Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Rens schreef:Mag ik antwoorden met een deel van de doopformulieren van de RK? (ik mis helaas 5, 6 en 7, maar die komen qua strekking overeen met de pr.chr. doopformulieren)
Rens,
Ik zou nog eens even goed nakijken of je wel echt de R.K. doopformulieren citeert, want volgens mij is dat niet het geval.

Joseph Charles Philpot
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:
memento schreef:
“Wij moeten de eenheid onder elkaar niet zoeken in Christus als de Levende, als een Iemand, als onze enige en volkomen Zaligmaker, maar in een getailleerde leer over Hem, want...”
Heel leuk hoor. Ik zal het heel simpel stellen, en ik vertegenwoordig het overgrote merendeel van onze gereformeerde vaderen, als ik stel:

Rome kent Christus niet, maar heeft Zijn beeld en leer zo verdraait dat zij in wezen niets anders doen dan Satan aanbidden.
Mag ik antwoorden met een deel van de doopformulieren van de RK? (ik mis helaas 5, 6 en 7, maar die komen qua strekking overeen met de pr.chr. doopformulieren)

Nu worden de kinderen van christenen krachtens het verbond gedoopt, zonder dat zij er iets van begrijpen. Maar volwassenen mogen pas gedoopt worden, wanneer zij met berouw en bekering hun zonden erkend en hun geloof in Christus beleden hebben.
Want Johannes de Doper heeft, toen hij naar Gods gebod de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte, alleen hen gedoopt die hun zonden beleden. En onze Here Jezus Christus zelf heeft zijn apostelen bevolen, alle volken tot zijn discipelen te maken en hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Christus heeft daaraan de belofte toegevoegd, dat wie gelooft en zich laat dopen, behouden zal worden. Volgens deze regel hebben dan ook de apostelen geen andere volwassenen gedoopt dan die met berouw en bekering hun geloof beleden. Daarom mag men ook nu geen volwassenen dopen dan die de rijke inhoud van de doop uit de prediking van het evangelie hebben leren verstaan en van hun geloof rekenschap afleggen door persoonlijke belijdenis.

Gebed voor de doop

Laten wij nu Gods heilige naam aanroepen, om zo tot zijn eer, tot versterking van ons geloof en tot opbouw van de gemeente dit sacrament te bedienen.

Almachtige en eeuwige God, U bent het die naar uw rechtvaardig oordeel de ongelovige en onbekeerlijke wereld met de zondvloed gestraft hebt. Maar de gelovige Noach en de zijnen, slechts acht zielen, hebt U in uw grote barmhartigheid gered en bewaard. U bent het die de hardnekkige Farao met al zijn volk in de Rode Zee deed verdrinken. Maar uw volk Israel hebt U daar droogvoets door geleid, waardoor U toen reeds de doop hebt aangeduid. Pleitend op uw grondeloze barmhartigheid, bidden wij U, of U hem / haar die de doop zal ontvangen, in genade wilt aanzien en hem / haar door uw Heilige Geest in uw Zoon Jezus Christus wilt inlijven. Laat hem / haar door de doop in Christus´ dood begraven worden en ook met Hem opstaan in een nieuw leven. Geef dat hij / zij iedere dag zijn / haar kruis bij het volgen van Christus blijmoedig zal dragen door Hem aan te hangen met waar geloof, vaste hoop en vurige liefde. Laat hem / haar zo dit leven, dat toch niet anders is dan een voortdurend sterven, door uw beloften getroost verlaten. Geef dat hij / zij op de jongste dag voor de rechterstoel van Christus, uw Zoon, met vrijmoedigheid zal verschijnen, door Hem, onze Here Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heilige Geest, een enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

Doopgelofte
Geliefde broeder / zuster,

U wenst de doop te ontvangen als een zegel van uw inlijving in Gods kerk. Duidelijk moet blijken, dat u de christelijke leer, waarin u door de kerk bent onderwezen, niet alleen aanneemt, maar daarnaar ook door Gods genade wilt leven. Daarom behoort u voor God en zijn gemeente op de volgende vragen oprecht te antwoorden:

