Angstgeloof, wie kent het (zelf of van nabij) ??

geerten.net

Bericht door geerten.net »

Het haalt niet uit waarom je gelooft, als je maar gelooft toch?

Geerten
jvdg

Bericht door jvdg »

geerten.net schreef:Het haalt niet uit waarom je gelooft, als je maar gelooft toch?

Geerten
Mag ik bescheidenlijk vragen wat je gelooft?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:Maar aan kinderen van zo'n 5 tot 9 jaar???? Die nog nooit iets van geloof, Jezus, God, hemel en/of hel hadden gehoord????
In sommige gemeentes (ik spreek uit ervaring) wordt dat ook verkondigt. (als je niet gelooft, ga je naar de hel). De kinderen die daar zitten worden daar ook "bang" gemaakt. Op zich vind ik dat angstgeloof, zolas jij dat beschrijft wel herkenbaar. Je wilt bekeerd worden om niet naar de hel te hoeven. dat was heel vroeger bij mij ook het geval. Totdat de angst door God zelf omgezet werd in liefde.
Ik vind niet dat we de dreiging van de hel moeten weghalen of ontkennen, het is de realiteit. Maar laat het niet ten koste gaan van de liefde van God, niet bij kinderen en ook niet bij volwassenen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

[quote="geerten.net"]Het haalt niet uit waarom je gelooft, als je maar gelooft toch?

Geerten[/quote

Haat niet uit en als je maar wat gelooft,heel gemakkelijk maar geloof en geloof is twee.

Het enigste Geloof is de Gekruisigde en Verrezen Heer; dit Geloof wat de Kerk leert daarbuiten is geen zaligheid,alleen bij Jezus Christus de Heilige Verlosser.De Heiligen zijn daarbij ons ten voorbeeld hoe Jezus in alles na te volgen .
Rens

Bericht door Rens »

Adorote schreef:
geerten.net schreef:Het haalt niet uit waarom je gelooft, als je maar gelooft toch?

Geerten[/quote

Haat niet uit en als je maar wat gelooft,heel gemakkelijk maar geloof en geloof is twee.

Het enigste Geloof is de Gekruisigde en Verrezen Heer; dit Geloof wat de Kerk leert daarbuiten is geen zaligheid,alleen bij Jezus Christus de Heilige Verlosser.De Heiligen zijn daarbij ons ten voorbeeld hoe Jezus in alles na te volgen .
alsjeblieft Adorote, schrijf eens mét gebruikmaking van de daarvoor bestemde leestekens in een zin!

dergelijke brij van woorden.....je moet moeite doen om er iets zinnig uit te destileren. is dát je bedoeling, zo ja, dan slaag je er schitterend in.

bovendien behoor je in te zien dat men hier op het forum niets met heiligen op heeft.

hét voorbeeld ten leven, juist in het leven van "de" gereformeerden, is het Woord Gods, en al hetgeen Jezus heeft volbracht, het álvolbrachte werk dus.

kan je het niet met die visie eens zijn, ga er dan niet je eigen visie tegenaan gooien, want op een REFO-forum is dit niet gepast.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wim

Bericht door wim »

Rens schreef:bovendien behoor je in te zien dat men hier op het forum niets met heiligen op heeft.
Ja, inderdaad. We zijn hier geen gemeenschap van heiligen. :!: :?:
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Rens schreef:bovendien behoor je in te zien dat men hier op het forum niets met heiligen op heeft.
Ja, inderdaad. We zijn hier geen gemeenschap van heiligen. :!: :?:
al vinden sommige forummers dat zij die status allang bereikt hebben, gelet op de kilometerslange boekenkasten met theologische werken én oudvaders incl. á Brakel en Calvijn, die in hun bezit zijn én ook nog eens uit en te na bestudeerd hebben.

geen wonder toch dat er vaak van die lappen quotes geplaatst worden, gelardeerd met complete theologische verhandelingen waar alleen nog Dss uit wijs kunnen worden?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Wanneer ik dit topic doorlees, begrijp ik uit jullie reacties dat beiden verteld moeten worden. Dood en Leven...
De liefde van God, maar ook de straf van de hel.

Al 10 jaar lang werk ik in de verstandelijk gehandicapten zorg. Ik werk daar/ heb gewerkt met mensen met een ontwikkelings niveau van 3 maanden tot ongeveer 5 jaar. Al 10 jaar lang loop ik steeds tegen dit punt aan terwijl ik mijn dagopeningen voorbereid.

