben gemaakt. En Jezus zegt dat je dat niet moet doen. En als ik dat aanhaal ben ik een doordrammerig knulletje.
Robet: "Jezus zegt..."
Jullie: "Niet zo drammen, jongen, en niet zo zeuren."
Wat vind je dan van Psalm 119?
Waar de psalmist geen woorden genoeg kan vinden (lijkt het wel) om Gods wet te roemen.
Wat ik vind?
Wat ik vind is niet zo bijster belangrijk.
Ik weet niet of ik het verschil kan herkennen tussen omhaal van woorden en 'goed' gebruik van woorden.
Het enige dat ik weet is dat Jezus in het kader van dit probleem een voorbeeld gebed geeft, om aan te geven hoe wij WEL moeten bidden ZONDER in een omhaal van woorden te vervallen, en dat Jezus' gebed door ons 10x zo lang wordt gemaakt en dat elke zin van hem 4x wordt herhaald met een synoniem zin.
Wat dat over Psalm 119 zegt?
Dat weet ik niet, kennelijk is dat geen omhaal van woorden, anders was het niet in de Bijbel gekomen.
Dus je wilt alleen letterlijke bijbelse woorden zingen?
Zoals men vroeger in Engeland ook wel kende...
Dat lijkt mij ten alle tijden het beste inderdaad.
En het liefst vanuit de hele Bijbel.