Ten eerste:
Gelooft u in de enige ware God, onderscheiden in drie Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest, die hemel en aarde met al wat erin is uit niets geschapen heeft, nog in stand houdt en zo regeert, dat er niets gebeurt zonder zijn goddelijke wil?
Ten tweede:
Gelooft u, dat u in zonde ontvangen en geboren bent en dat daarom Gods toorn rust op u, die van nature helemaal onbekwaam bent tot iets goeds en uit bent op elk kwaad? En belijdt u, dat u met gedachten, woorden en daden de geboden van de Here dikwijls hebt overtreden en dat u over deze zonden oprecht berouw hebt?
Ten derde:
Gelooft u, dat Jezus Christus echt en eeuwig God is en blijft, en echt mens is geworden door zijn geboorte uit de maagd Maria? En gelooft u, dat deze Christus u door God tot Verlosser geschonken is? Belijdt u, dat u door dit geloof vergeving van zonden in zijn bloed ontvangt en dat u door de kracht van de Heilige Geest een lid van Jezus Christus en van zijn kerk geworden bent?
Ten vierde:
Belijdt u, dat het Woord van God, zoals dat in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de waarheid is? Zult u in leven en sterven bij de belijdenis van deze leer blijven en alle ketterijen, die met deze leer in strijd zijn, verwerpen? Belooft u in gemeenschap met de gemeente trouw het gepredikte Woord te horen en het heilig avondmaal te gebruiken?

Ik wil het navolgende er aan toevoegen:

Gedragsregels
Op het forum gelden een aantal gedragsregels:
- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.
- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
- Het is verboden te vloeken, lasterlijke taal neer te schrijven of anderszins de grenzen van het betamelijke te overschrijden.

Hetgeen nú gebeurd is een ongelofelijk grove aanval op een kerkverband die, hoewel gehéél ánders is dan waarin de reformatorische mens is opgevoed, Christus Jezus centraal stelt.

Mét deze aanval wordt hetgeen in de forumregels staat (en hier als herinnering is ingevoegd) met voeten getreden..........................

Maar, als nu één van de kerkverbanden, waarop dit forum rust, een soortgelijke aanval moet ondergaan, dan zijn alle rapen des velds óvergaar..............

Stel, iemand stelt dat, bijvoorbeeld, de GG een puur menselijk verzinsel is en alleen maar functioneerd dankzij allemaal menselijke regeltjes en wetjes, en derhalve een pure sekte is..............tjonge, wat zou er hier dan gegilt worden en de desbetreffende scribent zou accuut gevierendeeld worden..............

HOUDT UW TOETSENBORD BETER IN BEDWANG AANGAANDE UW GEDACHTEN OVER ANDERE KERKVERBANDEN ZOALS IN DE FORUMREGELS STAAT!!

AMEN AMEN AMEN . Rens je bent een man van EER.
Rens

Bericht door Rens »

J.C. Philpot schreef:
Rens schreef:Mag ik antwoorden met een deel van de doopformulieren van de RK? (ik mis helaas 5, 6 en 7, maar die komen qua strekking overeen met de pr.chr. doopformulieren)
Rens,
Ik zou nog eens even goed nakijken of je wel echt de R.K. doopformulieren citeert, want volgens mij is dat niet het geval.
ach JC........ze zijn bij mijn doop zo uitgesproken.............en ik weet toch zéker dat ik toen in een RK-doopmis aanwezig was als volwassene......................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Adorote schreef:
Mona Lisa schreef:
Grace schreef:
ds. H.J. Hegger schreef:Zij die het daar niet mee eens zijn, kunnen ons dat ook meedelen, maar dan wel met de reden waarom ze het er niet meer eens zijn. Ze kunnen dat bijvoorbeeld doen met deze inleiding:
“Wij moeten de eenheid onder elkaar niet zoeken in Christus als de Levende, als een Iemand, als onze enige en volkomen Zaligmaker, maar in een getailleerde leer over Hem, want...”
Ik kreeg dit mailtje ook. Ds. Hegger wil eigenlijk liever geen reakties uit de gereformeerde gezindte hebben denk ik. Anders kom je niet met zo'n voorbeeld. Beetje flauw hoor. Ds. Hegger heeft denk ik het karakter om ergens helemaal voor te gaan maar als hij serieus genomen wil (blijven) worden zou hij er goed aan doen om z'n enthousiasme een beetje te doseren.
Gelukkig dat Pater/ds Hegger een vurig man is ; koud en heet dat is de keuze.En in navolging van de Verrezen Heer en Zijn Heilig Woord kan men die oproep van Hegger zich ten zeerste aantrekken, en daar totaal werk van maken .

