Wat zei men tegen dr. Kohlbrugge? "wij willen rust, rust in de kerk!"Afgewezen schreef:Tuurlijk (als dat zo zijn). De heer Bart heeft door het laten publiceren van het interview zélf voor onrust gezorgd.Gefopt schreef:Ook als het boek nog niet uit is en je als kerkeraad dus de inhoud niet eens weet?Afgewezen schreef:Ik snap eigenlijk de verontwaardiging niet zo goed.
Als de heer Bart niet van het Avondmaal was afgehouden, zou iedereen gezegd hebben: Niet eerlijk! Waarom Van der Zwaag wel?
De heer Bart heeft zelf gezegd dat hij de prediking in de GG onder kritiek stelt, bewust, en dat hij daarvoor níét de kerkelijke weg bewandelt.
Rara, wat zouden de gevolgen zijn? Dat kan iedereen toch zelf wel bedenken?
"Gereformeerde Gemeenten moeten zich bezinnen"
Kun je zelfkritisch handelen of wijs je alles om wille van de lieve vrede af? Snap je. Ook al heeft mr. Bart 100 procent ongelijk, dan geldt nog: onderzoek de dingen of ze uit God zijn. We belijden toch ook als kerk met de dichter van psalm 139: Doorgrondt mij, of er in mij een schadelijke weg is, en leidt mij op de eeuwige!
Als mr. Bart zelf begint met onrust zaaien, dan is het logisch dat men ter wille van de rust het zekere voor het onzekere neemt. Dat moet mr. Bart dan maar over hebben voor de goede zaak.
Overigens is het standpunt van mr. Bart voor velen niet onbekend, denk ik (site Van der Zwaag). Bovendien steunt hij Van der Zwaag en in feite staat hij hem nu bij in diens 'campagne'.
Nogmaals, ik kan de kerkenraad van Krabbendijke geen ongelijk geven.
Overigens is het standpunt van mr. Bart voor velen niet onbekend, denk ik (site Van der Zwaag). Bovendien steunt hij Van der Zwaag en in feite staat hij hem nu bij in diens 'campagne'.
Nogmaals, ik kan de kerkenraad van Krabbendijke geen ongelijk geven.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Dan gingen onze vaderen toch wat minder overhaast te werk. In de Hervormde Kerk van de 16e en 17e eeuw werd heel wat gepolemiseerd zónder dat overhaast disciplinaire maatregelen werden toegepast. Men nam de tijd om deze werken te lezen, te onderzoeken en op classicale vergaderingen te bespreken. Dat mis ik hier volledig.Afgewezen schreef:Ik snap eigenlijk de verontwaardiging niet zo goed.
Als de heer Bart niet van het Avondmaal was afgehouden, zou iedereen gezegd hebben: Niet eerlijk! Waarom Van der Zwaag wel?
De heer Bart heeft zelf gezegd dat hij de prediking in de GG onder kritiek stelt, bewust, en dat hij daarvoor níét de kerkelijke weg bewandelt.
Rara, wat zouden de gevolgen zijn? Dat kan iedereen toch zelf wel bedenken?
De heer Bart heeft in de interviews niet iedere prediking in de GGem en niet alle predikanten onder kritiek gesteld. Ook heeft hij aangegeven geen gravamen tegen de leer te hebben, maar juist bij de door de GGem beleden leer te willen blijven.
M.i. zou dan ook eerst zijn boek moeten worden bestudeerd en weerlegd, en na weerlegging gesprekken met hem moeten plaatsvinden vóórdat zo'n maatregel op zijn plaats kan zijn.
M.vr.gr.,
Zonderling
Zeker!Zonderling schreef:Dan gingen onze vaderen toch wat minder overhaast te werk. In de Hervormde Kerk van de 16e en 17e eeuw werd heel wat gepolemiseerd zónder dat overhaast disciplinaire maatregelen werden toegepast. Men nam de tijd om deze werken te lezen, te onderzoeken en op classicale vergaderingen te bespreken. Dat mis ik hier volledig.Afgewezen schreef:Ik snap eigenlijk de verontwaardiging niet zo goed.
Als de heer Bart niet van het Avondmaal was afgehouden, zou iedereen gezegd hebben: Niet eerlijk! Waarom Van der Zwaag wel?
