of zijn??Bert Mulder schreef:Maar wat we nooit mogen vergeten, is dat God altijd eindigt wat Hij begonnen is. Dus de kinderen in de genade, de bekommerden, de kleingelovigen, het gekrookte riet, worden net zo goed zalig als de vaderen in het geloof.
Standenleer terug te vinden in Gods Woord?
- Bert Mulder
- Contacteer:
of zijn. Of beter gezegd, zijn net zo goed zalig als de vaderen in het geloof.Mister schreef:of zijn??Bert Mulder schreef:Maar wat we nooit mogen vergeten, is dat God altijd eindigt wat Hij begonnen is. Dus de kinderen in de genade, de bekommerden, de kleingelovigen, het gekrookte riet, worden net zo goed zalig als de vaderen in het geloof.
Wat ik bedoelde, is dat ze net zo goed naar de hemel gaan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Pas wel op met dit soort redeneringen. Dat je niet op grond van kenmerken jezelf erbij gaat rekenen. We moeten in Christus geborgen zijn, en voor die tijd kunnen we niet weten of we wellicht 'kleinen in de genade' zijn.jvdg schreef:Ja, Bert, Amen.Bert Mulder schreef:Maar wat we nooit mogen vergeten, is dat God altijd eindigt wat Hij begonnen is. Dus de kinderen in de genade, de bekommerden, de kleingelovigen, het gekrookte riet, worden net zo goed zalig als de vaderen in het geloof.
Godlof!
Zonder die "wetenschap" zouden de "kleinen" in de genade verkommeren.
Ze zien uit naar die vaste spijs, maar léven ondertussen van die melk.
En hebben wij niet vernomen dat de "eikenbomen der gerechtigheid" jaloers zijn op die "kleinen in de Genade" vanwege hun afhankelijke ootmoedige leven met de Heere?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Weet niet zeker wat je hier bedoeld, Afgewezen. Welke kenmerken zijn 'goed genoeg', om te weten in Christus te zijn?Afgewezen schreef:Pas wel op met dit soort redeneringen. Dat je niet op grond van kenmerken jezelf erbij gaat rekenen. We moeten in Christus geborgen zijn, en voor die tijd kunnen we niet weten of we wellicht 'kleinen in de genade' zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ja, ja, Afgewezen, kenmerken zijn nooit een grond!Afgewezen schreef:Pas wel op met dit soort redeneringen. Dat je niet op grond van kenmerken jezelf erbij gaat rekenen. We moeten in Christus geborgen zijn, en voor die tijd kunnen we niet weten of we wellicht 'kleinen in de genade' zijn.jvdg schreef:Ja, Bert, Amen.Bert Mulder schreef:Maar wat we nooit mogen vergeten, is dat God altijd eindigt wat Hij begonnen is. Dus de kinderen in de genade, de bekommerden, de kleingelovigen, het gekrookte riet, worden net zo goed zalig als de vaderen in het geloof.
Godlof!
En hebben wij niet vernomen dat de "eikenbomen der gerechtigheid" jaloers zijn op die "kleinen in de Genade" vanwege hun afhankelijke ootmoedige leven met de Heere?
Als we onszelf op grond van kenmerken gaan zaligspreken c.q. onze grond van zaligheid zien, dan gaan we voor eeuwig verloren.
Het enige Fundament is Jezus Christus en dien gekruisigd!
Als we dat mogen krijgen dan gaan we hier op aarde al zingen van Zijn Grootheid!
Te beginnen met de 150 psalmen en enige gezangen.
