Miscanthus schreef:geledu schreef:Als het goed is is er de bede in het hart uit
Ps 139 vrs 23 en 24 : Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Ik wil hiermee de twijfel niet tot het ware stellen , nee, ongeloof is zonde, maar een nauwkeurig zelfonderzoek is een Bijbelse opdracht.
En als de vorst der duisternis er dan weer op komt dan is het zo menigmaal de vraag : Is God met mij begonnen of ben ik met God begonnen ?.
Hoewel ik het niet geheel oneens met je ben, vind ik wel dat je hier een beginnersvraag stelt, die niet getuigt van helder inzicht in Gods verlossingswerk. Het is een vreemde en onbijbelse gedachte te denken dat een mens ergens mee kan beginnen. De vraag is erg op onszelf en naar binnen gericht, terwijl we juist moeten zien op het Lam Gods. Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
Die vraag moet je ver van je werpen, want hij is -zoals je terecht schrijft, uit de duivel. Christus roept ons tot Zijn gemeenschap. Hij zorgt dat de tafel gereed staat, en Hij is de eerste. Onze reactie daarop: gehoorzaamheid of ongehoorzaamheid, geeft blijk van geloof of ongeloof. We bekennen daarmee dat we het leven in Hem zoeken en de dood in onszelf vinden.
Het zelfonderzoek kan maar 1 uitkomst hebben: ik heb niks en ben niks en kan niks en Hij is alles, Hij kan alles en Geeft alles.
Of dit een beginnersvraag is valt nog maar te bezien , ook in het al eerder aangehaalde boekje van Petrus Immens zie je dat deze vragen opkomen bij zowel de eersbeginnende maar ook bij de meer gevorderden in de genade.
Het blijft een levenslange strijd , telkens zien we op ons verdorven bestaan en dan is het een eeuwig omkomen.
En dan weet ik wel , van onszelf afzien , dat is de enige weg, maar we blijven mens en de oproep tot zelfonderzoek is Bijbels , we mogen dat niet overslaan.
Wat lezen we niet in Matth 7 :
Matth 7 21 t/m 23
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dan blijft een gedurig onderzoek zo nodig, met de bede : ben ik het Heere ?
Maar dan blijft wel de eis staan om meer en meer vastigheid te zoeken in het Borgwerk van Christus, en dan mag Gods ware volk idd niet blijven stilstaan in twijfel over hun staat.
Dan zullen ze hun staat vast moeten maken , om zo Gode de eer te kunnen geven.
Maar de huichelaar en de hypocriet kan dus in het zelfonderzoek tot de conclusie komen dat ze niet meer hebben dan een verstandsgeloof, en dan zou het zelfonderzoek dus gebruikt kunnen worden tot waarachtige bekering.
Zelfonderzoek kan dus tweeerlei uitkomst hebben.