Oude Paden,Oude Paden schreef:O, die standenleer! Het is een gruwel in elks ogen................Zonderling schreef:In essentie gaat de kwestie om de vraag of de standenleer zoals in de GGem gebruikelijk is, een leer is naar de Schrift of niet. Wanneer je van het eerste uitgaat, dan kan ik begrijpen dat men nu reeds tot zo'n maatregel gekomen is. Het is echter de vraag of de aanhangers van de standenleer nog wel het onderscheid kunnen maken tussen de leer van Gods Woord en de leer die pas in de 19e en 20e eeuw in zijn huidige vorm is ontstaan.
Ik neem het nog niet op voor de heer Bart, ik ken zijn boek en positie niet, wél weet ik dat ik in honderden boeken van Reformatoren, puriteinen en oude schrijvers de standenleer nooit ben tegengekomen in de vorm zoals die in de GGem geleerd wordt.
M.vr.gr.
Zonderling
Behalve van een overbekende oudvader: Smytegelt genaamd!........en nog veel meer.
Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen. Er zijn zeker standen in het genadeleven. Dat vinden we niet alleen in de oude schrijvers, maar ook in de Bijbel. Maar dat betekent nog niet dat het schema dat hiervoor binnen de GGem in gebruik is, Bijbels is. En ook niet dat we juist dit schema terugvinden bij de oude schrijvers.
Meest fundamentele bezwaar is dat wedergeboorte, geloof en rechtvaardigmaking uit elkaar worden getrokken of in verschillende stadia worden onderscheiden, terwijl deze weldaden in de Bijbel, maar ook door de Reformatoren, puriteinen en doorgaans ook door de Nederlandse oude schrijvers - en zeker ook op de Synode van Dordrecht en in de kanttekeningen op de Statenvertaling - strikt bij elkaar worden gehouden.
M.vr.gr.,
Zonderling