Als je God in Christus als een verzoend God hebt mogen ontmoeten, weet je dat toch?Bert Mulder schreef:Weet niet zeker wat je hier bedoeld, Afgewezen. Welke kenmerken zijn 'goed genoeg', om te weten in Christus te zijn?Afgewezen schreef:Pas wel op met dit soort redeneringen. Dat je niet op grond van kenmerken jezelf erbij gaat rekenen. We moeten in Christus geborgen zijn, en voor die tijd kunnen we niet weten of we wellicht 'kleinen in de genade' zijn.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Natuurlijk weet ik dat, Afgewezen. Maar ik wist niet wat jij bedoelde.Afgewezen schreef:Als je God in Christus als een verzoend God hebt mogen ontmoeten, weet je dat toch?Bert Mulder schreef:Weet niet zeker wat je hier bedoeld, Afgewezen. Welke kenmerken zijn 'goed genoeg', om te weten in Christus te zijn?Afgewezen schreef:Pas wel op met dit soort redeneringen. Dat je niet op grond van kenmerken jezelf erbij gaat rekenen. We moeten in Christus geborgen zijn, en voor die tijd kunnen we niet weten of we wellicht 'kleinen in de genade' zijn.
Onze enige grond van zaligheid is altijd Christus. Doet er niet toe hoe mooi verhaal we kunnen vertellen, of hoeveel 'feeling' of 'gevoel' we hebben. Of hoe behoudend of evangelisch onze kerk is. Of hoe 'gunnend' de dominee is. (doet er helemaal niet aan toe, want het is God die genade schenkt, niet de dominee). Ben ondertussen nog nooit een dominee tegengekomen die het niet iemand van harte zou gunnen.
- Christiaan
Leert de bijbel een onderscheidend kennen van God, de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest?
Moeten we God te Vader eerst leren kennen als toornde en onbarmhartig voor we de Zoon in Zijn zondaarsliefde zullen leren kennen?
Of leert de bijbel dat we eerst de Heilige Geest moeten leren kennen? Die ons overtuigd van onze zonde en de gerechtigheid van Christus?
Leert de bijbel ons zulke zaken?
Of leert de bijbel ieder die God leert kennen, en ieder die door God de gave van het geloof, zal zich leren kennen als zondaar en Christus als volkomen Zaligmaker?
Moeten we God te Vader eerst leren kennen als toornde en onbarmhartig voor we de Zoon in Zijn zondaarsliefde zullen leren kennen?
Of leert de bijbel dat we eerst de Heilige Geest moeten leren kennen? Die ons overtuigd van onze zonde en de gerechtigheid van Christus?
Leert de bijbel ons zulke zaken?
Of leert de bijbel ieder die God leert kennen, en ieder die door God de gave van het geloof, zal zich leren kennen als zondaar en Christus als volkomen Zaligmaker?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
:roll: :roll: :roll:jvdg schreef:Ja, ja, Afgewezen, kenmerken zijn nooit een grond!Afgewezen schreef:Pas wel op met dit soort redeneringen. Dat je niet op grond van kenmerken jezelf erbij gaat rekenen. We moeten in Christus geborgen zijn, en voor die tijd kunnen we niet weten of we wellicht 'kleinen in de genade' zijn.jvdg schreef:Ja, Bert, Amen.Bert Mulder schreef:Maar wat we nooit mogen vergeten, is dat God altijd eindigt wat Hij begonnen is. Dus de kinderen in de genade, de bekommerden, de kleingelovigen, het gekrookte riet, worden net zo goed zalig als de vaderen in het geloof.
Godlof!
Als we onszelf op grond van kenmerken gaan zaligspreken c.q. onze grond van zaligheid zien, dan gaan we voor eeuwig verloren.
Het enige Fundament is Jezus Christus en dien gekruisigd!
Als we dat mogen krijgen dan gaan we hier op aarde al zingen van Zijn Grootheid!
Het nut van je laatste zin ontgaat me even... volgens mij is die er ook niet

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix op de kast... :mrgreen:Marnix schreef::roll: :roll: :roll:jvdg schreef:Als we dat mogen krijgen dan gaan we hier op aarde al zingen van Zijn Grootheid!