OP DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN.
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
Van allen, die Uw Naam ootmoedig vrezen,
En leven naar Uw Goddelijk bevel.

dán komt eenheid in beeld, maar met de RK is daar helemaal geen sprake van
Adorote

Bericht door Adorote »

Mona Lisa schreef:
Adorote schreef:
Mona Lisa schreef:
Grace schreef:
Ik kreeg dit mailtje ook. Ds. Hegger wil eigenlijk liever geen reakties uit de gereformeerde gezindte hebben denk ik. Anders kom je niet met zo'n voorbeeld. Beetje flauw hoor. Ds. Hegger heeft denk ik het karakter om ergens helemaal voor te gaan maar als hij serieus genomen wil (blijven) worden zou hij er goed aan doen om z'n enthousiasme een beetje te doseren.
Gelukkig dat Pater/ds Hegger een vurig man is ; koud en heet dat is de keuze.En in navolging van de Verrezen Heer en Zijn Heilig Woord kan men die oproep van Hegger zich ten zeerste aantrekken, en daar totaal werk van maken .

Je zou het ook om kunnen keren .
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Adorote schreef:
Mona Lisa schreef:
Adorote schreef:
Mona Lisa schreef:Ik kreeg dit mailtje ook. Ds. Hegger wil eigenlijk liever geen reakties uit de gereformeerde gezindte hebben denk ik. Anders kom je niet met zo'n voorbeeld. Beetje flauw hoor. Ds. Hegger heeft denk ik het karakter om ergens helemaal voor te gaan maar als hij serieus genomen wil (blijven) worden zou hij er goed aan doen om z'n enthousiasme een beetje te doseren.

nee, op een Refoforum is geen sprake van dat je dat zou kunnen omkeren
Adorote

Bericht door Adorote »

Mona Lisa schreef:
Adorote schreef:
Mona Lisa schreef:
Adorote schreef:Gelukkig dat Pater/ds Hegger een vurig man is ; koud en heet dat is de keuze.En in navolging van de Verrezen Heer en Zijn Heilig Woord kan men die oproep van Hegger zich ten zeerste aantrekken, en daar totaal werk van maken .

Het gaat nu niet over dit forum maar over de theologische historische context en de theologische en oecumene vanvandaag tussen in dit geval Romana Reformatie, maar na dit is men er nog niet.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Adorote schreef:
Mona Lisa schreef:
Adorote schreef:
Mona Lisa schreef: Ik ben een vriend, ik ben een metgezel

Het gaat nu niet over dit forum maar over de theologische historische context en de theologische en oecumene vanvandaag tussen in dit geval Romana Reformatie, maar na dit is men er nog niet.
de historische context lijkt me ondergeschikt aan:

Rens

Bericht door Rens »

Gelet op de topictitel, kan en moet ik helaas zeer ernstig twijfelen of die er in der (menselijke) eeuwigheid ooit zal komen.............zéker gelet op de hier alom tegenwoordige "haat om des Woords wil" jegens de RK.

Maar, ik heb het als onderschrift, zoals je denken van kindsaf aan is gevormd, zal dát nooit meer veranderen. Derhalve, even terzijde gelaten dat de uitzondering de regel bevestigd, als je als baby in de wieg hebt gelegen in een strikt reformatorisch gezin en die geloofsopvattingen mét de lammetjespap méé naar binnen hebt gekregen, zul je altijd een haat tegen de RK hebben én houden.

Opmerkelijk dat die "haat" vanuit de RK jegens "de reformatorischen" er nagenoeg niet is..............er is en blijft een "open mind" en "open hart" naar ándersgelovigen toe.

Ik kan er met de pet niet bij waarom er zo'n haat (soms zelfs jegens ándere kerken binnen de ger.gezindte!!) jegens de RK moet zijn.

Nooit in de Bijbel gelezen over Jezus' gezindtheid?

Ik wil graag met jullie allen delen wat ik ééns op "een" kerk boven de toegangsdeuren mocht lezen:

DE VREDE VAN CHRISTUS IN HET RIJK VAN CHRISTUS [/size]

En álle kerken sámen vormen dat Rijk van Christus..............

