Woordenboek van het Christelijk geloof

Plaats reactie
jakobmarin

Woordenboek van het Christelijk geloof

Bericht door jakobmarin »

Zie http://www.christelijkwoordenboek.nl/

Dat is echt veel werk om dat bij te houden, lijkt me.....
David J

Bericht door David J »

En objectief kun je de omschrijvingen nou ook niet echt noemen
Avondmaal

Het woord avondmaal is eigenlijk een raar woord als je kijkt waar het in de kerk voor wordt gebruikt:
Het gaat hier om een rituele handeling tijdens de kerkdienst, waar brood en wijn wordt rondgedeeld aan de gelovigen.
De 'maaltijd' blijft als regel beperkt tot één stukje brood en eventueel één slokje wijn. En het wordt daarbij ook nog eens meestal 's ochtends gevierd ;-)

Het avondmaal stamt af van een èchte avondmaaltijd: het sabbathsmaal, dat Joden houden aan het eind van de werkweek, als de sabbath begint (vrijdagavond dus).
De eerste christenen waren Joden, dus hielden ze ook deze maaltijd, waarbij ze brood braken zoals ze gewend waren... het Avondmaal was dus eigenlijk helemaal geen speciale viering, maar gewoon een gezins-aangelegenheid...!
Marnix

Bericht door Marnix »

Nou ja, ons avondmaal is wel anders dan in de Bijbel (daar was het inderdaad een maaltijd en niet een stukje brood en een slokje wijn). Het Pesachfeest was dat ook niet. Daarnaast vieren we het overdag en dan is AVONDmaal wel opmerkelijk maar ja, dat is ook maar een naam. Het "maal" vind ik juist mooi, omdat ondanks het ene stukje brood en het slokje wijn, het eigenlijk toch een hele maaltijd is, op geestelijk vlak. We voeden ons geestelijk met dit: Zijn lichaam en bloed. Gebroken en vergoten voor ons.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Er zijn zelfs dominees die het over het Nachtmaal hebben.

Ik heb altijd begrepen dat het Avondmaal is ingesteld ná de paasviering. Met het overgeschoten brood en wijn.

De eerste christenen hadden alles gemeen en hielden daarom een liefdesmaaltijd. De rijkeren zorgden voor eten voor de armeren. Dat was niet het avondmaal. Dat was later op de avond pas, tijdens het meer rituele gedeelte met prediking en inzameling van de gaven.

Paulus haalt ergens uit naar de gewoonte dat mensen dronken waren na de liefdesmaaltijd of juist nog hongerig.
Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten. Want in het eten neemt een iegelijk te voren zijn eigen avondmaal; en deze is hongerig, en de andere is dronken. Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de Gemeente Gods, en beschaamt gij degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik u niet.

WIe zo aangaat gaat 'onwaardig' aan, zegt Paulus even verder.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

In één gemeente waar ik was, bleek het de gewoonte te zijn dat men nuchter ter kerke ging voor de Avondmaalsviering.

Is er bij jullie daar meer over bekend qua gebruik als dit??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Rens schreef:In één gemeente waar ik was, bleek het de gewoonte te zijn dat men nuchter ter kerke ging voor de Avondmaalsviering.

Is er bij jullie daar meer over bekend qua gebruik als dit??
Mij niet, hoewel ik wel uit ervaring er over kan meepraten, ik mis zondagochtend nog wel eens het ontbijt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Het is nog altijd zo en gebruikelijk dat men als men ter Communie gaat totaal nuchter is ,zo dat geest en lichaam het Allerheiligste kan ontvangen daarvoor is een goede voorbereiding op zijn plaats en geboden en dat is niet voor niets H.E v Johannes 6-55-56.
David J

Bericht door David J »

Ha Adorote

Er wordt wel vaak jargon gebruikt op dit forum, maar dan meestal van het refosoort. Ik vermoed dat "H.E v Johannes 6-55-56" katholiek jargon is, maar dat ken ik niet. Kun je 't uitleggen aub?
David J

Bericht door David J »

Ik heb inmiddels bedacht dat je misschien Heilig Evangelie van Johannes, hoofdstuk 6, verzen 55 en 56 bedoelt. (In gereformeerd jargon is dat dan weer Joh. 6:55-56 :D ).

Echter, dan begrijp ik de verwijzing weer niet...

65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Plaats reactie