De heer Bart heeft zelf gezegd dat hij de prediking in de GG onder kritiek stelt, bewust, en dat hij daarvoor níét de kerkelijke weg bewandelt.
Rara, wat zouden de gevolgen zijn? Dat kan iedereen toch zelf wel bedenken?
De heer Bart heeft in de interviews niet iedere prediking in de GGem en niet alle predikanten onder kritiek gesteld. Ook heeft hij aangegeven geen gravamen tegen de leer te hebben, maar juist bij de door de GGem beleden leer te willen blijven.
M.i. zou dan ook eerst zijn boek moeten worden bestudeerd en weerlegd, en na weerlegging gesprekken met hem moeten plaatsvinden vóórdat zo'n maatregel op zijn plaats kan zijn.
M.vr.gr.,
Zonderling
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Mag dat niet in een kerkgemeenschap ?Afgewezen schreef:Hij heeft bezwaren tegen de prediking.
Tenzij deze bezwaren na onderzoek (geheel) ongegrond blijken te zijn. Maar dat zal dan toch eerst onderzocht moeten worden ?
Laatst gewijzigd door Zonderling op 13 jun 2007, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ongetwijfeld zal de kerkeraad van Krabbendijke weten wat de ligging van mr. Bart is. Dat neemt niet weg dat zij de plicht heeft deze publicatie op de INHOUD te beoordelen zonder vooringenomenheid. En niet van te voren alvast afhouden van het Avondmaal, het boek dan gaan lezen en dan tot de conclusie komen ofwel terecht of onterecht geweerd.Afgewezen schreef:Ja, zo kun je iedere onruststoker zijn gang laten gaan.
En nogmaals, het is heus wel zo'n beetje bekend wat de ligging van mr. Bart is.
Een aardse rechter mag niet vooringenomen zijn. De kerkeraad wel?
Zeker mag een kerkenraad dat. Dat moet zelfs. Ze moeten zich houden aan Gods Woord en de kerkorde.Gefopt schreef:Ongetwijfeld zal de kerkeraad van Krabbendijke weten wat de ligging van mr. Bart is. Dat neemt niet weg dat zij de plicht heeft deze publicatie op de INHOUD te beoordelen zonder vooringenomenheid. En niet van te voren alvast afhouden van het Avondmaal, het boek dan gaan lezen en dan tot de conclusie komen ofwel terecht of onterecht geweerd.Afgewezen schreef:Ja, zo kun je iedere onruststoker zijn gang laten gaan.
En nogmaals, het is heus wel zo'n beetje bekend wat de ligging van mr. Bart is.
Een aardse rechter mag niet vooringenomen zijn. De kerkeraad wel?
Als iemand dan bewust buiten de kerkorde treedt, kan hij verwachten, dat hij hangende het onderzoek even "eenvoudig afgehouden" wordt, totdat het onderzoek is afgerond.
Een denkfout die velen maken, is dat de kerken democratisch bestuurd worden, bij meerderheid van stemmen. Dat is niet zo. Een kerk wordt geregeerd door ambtsdragers, die in de eerste plaats het mandaat van Christus hebben.
Bovendien is een kerkelijke tuchtmaatregel nooit en te nimmer juridisch van aard, maar altijd medisch. Dus gericht op het behoud van de zondaar.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
In essentie gaat de kwestie om de vraag of de standenleer zoals in de GGem gebruikelijk is, een leer is naar de Schrift of niet. Wanneer je van het eerste uitgaat, dan kan ik begrijpen dat men nu reeds tot zo'n maatregel gekomen is. Het is echter de vraag of de aanhangers van de standenleer nog wel het onderscheid kunnen maken tussen de leer van Gods Woord en de leer die pas in de 19e en 20e eeuw in zijn huidige vorm is ontstaan.
Ik neem het nog niet op voor de heer Bart, ik ken zijn boek en positie niet, wél weet ik dat ik in honderden boeken van Reformatoren, puriteinen en oude schrijvers de standenleer nooit ben tegengekomen in de vorm zoals die in de GGem geleerd wordt.
M.vr.gr.
Zonderling
Ik neem het nog niet op voor de heer Bart, ik ken zijn boek en positie niet, wél weet ik dat ik in honderden boeken van Reformatoren, puriteinen en oude schrijvers de standenleer nooit ben tegengekomen in de vorm zoals die in de GGem geleerd wordt.
M.vr.gr.
Zonderling