"Vader, opdat zij allen één zijn, zoals Wij één zijn", Hebben wij die Schriftwoorden niet beter te verstaan dan we die NU doen???
Moderatorbericht:
memento

Bericht door memento »

Maar, ik heb het als onderschrift, zoals je denken van kindsaf aan is gevormd, zal dát nooit meer veranderen. Derhalve, even terzijde gelaten dat de uitzondering de regel bevestigd, als je als baby in de wieg hebt gelegen in een strikt reformatorisch gezin en die geloofsopvattingen mét de lammetjespap méé naar binnen hebt gekregen, zul je altijd een haat tegen de RK hebben én houden.

Opmerkelijk dat die "haat" vanuit de RK jegens "de reformatorischen" er nagenoeg niet is..............er is en blijft een "open mind" en "open hart" naar ándersgelovigen toe.
Rens, tolerantie en 'open mindness' bestaan in deze niet. Wacht maar tot je een Katholiek zegt dat sommige dingen die de kern van zijn geloof vormen, zoals de substantie-verandering tijdens de mis van het misbrood en wijn, of van de vergeving bij de biecht, etc etc, dwaalleringen zijn, en dus alle bevinding en ervaring die daaruit voortvloeit niet van God is, dan is die lievigheid meestal snel weg.

Nee, buiten een grote bekering, een grote terugkeer naar de Schrift alleen van de RK, valt er met Rome niet te praten, of hoogstends op vermanende toon! De refomatie leert namelijk een uniek geloof, niet zo maar een interpretatie van de Schrift, maar de interpretatie. Deze interpratie staat enkel ter discussie als deze discussie plaatsvindt met argumenten uit de Schrift, ja de gehele Schrift, en niets meer dan de Schrift. Sola Scriptura in alles! Als het goed is (!) staat zélfs de traditie ter discussie als deze niet voldoet aan de Schrift.

---------------

Geheel los van inhoudelijke argumenten acht ik het zoeken naar eenheid met Rome dwaasheid, omdat we van één ding zeker kunnen zijn: Rome zal nooit afstand doen van haar kerk en haar Paus, dus het meeste wat bereikt kan worden is dat de kerken die met Rome eenheid zoeken zich aansluiten bij de RK en zich onder het gezag stellen van de Paus. Echt iets waar we op zitten te wachten (maar niet heus)...
Rens

Bericht door Rens »

@ Memento............

maar, zoals er hier op het forum, en specifiek binnen DIT topic, met donderend grof geschut jegens RK én personen tekeer is gegaan, heb ik nog nimmer elders meegemaakt...........dit strekt de Heere niet tot Zijn Eer, deze wijze van handelen.

Van wat jij hieronder schreef, kan ik mij wel het eea voorstellen, maar in real live blijkt het nog steeds mee te vallen hoor!!
Moderatorbericht:
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:

Rens, tolerantie en 'open mindness' bestaan in deze niet. Wacht maar tot je een Katholiek zegt dat sommige dingen die de kern van zijn geloof vormen, zoals de substantie-verandering tijdens de mis van het misbrood en wijn, of van de vergeving bij de biecht, etc etc, dwaalleringen zijn, en dus alle bevinding en ervaring die daaruit voortvloeit niet van God is, dan is die lievigheid meestal snel weg.

Nee, buiten een grote bekering, een grote terugkeer naar de Schrift alleen van de RK, valt er met Rome niet te praten, of hoogstends op vermanende toon! De refomatie leert namelijk een uniek geloof, niet zo maar een interpretatie van de Schrift, maar de interpretatie. Deze interpratie staat enkel ter discussie als deze discussie plaatsvindt met argumenten uit de Schrift, ja de gehele Schrift, en niets meer dan de Schrift. Sola Scriptura in alles! Als het goed is (!) staat zélfs de traditie ter discussie als deze niet voldoet aan de Schrift.
Tja, maar dat is in traditionele gereformeerde kerken ook niet het geval. Men is immers altijd van mening dat tradities op de Schrift gebaseerd zijn en zal dat in discussies ook altijd aanvoeren.

