Zonderling schreef:Ook in de opvatting waarin gesproken wordt van het voorbereidend werk (welke opvatting ik verdedig), is het voorbereidend werk een vrucht of bewijs van verkiezing. Zoals het in de uitverkorenen ook een vrucht van verkiezing is wanneer zij gebracht worden onder de zuivere prediking van Wet en Evangelie. Maar daarom is het nog niet zaligmakend! Ik denk dat je achter zulke passages bij Calvijn te veel zoekt.
Ik denk, Zonderling, dat jij er te weinig achter zoekt. Ik zeg dat niet uit woordspelerij, maar ik meen dat. Lees zelf de passage die ik gequoot heb in zijn verband en vraag jezelf dan nog eens af of ik te veel achter zulke passages bij Calvijn zoek.
Het 'openbloeien van een kiem van geloof' is iets wat ik bij ds. Paauwe en zijn nazaten niet zo tegenkom als bij Calvijn. Moet ik dat dan lezen als het 'openbloeien van het voorbereidend werk'?
Nee, Zonderling, dit soort uitspraken van Calvijn getuigen van een heel andere benadering. Maar dat moet je wel willen zien.
Trouwens, als je heel goed leest bij ds. Paauwe, zie je die benadering er bij hem toch wel onder zitten. De mensen, bij wie het 'waar werk' is, bezitten bij ds. Paauwe toch een bepaalde 'hebbelijkheid' (zegt hij ook ergens in zijn preken), die hen onderscheidt van de niet-overtuigden.