Het nut van je laatste zin ontgaat me even... volgens mij is die er ook nietBeetje jammer dat je dit nou weer moet noemen, het heeft totaal geen meerwaarde.
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel gezangen JvdG op het oog heeft met "enige" gezangen of, indien hij het anders bedoelt, welke gezangen hij dan zo "enig" vindt... 8)
Ik schat zo'n 12 stuks.Josephus schreef:Marnix op de kast... :mrgreen:Marnix schreef::roll: :roll: :roll:jvdg schreef:Als we dat mogen krijgen dan gaan we hier op aarde al zingen van Zijn Grootheid!
Het nut van je laatste zin ontgaat me even... volgens mij is die er ook nietBeetje jammer dat je dit nou weer moet noemen, het heeft totaal geen meerwaarde.
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel gezangen JvdG op het oog heeft met "enige" gezangen of, indien hij het anders bedoelt, welke gezangen hij dan zo "enig" vindt... 8)
Ha,ha...., maar 't was geenszins mijn bedoeling Marnix op de kast te jagen.Josephus schreef:Marnix op de kast... :mrgreen:Marnix schreef::roll: :roll: :roll:jvdg schreef:Als we dat mogen krijgen dan gaan we hier op aarde al zingen van Zijn Grootheid!
'k Zou het niet eens durven :shock:
En inderdaad met enige gezangen bedoel ik echt dè enige gezangen.
Ach, omdat de psalmen en die enige gezangen mij heel dierbaar zijn noemde ik ze als eerste omdat die mij te binnen schieten als er gezongen moet worden.
Dus niet exclusief.
Dus geen aanval op Marnix,....... nou ja......een beetje dan.
Ja, maar JvdG zegt "te beginnen met". Daarna gaat hij ongetwijfeld door met het Liedboek voor de kerken, Uit aller mond, Op toonhoogte, Evangelische Liedbundel, Opwekking, Johannes de Heer, en wat er verder volgt. Totdat in 2012 het nieuwe Liedboek klaar is: dan beginnen we opnieuwTiberius schreef:Ik schat zo'n 12 stuks.Josephus schreef:Marnix op de kast... :mrgreen:Marnix schreef::roll: :roll: :roll:jvdg schreef:Als we dat mogen krijgen dan gaan we hier op aarde al zingen van Zijn Grootheid!
Kortom: arme JvdG (als hij dat allemaal nog moet zingen).Hendrikus schreef:Ja, maar JvdG zegt "te beginnen met". Daarna gaat hij ongetwijfeld door met het Liedboek voor de kerken, Uit aller mond, Op toonhoogte, Evangelische Liedbundel, Opwekking, Johannes de Heer, en wat er verder volgt. Totdat in 2012 het nieuwe Liedboek klaar is: dan beginnen we opnieuwTiberius schreef:Ik schat zo'n 12 stuks.Josephus schreef:Marnix op de kast... :mrgreen:Marnix schreef: :roll: :roll: :roll:
Daar ben ik allemaal veel te conservatief voor.Tiberius schreef:Kortom: arme JvdG (als hij dat allemaal nog moet zingen).Hendrikus schreef:Ja, maar JvdG zegt "te beginnen met". Daarna gaat hij ongetwijfeld door met het Liedboek voor de kerken, Uit aller mond, Op toonhoogte, Evangelische Liedbundel, Opwekking, Johannes de Heer, en wat er verder volgt. Totdat in 2012 het nieuwe Liedboek klaar is: dan beginnen we opnieuwTiberius schreef:Ik schat zo'n 12 stuks.Josephus schreef: Marnix op de kast... :mrgreen:
Misschien her en der door Johannes de Dame (zoals velen hem noemen), maar veel verder kom ik niet.
Dus met mij hoef je geen erbarmen te hebben.
Wel groeit wel mijn kennis van kinderliedjes.
Mijn vrouw is voormalig kleuterleidster en er komt veel jong grut over de vloer.