Wat de dwaalleringen die je noemt betreft, ik zie die inderdaad ook niet als bijbels. Maar wat als katholieken echt Christus willen volgen maar de bijbel anders interpreteren, ook omdat ze daarmee worden opgevoed en het altijd zo gehorod hebben, net zoals velen hier altijd een bevindelijke gereformeerde leer hebben gehoord? Als ze dan de fout in gaan maar wel in Hem als verlosser geloven, gaan ze dan verloren omdat ze in de verkeerde kerk geboren zijn? Of zullen hun zonden hun dan om Christus wil vergeven worden?

En ja, dan is kerkelijke eenheid heel lastig, samenwerking soms moeilijk, hoewel soms ook wel mogelijk denk ik... In hoeverre is 1 joh 2: 1 en 2 dan van toepasiing?

1 Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:Wacht maar tot je een Katholiek zegt dat sommige dingen die de kern van zijn geloof vormen, zoals de substantie-verandering tijdens de mis van het misbrood en wijn, of van de vergeving bij de biecht, etc etc, dwaalleringen zijn, en dus alle bevinding en ervaring die daaruit voortvloeit niet van God is, dan is die lievigheid meestal snel weg.
Ik heb die ervaring niet, maar als die wel de jouwe is, zou het wellicht ook zomaar kunnen liggen aan de manier waarop en de bewoordingen waarmee je dat zegt...
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Josephus schreef:
memento schreef:Wacht maar tot je een Katholiek zegt dat sommige dingen die de kern van zijn geloof vormen, zoals de substantie-verandering tijdens de mis van het misbrood en wijn, of van de vergeving bij de biecht, etc etc, dwaalleringen zijn, en dus alle bevinding en ervaring die daaruit voortvloeit niet van God is, dan is die lievigheid meestal snel weg.
Ik heb die ervaring niet, maar als die wel de jouwe is, zou het wellicht ook zomaar kunnen liggen aan de manier waarop en de bewoordingen waarmee je dat zegt...
Mee eens Josephus......
En ook ik spreek uit ervaring
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
memento

Bericht door memento »

Josephus schreef:
Mijn ervaringen met Rooms-Katholieken en hoog-Luthers-Evangelishen en (hoog)-Anglicanen zijn zeer positief, in de zin van geen vijandigheid. Tenminste, zolang je op het dogmatische vlak blijft. En ook nog wel als je het op het vlak van de praktische vroomheid (praktische heiligmaking zoals de gereformeerden dat eerder plachten te noemen).

Mijn ageren tegen die kerken is dan niet zo zeer vanwege negatieve ervaringen, maar vanwege hun onopgeefbare tradities, die men als t puntje bij t paaltje komt noodzakelijk stelt tot zaligheid (ook al zegt men dat liever niet zo direct). Nu besef ik zeer dat de reformatorische gezindte (althans een deel daarvan) die fout ook maakt (althans, niet leerstellig, maar in praktijk). Ik keur dat met gelijke afkeuring af.

Het probleem echter wat ik boven al met de RK heb, is dat ik aardig thuis ben in hun officiële kerkleer. Nu kan ik niet van een discussie-partner die RK is, verwachten dat hij van die officiële leer van zijn kerk, afstand neemt (dat zou immers betekenen dat hij een anathema over zich heen haalt!). Alleen nu is die officiële kerkleer waar ik bezwaar tegen heb. En hoezeer die RK-ers ook trachten, hun zijn uiteindelijk aan die kerkleer, die ik verfoei, gebonden, ook al zie je dat men in de praktijk die leer probeert te 'verzachten' en 'minder extreem' te laten lijken. Maar uiteindelijk staat het dogma wat de leer van het zalig worden uit genade alleen verdoemt (i.e. daar een anathema over uitspreekt) hoe je het ook wendt of keert nog steeds in de onherroepen kerkleer, zoals op Trente vastgelegd.

Kortom, laat een ieder die oproept tot eenheid met Rome, eerst eens in de Roomse leer duiken. Het voordeel van de Roomse leer is dat deze goed gedefinieerd is, en voor elke RK-er bindend is. En laat hem dan vooral even de stukken van Trente bestuderen. En laat hem dan nog eens bedenken welke eenheid er mogelijk is met de RK, zo lang dát niet herroepen is.
Plaats reactie