Op welke manier vertel ik dit op de juiste manier. Hoe vertel ik ze de noodzaak van bekering en van de liefde van God terwijl ik zelf onbekeerd ben. Hoe waarschuw ik ze voor de hel, terwijl ik zelf ook helwaardig ben. Wie ben ik om ze op hun zonde te wijzen, terwijl ik zelf ook dagelijks in zonden leef.
Maar ook, hoe kan ik vertellen van de genade van God, als ik daar zelf niets van beleef. Hoe voorkom ik dat ik ze bang maak voor de hel? En hoe kan ik vertellen dat ook zij verlost moeten worden en dat God dat wil doen. Dat God rechtvaardig is maar ook genadig.

Ik vind dit een hele zware verantwoording! Het moeilijkste maar tegelijkertijd ook een van de mooiste dingen op mijn werk. Gelukkig kan ik wijzen op het gebed. Toch blijft het moeilijk en voel ik me vaak ontzettend machteloos. Aan de andere kant weet ik ook dat het niet van mijn persoon afhangt of God in hun gaat werken. Ik weet dat God dat ook zonder mij kan. Ik ben er van overtuigd dat God ook in hen werkt. In de achterliggende jaren heb ik mogen zien dat deze mensen ook op God vertrouwen, en hoe gehandicapt ze dan zijn, ik heb daar heel wat van geleerd! Wat dat betreft zijn we allemaal gelijk: zondaren die gered moeten worden. Dan ben ik echt niet meer als hen, soms zelfs vele malen minder!

Toch blijft het mijn verantwoording dat ik hen op de juiste manier van God vertel, geen dingen achterhou en hen naar mijn beste kunnen 'onderwijs'. En ook.... waar ligt precies de grens. Hoe vertel je over het bestaan van de hel? En ook, hoe kan ik het beste vertellen over een genadig en rechtvaardig God?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
helma

Bericht door helma »

Jaren geleden stond er in de Helpende handen een meditatie van Ds van de Net over psalm 84. Zelfs vindt de mus...
Hij schreef dat die musjes in de tempel kwamen. Ze vonden er voedsel. Terwijl ze niets begreoen van wat er in de tempel gebeurde, ze begrepen niets van wet en evangelie. Toch kregen ze er voedsel! Hij legde toen de link naar gehandicapte kinderen. dat je hierop mocht pleiten als je hen geestelijk onderwijs probeerde te geven. Als de Heere zorgt dat musjes gevoed worden bij Zijn altaren, dan mogen we van Hem vragen, van Hem verwachten dat Hij ook verstandelijk gehandicapten wil voeden.
(toen ik dat las was ik op vakantie in Engeland en ik was bang niets van de preken te verstaan, daarom sprak het beeld mij zo aan en heb ik het ook als pleitgrond gebruikt in het gebed)

Dan mag je in alle eenvoudidheid het Woord laten spreken. Het zaad zaaien.God Zelf zal voor de vruchten zorgen.
Ds. Aarnoudse zei zondag: Wij hoeven het koninkrijk Gods niet te bouwen! Gods Geest in en door ons! Dan mag je het aan Hem overlaten. Niets van eigen krachten verwachten maar van Zijn almacht!
Marnix

Bericht door Marnix »

edele strijdster schreef:Wanneer ik dit topic doorlees, begrijp ik uit jullie reacties dat beiden verteld moeten worden. Dood en Leven...
De liefde van God, maar ook de straf van de hel.

Al 10 jaar lang werk ik in de verstandelijk gehandicapten zorg. Ik werk daar/ heb gewerkt met mensen met een ontwikkelings niveau van 3 maanden tot ongeveer 5 jaar. Al 10 jaar lang loop ik steeds tegen dit punt aan terwijl ik mijn dagopeningen voorbereid.

Op welke manier vertel ik dit op de juiste manier. Hoe vertel ik ze de noodzaak van bekering en van de liefde van God terwijl ik zelf onbekeerd ben. Hoe waarschuw ik ze voor de hel, terwijl ik zelf ook helwaardig ben. Wie ben ik om ze op hun zonde te wijzen, terwijl ik zelf ook dagelijks in zonden leef.
Maar ook, hoe kan ik vertellen van de genade van God, als ik daar zelf niets van beleef. Hoe voorkom ik dat ik ze bang maak voor de hel? En hoe kan ik vertellen dat ook zij verlost moeten worden en dat God dat wil doen. Dat God rechtvaardig is maar ook genadig.

Ik vind dit een hele zware verantwoording! Het moeilijkste maar tegelijkertijd ook een van de mooiste dingen op mijn werk. Gelukkig kan ik wijzen op het gebed. Toch blijft het moeilijk en voel ik me vaak ontzettend machteloos. Aan de andere kant weet ik ook dat het niet van mijn persoon afhangt of God in hun gaat werken. Ik weet dat God dat ook zonder mij kan. Ik ben er van overtuigd dat God ook in hen werkt. In de achterliggende jaren heb ik mogen zien dat deze mensen ook op God vertrouwen, en hoe gehandicapt ze dan zijn, ik heb daar heel wat van geleerd! Wat dat betreft zijn we allemaal gelijk: zondaren die gered moeten worden. Dan ben ik echt niet meer als hen, soms zelfs vele malen minder!

