Afgewezen schreef:Marnix schreef:Precies. Christus IS God.
Natuurlijk is dat zo.
Anderzijds is Christus wel MIDDELAAR. Dat betekent dat Hij ons tot GOD terugbrengt.
Daar zit dus een geheimenis. Christus brengt ons niet tot Zichzelf (alleen) terug, maar verzoent ons met God.
Precies! Daarom moet Hij tegelijkertijd God en mens zijn!
Maar dan moeten we er wel bij zeggen dan het geloof in Christus in Hem inlijft en daarmee de gerechtigheid in Christus de gelovige toekomt. God Drieenig ziet de zondaar dan in de gerechtigheid van de Borg en Middelaar als ware de zondaar zonder zonden.
De kennis van die zaken kunnen achter de feiten aan gaan, in die zin dat er opwas is in kennis van Christus en Zijn gerechtigheid na de wedergeboorte. Belangrijk is dat Hij als de Messias wordt omhelst. Eerder kan er geen wedergeboorte aangewezen worden, los van de vraag waar in de tijd deze precies geschonken wordt.
Al Christus' weldaden liggen daar direct in besloten, maar zullen niet alle direct even diepgaand gekend worden.
Volgens mij bedoelde Erasmiaan de zaak met betrekking tot de kennis van deze zaken van het heil in Christus. De kennis van de gerechtigheid in Christus kan onder verlichting van Gods Geest tot een doorbraak komen waardoor er zo'n zicht mag komen op Christus' verdiensten dat de klein gelovige krachtig geloof ontvangt vanuit die kennis onder het toepassende werk van Gods Geest. Zie Ef. 1 waar deze zaken mijns inziens helder verwoord staan. Paulus geeft daar aan te bidden om verlichte ogen van het verstand.
Waar we wel voor moeten oppassen is om te stellen dat de kleingelovige geen enkel beginsell heeft van de kennis van Christus als volkomen Zaligmaker waarin de gerechtigheid gevonden kan worden. Het volle eigenen daarvan wordt echter in begin bestreden en door allerlei vormen van eigengerechtigheid vermengd. Daar moet de mens al lerende vanaf gebracht worden. Daarom is de kennis van de Christus belangrijk. Om te weten dat alles in Hem besloten ligt. Daar kan het geloof op gebouwd worden. Enkel op die Steenrots.