Toch blijft het mijn verantwoording dat ik hen op de juiste manier van God vertel, geen dingen achterhou en hen naar mijn beste kunnen 'onderwijs'. En ook.... waar ligt precies de grens. Hoe vertel je over het bestaan van de hel? En ook, hoe kan ik het beste vertellen over een genadig en rechtvaardig God?
Inderdaad moeilijk, als ze een niveau van 3 maanden tot 5 jaar hebben, hoeveel kunnen ze dan begrijpen? Zullen ze zich ooit kunnen bekeren? En hoe kunnen we dat meten?

Mijn verstandelijk gehandicapte broertje gaat volgende week zondag belijdenis doen. Hij kent Jezus, via de kinderbijbel, via onderwijs, via liedjes van Elly en Rikkert. Toch begrijpt hij er echt heel weinig van. Hij snapt echt niet de zondeval, erfzonde, dat God een rechtvaardig God is die de zonden haat en dat Jezus voor onze zonden stierf. Toch is hij gedoopt, heeft hij beloften van God gekregen. Hij weet dat Jezus aan het kruis stierf voor ons en dat God bestaat. Dat is dan genoeg. Als ik hem op zijn kamertje luid Jezus is de Goede Herder hoor zingen, weet ik genoeg, en dank ik God voor zijn oneindig grote liefde en genade.

Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk.

Bedenk ook wat Jezus tegen de kinderen zegt, dat voor zodanigen het Koninkrijk is. Kinderen die niets snappen van dogmatiek, die heel veel dingen uit de Bijbel niet begrijpen. Maar zie je ze dan enthousiast bezig, zie je hun vertrouwen, hun tekeningen bij de kinderbijbelklas of op school en hoor je ze God de eer toezingen, dan is het duidelijk. Wat (nog) dwaas is in de ogen van de wereld, is in Gods ogen wijs. Wie klein is is groot. Uit de mond van zuigelingen heeft U sterkte gegrondvest, uw tegenstanders ten spijt.

En het is heel belangrijk om onze kinderen over Hem te leren. Maar wat minstens zo belangrijk is, en we nog wel eens vergeten, is ook van hen te leren :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lelie

Bericht door Lelie »

Edele strijdster wat heb je een prachtige baan!
Het zaaien bij deze mensen is niet zinloos en heus ze pakken soms veel meer op als wij denken. Of het nu om een bijbelverhaal gaat of een persoonlijk gebed (bv. als ze naar bed gaan.)
Wij zijn zo geneigd om alles te beredeneren (desnoods op een refoforum :wink: )
Het echte kinderlijk geloven en vertrouwen zie je juist vaak bij deze mensen, net zoals kleine kinderen dat ontroerend kunnen doen als ze bv. ziek zijn, pijn of verdriet hebben. Dat kan voor ons beschamend zijn!
edele strijdster

Jullie hebben volkomen gelijk! Ik weet dat God in veel van deze mensen werkt! Ik heb heel wat fijne en mooie gesprekken en momenten gehad. Ik heb daar ook ontzettend veel van geleerd...
Alleen het is niet altijd duidelijk. Vooral wanneer mensen niet kunnen praten e.d. wordt het zo lastig om de boodschap over te brengen. Of.. je verteld de dagopening, ondersteund met allerlei middelen, maar mensen zijn zo onrustig dat het naar je idee niet doordringt....
Soms zou ik wel eens in hun hoofd willen kruipen, zodat ik weet wat ze er van begrijpen en wat er in hun leeft.
Aan de andere kant is het maar goed dat ik het niet weet. Waarschijnlijk zou ik dan wel hoogmoedig worden, als of, waneer God in hen werkt dat het resultaat is van mijn werk! Dan geven wij elkaar de eer in plaats van dat wij God de eer geven.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
edele strijdster

we zitten alleen een beetje op een 'dwaalspoor' nu... :)
Ik ben heel benieuwd hoe jullie bijvoorbeeld aan kinderen over het bestaan van de hel vertellen, en op welke manier jullie dit doen...
Hebben jullie tips om te voorkomen dat het inderdaad een angstgeloof wordt?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
refo

Bericht door refo »

Van meer belang is wat de Bijbel er over zegt. En wat we dus daarover aan de kinderen moeten leren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Van meer belang is wat de Bijbel er over zegt. En wat we dus daarover aan de kinderen moeten leren.
In dat geval:

2 Kor 5,11
Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn.

Maar ook niet vergeten er op te wijzen dat Christus een gewillige Zaligmaker is voor zelfs de grootste der zondaren, Wiens bloed reinigd van alle zonden.
Plaats reactie